Aihe: rumpujen äänitys 2 mikillä + basarin triggaus
1
hirvijo
21.04.2005 11:59:14
miten onnistuisi seuraavanlainen: Mikittäisi kahdella konkalla rummut, toinen lattia tomin yli osoittamaan virveliin ja haikkaan ja toinen crashin uläpuolelle. Crashin päällä olevasta triggaisi basarin? Luuletteko että tällä pääsisi tulokseen jossa lattia tomikin kuuluisi, pellit saisi vähän leveämmäksi, virvelin esiin ja basarin potkimaan?

Vai suositteletteko vain Bonhamia? Huomenna olisi tarvis aloittaa demon teko. pistämme rumpalin luokse studiomme pystyyn.

Käytössä olisi ollut neljä kanavaa sisään (mikkejäkin riittävästi), mutta paikallinen jyväskyläläinen musiikkiliike veti sanansa takaisin, eikä voikaan vuokrata/lainata digiulostulolla varustettua mikkietusta viikonlopuksi..hitto kun ottaa vihaksi. koko ikäni kantanut rahani siihen kauppaan ja nyt ei sitten enää onnistukaan ei edes kalliin laitteen laina..

niin, anteeksi vuodatus. epätoivoinen etsii vaan vinkkejä, millä selvitä.
kivi
21.04.2005 12:02:04
Crashin päällä olevasta triggaisi basarin? .

Ei onnistu. Laita joku dynaaminen bassariin ja triggaa siitä, jos tarpeen. Tai sitten laitat sovinnolla yhden overheadin ja toisen bassariin. Muutenkin tuo ristikkäinasettelu ei kuulosta edes ideana hyvältä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hirvijo
21.04.2005 12:08:02
Eli on mahdollista saada vain monorummut nauhalla? no on tässä vielä päivä aikaa metsästää jostain AD-muunnin...
lion
21.04.2005 12:17:45
Eli on mahdollista saada vain monorummut nauhalla? no on tässä vielä päivä aikaa metsästää jostain AD-muunnin...
Nauhota se basari jollain paskamankalla! Ota kalvo siitä basarista vittuun ja tökkää sisälle mankka ja paina rekkiä. Sitten himassa siirtelet sen basariraidan koneelle ja pistät projektiin oikeelle kohdalle ja triggaat siitä vaikkapa drumagogilla. Sitte saat stereo-ovarit.

-Li'oN
Olen Hovari. Simo. Systeemi tappaa yksilön - Jumalaa ei ole - Nahkahousuissa voi vihdoin tuntea olevansa alaston.
lion
21.04.2005 12:54:27 (muokattu 21.04.2005 12:54:49)
Ei toimi, jos ei oo SMPTE:tä tai vastaavaa aikakoodia. Nauhavenymä ja ihan kuljetuksen epätasaisuus sotkee taimin hetkessä.

Stereo ei oo tärkeä. Rokkirummut saa muutenkin olla monona, eikä sitä kukaan huomaa pahaksi asiaksi.

harmi :D oli kuitenkin ihan oma innovaatio.
Itte jos vääntäisin, niin nauhottaisin stereona ovarit ja sitten vaan käsin siirtelisin raiturisoftalla basarisamplet oikeille kohdille. Työlästä mutta saisin haluamani.

Mun mielestä kyllä se rumpujen stereo on aika tärkeä juttu, mutta tietenkin riippuu tosi paljon matskustakin mitä on tekemässä.

Eikös tuo mun idea kuitenkin toimis jos mankan sijaan käyttäisi jotain digitaalista vermettä, kuten minidisciä? En usko että ne kellot voi niin paljoa heittää että muutaman minuutin biisissä huomaisi mitään merkittävää heittoa.

- Li'oN
Olen Hovari. Simo. Systeemi tappaa yksilön - Jumalaa ei ole - Nahkahousuissa voi vihdoin tuntea olevansa alaston.
Mikael
21.04.2005 12:59:11

Mun mielestä kyllä se rumpujen stereo on aika tärkeä juttu, mutta tietenkin riippuu tosi paljon matskustakin mitä on tekemässä.

Kyllä mä valitsisin ennemmin hyvän bassarisoundin kuin strereo-overin. Yksi vaihtoehto on hakea stereoparille paikkaa rumpujen edestä siten että koko setin balanssi on hyvä - alempaa ja lähempää enempi bassaria, ylempää ja kauempaa enempi peltejä...
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
lion
21.04.2005 13:01:15
Kyllä mä valitsisin ennemmin hyvän bassarisoundin kuin strereo-overin. Yksi vaihtoehto on hakea stereoparille paikkaa rumpujen edestä siten että koko setin balanssi on hyvä - alempaa ja lähempää enempi bassaria, ylempää ja kauempaa enempi peltejä...

mut tarkotuksena oli tuolla kaveri kuitenkin trigata se basari ni en edes sillon yrittäis saada hyvää saundia siitä...

-Li'oN
dewil
21.04.2005 13:25:22

harmi :D oli kuitenkin ihan oma innovaatio.
Itte
Eikös tuo mun idea kuitenkin toimis jos mankan sijaan käyttäisi jotain digitaalista vermettä, kuten minidisciä? En usko että ne kellot voi niin paljoa heittää että muutaman minuutin biisissä huomaisi mitään merkittävää heittoa.

-

Minidiski flägää kans senverran että se on siinä ja siinä.
Basarin attakin flämit on aika pahan kuulosta.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
21.04.2005 13:30:53

mut tarkotuksena oli tuolla kaveri kuitenkin trigata se basari ni en edes sillon yrittäis saada hyvää saundia siitä...

-

Mä kuvittelin että se bassarin triggaaminen olis hätäratkaisu, koska bassaria ei saada erikseen mikitettyä. Ihan helposti sen bassarin triggaamisen voi hoitaa jälkikäteen ihan korva/silmäpelillä jos mistään valtavasta progeteoksesta ei ole kyse.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
StJerky
21.04.2005 13:31:45 (muokattu 21.04.2005 13:34:45)
Sain ihan hyviä tuloksia seuraavasti, kun käytössä oli vain kaksi inputtia:

4-kanavainen mikseri. 1. mikki bassorummun eteen puolen metrin päähän (laulumikki käy). Se panoroituna keskelle. Kaksi overheadia, toinen vasemmalle, toinen oikealle (ja myös panoroitu siten).

Mikserin outputista stereona äänitysvehkeeseen.
Pari kokeilua tasojen kanssa ja äänittämään.
hirvijo
21.04.2005 15:57:27
Mä kuvittelin että se bassarin triggaaminen olis hätäratkaisu, koska bassaria ei saada erikseen mikitettyä. Ihan helposti sen bassarin triggaamisen voi hoitaa jälkikäteen ihan korva/silmäpelillä jos mistään valtavasta progeteoksesta ei ole kyse.

Juuri niin! triggaus ei ole itse tarkoitus. Sillä ajateltiin että voidaan korvata huono basari. Meillä on kyllä käytössä erillinen mikseri, mutta tosin vain ne kaksi sisääntuloa (näillä synkillä näkymillä). Täytyy tuo edellistä vinkkiä kokeilla, sillä aikaa meillä on rumpujen nauhotukseen riittävästi. Myös täytyy kokeilla ottaa rumpujen edestä stereoparilla.

Musiikkityyli on groovavan poppisrokin ja metallin välimaastossa. Mikkivalikoima koostuu seuraavasti: 2x SM58, SM57, Röde NT3, AKG C1000.

Lisää vain vinkkejä jos keksitte!
Niq
22.04.2005 10:42:22

Jos on noin paljon hyviä mikkejä ja mikseri käytössä, niin itse pistäisin koko peruskattauksen (2x ovarit, basari, virveli ainakin) ja miksaisin sitten stereoksi. Vaatii säätöä ja aikaa, mutta lopputulos voi olla loistava. Paljon kahvia ja rento meininki niin kyllä se siitä.. :)
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
kivi
22.04.2005 11:50:02
Jos on noin paljon hyviä mikkejä ja mikseri käytössä, niin itse pistäisin koko peruskattauksen (2x ovarit, basari, virveli ainakin) ja miksaisin sitten stereoksi. Vaatii säätöä ja aikaa, mutta lopputulos voi olla loistava. Paljon kahvia ja rento meininki niin kyllä se siitä.. :)

Muuten sama, mutta miksaisin silti monoksi; bassarin omalle raidalleen ja kaiken muun sille toiselle.

Bassarin balanssia kun ei voi etukäteen arvioida.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Oiva
22.04.2005 12:52:52
Muuten sama, mutta miksaisin silti monoksi; bassarin omalle raidalleen ja kaiken muun sille toiselle.

Bassarin balanssia kun ei voi etukäteen arvioida.

Samaa mieltä Kiven kanssa. Bassaria voi olla hankala kaivaa myöhemmin sieltä stereomixistä esille. Niin monta kertaa on huomattu lopussa, että sinne se peittyi kuitenkin, vaikka pelkän rumpuraidan soidessa jytisi niin perkeleesti.
hgr
23.04.2005 18:38:41
Sama koskee kyllä myös virveliä, ainakin mun kokemuksien mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)