Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton perinteinen vibratalla ja vireen säilyminen?
1 2 3 4
sihvoh
19.04.2005 22:38:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jollakin perinteistä mallia oleva strato, jossa perinteinen talla ja voi sanoa vireen säilyvän jos käyttää kampea?
 
Itse olen tullut siihen johtotulokseen, että perusosilla vire ei säily, jos kampea käyttää. Tiedän, että myös satula vaikuttaa tähän.. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että taidan jättää kammen laukkuun, jottei tarvitse jatkuvasti virittää. Tosi turhauttavaa touhua..
 
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
McNulty
19.04.2005 22:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jollakin perinteistä mallia oleva strato, jossa perinteinen talla ja voi sanoa vireen säilyvän jos käyttää kampea?
 
Itse olen tullut siihen johtotulokseen, että perusosilla vire ei säily, jos kampea käyttää. Tiedän, että myös satula vaikuttaa tähän.. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että taidan jättää kammen laukkuun, jottei tarvitse jatkuvasti virittää. Tosi turhauttavaa touhua..

 
Pikaiset konstit:
Nappaa tallasta 2 keskimmäistä ruuvia veke... tai jopa 4 jos siltä tuntuu... lyijykynää satulaan... uudet kielet...
 
Vähän enempi tunaamista:
Earvanan satula + nuo yllä olevat ilman lyijykynää :)
 
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Ekku01
19.04.2005 22:51:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Straton koneistohan ei ole mikään floikka jota saa veivata miten huvittaa ilman että vire kärsii.
 
Straton tyyppisten vehkeiden onkin tarkoitus toimia nimenomaan vibraattona, kevyenä sellaisena. Ja oikein käytettynä ja säädettynä toimiikin ja kuulostaa hienolta.
 
Jos haluat "heviujellusta" kannattaa hommata kokonaan erityylinen kitara. Toki Stratoonkin voi floikan asentaa, mutta minusta se ei siihen kuulu ;o)
 
Mutta jos ihan asiallisesti kampea käyttelet eikä vire pysy, saattaa vika löytyä tosiaan satulasta, huonosta virityskoneistosta, tallapaloista tai esim. siitä että tremolohärveli ei ole balanssissa. Tätä voi yrittää säätää lisäämällä/poistamalla jousia sekä kiristää/löysätä niitä.
 
Joskus on myös ollut tapauksia joissa perinteinen talla vaan ei jostain syystä suostu pitämään virettä ja ongelma on korjaantunut kun se on vaihdettu kuudella ruuvilla kiinnitettävän vintage-tallan sijasta kahden ruuvin versioon.
 
Jos et saa säädettyä kotikonstein peliä vireenpitäväksi, kannattaa viedä soitin jollekin ammattikorjaajalle. Jos ei muuta niin ainakin arvioitavaksi, mitä on tehtävissä.
 
Ekku01
19.04.2005 22:58:32 (muokattu 19.04.2005 23:04:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanottakoon vielä että kun aloitin soittamisen, oli eka kitara tietysti joku kehno hevikeppikopio (80-luvun kitarasankariaikaa kun elettiin) jossa ei vire pitänyt kammen kanssa pätkääkään. Ihmettelin kun stevevai-temppu ei onnistunut, se jossa kitaraa pidetää pelkästään kammesta kiinni ja heilutetaan(Kaikki Crossroads (ei se Britney!) -leffan nähneet tietävät), ilman että koko laite oli ihan sekaisin ;o)
 
Siitä johtuen vielä tänäkin päivänä laitan Stratoon kuin Stratoon viisi jousta ja ruuvaan ne niin tappiin kuin mahdollista, jotta talla ei varmasti liiku pätkääkään.
 
McNulty
19.04.2005 23:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siitä johtuen vielä tänäkin päivänä laitan Stratoon kuin Stratoon viisi jousta ja ruuvaan ne niin tappiin kuin mahdollista, jotta talla ei varmasti liiku pätkääkään.
 
Mulla on kahdessa "floikallisessa" skebassa (kummassakin charvelissa) 5 jousta takana... tykkään että talla pistää vähän vastaan kun sitä kurittaa ja muiluttaa. Pysyy jotenkin itsellä paremmin kontrollissa kaikki Divet ja pommit kun kammessa on voimaa :)
 
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Ekku01
20.04.2005 00:13:38 (muokattu 20.04.2005 00:16:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanottakoon vielä että minä en siis Stratoissakaan ole sen koomin kampea pitänyt/käyttänyt. Siitä tuli vaan tapa jättää se pois, jota myöhemmin tuki lujasti se että myös Cläpä soitti ilman kampea. Mutta se siitä ;o)
 
Välillä kaupoissa löytää yksilöitä jotka on tosi miellyttävästi säädetty. Stratoissa kyllä olen tykännyt (siis jos se kampi olisi ;o) sellaisesta "herkästä" tatsista, mutta floikan mättö onkin sitten taas ihan oma taiteenlajinsa!
 
Ainoa keppi missä mulla on tainnut olla kampi kiinni oli (myös joskus 80-luvulla) joku Kramer, tai muu vastaava. Sillä saikin daivata jo ihan reippaasti, mutta sen jälkeen olen vaipunut vintageosastoon ja jättänyt suosiolla tremolojutut pois.
 
EDIT: Sorry, nyt lähti mopo ja topic käsistä.
 
Crossroad
20.04.2005 06:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mielestäni tuo synchronized tremolo on paras mitä on keksitty.esa pulliainenkin sanoi"markkinoiden ainoa toimiva talla.."ja onhan sillä tullut toimeen yngwie malmsteenkin ja clapton ,blackmore,hendrix ym..toki se pitää olla säädetty oikein..
 
Tomtom
20.04.2005 09:50:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos perinteisellä tallalla tarkoitat sitä "tavistallaa" mikä esim. mulla on kiinalaisessa squierissa, niin mulla se toimii ainakin tosi hienosti. Vireen voi tarkistaa ennen treenejä, mutta siinäpä se.
 
Käytän kampea varmaan aika normaalisti, sillointällöin, mutta ei mitään sukelluspommeja. Sekin tietty auttaa, että vaihdatin kitaraan uutena Graph Techin satulan ja säädätin sepällä kuntoon. Tuo kannattaa tehdä halpisritsallekin.
 
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
zorro
20.04.2005 09:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko graph techi parempi tuohon hommaan kuin earvana?
 
ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään:
Tomtom
20.04.2005 10:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oo kokemuksia Earvanasta. Ainakaan GT ei ole kompensoitu, eli intonaatio-ongelmia se ei varmaankaan poista , jos niitä on. Mulle riittää kyllä tuo oikein hyvin, kitara pysyy loistavasti vireessä vaikka sen "metalliosat" on varmaankin lähempänä tinaa kuin terästä.
 
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Vapour
20.04.2005 11:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi konsti on hommata (Fenderin) rullasatula ja -kieltenpidin (tai mikä sen nimi nyt olikaan). Näin ainakaan kitkan ei pitäisi olla onkelma...
 
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut
Ekku01
20.04.2005 13:48:55 (muokattu 20.04.2005 13:52:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Graph techin satulat ja tallapalat ovat mainioita! Ei pitäisi olla ainakaan niistä kiinni jos vire ei pysy.
 
Mutta mitä hittoa satulalla on tekemistä hienovireen kanssa?
Jos satula on tehty oikein se ei vaikuta vireeseen pätkääkään. Olikohan nyt kysymyksessä kuitenkin talla?
 
Tosin stratotyyppiseen kepukkaan kun vaihtaa esim. Graph techin tallapalat, ei se vaikuta myöskään mitenkään huonontavasi hienovireeseen. Päin vastoin, kitkaa on vähemmän = parempi vire. Ja stratoissahan hienovireen saa säädettyä jokaiselle kielelle erikseen.
 
EDIT: Niin joo, GT:ltä saa myös kieltenohjaimia, mutta kyllä vintage-butterflyt on hienompia ;o)
 
Ekku01
20.04.2005 13:58:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mielestäni tuo synchronized tremolo on paras mitä on keksitty.esa pulliainenkin sanoi"markkinoiden ainoa toimiva talla.."ja onhan sillä tullut toimeen yngwie malmsteenkin ja clapton ,blackmore,hendrix ym..toki se pitää olla säädetty oikein..
 
Clapton ei kyllä tainnut tulla toimeen sen kanssa ;o)
 
Mutta onhan se mainio peli oikein säädettynä ja oikeissa käsissä. Pulliaisesta sen verran että liekö tuo kommentti kuulunut sarjaan "Pulliaisen Fender-hypetys"?
 
Kerran Esa kokeili eräässä kaupassa Tokain Stratoa ja sanoi
sitten:"Onpas helkutin hyvä keppi, jos vaan lukisi Fender lavassa niin ostaisin heti pois". Ja tarina on muuten tosi ;o)
 
suolintu
20.04.2005 14:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä syystä yngwie malmsteenin strato pysyy vireessä, vaikka sehän käyttää kampea välillä aika agressiivisestikin?
 
Shaft
20.04.2005 14:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellä mainittujen asioiden lisäksi kannattaa varmistaa, että kielet on kiinnitetty viritystappeihin asianmukaisesti, ja ne eivät mene liian jyrkässä kulmassa satulalle/kielenohjaimelle. Kielet on tietysti syytä myös venyttää perusteellisesti ennen käyttöä.
 
Mutta mitä hittoa satulalla on tekemistä hienovireen kanssa?Jos satula on tehty oikein se ei vaikuta vireeseen pätkääkään. Olikohan nyt kysymyksessä kuitenkin talla?
 
Tottakai satula (tai lähinnä sen paikka) vaikuttaa esimerkiksi avosointujen vireisyyteen.
 
Ekku01
20.04.2005 15:09:18 (muokattu 20.04.2005 15:18:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai satula (tai lähinnä sen paikka) vaikuttaa esimerkiksi avosointujen vireisyyteen.
 
Mutta minä puhuinkin OIKEIN tehdystä satulasta. Toki liian korkea satula jossa kieliurat ovat päin persettä ja liian tiukat, pitää huolen että kitara ei varmasti ole ikinä vireessä.
 
Mitä tarkoitat satulan paikalla? Oletko nyt varma ettet tarkoita tallaa? Tai "alasatulaa" joka on tallassa.
 
Ekku01
20.04.2005 15:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellä mainittujen asioiden lisäksi kannattaa varmistaa, että kielet on kiinnitetty viritystappeihin asianmukaisesti, ja ne eivät mene liian jyrkässä kulmassa
 
Stratossa vaan on yleensä ongelma juuri päinvastainen, eli se että kieliä ei saa tarpeeksi jyrkkään kulmaan satulaan nähden.
 
Kluson-tyyppisellä virityskoneistolla kielet saa tarpeeksi alas, mutta esim. ne mitä oli joku vuosi sitten jenkki- ja mehiko-standardeissa jättivät kielet turhan ylös. Jenkkiskeboissahan oli ainakin silloin käytössä kaksi kieltenohjainta lisäämässä kitkaa. Nyt ovat tajunneet alkaa käyttää madallettuja viritystappeja.
 
J.Hollström
20.04.2005 15:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi konsti on hommata (Fenderin) rullasatula ja -kieltenpidin (tai mikä sen nimi nyt olikaan). Näin ainakaan kitkan ei pitäisi olla onkelma...
 
Mulla oli edellisessä Fenderissä (Strat Plus Deluxe XLS Extra Turbodiesel) ne kaikki mahdolliset lisähärpäkkeet rullasatuloineen ja Wilkinsonin tremolo + Hipshot Tremsettereineen niin eipä se yhtään tyrnimmän kammittelun jälkeen ollut sen kummempi kuin normi vintage fenkku. Varmaan ankaralla säätämisellä ja tuunaamisella voisi wörkkiäkin, mutta en jaksanut alkaa säätämään. Laiton kammen laukkuun ja kitaran vireeseen.
 
Eli oma kokemus on että nämä perinteiset systeemit on tarkoitettu vaan kevyeen hiplailuun. Tosin jos epävire ei häiritse niin kampi pohjaan vaan ja menoks...
 
Rock'n'roll forever man...
Ekku01
20.04.2005 15:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli edellisessä Fenderissä (Strat Plus Deluxe XLS Extra Turbodiesel) ne kaikki mahdolliset lisähärpäkkeet rullasatuloineen ja Wilkinsonin tremolo + Hipshot Tremsettereineen niin eipä se yhtään tyrnimmän kammittelun jälkeen ollut sen kummempi kuin normi vintage fenkku. Varmaan ankaralla säätämisellä ja tuunaamisella voisi wörkkiäkin, mutta en jaksanut alkaa säätämään. Laiton kammen laukkuun ja kitaran vireeseen.
 
Eli oma kokemus on että nämä perinteiset systeemit on tarkoitettu vaan kevyeen hiplailuun. Tosin jos epävire ei häiritse niin kampi pohjaan vaan ja menoks...

 
Tuon tremsetterin unohdin kokonaan mainita, mutta eipä niistä ole kokemustakaan, joten ei olisi ollut mitään kerrottavaakaan. Henkallahan ainakin oli sellainen käytössä.
 
Mulla on vähän sama juttu kuin Jukilla, eli kampi pois, kitara vireeseen ja eiku veivaamaan ;o)
 
Crossroad
20.04.2005 16:02:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä syystä yngwie malmsteenin strato pysyy vireessä, vaikka sehän käyttää kampea välillä aika agressiivisestikin?
 
niin..ja puhumattakaan blackmoresta joka varmaan vielä agressiivisemmin..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «