Aihe: Binding, maali&lakka->missä järjestyksessä?
1
KeljuK
19.04.2005 14:43:41
Telecaster:n kittaus alkaa olla loppusuoralla, ja seuraavaksi olisi vuorossa pintakäsittely ja reunalistat.

Idea olisi vetää kerros lakkaa&lakata kaula. Sitten välihionta(eli lakalla myös filleröintiä, kansi jää puunväriseksi) maali kerrokset(reunat&pohja)->listoistus ja pari kerrosta lakkaa.

Onko tuossä järjestyksessä jotain vikaa, vai pitäisikö listat laittaa ensin? "Sulaako" reunalistat kenties 2-komponenttilakasta jne. eli tuleeko onkelmia?

Muita vinkkejä? H_hetki lähenee..
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
jarmos
19.04.2005 14:45:27
Yleensä kyllä laitetaan reunalistat ennen lakkausta/maalausta.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Juzzu
19.04.2005 14:45:50
Reunalistoja joutunee aina räpläämään, siklamaan ja tasoittelemaan paikalleen laiton jälkeen, joten ehdottomasti listat ennen mitään pintakäsittelyjä.
"I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore
justus5
19.04.2005 15:47:09
Reunalistojen laitosta sen verran, että Projectguitarin forumilla kehotettiin lakkaamaan reunalistan ura + "lähiympäristö" kevyesti ennen listojen laittoa, mikäli kiinnitykseen käytetään liimaa (Loctite tms).

Syynä tähän, että mikäli liimaa roiskuu/valuu/pursuaa listan alta kiinnityksen yhteydessä, niin se tuppaa imeytymään nopeasti syvälle puuhun. Tämä vahinko ilmenee sitten pintakäsittelyvaiheessa kun reunalistan ympäristöön ei meinaa tarttua väri sitten millään. Ja se liima on sitten _todella syvällä.

Itsehän siis luin ko. kirjoituksen vasta sen jälkeen kun olin em. efektin itse todistanut ;)
Remember to rebel against authorities, kids! http://juuso.piiparipojan.net/
päänahka
19.04.2005 16:00:13
Mites sitten kaulan ja kannen liimauksessa? Kai siinäkin liima roiskuu.
Soolot on perseestä.
justus5
19.04.2005 16:13:49 (muokattu 19.04.2005 16:14:50)

Njoo no pääsääntöisestihän tottakai ylimääräiset siivotaan hethet pois, mutta tuossa reunalistatapauksessa homman juju oli (pika)liima, eli mitä näitä nyt on - Loctiten jotain tahnaa itse käytin ja se ainakin käyttäytyi niinkuin kerroin.

Titebondit yms puuliimat eivät liene yhtä ilkeitä - tai itse en ainakaan huomannut että vastaavaa olisi ilmennyt jossain kaulan / kannen yms liitoksissa.
spyykko
19.04.2005 16:31:40

Mutta miten hemmetissä ne reunalistat suojataan maalilta?

Mä en suojannut mitenkään. Siklasin listat sitten auki maalaamisen jälkeen, ei ollut kovin kova homma. Seuraavalla kerralla stodennäköisesti suojaisin jotta siklaaminen olisi vähempää, mutta en välttämättä yrittäisikään saada estettyä listan maalaantumista täydellisesti.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
KeljuK
19.04.2005 16:35:23
Mä en suojannut mitenkään. Siklasin listat sitten auki maalaamisen jälkeen, ei ollut kovin kova homma. Seuraavalla kerralla stodennäköisesti suojaisin jotta siklaaminen olisi vähempää, mutta en välttämättä yrittäisikään saada estettyä listan maalaantumista täydellisesti.

Öh? Ja ei lipsunut väärälle puolelle listaa sikli?

Hittovie kun yrittää tehdä kaiken "teknisesti optimoituna" jotta sellainen käsien tärinää aiheuttava näpertely jäisi mahdollisimman vähälle.

Terävä tasataltta lienee omiaan myös tuohon maalinpoistoon?
justus5
19.04.2005 18:12:51 (muokattu 19.04.2005 18:14:39)
Mä laitoin listan teipillä ~suurinpiirtein piiloon ja ylimääräiset petsit raaputtelin sitten askarteluveitsen kärjellä (http://juuso.piiparipojan.net/juuso … mages/photos/lapa_reunalista_03.jpg) pois jälkikäteen. Teippaukseen + listojen putsaamiseen ei kovin montaa minuuttia mennyt, eikä vaatinut mitään kirurgin kättä.

EDIT: Piti tuosta listojen liimaamisesta vielä mainita, että mikäli olet laittamassa listoja esim. asetonilla kiinni, niin siloinhan tota "purskeongelmaa" ei periaatteessa pääse tapahtumaan.
Juzzu
19.04.2005 18:20:04 (muokattu 19.04.2005 18:31:32)
EDIT: Piti tuosta listojen liimaamisesta vielä mainita, että mikäli olet laittamassa listoja esim. asetonilla kiinni, niin siloinhan tota "purskeongelmaa" ei periaatteessa pääse tapahtumaan.

Jeppistä. Mä olen liimannut vain ja ainoastaan asetonilla, ja se ei ole tuntunut värin tarttumista haittaavan.

Jos epäilee onko puun pinnalla ongelmakohtia joihin ei väri tarttuisi (esim. liimaa tms. jota ei silmällä huomaa) näkyvät ne hyvin puun pinnan kastelemalla - jos ajatus puun kastelemisesta tuntuu kauhistuttavalta niin työvaiheen voi vaikka yhdistää loppuhiontojen yhteyteen jossa puuta olisi hyvä muutenkin kastella viimeisen "karvan" hiomisen yhteydessä.

Tosin eipä sitä puuta tarvitse mitenkään läpimäräksi uittaa vaan vain kevyesti kostuttaa, ei se siitä "märkäne" tai mene pahaksi vaikka joutuisi useammankin kerran kastelemaan. Kunhan antaa kuivua välillä.

Mä viimeisimmän yhteydessä jätin kitaraan sellaisene hämmentävään kaula alaspäin -asentoon että titebondi uisi hyvin kaulaliitoksessa alaspäin. Tarpeeksi uituaan sitä alko pilkistelemään vähän vääristäkin paikoista, mutta maalarinteipit saumojen päälle niin siellä alla se liima on ja pysyy.

Noista listoista vielä sen verran että mä olen laittanut ne jo silloin kun runko on vielä hyvinkin karkeassa kuosissa (esim. satasen paperin jäljiltä, heittoja puussa jne.) ja tehnyt viimeisen hionnan ja oikaisun sikleillä, papruilla jne. vasta listojen kanssa.
"I love the smell of napalm in the morning" -Captain Kilgore
KeljuK
19.04.2005 21:22:07
Kiitoksia vain.

Tuon puun kanssa ei ole ongelmaa, se on tuttu elementti, mutta tosiaan tuo reunalistojen työjärjestys jne. askarrutti. Ja tässä vaiheessa kun on jo kittaukset tehty ja loppuhionnat ennen pintakäsittelyä edessä, niin ajattelin kysyä ennenkuin kaduttaa.
vrajala
20.04.2005 11:28:08
jos ajatus puun kastelemisesta tuntuu kauhistuttavalta niin työvaiheen voi vaikka yhdistää loppuhiontojen yhteyteen jossa puuta olisi hyvä muutenkin kastella viimeisen "karvan" hiomisen yhteydessä.

Puun voi kostuttaa myös asetonilla mikäli halutaan vain nähdä sen todellinen luonne. Näin mun muistaakseni tehdään ainakin Alembicilla ja joissain muissakin custom-pajoissa. Asetoni ei juurikaan vaikuta puuhun, mitä nyt hiukan liuottaa puun pinnan öljyjä.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)