Aihe: Kolme kitaristia bändissä
1 2
Super-Jari
25.03.2003 16:11:52
Onko kellään kokemuksia kolmen kitaristin käytöstä metalli bändissä? Meneekö saundi kuinka muusiksi?
...?...
Fortune
25.03.2003 16:27:54
Sovittajalle on töitä, ts. 3 kitaraa vaatii jo ihan eri tavalla osaamista ja luovuutta jotta tuo mainitsemasi muusi voidaan välttää.

Tärkeintä lienee kai sen käsittäminen, ettei kaikkien kolmen tarvitse olla koko ajan täydessä äänessä ja että yhden nuotin melodialinjatkin riittävät, kun on 2 muuta soittajaa :)

Eli kyllä sitä puuroa tulee, jos kaikki 3 vetävät niitä rakkaita vitossointujaan ja vielä vähän erilailla fraseeraillen ja koristellen.

Mielestäni Trio Niskalaukauksella on kaikessa yksinkertaisuudessaan hienoja kolmen kitaran juttuja, yksi komppaa ja kaksi soittaa tuplakitarariffiä jne.

Yhteensoittoa kannatta tämmöisen kitaransoittajakoalition treenata entistä ankarammin, myös ilman muita soittajia. Vaikka voisi luulla, että soittajien lisääntyessä yksittäinen soittaja voisi soittaa vähemmän skarpisti eikä se kuulu, huomaa kyllä aika äkkiä, jos kaikki vetävät "sinne päin" ja homma kusee. Eli treeniä, skarppia soittoa ja koskaan ei voi soittaa toisen kanssa liian hyvin yhteen.

Ja egoisteille ei kolmen kitaran yhteistyö sovi, koska sooloiluun ei ole niin paljoa varaa ja kovin löysiä suitsia ei soittajille voida antaa. Pätee niin heviin kuin southern rockiin, toki puhtaammilla soundeilla operoitaessa homma ei mene niin äkkiä tukkoon, mutta väitänpä, että Lynyrd Skynyrdin kaikkein makeimmat kitaravedot ovat aika millintarkasti suunniteltuja rentoudestaan ja spontaanista ilmiasustaan huolimatta, ei niitä noin vain lonkalta vedetä ihan helposti. Toki kokemus auttaa tässäkin ja ennen pitkää toiset soittajat oppii tuntemaan ja elämään tilanteen mukaan.

Musiikkityylien välillä lienee paljonkin eroja tehtäväjaon suhteen, mutta pointtini on siis se, että kolme kitaraa bändissä ei ole sama asia kuin se yksi kitaristi kerrottuna kolmella noin sovituspoliittisesti :)

Mitäs vielä...

Noin äkkiä tulisi mieleen semmoinen juttu, että jos on paljon soittanut niin, että on ollut ainoa kitaristi orkesterissa, voi yllättyä kuinka vähän siellä efektilaudan päällä tarvitsee pomppia kun mukana on lisää saman instrumentin soittajia.

Eli yksinkertaiset ja selkeät soundit soivat kolmestaan paremmin ja rikkaammin yhteen kuin kolme chorusoitua ja flangeroitua, yksinään hyvin toimivaa soundia.

Lienevätkö nämä olleet ihan itsestäänselviä asioita, joku voisi kertoa ihan käytännön kokemuksia, itselläni niitä ei niin paljoa ole.
Ostetaan midipedaali. Katso tori.
Kitarakamakaavio.
Sukka Berry
25.03.2003 16:33:11
Onko kellään kokemuksia kolmen kitaristin käytöstä metalli bändissä? Meneekö saundi kuinka muusiksi?

Hyvin se toimii! Onhan joissakin bändeissä kymmenenkin kitaristia.
Sukka Berry
25.03.2003 16:37:34
Lienevätkö nämä olleet ihan itsestäänselviä asioita, joku voisi kertoa ihan käytännön kokemuksia, itselläni niitä ei niin paljoa ole.

No ei tosiaankaan olleet mitään itsestäänselvyyksiä. Tosi hyviä pointteja! Mä en tullut ajatelleeksikaan tuollaisia. Mutta sehän riippuu tietty musatyylistäkin. Kyllähän esim. Hurjissa Hipeissä on varmaan lähemmäs 10 kitaristia. Hohhoh!
Fortune
25.03.2003 16:44:50

No ei tosiaankaan olleet mitään itsestäänselvyyksiä. Tosi hyviä pointteja! Mä en tullut ajatelleeksikaan tuollaisia. Mutta sehän riippuu tietty musatyylistäkin. Kyllähän esim. Hurjissa Hipeissä on varmaan lähemmäs 10 kitaristia. Hohhoh!

Voisin vielä kiteyttä "sanomani" lauseeseen:

"Kolmen kitaristin orkesterissa pitää olla joku, joka uskaltaa sanoa kolmelle kitaristille, milloin näiden pitää olla hiljaa"

Hoho.
Ostetaan midipedaali. Katso tori.
Kitarakamakaavio.
Veikko
25.03.2003 23:55:21
Jes, joskus kirjoittelin tuosta samasta omia kokemuksiani:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=19416

Emme nyt metallia juurikaan soita, joten meillä kolme kitaraa on lähinnä muuhun tarkoitukseen kuin täryjyrämäisen äänivallin luomiseen.

Uutta iloa se on ainakin omaan soittooni tuonut, ja vanhat kuluneet biisitkin ovat tuoreita soittaa, tosin suht' rankan sovitusrälläköinnin jälkeen. Kaiken kaikkiaan aika mutkattomasti kolme kitaraa on sopinut meille.
Orwell oli optimisti
Veikko
26.03.2003 00:11:33 (muokattu 26.03.2003 00:12:20)
Tärkeintä lienee kai sen käsittäminen, ettei kaikkien kolmen tarvitse olla koko ajan täydessä äänessä ja että yhden nuotin melodialinjatkin riittävät, kun on 2 muuta soittajaa :)

Eli yksinkertaiset ja selkeät soundit soivat kolmestaan paremmin ja rikkaammin yhteen kuin kolme chorusoitua ja flangeroitua, yksinään hyvin toimivaa soundia.

Osuit asian ytimeen noilla päättelyilläsi, hyvä hyvä. Mainittakoon, että kolmelle akustiselle sovittaminen on muuten jokseenkin helvetillistä puuhaa. Jotenkin olen tykästynyt kolmeen kitaraan vain sähköisessä kitaroinnissa. Akustisten sovittavinen ei ainakaan minulta taitu niin hyvin (lue:ei olenkaan), mikä riippunee vain omasta osaamattomuudestani.

Edit: sotkua
Orwell oli optimisti
Super-Jari
29.03.2003 18:13:15

Hyvin se toimii! Onhan joissakin bändeissä kymmenenkin kitaristia.

missä metalli bändissä mahtaa soittaa kymmnen kitaristia yhtäaikaa?
...?...
Sukka Berry
30.03.2003 13:42:02

missä metalli bändissä mahtaa soittaa kymmnen kitaristia yhtäaikaa?

Hurjissa Hipeissä. Kannattaa tsekkaa biisi nimeltä Rokkimuna. Berkeleyn kova laulu: mä oon rokkijätkä, enkä turha pätkä. Mulla on iso muna ja tulen kuin juna. Tudududududu.
Super-Jari
04.04.2003 13:26:07

Hurjissa Hipeissä. Kannattaa tsekkaa biisi nimeltä Rokkimuna. Berkeleyn kova laulu: mä oon rokkijätkä, enkä turha pätkä. Mulla on iso muna ja tulen kuin juna. Tudududududu.

pelottavan kuuloinen.. en taida uskaltaa. tekstihän on kovempaa tuubaa kun Priestin turbo lover :)
...?...
noir
04.04.2003 13:30:37
X Japanin ja Luna Sean yhteiskeikalla on joku 7 kitaristia. X kipaleen soolossa on 5 kitaristia rivissä jalat monitorilla tiluttamassa. Siinä lankeaa polvilleen ja itkee...
Friend of the devil is a friend of mine.
Oiva Tikka
05.04.2003 10:17:47

Niin, mutta onko kellään kokemusta kahdesta basistista samassa bändissä. Meiän edesmenneessä hevibändissä oli 2 basistia. Olin se toinen. Vitun tyhmä bändi.
Deg
05.04.2003 18:14:40 (muokattu 05.04.2003 18:15:33)

Mitä enemmän kokkeja sen huonompi soppa. Eihän kolme kepittäjää hiljene millään. Kaksi kun saa hiljaiseksi että pääsis biisiä aloittaan niin eiköhän kolmas kisko jotain master of puppetsia ja sitten alkaa nää toiset kiskoo jotain f***ing guns and rosessii sieltä ja puol tuntia treeniaikaa hurahtaa haukotellessa. Kaksi kitaristia on ehdoton maksimi.
Elämä on laiffii
KMT
05.04.2003 18:33:33

Mitä enemmän kokkeja sen huonompi soppa. Eihän kolme kepittäjää hiljene millään.

Riippunee ihmisistä että kuinka hiljenee...
Mä olen vain tyhmä...
KMT
05.04.2003 18:34:25

Niin, mutta onko kellään kokemusta kahdesta basistista samassa bändissä. Meiän edesmenneessä hevibändissä oli 2 basistia. Olin se toinen. Vitun tyhmä bändi.

Kuinkas te sitten soititte kun oli 2 bassoo?
Samalla lailla vai eri lailla?
Mä olen vain tyhmä...
Billsner
05.04.2003 19:32:30
Mitä enemmän kokkeja sen huonompi soppa. Eihän kolme kepittäjää hiljene millään. Kaksi kun saa hiljaiseksi että pääsis biisiä aloittaan niin eiköhän kolmas kisko jotain master of puppetsia ja sitten alkaa nää toiset kiskoo jotain f***ing guns and rosessii sieltä ja puol tuntia treeniaikaa hurahtaa haukotellessa. Kaksi kitaristia on ehdoton maksimi.

Onneksi meistä kukaan ei osaa tiluttaa :P
maelstorm
08.04.2003 15:13:11
kahdessa kitarassakin on jo niin paljon päänvaivaa niin usein, että kolmesta en uskalla sanoa mitään mutta kyse tosiaan rockbändistä ja sähköistetyistä kuuskielisistä joten vähän eriasia..
a mystic can summon up maelstorms of fire, delete free will, or even stop time.
T.S. S L A Y E R
09.04.2003 14:58:55 (muokattu 09.04.2003 14:59:39)

Kuinkas te sitten soititte kun oli 2 bassoo?
Samalla lailla vai eri lailla?

tuplahuonosti - ja tyhmästi.

ee-he-he-he-he...
Deg
12.04.2003 20:34:53 (muokattu 12.04.2003 20:35:04)

ee-he-he-he-he...

hyvä viritys
hoho vaan sullekkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)