Aihe: Straton perinteinen vibratalla ja vireen säilyminen?
1 2 3 4
Dr. Muff
20.04.2005 16:12:42
Mutta minä puhuinkin OIKEIN tehdystä satulasta. Toki liian korkea satula jossa kieliurat ovat päin persettä ja liian tiukat, pitää huolen että kitara ei varmasti ole ikinä vireessä.

Esim Earvanan satulat muuttavat kielen soivaa pituutta. See on fysikaalinen ilmiö ja sitä ei uskolla muuteta. Samaan perustuu Buzz Feiten.
Tuumasta toiseen.
Rämppy
20.04.2005 16:20:01
Tämä on näköjään vakiopuheenaiheita. Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia perinteisellä vibratallalla varustettujen stratojen kanssa. Kun säädöt, satula ja tallapalat on kunnossa ja kielet asialliset ja hyvin venytetty, vire kestää siedettävästi jopa richieblackmore-kampeamisen, puhumattakaan kevyemmästä huojuttelusta. Ihan äärivemputusta vire ei tietenkään kestä.
En ole huomannut vireen kannalta eroa perinteisen ja uudemman 2 ruuvilla kiinnitetyn tallan välillä. Mulla on 011-048-kielet ja kaikki jouset kiinni. Talla on säädetty hieman kelluvaksi ja vibra keskiverto-kevyeksi. Näillä asetuksilla on toiminut. Lyijykynääkään ei ole tarvinnut satulauriin, vaikka se onkin tunnetusti hyväksi havaittu kitkanpoistokikka.
Toisinaan perinnemallinen (perhos) kielenohjain saattaa jumittaa. Se kannattaa putsata ja käsitellä vaikkapa lyijärillä, sillä se kerää yllättävän paljon paschaa.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Shaft
20.04.2005 16:21:05
Stratossa vaan on yleensä ongelma juuri päinvastainen, eli se että kieliä ei saa tarpeeksi jyrkkään kulmaan satulaan nähden.

Oikeastaan vain kahteen alimpaan kieleen on mahdollista saada liikaa kulmaa.

Esim Earvanan satulat muuttavat kielen soivaa pituutta. See on fysikaalinen ilmiö ja sitä ei uskolla muuteta. Samaan perustuu Buzz Feiten.

Juuri näin. En tarkoita tallaa enkä tarkoita huonosti tehtyjä satuloita. Eräät kitaravalmistajat asentavat valmiiksi satulan aavistuksen lähemmäs ensimmäistä nauhaa, jotta alanauhojen vireyttä saadaan parannettua.
Ekku01
20.04.2005 16:45:33
Juuri näin. En tarkoita tallaa enkä tarkoita huonosti tehtyjä satuloita. Eräät kitaravalmistajat asentavat valmiiksi satulan aavistuksen lähemmäs ensimmäistä nauhaa, jotta alanauhojen vireyttä saadaan parannettua.

Ok. Kiitos selvennyksestä. Taas tuli opittua jotain uutta :o)
Ekku01
20.04.2005 16:47:54 (muokattu 20.04.2005 16:48:37)
Toisinaan perinnemallinen (perhos) kielenohjain saattaa jumittaa. Se kannattaa putsata ja käsitellä vaikkapa lyijärillä, sillä se kerää yllättävän paljon paschaa.

Ja jos se on ruuvattu ihan lapaan kiinni, kuten monesti näkee, kannattaa ehdottomasti laittaa korotuspala sen alle. Näiden kieltenohjaimien kanssahan saa todellakin kieliin helposti liikaa kulmaa ja vireongelmia.
rosberg
20.04.2005 21:18:56
van halenillahan oli teoriat siitä, että miten päin g-kieli pitää virittää viritinkoneistoon vai oliko se b-kieli, mutta silti jotain.

mulla on viisi jousta, jousien pidike kireällä,ja kitara vireessä. kammen käytössä pitää muistaa vetää saman verran takaisin kuin sitä on sinne tunkenut. näin se pysyy ainakin jonkin verran paremmin kasassa.

mulla jos joku kieli putoaa, niin se on b-kieli ja joskus myös g-kieli. tämä pitää vaan oppia ja sitten lennosta heittää korjaussarjaa (a'la hendrix woodstockissa).

strato on maailman paras kitara. kammella ja ilman.
keep on truckin!
Puavali
20.04.2005 21:46:47
Säätäkää se talla kellumaan, siis hieman ylös kannesta, että alasremppauksen jälkeen voitte ottaa hieman takaisinpäin ylävireeseen.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Squierrel
21.04.2005 15:43:57

Talla on säädetty hieman kelluvaksi ja vibra keskiverto-kevyeksi.

Miten näitä asioita voi muka säätää erikseen? Jos jouset on niin kireet, että talla on bodyssä kiinni, niin silloin alaspäin kampeamisen jäykkyys riippuu jousien määrästä ja kireydestä.

Mutta jos talla kelluu, niin se keveyshän on siten se, mitä se on.
"Squier is the Epiphone of guitars."
J.Hollström
21.04.2005 15:48:37
Miten näitä asioita voi muka säätää erikseen? Jos jouset on niin kireet, että talla on bodyssä kiinni, niin silloin alaspäin kampeamisen jäykkyys riippuu jousien määrästä ja kireydestä.

Mutta jos talla kelluu, niin se keveyshän on siten se, mitä se on.

Säätää kielien paksuudella ;P
Älkää ampuko laulajaa toistaitoista.
saturnzreturn
22.04.2005 01:22:37
omien kokemuksien perusteella täytyy sanoa, että jenkkistratot ei pidä virettä kauhean kauan etenkin jos se vibrato täytyy saada biisin joka neljännen tahdin loppuun, sama koskee mehikonihmeitä. tälle ei mahda mitään. tsekatkaa vaikka hendrixin livet; kammen käyttö on ahkeraa, mutta kyllä sitä stratoo viritelläänkin joka biisin välissä, ja välillä biisien aikanakin.

(jotta vältyn selkäsaunalta niin totean jo tässä vaiheessa, että kokemukseni rajoittuu niihin jenkkistratoihin joita olen itse soittanut)

mutta taasen yllättävästi useimpia japanilaisia saat veivata vaikka kuinka päin, ja vire säilyy. en tiedä mistä johtuu, ehkä huonommat puulaadut eivät elä niin kovasti tai jotain vastaavaa. subjektiivinen mielipide, mutta näin minä olen asian nähnyt.
my wallet's fat and so is my head
Squierrel
22.04.2005 10:08:59

Jäykkyyseroja löytyy vaikka talla kelluukin.

Jäykkyys riippuu kelluvassa vain ja ainoastaan kielten jännityksestä, joka taas riippuu kielten paksuudesta ja käytetystä virityksestä.

Jos on standardiviritys tietyllä kielisetillä, niin sitä jäykkyyttä ei sitten enää säädetä. Jousilla voi sitten säätää sen, kelluuko vai onko talla bodyssä kiinni (vai talla pystyssä kampi pleksissä kiinni :-)
"Squier is the Epiphone of guitars."
wilo
22.04.2005 11:15:48
Jäykkyys riippuu kelluvassa vain ja ainoastaan kielten jännityksestä, joka taas riippuu kielten paksuudesta ja käytetystä virityksestä.

Ennen luulin itekkin, että homma pelaa just noin, mutta omien kokemusten mukaan viisi jousta on ihan eri asia kuin kolme. Kitara siis samoilla kielillä ja samassa vireessä, tallakulma sama.

Mä en osaa tälle selittää täsmällistä syytä, mutta ilmeisesti hommassa on oleellista, että jos jousi on venynyt vain vähän, on se jäykempi. Viiden jousen tapauksessahan jouset ovat venyneet vähemmän kuin kolmen.
Ekku01
22.04.2005 14:36:27
Jep. Ja noita jousiakin olen tavannut eri kireyksillä.

Otetaan vaikka kärjistettynä esimerkkinä semmoinen, että
jousien paikalla on taipumattomat metallitangot tai sitten
vastaavasti kuminauhat. Onhan noissa ihan eri tatsi vaikka
talla olisi kuinka samassa kulmassa jne.
Les Fender
22.04.2005 20:16:03
Kunnolla kyytiä sille tallalle niin vire alkaa pikkuhiljaa pysyä!! Itse ostin parikuukautta sitten kitaran jossa talla oli ollu ilmeisesti vuosia "kellumatta" Pari viikkoa keppijumppaa ja niinpä se vire alkoi pysyä. Sama kun ostais eläkelläis pariskunnalta vanhan nissanin, tukkosta menoo. Kyllä se siittä motarilla aukee!!! Tai sit mäntä tulee lohkon läpi. Kestää aikansa ennenkun jännitykset ja liikeradat asettuu kohilleen. RitsiBlackmorekepitys auttais varmaan moneen vireonkelmaiseen keppiin???

Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!!!!!!!!
rosberg
22.04.2005 21:10:31
juuri näin!
keep on truckin!
askomiko
22.04.2005 21:55:08
Rautian tekemät härvelit perinnetallalla kesti vireessä hyvin. Mutta eihän ne Fendäreitä ollut.
"Gas ei katoa, se vain vaihtaa olomuotoa"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
sihvoh
22.04.2005 22:03:20
Aika paljon on hyvää asiaa tullut, kiitos siitä. Pitää vielä lisätä, että nuo soittimet missä olen VAIN VÄHÄN kampea kokeillut ovat JV-Squier 1983 alkuperäisellä tallalla ja sitten ESP Edwards Inoran signature E-I-85NC vuodelta 2001. Kumpikin erittäin kelvollisia soittimia.

Ehkä tuo tosiaankin on niin, että kun kampea ei ole käytetty, niin se ei toimikaan. Pitää kokeilla vaikka tuolla Edwardsilla tuota ahkeraa käyttöä, ja säädellä vähän niitä jousia, ettei talla ole ihan kiinni bodyssa.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
overthewall
23.04.2005 13:12:22
Mistä syystä yngwie malmsteenin strato pysyy vireessä, vaikka sehän käyttää kampea välillä aika agressiivisestikin?

Yngwie omistaa niin monta kitaraa että se voi soittaa joka biisin eri kitaralla.
Necromuru
23.04.2005 13:29:03

Omassa stratossa on perustalla ja vire säilyy varsin hyvin. Jousina on kolme hieman paksumpaa ja jäykempää sekä yksi ohut ja joustavampi.
Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)