Aihe: 3/3 teoria ja PJ pääsykokeet?
1
rouva ruuvi
18.04.2005 14:13:11
Mahtaako joku tietää tarkemmin mitä siihen 3/3 säveltapailuun kuuluu? Siis mitkä nelisoinnut? jossain sanoittiin että nelisoinnut yseineen? Tarkoittaako se myös esim. 7b9, 7#9, 7susb9 jne. Entä Muita sointuja? 7maj#11, 7maj#5, -7(b5), dim7, 7#11 7#5?

Olen itse pyrkimässä pop jazz konservatorioon enkä oikein tiedä mihin keskittyä pääsykokeita varten.. Opiskelen ulkomailla musaa ja täällä on niin eri systeemit.Ei ole mitään 3/3:sta. niin on vaikea hahmottaa vaikeustaso ja muutenkin vähän eri meininki.. Keskitytään eri asioihin.

Esim sointuja ja intervalleja on tullut harjoiteltua kohtalaisesti mutta mitään 3 nuotin pidempiä melodiadiktaatteja ei ollenkaan.

Minkä tasoista melodiadiktaattia tai prima vistaa on tiedossa pääsykokeissa tai ylipäänsä 3/3 kokeessa? Voiko se olla duuri tai molli?Ja jos se on molli , mikä molli? Annetaanko sävellaj diktaatissa, Siis soitetaanko siihen duuri- tai mollikolmisointu "eteen" ennen kuin varsinainen melodia soitetaan?

Entä moodeja? Pitääkö kuulla? Täällä pääpaino on juuri niissä.. Sekä laulaen että kuuntelun kohdalla..

Soitetaanko intervallit erikseen vai samanaikaisesti? Vai kenties molemmat? Kuunnellaanko edes intervalleja pääsykokeissa?

Entä rytmidaktaatit? Varmaan kaaria? Mitä voi odottaa.. Varmaan pitää tunnistaa tahtilaji?

Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen etsinyt netin läpikotaisin enkä löydä tarkkoja määritteitä mistään. Tai edes sinnepäin olisi mahtavaa!
mr.muzak
18.04.2005 15:53:47 (muokattu 18.04.2005 16:17:25)
Mahtaako joku tietää tarkemmin mitä siihen 3/3 säveltapailuun kuuluu? Siis mitkä nelisoinnut? jossain sanoittiin että nelisoinnut yseineen? Tarkoittaako se myös esim. 7b9, 7#9, 7susb9 jne. Entä Muita sointuja? 7maj#11, 7maj#5, -7(b5), dim7, 7#11 7#5?

Tuskin siellä noin pahoja tulee. Tietty hyvä pääsykoehan laaditaan niin että sieltä löytyy myös haastetta sellaisille jotka muuten tekevät kokeen 99%:sti oikein hetkessä (ts. pari jokeria voi olla siis...)

Olen itse pyrkimässä pop jazz konservatorioon enkä oikein tiedä mihin keskittyä pääsykokeita varten.. Opiskelen ulkomailla musaa ja täällä on niin eri systeemit.Ei ole mitään 3/3:sta. niin on vaikea hahmottaa vaikeustaso ja muutenkin vähän eri meininki.. Keskitytään eri asioihin.

No mistään musaopiskelusta ei nyt haittaa tietenkään ole, varsinkin solfa/teoria-aineissa.

Esim sointuja ja intervalleja on tullut harjoiteltua kohtalaisesti mutta mitään 3 nuotin pidempiä melodiadiktaatteja ei ollenkaan.

Minkä tasoista melodiadiktaattia tai prima vistaa on tiedossa pääsykokeissa tai ylipäänsä 3/3 kokeessa? Voiko se olla duuri tai molli?Ja jos se on molli , mikä molli? Annetaanko sävellaj diktaatissa, Siis soitetaanko siihen duuri- tai mollikolmisointu "eteen" ennen kuin varsinainen melodia soitetaan?

Muistaakseni siellä oli diktaatit seuraavasti: 1) helppo duuri melodia neljäsosanuotein 4 tahtia, 2) vaikeampi mollimelodia (siis melodista ja/tai harmonista), 3) sointukuuntelua kolmi/nelisoinnuin (helppo), 4)rytmikuuntelu 8? tahtia (esim. virveliniskuja, melko helppoo..eikä edes kolmimuunteinen muistaakseni). Ja nämä yleensä toistetaan 5-10 kertaa, eli kannattaa tehdä joku selkeä systeemi millä lähtee kirjoittamaan ettei tule kiire lopussa. Esim. alussa keskittyy ekan tahdin ja vikan tahdin juttuihin (ne muistaa yleensä helpoiten), ja sit täyttää väliin jääviä tahteja niin paljon kuin kerkii. Paniikkia pitää koittaa välttää näissä...ja loppujen lopuksi sä kuulet ne asiat jos kuulet, aivan sama vaikka sitä toistettaisiin miljoona kertaa.

Entä moodeja? Pitääkö kuulla? Täällä pääpaino on juuri niissä.. Sekä laulaen että kuuntelun kohdalla..

Soitetaanko intervallit erikseen vai samanaikaisesti? Vai kenties molemmat? Kuunnellaanko edes intervalleja pääsykokeissa?

Entä rytmidaktaatit? Varmaan kaaria? Mitä voi odottaa.. Varmaan pitää tunnistaa tahtilaji?

Kiitos jos joku jaksaa vastata, olen etsinyt netin läpikotaisin enkä löydä tarkkoja määritteitä mistään. Tai edes sinnepäin olisi mahtavaa!

No odotapa Dr.Dominant:n vastausta, häneltä varmaankin löytyy varminta tietoa nykytilanteesta (mä siis muistelin viiden vuoden takaisia tunnelmia:)). Ja mä kyllä pelkään että hyväksytyksi tuleminen voi olla enemmän parista ko. lafkan maikasta kiinni kuin teoriakokeen tuloksista, vähän ikäviä asioita kuullut noista tutkintoraatipalautteista muutamilta laulajilta...Se laulu/soittokoe merkkaa kuitenkin pisteissä enemmän kuin teoria/solfat. Mutta tsemii joka tapauksessa!

EDIT: Koitin kaivaa vanhoja lappuja kaapista mutta en löytänyt yhtään I-tason koettakaan...noh, pääasia on noissa kokeissa että sen minkä tekee niin tekee niin vakuuttavasti kuin osaa. Kaikkea ei siis pidä osata, mutta jotain pitää osata ja hyvin!:) (rumpaleitahan tuonne on otettu teoriakokeiden puolesta täysin säälistä, pääasia että soitto on kohillaan!)
mr.muzak
19.04.2005 11:24:11 (muokattu 19.04.2005 11:24:47)
Mr Muzak muisteli ihan ansiokkaasti..

Tällaiset tehtävätyypit löytyi ainakin 2000 ja 2001 pääsykokeista. (Kirjoittelin ne itse puhtaaksi niin siksi löytyi...)

Heh, no mä oon ollu -00 koetta tekemässä silloin juuri, sen muistan että teoriaosuuden lappu annettiin samaan aikaan kun kuunteluita alettiin tekemään, ja se oli niin helppo että kuunteluosuuden loputtua olin jo täyttänyt teoriaosuudenkin loppuun.. AMK-puolen kokeessa tulee vasta moodi-, II-V, kolmimuunteisuus, yms. -hommaa niin teoriassa kuin kuunteluissa. Eli ei tosta pjk:n kokeesta kannata stressata jos on edes jonkin verran teoria hallussa. Se taitaa olla pahempi miinus jos ei kuunteluista saa mitään järkevää paperille... "..ei oo korvia, ei oo korvia..." :)
Neljä Ruuvia
19.04.2005 15:15:37
Heh, no mä oon ollu -00 koetta tekemässä silloin juuri, sen muistan että teoriaosuuden lappu annettiin samaan aikaan kun kuunteluita alettiin tekemään, ja se oli niin helppo että kuunteluosuuden loputtua olin jo täyttänyt teoriaosuudenkin loppuun.. AMK-puolen kokeessa tulee vasta moodi-, II-V, kolmimuunteisuus, yms. -hommaa niin teoriassa kuin kuunteluissa. Eli ei tosta pjk:n kokeesta kannata stressata jos on edes jonkin verran teoria hallussa. Se taitaa olla pahempi miinus jos ei kuunteluista saa mitään järkevää paperille... "..ei oo korvia, ei oo korvia..." :)
Mä en taaskaan tajuu,eiks se AMK oo just se mihin haku on päällä?
Paskaako tää kyllä mulle kuuluu.Mä oon käsittänyt että STADIA on se AMK.
Pihalla ku käki :-)
Dr Dominant
19.04.2005 15:38:02

Mä en taaskaan tajuu,eiks se AMK oo just se mihin haku on päällä?
Paskaako tää kyllä mulle kuuluu.Mä oon käsittänyt että STADIA on se AMK.
Pihalla ku käki :-)

Haku on päällä molempiin näin keväisin ... toinen aste on siis tää "musa-alan ammattikoulu" jossa tehdään periaatteessa musiikkiopistotason eli tolppa I-kurssit kaikissa musa-aineissa plus yleissivistävillä aineilla saadaan korkeakoulukelpoisuus.

AMK on sitten se paikka missä on opettajalinja ja muusikkolinja etc. jonne vaaditaan YO-todistus ja suoritukset noista tolppa-I aineista jo etukäteen.

Toivottavasti tämä selvensi vähäsen.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Neljä Ruuvia
19.04.2005 16:11:20
Haku on päällä molempiin näin keväisin ... toinen aste on siis tää "musa-alan ammattikoulu" jossa tehdään periaatteessa musiikkiopistotason eli tolppa I-kurssit kaikissa musa-aineissa plus yleissivistävillä aineilla saadaan korkeakoulukelpoisuus.

AMK on sitten se paikka missä on opettajalinja ja muusikkolinja etc. jonne vaaditaan YO-todistus ja suoritukset noista tolppa-I aineista jo etukäteen.

Toivottavasti tämä selvensi vähäsen.

No alkuperäinen kysyjä tuntuu olevan kärryillä.Sehän riittää...
rouva ruuvi
19.04.2005 20:01:04
Tänks :)

Eikiöhän se siitä.. Jos vaan tuntuu ettei sitten kuule mitään kun systeemiä muutetaan.

esim. klassisen 3/3 kokeen sointudiktaatissa ensimmäinen sointu oli aina ensimmäisen asteen sointu, se auttoi jo paljon. Siihen voi verrata..

Ymmärsinkö oikein ettei intervalleja tai sointuja kuunnella erikseen ollenkaan?

no mut kiitti kun jaksoitte vastata! jeesaa ainakin hermoja!
Dr Dominant
19.04.2005 20:42:44

En muista noista intervallien ja sointujen kuuntelusta erikseen. Jos on, niin varmaan vaan sointuja erikseen.
"Dr Dominant, I Presume?!"
mr.muzak
20.04.2005 00:52:17
En muista noista intervallien ja sointujen kuuntelusta erikseen. Jos on, niin varmaan vaan sointuja erikseen.

Joo eikös ne intervallikuuntelut ole enemmän klasarilaitosten heiniä? Mä en ainakaan muista edes teoriatuntia missä noita olis kuunneltu (ehkä ihan ekana syksynä 3/3-tason tunneilla..). Sointu/moodi-värejä enemmänkin.

Mut joka tapauksessa haluun painottaa edelleen sitä että järkevää noissa tilanteissa on pyrkiä toimimaan niin rennolta pohjalta kuin vain pystyy. Asiahan on niin, että joko pyrkijä osaa riittävällä tasolla vaadittavat tiedot/taidot tai sitten ei osaa. Piste. Ei noissa säälipisteillä juurikaan sisään pääse, eikä kiintiöitäkään juuri ole, joten on ihan turha stressaa "pääsenkö mä nyt sisään vai enkö pääse". Tuollaisilla ajatuksilla blokkaa vaan omaa keskittymistä itse suorittamiseen.

Itse hain tuonne aikanani kolme kertaa; eka kerta tsekkausmielessä, sain jotain tuntumaa mitä siellä vaadittiin, toisella kerralla jännitin enkä jälkeenpäin ajatellen vieläkään osannut niitä vaadittavia asioita, kolmannella kerralla koko laitos ei enää kiinnostanut niin paljoa (pari muuta opiskelupaikkaa jo varmoina), soitin rennosti ja osasin myös soittaa vaadittavalla tasolla. Sillä kertaa pääsin sisään. Varsinkin jälkeenpäin ajatellen tuo kaikki tuntuu kovin loogiselta, eikä raadin valinnoissa ole mitään mystiikkaa. Hyvä henkilökohtainen palautehan olisi pyrkijöille erittäin tärkeää, ettei kiinnostuneita opiskelijoita masenneta alkumetreillä. Mutta tämän aiheen problematiikasta jo puhuttiinkin eri threadissa. Meni vähän offtopic:si jo ja lopetankin nyt tähän...:)
rouva ruuvi
20.04.2005 18:58:44
Joo eikös ne intervallikuuntelut ole enemmän klasarilaitosten heiniä? Mä en ainakaan muista edes teoriatuntia missä noita olis kuunneltu (ehkä ihan ekana syksynä 3/3-tason tunneilla..). Sointu/moodi-värejä enemmänkin.

Tavallaan ihan hassua, mä oon nimenomaan jazz-painoitteisessa koulussa ja täällä kuunnellaan niin helvetisti intervalleja. Meidän melodiadiktaattikin on 2 intervallia peräkkäin ilman minkäänlaista logiikkaa, siis ilman sävellajia.

Mut joka tapauksessa haluun painottaa edelleen sitä että järkevää noissa tilanteissa on pyrkiä toimimaan niin rennolta pohjalta kuin vain pystyy. Asiahan on niin, että joko pyrkijä osaa riittävällä tasolla vaadittavat tiedot/taidot tai sitten ei osaa. Piste. Ei noissa säälipisteillä juurikaan sisään pääse, eikä kiintiöitäkään juuri ole, joten on ihan turha stressaa "pääsenkö mä nyt sisään vai enkö pääse". Tuollaisilla ajatuksilla blokkaa vaan omaa keskittymistä itse suorittamiseen.

joo, silleen mäki ajattelen. Jos en pääse niin sitten en kuulu sinne. ei ole maailmanloppu. Voi sitä musaa opetella ihan ittekseenkin ja opeteltavaahan riittää! Kiitti anyway avusta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)