Aihe: Gallup: monestako sävellajista soitatte?
1 2
faq1
02.04.2005 13:45:04
Itse soittelen lähinnä vaan korvakuulolta ja tuppaan soittamaan lähes kaiken parista kolmesta sävellajista.

Monestako sävellajista (etumerkkien määrä) kykenette soittamaan suht' vaivattomasti, esim. kevyen musiikin tasoista..?

Ammattimuusikko varmaankin kaikista, mutta täällä lienee suuri osa harrastajia.
etnopoju
02.04.2005 16:26:35

kaikista.

lähinnä siinä vaiheessa tosin kusee, jos sävellaji vaihtuu nopeaan tahtiin, esim. bebop on jotain ihan kammottavaa...sorminäppäryys loppuu siinä kyllä kesken pahasti.
baron
02.04.2005 22:16:03

Pianolla saa helpot sormitukset sävellajeihin, joissa on paljon korotuksia tai alennuksia eli ne suosikkeja.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
etnopoju
02.04.2005 23:16:28

pianistit on ärsyttäviä, kun ne pääsee helpommalla.
gösplstorm
03.04.2005 09:40:52
Eihän tuo kitarallakaan kovin vaikeaa ole kun yhden asteikon opettelee niin sitä voi aina soittaa miltä korkeudelta vaan. Mutta kyllä mäkin yleensä siinä kolmessa eri asteikossa biisin aikana pysyn.
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä, niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa. www.TheZippyWackos.com
Kemppilä
03.04.2005 11:08:10
C-mollissa vaan :). Kyllä tulee aika laajasti käytettyä noita asteikoita.
-Ooksää Seinäjoelta?
etnopoju
03.04.2005 12:38:55

Eihän tuo kitarallakaan kovin vaikeaa ole kun yhden asteikon opettelee niin sitä voi aina soittaa miltä korkeudelta vaan. Mutta kyllä mäkin yleensä siinä kolmessa eri asteikossa biisin aikana pysyn.

asteikoissa on hankala vaihtaa kesken kaiken sormitusta. mulla ainakin menee pasmat sekaisin, jos joka tahdissa vaihtuu sävellaji. ei onnistu.

sitäapaitsi esim. sointukäännökset on niin helvetin paljon vaikeampia kitaralla kuin pianolla.
poppamies
03.04.2005 23:37:04

Ei se välttämättä tarvitse olla menestyksen esteenä että ei osaa soitta kaikista sävellajeista.
Eräs pianisti ameriikkalaisen Bobby Vee'n bändissä ei osannut soitta kuin C-duurista ja sai potkut siitä hyvästä. Pianisti tunnetaan tänään paremmin nimeltä Bob Dylan...
"G-strings are for strippers"
baron
04.04.2005 06:39:13

Ei se välttämättä tarvitse olla menestyksen esteenä että ei osaa soitta kaikista sävellajeista.
Eräs pianisti ameriikkalaisen Bobby Vee'n bändissä ei osannut soitta kuin C-duurista ja sai potkut siitä hyvästä. Pianisti tunnetaan tänään paremmin nimeltä Bob Dylan...

Onneksi ei ollut digikiippareita, jotka voi transponoida. Olisi voinut jäädä nimettömäksi kiipparistiksi.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
11
04.04.2005 10:59:36
Irving Berlin soitti (auttavasti) lähinnä pianon mustilla koskettimilla, mutta piano oli erikoisvalmisteinen, transponoitava.
Sävis
04.04.2005 11:03:20
Mä soitan mistä vaan sävellajista ja ilman sävellajiakin.
Sanottua:
Tellu: "Sinähä se tääl aina pieret."
Sam Other: "Sssh..eiku ne on niitä sen sävellyksiä..."
Ärlä #028
Eddie
04.04.2005 13:20:20 (muokattu 04.04.2005 13:20:33)

Lahjattomat tarvii asteikkoja. Kuten minä.
Jelena
04.04.2005 17:20:28
Mä soitan mistä vaan sävellajista ja ilman sävellajiakin.

Komppaan.

Mutta jos ei ole nuotteja niin soitan h-y-v-i-n hitaasti kunnes älyän mistä on kyse.
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
tanjuli
04.04.2005 20:37:49
soittaahan sitä mistä vaan jos aivot pysyy mukana. nopeet sointukierrot ainaskin pianolla kaatuu siihen että katoaa ajatus. onneks bassolla ja laululla pikkasen helpompi, vähemmän liikkuvia asioita.
[i hear voices but at least they're on tune]
JPQ
19.04.2005 14:04:37

Irving Berlin soitti (auttavasti) lähinnä pianon mustilla koskettimilla, mutta piano oli erikoisvalmisteinen, transponoitava.

Mitenhän tuo oli toteutettu ? ja voihan omiakin sävellajeja kait
kehittäää...
Locrian
19.04.2005 17:06:40
Mä soitan aina niin vähän että kaikki mun ympärillä määrittää sen asteikon. Niin on mukavempaa ja oon saanut erittäin dynaamisen soittajan maineen lähipiirissä...Not!
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
ganesha
19.04.2005 20:01:05
Mä soitan aina niin vähän että kaikki mun ympärillä määrittää sen asteikon. Niin on mukavempaa ja oon saanut erittäin dynaamisen soittajan maineen lähipiirissä...Not!

vähemmän on enemmän!
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
baron
19.04.2005 23:15:03

Mitenhän tuo oli toteutettu ? ja voihan omiakin sävellajeja kait
kehittäää...

Siinähän on valmis pentatoninen asteikko.
VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä.
mastermikko
20.04.2005 19:27:51
En ymmärrä täysin mitä tarkoitat 3 sävellajista soittamisella... Ensinnäkin jos soitetaan muiden kappaleita niin sävellajit on aika selvät... jos puhutaan säveltämisestä niin mitä enemmän niitä on niin sitä parempi... kunhan kappale pysyy tiiviinä kokonaisuutena.
Kitarat: -Gibson Les Paul Standard (unelma) -OLP Petrucci Signature (hyvä) -Fender Stratocaster (Mexico) (stratot on surkeita) -Landola (akustinen) Rummut: Tama Swingstar (USA) Ziljian Rock HiHat (jees) Paiste 16' Crash (paska) Paiste 12' Spl
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)