Aihe: Venyttelystä
1
Hammer Of The Gods
06.04.2003 02:28:38 (muokattu 06.04.2003 02:29:55)
Moekka!

Luettuani paria topiccia, tuli mieleeni, että minkäslaisia venyttelyjä arvon kitaristit tapaavat käyttää ennen varsinaisia soittosessioita? Asia tuli mieleen kun luin tuota Jännetuppitulehdus-topiccia. Haluaisin välttää kyseisen riesan ja kiinnostaisi tietää (en ole varmastikaan ainoa) minkälaisia venytyksiä teitä on neuvottu tekemään. Itse en ole koskaan kitaratunneilla käynyt, joten erityisesti kitaristeille suunnattuja venyttelyjä en tunne lainkaan. Ainoa "venytys" joka mulle on neuvottu on semmonen, että pistää kädet suoraksi vartalonmyötäisesti ja alkaa nostelemaan hartioita korviin. Kivasti alkaa veri kiertää käsissä. Toi on kätevä, jos on sormet jäässä, äkkiä lämpeää! Niin, kertokaapas omia rutiinivenytyksiänne ennen soittoa!

Edit: Ja tuo meikäläisen venytyshän ei varmaankaan ole minkäänlainen ennalta ongelmia ehkäisevä, vaan pikaisen avun kylmiin sormiin tuova kikka...
It's hard to rock without rolling...
mikko k
06.04.2003 02:57:30
no jotain tollasia että taivutat sormia ylöpäin ja jotain ranteidenpyörityksiä voi tehä..jne jne..joku saa jatkaa..itse en hirveemmin jaksa venytellä..vaikka varmaan olis ihan hyvä vähän venytelläkkin
noir
06.04.2003 03:03:31
no jotain tollasia että taivutat sormia ylöpäin ja jotain ranteidenpyörityksiä voi tehä..

Itse teen nämä, ja sitten tuo otekäden kippari menee joskus kireäksi, niin sitä yritän myös venytellä. Asiasta tietämättömänä en osaa muuta sanoa.
Friend of the devil is a friend of mine.
Viikate
06.04.2003 13:42:31
ite teen petruccin opettamia juttuja..vejän käsiä(hoho)ranteista niinku itteeni päin.tai jotenkin.ja sitten teen joskus nuita magcyverin lämmittely harjotuksia mut se nyt ei niin hirveenä liity tähän,mut pysyypähän sormet vetreinä ja notkeina.
ime lekaa
ForSakeN
07.04.2003 11:40:53
Harvemmin tulee venyteltyä ennen soittelua. Mullakin lähinnä kärsii plekukäden sorminivelet ja niitä viruttelen aina välillä joka suuntiin. Yleensä mulla kestää sormet kyllä sen oman muutaman tuntisen minkä treenailen. Kai sekin on pitkällä tähtäimellä tottumis kysymys. En ole kyllä kärsinyt tuppitulehduksesta moneen vuoteen...(pitäs varmaan koputtaa nyt puuta...kuitenkin napsahtaa tänään :)
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
MacGyver
07.04.2003 11:59:00
Itse venyttelen sormet notkeiksi useamman kerran päivässä, kun töissä lähinnä syöttelen tekstimuotoista tietoa koneelle. Elikäs otetaan vasemman käden sormenpäästä kiinni oikean käden etusormen keskimmäisellä nivelellä, ja samalla painetaan oikean käden peukalolla vasurin etusormen keskimmäistä osaa hieman alaspäin. Tässä otteessa sitten venytetään koko sormea kohti kämmenselkää varovasti ja hitaasti niin, että venytys tuntuu kämmenessä ja jokaisessa sormen nivelessä. Jatketaan venyttämistä kunnes ei enää pistele. Tämä toistetaan jokaiselle sormella kummassakin kädessä. Kaiken kaikkiaan manööveriin menee 5 - 10 minuuttia, ja jälkeenpäin huomaa, kuinka hyödyllistä kunnollinen venyttely onkaan.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
pwallin
09.04.2003 09:37:24

Itsellä on omia kieroutuneita omakohtaisia metodeja sormille jotka voi olla muille vahingollisia joten en mielelläni tuo niitä esiin, mutta yksi yleispätevä on tämä:

Ojenna käsi suoraksi eteesi. Purista käsi nyrkkiin ja taivuta sitä ranteesta niin alas kuin pystyt. Pitäisi tuntua käsivarressa asti. Tällä pitäisi tuppitulehdus estyä, mutta sormiin toi ei vaikuta ja niitä varten teen erikseen harjoituksia. Yksi rutiini minulla on että jopa tiedostamattani naputtelen jatkuvasti sormia mihin tahansa pintaan.

Matkustus on myös hyvää treeniaikaa. Tässä taannoin naputtelin koko junamatkan Turusta Kemiin ja sitten linja-autossa Kemistä Tornioon. Puolessa välissä matkaa vaihdoin naputtelukättä. Aikaa meni aamu seitsemästä tuonne neljän kieppeille iltapäivällä.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
noir
09.04.2003 10:34:19
Entäs minkälaisia kikkoja olis tuonne hartioiden puolelle?

Itse teen siten, että nostan kädet ylös ja sitten lasken hitaasti alas jatkuvasti kohti selkää venyttäen. Sitten laitan toisen käden leuan alitse ja painan toisella kädellä kyynärpään kohdalta kohti itseäni, ja sitten vaihdan tietysti.

Toiseksi teen siten, että laitan kämmenet saman puolen lapaluiden päälle ja venytän taakse, ja toinen on että pistän kädet ristiin selän takana ja nostan ylöspäin.

Ja sitten kaikenlaista vapaata improvisaatiota liikerajojen sisällä ;)
Friend of the devil is a friend of mine.
James Mc Brown
10.04.2003 16:31:29

Matkustus on myös hyvää treeniaikaa. Tässä taannoin naputtelin koko junamatkan Turusta Kemiin ja sitten linja-autossa Kemistä Tornioon. Puolessa välissä matkaa vaihdoin naputtelukättä. Aikaa meni aamu seitsemästä tuonne neljän kieppeille iltapäivällä.

Ja voi sitä kanssamatkustajien vitutusta :)
Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us.
Marzi
10.04.2003 21:45:46

ite teen petruccin opettamia juttuja...

Täällä toinen... :D

Kaikki yläkroppaan, käsiin ja sormiin liittyvä lämmittely on avuksi ennen soittamista
(samat toimii kuin laulajilla + muutama ranteiden pyörittely sekaan)

Venyttelynä normaalit hauis- ja ojentajavenyttelyt, ja sormia/rannetta voi venytellä vetämällä niitä sormenpäistä kämmenen yläpuolelle päin niin että venyttää muttei satu. Vastaliike sitten kämmenen alapuolta kohti. Nää venyttää samalla koko rannetta. molemmin puolin.

KYLMÄÄ LIHASTA EI SAA VENYTTÄÄ. Siksi aina pyörittelyä ja vaikka punnerruksia ennen venyttelyä. Ja mieluummin 20 minuuttia kuin 2.

Hotellissa tulee tehtyä juoksulenkki hotellin käytävillä ennen vetoa. Saa pienen hien päälle jo lavalle mentäessä ja paikat lämpee. Kädet ja hartiat pitää saada aina lämpimäksi. Jossain festarialueella on yleensä paremmin tilaa juosta. Jo pelkkä paikallaan hyppiminen on avuksi. Tai painimatsi basistin kanssa juuri ennen lavalle nousua. Kiva mennä sitten lauteille nenä poskella... (jos joku on nähnyt mua lavalla tietää miksi. Nykimällä ja riuhtomalla saa niskat jäykäksi päiväkausiksi jos ne ei oo lämpimät.)

EI VIINAKSIA EIKÄ TUPAKKIA. Tukkivat joka paikan vaikka näennäisesti rauhoittavatkin. Helppo homma sanoa rokkiväelle. :D Itse syyllistyn varsinkin tupakkiin ja joskus pariin olueen, mutta kaikilta laulajilta pitäis lailla kieltää koko homma. Paitsi Valon Vilskiltä punkku. Se on niin rok.
Pidän ääntä, olen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)