Aihe: Orkesterille sovittamisesta kirjallisuutta.
1
cosmob83
16.04.2005 00:55:17
Tervehdys!
Ongelmani seuraavanlainen; olen jonkinverran tehnyt orkesteri sovituksia (siis lähinnä nyt puhun klassisesta puolesta) ja aihetta kiinnostaisi opiskella omatoimisesti lisää. Musiikki fazerilla olen käynyt katselemassa joitakin kirjoja jotka käsittelevät orkesteri sovittamista mutta.. Noh, omat teoriaopintoni ovat suhteellisen vähäiset joten kaipaisin mahdollisimman helppotajuista opasta aiheeseen. Kokemuksia? Ei viitsi investoida 80 euroa sokkona kirjaan josta ei tiedä kaipaako vaiko ei. Olisin kovin kiitollinen kirjavinkeistä, tai vaikkapa mahdollisesti myös nettisivuista. kiitoksia jo etukäteen!
Neljä Ruuvia
16.04.2005 10:24:33
Mulla ei oo jousille kirjoittamiskokemusta ollenkaan ja vähäiset torviarritkit ovat tähän mennessä kuulostaneet huonolta mutta sen mä uskallaan sanoa että mikään kirja ei tuu sua pelastamaan jos teoriaopinnot ei oo hallussa. Klasarit kuulemma yleensä kävelee vaan ulos jos ei sovitus soi. Toteavat vaan että tässä on jotain vikaa,voitko korjata. Ja nyt kun saatiin tähän moraalinen saarna mukaan niin sitten niitä kirjoja.
1) Samuel Adler: Orchestration ( löytyy Fazerilta,en itse omista)
2)Rimsky-Korsakov:Principles of Orchestration
3)Walter Piston:Orchestration (1955)
etnopoju
16.04.2005 14:14:38

en ole niinkään varma siitä, onko teoriaopinnot niin tärkeitä. jengi vaan aina olettaa, että ne on pakollisia. mä väitän, että jos opettelee tunnistamaan juttuja kuulonvaraisesti ja harjoittaa kuuloa säännöllisesti, se voi olla jopa hyödyllisempää, kuin teorian jankkaus.

en nyt tarkoita kuitenkaan väheksyä teoriaopintoja tällä.

suositelkaas tuosta adlerin kirjasarjasta joku hyvä osa, kun en halua koko sarjaa (vielä) ostaa.
Neljä Ruuvia
16.04.2005 14:44:46 (muokattu 16.04.2005 14:45:15)
mä väitän, että jos opettelee tunnistamaan juttuja kuulonvaraisesti ja harjoittaa kuuloa säännöllisesti, se voi olla jopa hyödyllisempää, kuin teorian jankkaus.
Täytyy sanoa että sä et ilmeisesti tiedä teoriaopinnoista mitään. Ne aika paljolti perustuu tohon kuulemiseen.
etnopoju
16.04.2005 15:21:37 (muokattu 16.04.2005 15:23:02)

Täytyy sanoa että sä et ilmeisesti tiedä teoriaopinnoista mitään. Ne aika paljolti perustuu tohon kuulemiseen.

kyllä mä jotain ehkä tiedän...

riippuu nyt siis siitä puhuuko teoriaopinnoista esim. konsalla vai sitä, että käy kirjastosta lainaamassa erkki salmenhaaran kirjan ja opettelee sen ulkoa.

EDIT: minulla itselläni oli hyvä teoriaopettaja, joka oli itse säveltäjä ja siis painotti aika paljon kuuntelemista, mutta en tiedä miten muut asiat tekee.
Dr Dominant
16.04.2005 18:58:48

suositelkaas tuosta adlerin kirjasarjasta joku hyvä osa, kun en halua koko sarjaa (vielä) ostaa.

Se on yksi kirja, hinta jotain 75 euroa muistaakseni. Siihen liittyy erikseen työkirja ja kuuden CD:n boksi, jotka maksaa sitten erikseen.
"Dr Dominant, I Presume?!"
etnopoju
16.04.2005 19:32:02 (muokattu 16.04.2005 19:32:17)

Se on yksi kirja, hinta jotain 75 euroa muistaakseni. Siihen liittyy erikseen työkirja ja kuuden CD:n boksi, jotka maksaa sitten erikseen.

just. pärjääkö sillä yhdellä kirjalla ens alkuun?

meinaan, ku sitä voi aina hommata partsikoita ja kuunnella levyiltä, et mikä kuulostaa millekin...toi CD + kirja homma haiskahtaa ehkä hilusti rahastukselle.
mklami
17.04.2005 10:40:17

just. pärjääkö sillä yhdellä kirjalla ens alkuun?

meinaan, ku sitä voi aina hommata partsikoita ja kuunnella levyiltä, et mikä kuulostaa millekin...toi CD + kirja homma haiskahtaa ehkä hilusti rahastukselle.

Adler riittää varmaan aika hyvin loppuelämäksi, tietenkin myös muita alan kirjoja kannattaa tutkia.

Itse ostin Adlerin, työkirjan ja CD:t pari vuotta sitten Ostinatosta, hintaa tuli n. 300 euroa, mutta elinikäisenä sijoituksena se on aika pieni. Suosittelen.

Ja vielä loppuun: teoriaopinnoista ei ole mitään haittaa, päinvastoin. Teorian ja säveltapailun opetus pohjaa nykyään yhä enemmän myös kuuntelun tärkeyteen. Enemmän asioista vaan saa irti, kun ymmärtää musiikkia myös nuottikuvan välityksellä. Pätee niin soittoon kuin omiin sävellystöihinkin.
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
hörhö
17.04.2005 16:02:37

Adlerin kirja on oikein hyvä. Mutta se ei riitä, jos tulee huonoa satsia.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)