Aihe: Huippuflyygelien maine
1 2 3 4 5
musamies
20.04.2005 00:31:57
Oikein kasattu ja asennettu ehjä PC ei jumahtele jos siinä on kunnolliset ohjelmat, eikä sinne asennella kaikkea joutavaa. On niitä rakkineita vaativammassakin käytössä. Tärkeää on ainakin riittävä jäähdytys ja hyvälaatuinen sähkö tavalla tai toisella toteutettuna. Homma toimii jos suhtautuu koneeseen ikäänkuin palvelinkoneeseenkin suhtauduttaisiin.

Itsellä luvassa uusia haasteita musiikin saralla ja kun menee treeneihin, joiden kulkua ei voi kovin hyvin etukäteen ennakoida, niin siellä olisi kyllä kätevä joku tavanomaisempi koskettimisto - vaikka joku Rolandin RD-700:nen.

Realistisempaa kuin jonkun flyygelin roudailu keikoille olisi esim. harmoonin vieminen...
mr.muzak
20.04.2005 01:28:00
Musta tuntuu tyhmältä ajatus siitä, että läppärissä on teran pianosoundi, mutta sitä soitetaan 100euron ohjainkiipparilla. Se läppärin pianosoundi vaatii joka tapauksessa pirun hyvän kiipparin ollakseen edes lähellä akustista soitinta. Ja yleensä noissa hyvissä uusissa 88-kiippareissa on mukana jo erittäin käyttökelpoinen pianosoundi. Ja sitten vielä sitä teran pianosoundia pitäis vielä osata myös soittaa niin että ne 8-n layeriä yms. myös kuuluu soitossa (=hyvin).
Fuzzy Boner
20.04.2005 09:26:29
Mut ei akustista vempelettä voi verrata mitenkään mihinkään "softaflyygeliin" tms.. Se on ku vertais naista transseksuaaliin.
Olet kirjoittanut keskusteluun 7985 kirjoitusta
musamies
20.04.2005 10:41:55 (muokattu 20.04.2005 11:03:30)
Musta tuntuu tyhmältä ajatus siitä, että läppärissä on teran pianosoundi, mutta sitä soitetaan 100euron ohjainkiipparilla.

Voi ollakin, että silloin ei homma futaa. Ohjainkoskettimiston voi valita mieleisekseen. Omasta mielestäni kaksi ohjainkoskettimistoa olisi hyvä. Toinen vasarakoneistolla ja toinen kevyempi.

Mulla ei itsellä kuitenkaan ole, vaan on kustannussyistä yksi ainoa Rolandin A-37. Ostin sen aluksi B4 ohjelmaa varten.

Voi ajatella niinkin päin, että hyvä vasarakoskettimisto ei pääsisi oikeuksiinsa jos ei ole kunnon saundeja.

1000 euroa koskettimistoon, 1000 euroa saundeihin, 2000 euroa läppääriin, niin rupeaa olemaan asialinjalla.

En tiedä miten teillä muilla keskustelutovereilla on osia, mutta mä jos menen johonkin soittamaan, niin siellä ei kertakaikkiaan ole akustista pianoa tai jos on, niin harvoin se kuitenkaan on mikään hyvä.

--------

Mulla tuossa midihommassa vielä sellainen idea, joka voi olla mulla totta käytännöntasolla tulevaisuudessa, että jos on kerran yksi keskitetty riittävän luotettava ja tehokas äänilähde ja "aivo", niin se pystyy hoitamaan kaikkien soittajien tarpeen jos on muitakin soittajia, jotka midiä käyttää.

Tällä samalla aivolla pystyy ainakin periaatetasolla korvaamaan myös joitain rautalaitteita räkistä. Käyttämään kompressorina, kaikuna, efektilaitteena. Pitäs tietenkin saada viiveet tarpeeksi alas.

Sama rakkine pystyy hoitamaan bändin monikanavaäänityksen. Ei tarvi mennä mihinkään senkummempaan studioon väsäämään jotain demoja.

Siis monta kärpästä yhdellä iskulla ja järjestelmä on sopeutettavissa erilaisiin tarpeisiin mm. softatason muutoksilla ja äänikortteja vaihtamalla.
mr.muzak
20.04.2005 11:03:01
Mut ei akustista vempelettä voi verrata mitenkään mihinkään "softaflyygeliin" tms.. Se on ku vertais naista transseksuaaliin.

Jep, nää on niitä asioita joissa erottuu pianistit kiipparisteista. Mutta eihän sitä voi tietää miltä se kunnon akustinen soitin (=steinway) tuntuu/kuulostaa/haisee/jne. jos ei ole koskaan saanut kokeilla.
JPQ
20.04.2005 11:05:38

Oikein kasattu ja asennettu ehjä PC ei jumahtele jos siinä on kunnolliset ohjelmat, eikä sinne asennella kaikkea joutavaa. On niitä rakkineita vaativammassakin käytössä. Tärkeää on ainakin riittävä jäähdytys ja hyvälaatuinen sähkö tavalla tai toisella toteutettuna. Homma toimii jos suhtautuu koneeseen ikäänkuin palvelinkoneeseenkin suhtauduttaisiin.

Itsellä luvassa uusia haasteita musiikin saralla ja kun menee treeneihin, joiden kulkua ei voi kovin hyvin etukäteen ennakoida, niin siellä olisi kyllä kätevä joku tavanomaisempi koskettimisto - vaikka joku Rolandin RD-700:nen.

Realistisempaa kuin jonkun flyygelin roudailu keikoille olisi esim. harmoonin vieminen...

Windows koneet kyllä sekoilee ilman syytä sen tiedän ja en vain kestä
niin jähmeää käyttistä kun tottunut sanotaan alle 10 teholuokan
koneissa sulavampaan käyttöön.:) Lisäksi monet PC softat mulle
ylimonimutkaisia mutta palataan aiheiseen eli flyygelien maineeseen.
JPQ
20.04.2005 11:06:55

Jos grand piano soundi kelpaa/kelpasi Chopinille, Debussylle, Rubinsteinille, Horowitzille, Liberacelle, Sokoloville, Richterille, Oscar Petersonille, Thelonious Monkille, Little Richardille, Jerry Lee Lewikselle niin miksei sulle ja mulle?

no siksi kaikki musa ei tuon sortin saundilla toimi piste.
Fuzzy Boner
20.04.2005 11:08:00
Jep, nää on niitä asioita joissa erottuu pianistit kiipparisteista. Mutta eihän sitä voi tietää miltä se kunnon akustinen soitin (=steinway) tuntuu/kuulostaa/haisee/jne. jos ei ole koskaan saanut kokeilla.

Sama pätee naiseen?
musamies
20.04.2005 11:08:04

Turun Sibeliusmuseossa oli Steinway ja kyllähän se hyvältä vaikutti kun sitä ohimennen kokeilin...

Ainoa ongelma, että kun härveliä ei kertakaikkiaan saa mukaan millekään keikoille. Ainakin mun keikkapaikoissa on monesti ollut jotain hankalia portaita tai muuten vaan paikkoja, jossa jo nykyisinkin on musiikkilaitteiden raahaminen riittävän työlästä.
Fuzzy Boner
20.04.2005 11:23:16
Ei ole mitään iloa, että jos puhumme naisista, jotka on tavoittamattomissa - siis vähän samalla tapaa kuin se hyvä Steinwayn flyygeli arkisella keikalla ;-)

Siis vähän sama meininki jos mun mielestä olisi hemmetin kova juttu, että keikalla olisi oikeat 1930 luvun Mighty Wurlizer teatteriurut ja bändärinä Greta Garbo, mutta kun siellä ei ole, vaan jotain ihan muuta.

Jos oikein hyvä säkä kävisi, niin mulla voisi olla esim. epävireinen Hellas ja paikalla on vahingossa sattunut Hannu Karpo...

Heh! Pakko heittää+.

Jees. Lähen ny kuitenkin tota Gretaa morjestaa. Treenailen päivän sillä ja illalla remppa samalla. Viritys tietty välissä
musamies
20.04.2005 11:28:36 (muokattu 20.04.2005 11:51:43)
Olen kuitenkin iloinen puolestasi jos sulla mahdollisuus käyttää oikeaa Steinwayta!

PS: Kerro Gretalle terveisiä ja kysy pääseekö tulemaan kun olen taivaassa siihen mun mielettömään The musamies and elevator music for Mighty Wurlizer show:hun kääntelemään nuotteja...

Vähän tähän tapaan:
http://www.musicalmuseum.co.uk/river.mp3

Sis sos saatana mikä saundi kun urkuri vetää enemmän äänikertoja auki - HUH!
El Condor
20.04.2005 12:38:08
Mä nään jo sieluni silmin, että kun mä menen johonkin kaljaräkälään soolokeikalle, mun ilmastoitu kuljetusauto, jonka lämpötila ja kosteus on säädelty, parkkeeraa kapakan isoimman ikkunan eteen, ruutu poistetaan

...ja pari väliseinää, baaritiski ja jukeboksi joudutaan myös poistamaan...

ja neljä bodaria kantaa mun staikkarin sisään. Sitten virittäjä pari kolme tuntia virittelee ja sitten kaikki onkin valmista keikkaa varten.

Sitten istut flyygelin ääreen ja aloitat herkistyneessä mielentilassa jonkin kaihoisan jazzballadin tai sielukkaan boleron. Yleisö kohahtaa ja palaute on välitöntä:

- Mitä helevettiä se ny kilkuttaa? Nii on niinku peltiämpäriin kusis! Eikö täällä karaoke pitäny olla? Osaakko sää ees Irwiniä tai Popetaa?!

Sitten samainen huutelija tulee sössöttämään lähituntumalle ja tumppaa tupakkansa flyygelin kylkeen kaataen samalla tuoppinsa Steinwayn päälle...

Ei vaan, kyllähän unelmia pitää olla ja hyvällä flyygelillä on mukava vedellä. Itselläni on sellainen perversio, että jos olen soittamassa jossain konserttisalissa, missä on hyvä flyygeli, niin sillä on ihan pakko päästä soittamaan hittejä Aaronin ykkösestä (Juna, Intiaanitanssi, Keinu jne.)
Moni luulee trumpetinsoittoa tekniikkalajiksi, mutta kyllä se on voimalaji.
teroyk
20.04.2005 16:31:59
oikeata pianoa, joka on kaukana kyllä flyygelistä noin painoltaan ja mitoiltaan, niin ei sellaisen raahaaminen keikoilla tule mulla ainakaan kysymykseen.

Keikkapaikallahan pitää olla flyygeli valmiina :)
baron
20.04.2005 16:35:22

Keikkapaikallahan pitää olla flyygeli valmiina :)

Joo, herrasmiehelle sopivaa roudausta.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
musamies
22.04.2005 11:31:08
Joo, herrasmiehelle sopivaa roudausta.

Ettei olisi vaan enempi GYM-miehelle sopivaa... tulee mieleen Jay Lenon jaksot, jossa oli Iron Jay:
http://websites.openup.com/justremember/mp/ironjay.html
Anonymous-jazz
22.04.2005 17:41:07 (muokattu 22.04.2005 17:42:01)

Steinway on steinway ja ollaan kokeiltu ja vedetty muutaman kerran livenä sillä. Mutta täyspitkän Yamahan kanssa sillä ei niin hirveästi ole eroa. Mutta soundissa Steinway on kuitenkin hieman edellä.
Teemujazz
musamies
22.04.2005 21:13:47
Mullekin tarjoutui vaihteeksi mahdollisuus soittaa lähiaikoina akustisella pianolla syntymäpäivillä... ei ole mitään käsitystä pianon merkistä, kunnosta tai vireestä...
Karlsson
22.04.2005 23:01:47
Mullekin tarjoutui vaihteeksi mahdollisuus soittaa lähiaikoina akustisella pianolla syntymäpäivillä... ei ole mitään käsitystä pianon merkistä, kunnosta tai vireestä...

Ei se niin tarkkaa. Epävireinen piano on kovin kodikkaan kuuloinen.

Hienosti muuten Bo Kaspars Orkesterin kiipparisti käyttää keikoilla (tai ainakin jollain DVD:llä olleilla keikoilla) hädintuskin kasassa pysyvää pianon rämää, joka ei tosiaankaan ole lähimainkaan vireessä, mutta luo oman tunnelmansa.

Yleensä siis tuota epävireistä pianoa ei soiteta noissa muun bändin kanssa, vaan jossain introissa yms.
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003
JPQ
23.04.2005 04:45:35

Ei se niin tarkkaa. Epävireinen piano on kovin kodikkaan kuuloinen.

Hienosti muuten Bo Kaspars Orkesterin kiipparisti käyttää keikoilla (tai ainakin jollain DVD:llä olleilla keikoilla) hädintuskin kasassa pysyvää pianon rämää, joka ei tosiaankaan ole lähimainkaan vireessä, mutta luo oman tunnelmansa.

Yleensä siis tuota epävireistä pianoa ei soiteta noissa muun bändin kanssa, vaan jossain introissa yms.

Kuten kait tiedätkin:
Huonoakin saundia (johon kuuluu epävireisyys) voi käyttää tehokeinona
ja epävireisyys kuuluu pahiten jos on vireessä olevaa materiaalia
rinnalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)