Aihe: kitaran potikan/kammen rakennus
1
THE RIPPER
21.04.2005 12:49:16
aikoisin ehkä tehä täällä duuni paikalla tuommoisen, et onko kukaan ikuna sorvaillu noita? kuvia jamittoja kiitos
svidulla päähän!
Juzzu
21.04.2005 12:55:05 (muokattu 21.04.2005 12:56:20)
kuvia jamittoja kiitos

Niitä varmaan löytyy sieltä sun sontalaatikosta ;o)
Mutta asiaan. Siis meinaatko sorvata itse potikan runkoja? Ihan oikeasti? Kui? Eihän nuo valmiina paljon maksa.... Vai meinaatko että DYI-potikat ois kiva olla?

Kammenhan vois varmaan taivutella sopivasta ainesputkesta. Tiedä sitten miten noiden tallojen reikien koko, notta noinkohan tuumaisia ainesputkia tms. löytyy helposti. Ja kierteetkin pitää tehdä sitten tuumaisena. Vai noinkohan millisiä tallojakin löytyy kovasti.
Oot omo
fox
21.04.2005 13:46:54

notta noinkohan tuumaisia ainesputkia tms. löytyy helposti. Ja kierteetkin pitää tehdä sitten tuumaisena. Vai noinkohan millisiä tallojakin löytyy kovasti.

6 mm paksua terästankoo, sitte kromaa sen, kierteet 5 tai 5,5 mm jaapanialaisissa talloissa. Potikan nuppeja varmaan aikoi kysyjä sorvata?
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
THE RIPPER
21.04.2005 14:08:35
6 mm paksua terästankoo, sitte kromaa sen, kierteet 5 tai 5,5 mm jaapanialaisissa talloissa. Potikan nuppeja varmaan aikoi kysyjä sorvata?

nii jotai hienoja ku ihan ilmastahan se olis sorvata
svidulla päähän!
spyykko
21.04.2005 16:01:52

Miksei niitä nuppeja pystyis sorvaamaan.

Itse tekemällä saisi varmaan todella upeita juttuja sorvailtua. Kattelin tuolta gilmerwoodsista turning blockeja, komeita burleja olis tarjolla. Siis jos vielä osais sorvata. Yläasteella tais joku kynttilänjalka tulla tehtyä :P

Heh, mulle ei edes tullut mieleen sorvata niitä puusta :-) Metallimies on metallimies...
Ite olis taas tarvinnu tehdä
THE RIPPER
21.04.2005 16:02:00
gilmerwoodsista turning blockeja, komeita burleja olis tarjolla. Siis jos vielä osais sorvata. Yläasteella tais joku kynttilänjalka tulla tehtyä :P

linkki?
svidulla päähän!
fox
21.04.2005 16:33:36

Heh, mulle ei edes tullut mieleen sorvata niitä puusta :-) Metallimies on metallimies...

Onhan niitä joissain custom-kepeissä zebrawoodisia ja ruusupuisia nuppeja.. Yleensä tulevat sellasiin solid-shaft potikanvarsiin ruuvikiinnityksellä, nuppiin sisälle metalliholkki jossa sille kiinnitysruuville kierteillä varustettu reikä..
vrajala
21.04.2005 17:59:59
Miksei niitä nuppeja pystyis sorvaamaan. Itekkin miettinyt tuota. Jäi vaan sitten siihen, että kun pitäisi se kiristysruuvisysteemi siihen laittaa, niin pitäisi olla ehkä joku metalliholkki siinä, ja siihen sitten se ruuvi kiinni.

Pystyyhän niitä, joskin ei tollasessa kärkikiinnityksellä varustetussa puusorvissa. Kolmi- tai nelileukakiinnityksen vaatii hän, mikäli nupin pääkin halutaan muotoilla sorvissa. Toki homman voi toteuttaa myös niin että tekee vähän pitemmän pötkylän josta sitten katkoo päät pois. Mä pyöräytin joskus pari tollasta kokeeksi kaverin metallisorvilla (puusta) ja hyvin luonasi. Periaatteessa homma onnistuu ilman kiristysruuvejakin jos potikan varren reikä on riittävän jämpti. Tuo foxin kuvaama tapa on kuitenkin parempi.

Jossain vaiheessa piti kokeilla hommaa myös niin, että laittaa nupin sisälle nylonholkin ja kiristysruuvia varten metalliholkin. Tuo metalliholkki menee vaan niin pieneksi että sen tekeminen on hippasen verran hankalaa.
Ota näistä sitten selvää
Tim
21.04.2005 18:39:04

linkki?

Saa niitä puita muualtakin, mutta heitin tuon, kun on just tekeillä yhteistilausta. Kato tuolta yksityiskohdat
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=31&t=89903&o=0&co=0

suora linkki, mistä voi puita katella:
http://www.gilmerwood.com
esim tuolla sivulla palikoita
http://www.gilmerwood.com/unique23.htm
Woodoo
21.04.2005 23:33:35 (muokattu 21.04.2005 23:35:55)
Riittävän kireän reiän tekee, niin se pysyy työntämällä. Potikan nuppi johon itse potikannuppi :) kiinnitetään on hiukan kartio ja aika passeli... kai, tippa liimaa, mut vaan tippa että sen saa vielä poiskin. Metalliseen ja varsinkin jos alumiinista tekee poraa kylkeen 1,5 mm reijän ja tekee kierteen. Pienellä ruuvilla kiinni.
Lyhkänen kirjotus enkä silti lukenut kaikkia, osa tuliki enne mua...
PPG
22.04.2005 08:19:45

aikoisin ehkä tehä täällä duuni paikalla tuommoisen, et onko kukaan ikuna sorvaillu noita? kuvia jamittoja kiitos

Kokeiltu molemmat hommat. Kuten Fox tuossa mainitsi, 6 mm tankoa johon runtataan 5 mm kierteet, mallin saa esim jostain Ibanezin tangosta, voi lakata, maalata, kromauttaa (kallista) tai tehdä ruosumattomasta ja kiillottaa. Nopea homma. Kahteen soittimeen olen sorvannut nupit kuusesta, kovat puulajit kuten koivu (visa) pyökki, vaahtera jne olisi tietenkin parempia koska kuusi on helpommin rösöytyvää Palkiat voi tehdä kärkisorvissa ja viimeistellä päät hiomalla tai sitten pakassa jolloin viimeistelyn voi tehdä taltalla. Suurin ongelma lienee erot nuppien toleransseissa jos ei omista kopiosorvia. Itse muuten toiseen soittimeen maalasin vannekullalla nupit (ei hyvä) ja toiseen petsasin samalla värillä kuin soitin, se oli ihan ok näköinen. Nuppi pysyy potikan varressa mainiosti, varsi on uritettu ja poralla puuhun porattu reikä on yleensä aika rosoinen, eli hyvin onnistuu.
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
fox
22.04.2005 09:51:56

Nuppi pysyy potikan varressa mainiosti, varsi on uritettu ja poralla puuhun porattu reikä on yleensä aika rosoinen, eli hyvin onnistuu.

Juu kyllä kuusi ja mänty "muotoutuu" riittävän hyvin tuommoseen knurled shaft-potikan varteen, siihen tavalliseen, jossa on ne urat ja varsi halki, siihen toiseen eli solid shaft-varteen (sileä ja pyöreä) ei yhtä hyvin ja varmasti saa kiinni. Sitten taas, kun ruvetaan kovemmista puista (visakoivu, ruusupuu) puhumaan, melkein kannattais pistää se metalliholkki ja kiristysruuvi siihen. Istuu myös siihen uritettuun ja halkaistuun, jotkut pistää siihen halkioo vielä pienen täytteen, ettei painu kasaan ja putoa nuppi. On murheellista, jos tuommonen uniikki nuppi putoo ja hukkuu, varsinkin kun ei niitä kumminkaan tule varalle tehtyä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)