Rapido 18.04.2005 23:40:03 | |
---|
Tämä on jo kitarakamat-palstalla, mutta täältäkin löytynee asiantuntevaa porukkaa. Ostin pari viikkoa sitten mnetin kautta kyseisenlaisen nupin, eilen kävin ostamassa sille marshall 1960A kaapin. Molemmilla kerroilla testattaessa mitään vikaa ei ilmennyt kummassakaan. Tänä aamuna kytkin vahvistimen päälle, se toimi normaalisti. Laitoin DODin YJM pedaalin väliin, irtosi mukavat liidit hijaisellakin volalla. Laitoin nupin standby:lle ja menin käymään yläkerrassa. Tulin takaisin parin minuutin kuluttua, laitoin standby:n pois päältä, mutta mitään ääntä ei kuulunut alkaessani soittaa. Ihmettelin tätä, ja laitoin nupin standby:lle. Irrotin pedaalista kitaraan tulevan piuhan(olen joutunut kolvaamaan sen useasti) koska arvelin sen menneen lopullisesti käyttökelvottomaksi. Liitin piuhan(hyvän) suoraan kitarasta vahvistimeen. Ei vieläkään mitään. Kääntelin volapotikkaa ja vaihdoin mikkiä. Yht'äkkiä ääni palasi asteittain vahvistimeeni, kesti muutaman sekunnin, ja hävisi taas(tämä kuulostaa itsestäni siltä, kuin putki ottaisi viimeisen henkäisynsä ja rikkoutuisi). Olen ymmälläni. Kokeilin neuvojen mukaan kopauttaa pääteputkia lyijykynällä volan ollessa 0. Ei mitään. Etuasteputket oletettavasti toimivat, kaikissa loistaa oranssia valoa. Pääteputkissa ilmeisesti hehkut toimivat, keskellä on ohut oranssina hehkuva osa, samoin putken alapäässä. Toinen putki hehkuu hieman sinistä valoa molemmilta puolilta ja toinen vain toiselta, tai sitten putki heijastaa toisen putken valoa. Jos laitteen päällä ollessa käännän master volumen täysille, kaapista kuuluu huminaa(joten kaappi on oletettavasti aivan kunnossa) mutta ei mitään muuta. Kummallista kyllä, vain master volan vääntely saa aikaan kohinaa kaiuttimessa, ei esim. gain tai kanvien volat. En ole käyttänyt nuppia ilman kuormaa, enkä mielestäni tehnyt muutakaan vahvistimen kannalta fataalia. Masterit unohtuivat pari kertaa laittaa nollille sammuttaessa(jäivät ehkä klo.7-8 paikkeille), mutta tämähän oletettavasti kuormittaisi kaiutinelementtejä eikä vahvistinta. Kiitos kaikista neuvoista jo etukäteen. Janne E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
Jos master-vola aiheuttaa suhinaa, päätteen pitäisi olla kunnossa. Kokeileppas vaihtaa etuaste-putket, jossain siellä päässä vika (luultavasti) on. EDIT: Vaihtele etusia keskenään, jos jollain yhdistelmällä toimii jotenkin, kaikki vaihtoon. "Kaikkihan alkoi siitä, kun Tohtori YesBox ja Keskiyön Kemia saapuivat asunnolleni kello 14 päivällä, mukanaan kalsareihin kääritty mikseripöytä.." |
Niq 19.04.2005 07:27:43 | |
---|
Kaverin Fireballissa oli sellainen vika, että etuasteputken kannasta oli löystynyt pari niitä metallisysteemiä jonka väliin se putken nasta tulee. Ko. vika aiheutti juuri tuollaista äänen häviämistä ja välillä ääni tuli kuin haudan takaa. Korjaantui hetkellisesti vääntämällä etuasteputkea hitusen suuntaan x kesken soiton. Eli pistä joku soittamaan ja vääntele ja painele niitä putkia (varovasti tietysti), josko olisi tuommoinen vika siinäkin. Itse korjasin kaverin vahvarista tuon vian kääntämällä varovasti niitä metallilipareita "tiukemmaksi". Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Kannattaa myös kokeilla painaa kaikki putket pohjaan asti, jotenkin huono tuo englin putkien kiinnitystapa kun ne ei meinaa pysyä aloillaan. "Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo |
päänahka 19.04.2005 08:58:47 | |
---|
Kannattaa myös kokeilla painaa kaikki putket pohjaan asti, jotenkin huono tuo englin putkien kiinnitystapa kun ne ei meinaa pysyä aloillaan. Ja pelottaa painaa kunnolla kun on kannat PCB:ssä kiinni. Pitää joskus pilata takuu ja vaihtaa koteloon kiinnitettävät kannat tuohon. Itse olen ollut havaitsevani heittelyä volassa kotona soitellessa, mikä johtunee kehnoista pääteputkista. Mulla on kyllä kitaran juotoksissa jotain vikaa, että saattaa johtua siitäkin. Soolot on perseestä. |
Niq 19.04.2005 09:35:24 | |
---|
Ja pelottaa painaa kunnolla kun on kannat PCB:ssä kiinni... Sitä minäkin ihmettelin että on rakenteellisesti noinkin kehnoja vehkeitä nuo englit. Luulisi ~1000e maksavan nupin olevan pikkuisen laadukkaampi. "Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo |
Bomber 19.04.2005 10:03:56 | |
---|
siis ekahan laitetaan on/off kytkin on:ille ja sit vähän ajan päästä standby päälle? miks laitoit standbyn offille? eiks riitä et laittaa skitan volat nolliin? R.Ock & R.Oll |
janik 19.04.2005 11:20:53 | |
---|
siis ekahan laitetaan on/off kytkin on:ille ja sit vähän ajan päästä standby päälle? miks laitoit standbyn offille? eiks riitä et laittaa skitan volat nolliin? Mitä väliä tuolla nyt on??? |
Jumina5/6 19.04.2005 12:33:01 | |
---|
Siitähän löytyy efekti-luuppi? Laita Sendistä piuha johonkin (toinen vahvistin, PA) ja kokeile, jos kuuluu jotain, vika päätepuolella, jos ei, niin etuasteella. "Kaikkihan alkoi siitä, kun Tohtori YesBox ja Keskiyön Kemia saapuivat asunnolleni kello 14 päivällä, mukanaan kalsareihin kääritty mikseripöytä.." |
päänahka 19.04.2005 17:41:36 | |
---|
siis ekahan laitetaan on/off kytkin on:ille ja sit vähän ajan päästä standby päälle? miks laitoit standbyn offille? eiks riitä et laittaa skitan volat nolliin? Jos pidemmälle tauolle menee, niin suositellaan laittamaan standbylle. Mutta tosiaan, mitä väliä? Soolot on perseestä. |
Rapido 20.04.2005 09:59:57 | |
---|
Täytyypä kokeilla -K-:n ehdottamaa putkien irrotusta ja takaisin laittoa jos on tosiaan joku kanta löystyny, niinku NIQ:n jutussa. Jottas, kuinkas noita putkia sitten irti sieltä Thunderin sisuksista kiskotaan? Pitääkö pyörittää? Vai ruuvataanko ne ruuvit irti, jotka pitää semmosia metallikaaria putken ympärillä? Meinaan ei hirveemmin hotsita tehdä tällasta ilman oikeanlaista infoa. Tulee tässä mieleen kun on kaikenlaisia foorumeita tässä tullut selattua, voisiko vika olla sulakkeessa? Olen nimittäin käynnistänyt nupin siten, että ensin olen laittanut standby:n standby-asentoon ja sitten vasta virrat päälle. Mitä tällainen toiminta eniten rasittaa? Janne E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
päänahka 20.04.2005 10:44:43 | |
---|
Jottas, kuinkas noita putkia sitten irti sieltä Thunderin sisuksista kiskotaan? Pitääkö pyörittää? Vai ruuvataanko ne ruuvit irti, jotka pitää semmosia metallikaaria putken ympärillä? Ei saa pyörittää. Ei tarvitse ruuvata. Pääteputket lähtee helpommin kun taivutat vähän niitä metallikaaria, jotta putki pääsee liikkumaan. Sitten vedät suoraan alaspäin. Etuasteputkien päällä on ne metalliläpyskät, jotka lähtee puristamalla ja...no, huomaat kyllä itsekin. Ja taas vedät suoraan alaspäin. Pikkuisen voi keinuttaa jos ei muuten lähde, mutta ei liikaa, jottei pinnit taivu. Tulee tässä mieleen kun on kaikenlaisia foorumeita tässä tullut selattua, voisiko vika olla sulakkeessa? Olen nimittäin käynnistänyt nupin siten, että ensin olen laittanut standby:n standby-asentoon ja sitten vasta virrat päälle. Mitä tällainen toiminta eniten rasittaa? Jos siis tarkoitat, että kaikki virrat pamauttaa samalla kertaa päälle, niin putkia se rasittaa, ei polta sulaketta. Sulakehan kärähtää liian suurella virralla, ja kylmien putkien läpi ei virta kulje. Ja jos vahvistin menee päälle niin sulakkeet on kunnossa. Soolot on perseestä. |
Rapido 20.04.2005 12:22:02 | |
---|
JEEEEEEEEEEEEE!!!!! Se toimii sittenkin!!! Irrotin pääteputket, laitoin takasin ja...rytisee!! Oli sitten vissiin päässy löystymään tai jotain. Ylenpalttisimmat kiitokseni kaikille neuvoja jakaneille! Rapido kiittää ja kuittaa. E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |