Aihe: XLR-pää
1
PekKampela
09.04.2003 17:50:03

Elikkä naaraspuolista xlr:ää pitäis johtoon liittää, koska pitäisi saada Tech 21 trademarkin linjaulostulo käyttöön suoraan äänikorttiin-menetelmällä. On vain vähän onkelmia juoton kanssa ja muutamia kysymyksiä, eli..

1)Plugissa 1 on vaippa, kumpi on kuuma ,2 vai 3? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Mikä tulee piuhasta mihinkin? Kumpi on se piuhan sisäinen, valkoisella kuorella päällystetty piuha?

2) Kannattaako/saako sen pääs liittää myös kaappijohtoon? Kumpi on parempi, se vai instumenttijohto johon olen sen aikeissa laittaa? Sattuu molempia olemaan ylimääräiset.

Kiitos, kun autatte minua! En ole koskaan elektroniikkaa harrastellut ja nyt olen saanut jo mikinkin vaihdettua kitaraani, aim veri praud of it.
Tukka lähti ja valot sammui.
PekKampela
09.04.2003 18:19:30

Siis sulla on stereoplugi? Kärkiosa on oikea (usein punainen) plussa, keskiosa on vasen (usein valkoinen) plussa, runko on yhteinen miinus.

Siis ostin semmosen XLR-pää, jonka aioin juottaa ihan tavalliseen instrumenttijohtoon toiseksi pääksi joten eiköhän se mono olo. Tämmöstä sieltä sieltä musiikkiliikkestä mulle työnnettiin, kun menin kertoilemaan, että pitäis saada suoraan techistä äänikorttiin nauhotuspuuhiin. Sano vaan, "1 vaippa, juota toinen siihen ja sitten se toinen jompaan kumpaan, en muista kumpaan"

XLR-liittimen päässä kytketään maa ja miinus yhteen (eli poistetaan balansointi) ja ne liitetään plugin runkoon. Plussa eli kuuma liitetään plugin kärkeen.

Ohi taitaa noviisilta mennä. Tulikohan selitettyä ihan soille!

Älä nyt ainakaan kaappijohtoon laita. Tulee huono ääni ja häiriöitä.

En en!
kivi
10.04.2003 12:54:42 (muokattu 10.04.2003 12:55:46)
Sano vaan, "1 vaippa, juota toinen siihen ja sitten se toinen jompaan kumpaan, en muista kumpaan"

XLR-liitin:

1 = vaippa
2 = +
3 = -

Eli plugin kärki johtaapi XLR:n piikkiin 2, ja plugin runko pitäisi saada sekä ykköseen että kolmoseen, jotka juotetaan siis yhteen.

Jos tulee hurinaa, niin liitetään pelkästään kolmoseen, ja jätetään vaippa kellumaan (ground lift) eli ei juoteta sitä mihinkään paitsi ehkä liittimen runkoon.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
PekKampela
10.04.2003 19:56:24

XLR-liitin:

1 = vaippa
2 = +
3 = -

Eli plugin kärki johtaapi XLR:n piikkiin 2, ja plugin runko pitäisi saada sekä ykköseen että kolmoseen, jotka juotetaan siis yhteen.

Jos tulee hurinaa, niin liitetään pelkästään kolmoseen, ja jätetään vaippa kellumaan (ground lift) eli ei juoteta sitä mihinkään paitsi ehkä liittimen runkoon.

Joo kiitos! Katsotaan ja kokeillaan, onnistuuko puusormi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)