Puoskari 06.04.2005 16:55:14 | |
---|
olen tekemässä 2x12 kaappia sormiliitoksilla,takaa avoin, liimalevystä, pintaan tulee lakka. olen saanut kaapin seinät valmiiksi, kannattaako jo liimata kiinni ? etulevyä en ole vielä tehnyt. miten etukangas kiinnitetään kaappiin ? onko väliä miten etulevy kiinnitetään kaappiin ? siis pitääkö olla vaikka 5cm välein ruuveilla joka kohdasta rimoissa kiinni ? hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi...
...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan |
kulmahiomakone 15.04.2005 13:31:24 (muokattu 15.04.2005 13:44:10) | |
---|
En viitsinyt uutta säiettä avata, niin kaivoin tämän esiin. Säikeen aloittajalle vastattakoon, että etukankaan voi kiinnittää vaikka niiteillä. Etukankaisiin liittyy minunkin kysymykseni. Mitenkä tuon säkkikankaan a.k.a. budejettietukankaan voisi käsitellä, jottei se pölisisi? DIT: Olisko matta spraylakka mitään? |
vrajala 15.04.2005 15:33:11 | |
---|
Mitenkä tuon säkkikankaan a.k.a. budejettietukankaan voisi käsitellä, jottei se pölisisi? Huuhteluaineella? Pellavaöljyllä? Jollain muulla osittain kuivuvalla öljyllä? Kai tohon vaihtoehtoja on, mä en kyllä rehellisesti sanottuna tiedä kuinka hyvin toimivat. Joten miksi vastasin? Ota näistä sitten selvää |
PL 15.04.2005 15:40:48 | |
---|
|
Puavali 15.04.2005 15:42:38 | |
---|
Huuhteluaineella? Pellavaöljyllä? Jollain muulla osittain kuivuvalla öljyllä? Kai tohon vaihtoehtoja on, mä en kyllä rehellisesti sanottuna tiedä kuinka hyvin toimivat. Joten miksi vastasin? Sapakseen suihkautettavalla silikoonispräyllä? Pellavaöljy voi tukkia kankaan, luulen. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
vrajala 15.04.2005 18:12:59 | |
---|
Älä ainakaan pellavaöljyllä tai vastaavalla, sillä saattavat syttyä palamaan kuivuessaan. Eivät ne silti syty mikäli kankaan annetaan kuivua... öö... ei-mytyssä. Miten olisi joku palosuojauksessa käytettävä aine ???? Varmaan olisivat ihan käypäsiä, joskin hinnat ovat varmaan myös "kohdallaan" eikä kovin pieniä määriä taida saada. Varma en kuitenkaan ole. Sapakseen suihkautettavalla silikoonispräyllä? Pellavaöljy voi tukkia kankaan, luulen. No eikö tuo silikoni tuki. Ja äkkiseltään ajatellen kaikki muutkin vastaavat aineet. Onko siitä tukkimisesta jotain haittaa? Kai se ääni sieltä silti läpi pääsee. Ota näistä sitten selvää |
Puoskari 15.04.2005 18:30:25 | |
---|
mitä pöly haittaa ? hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi...
...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan |
Puavali 15.04.2005 21:32:05 | |
---|
No eikö tuo silikoni tuki. Ja äkkiseltään ajatellen kaikki muutkin vastaavat aineet. Onko siitä tukkimisesta jotain haittaa? Kai se ääni sieltä silti läpi pääsee. Pellavaöljy tekee heleposti vahamaisen pinnan. Kokeile sitä auton ruostesuojaukseen, niin tiiät. Silikonispräy on ohkaista. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
efunkelist 15.04.2005 21:50:53 | |
---|
No miten olis se kankaan peseminen tai huuhteluaineen kanssa lotraaminen? Vai joko sitä kokeiltiin, pöliseekö se yhä kuivuttuaan? Entäs joku perus hiuslakka? |
kulmahiomakone 15.04.2005 23:26:30 (muokattu 15.04.2005 23:31:32) | |
---|
Paljon kokeilemisen arvoisia ideoita on kertynyt, kiitos niistä. Yhteen koepalaan tuli kitaran lakkauksen ohessa siveltyä unicaa. Huomenna näkee, onko unicvalla tulevaisuutta. Laitoin lakkaa reilusti ja nyt riippuu kankaan "imukyvystä", meneekö kangas tukkoon vaiko ei. Muita menetelmiä en ole vielä testannut, vasta tänään kävin tuon kankaan ostamassa. Ajattelin täältä kysyä ensin, kun niin moni on tuota säkkikangasta käyttänyt - muistini mukaan ja projektikuvien perusteella. Että josko olisi myös kokeillut tuosta kankaan epämielyttävästä pölisemisongelmasta päästä eroon. Pesun yksistään en usko auttavan, sillä tuo materiaali on kauttaaltaan niin karkeaa ja jossain määrin hauraan oloista. Jollain sitä pitäisi siis sitoa... Mehiläisvahaa ja puunkyllästysöljyjä muistaakseni löytyy, joten niitä täytyy huomenissa kokeilla. Suotavaa olisi, että keksisi asiaan toimivan ratkaisun. Tuo säkkikangas on kuitenkin sopivan ja kauniin väristä sekä edullista, jotain 3,50 taisin maksaa metristä. Halvemmallakin olisi saanut, mutta laadultaan huonompaa. Nitojista voisi kysyä sen verran, että kuinkas jytyä niittiä noissa verhoiluhommissa tarvitaan? Riittääkö kahdeksanmillinen? Ja sitten vielä, mitä niittimallia ampuva nitoja kannattaa ostaa? Kattelin tuolla kylillä, että "rapid 140" on paksumpi ja enemmän proon näköinen niitti kuin "rapid 53". Ei tarvis näitäkään miettiä, jos tekisi kaapeistaan niin nättejä, ettei pintaa tarvitsisi peittää... |
Mä oon alkanu kallistua kyllä säkkikankaan suuntaan omaan lootaani kun se on mielestäni ihan hyvän näköistä ja sopivalla tavalla karua materiaalia meikäläiselle. Mutta tuosta pölisemisestä kyllä haluaisin minäkin eroon. Kerro sitten minkä totesit toimivan. Mä luulen että lähtisin kokeilemaan vaimon hiuslakkaa ekana, ei oikein noi vahat houkuta käsittelyaineena ja luulis että ne vetäis tukkoon kangasta siinä missä stydimpi lakka kun vaha tuskin imeytyy sen paremmin. Mitenköhä joku rasvainen aines? Sitten ois kyllä rasvanen kaappikin :/ |
kulmahiomakone 17.04.2005 13:22:29 | |
---|
Tuosta unicassa uitetusta testipalasta tuli hyvä. Jossain mielessä jopa parempi kuin toivoin. Väri luonnollisesti muuttui tummemmaksi ja vähän kiiltoakin kankaaseen tuli. Kangas ei mennyt edes tukkoon, vaan kaikki lakka imeytyi kiltisti kankaaseen. Onhan tuo kangas lakkakäsittelyn jälkeenkin edelleen hivenen... pörröistä, siis että niitä karvoja sojottaa suuntaan jos toiseenkin. Mutta mikä tärkeintä, kangas ei pölise, tai jos pöliseekin, niin minimaalisesti siihen verrattuna mitä se pölisi ennen käsittelyä. Tuosta pörröisyydestä voisi koittaa päästä jotenkin eroon. Pesu ennen lakkausta voisi olla kokeilemisen arvoista, mutta toisaalta kangas saattaisi kutistua, jolloin se menisi helpommin tukkoon lakasta. Ja sitten pitäisi löytää halvempaa mutta silti toimivaa lakkaa. X |
kulmahiomakone 18.04.2005 15:21:17 | |
---|
Yksinpuhelua... Teknoksen asiakaspalvelusta suosittelivat hommaan Naturaa. Tikkurilalta vastaava lakka on paneeli-ässä, mutta tikkurilan asiakaspalvelu ei ole tiedusteluuni vastannut. Hovihankkijallani on aika heikosti Teknoksen litkuja, joten Natura jäi ostamatta. En ostanut Paneeli-Ässääkään, enkä osta, ennen kuin suvaitsevat Tikkurilan asiakaspalvelusta vastata. Siksi toisekseen tuo paneeli-ässä ei ole unicaa yhtään halvempaa, ja koska unicaa tulee käytettyä muutoinkin, niin voipi olla että lakkaan kankaani sillä. Rautakaupan sisustusosaston myyjä (muusikko kuulemma) tosin arveli, että kadotan diskantit, laitan siihen kaapin eteen mitä hyvänsä. No empä tiedä... Sanoi kuitenkin, että jos hommaan ryhdyn, niin lakkaa kannattaa ohentaa reilusti. Saman melkein tajusin itsekin ja samaa neuvoivat Teknoksen asiakaspalvelusta. X |
kulmahiomakone 04.05.2005 19:11:19 | |
---|
Monologi jatkuu... Siltä varalta, että joku tämän joskus haulla löytää ja säikeestä onkeensa ottaa, muutaman oikaisun haluan tehdä. Unicalla ei kannata lakata minkäänlaista kangasta. Tai noh... riippuu tietysti mieltymyksistä. Jos pitää bensan hajusta ja haluaa haistella sitä aina soittamisen yhteydessä, kannattaa ehdottomasti käyttää unicaa. Muussa tapauksessa suosittelen Paneeli-Ässää, Naturaa tai vastaavaa vesiohenteista lakkaa. Niillä onnistuu, eikä kankaaseen jää bensanhajua. Rasti. |
efunkelist 04.05.2005 21:53:52 | |
---|
Totta on että mitä hyvänsä kaiutinelementin eteen verhoaa niin se leikkaa diskantteja - vaan kitararokki ei mitään hifistelyä ole. Päinvastoin, soundi on tummempi ja "lämpimämpi" jos elementti ei aivan kirkkaimmillaan honota. Joten soundin kärsimisestä on turha huolia jos etukankaaksi ei laita mitään tolkuttoman paksua. Mä aion kyllä tulevaan kaappiprojektiini soveltaa säkkikangasta, sopii mulle hyvin. Täytyy sitten itsekin kokeilla testipaloilla jotain vesiohenteisia lakkoja sekä kankaan pesemisen vaikutusta pörröisyyteen ja pölyisyyteen. Pörrö ei välttämättä mua haittais mutta pöly kylläkin. Yksi mielenkiintoinen kokeilu voisi olla myös se että lakkaisi säkkikankaan aivan tukkoon, suorastaan korpuksi, ja sen jälkeen tekisi siihen reikiä tyyliin reikäpelti. Ainoa kyssäri on että milläs saat neliömetrin verran reikiä näppärästi, suht. säännöllisesti ja ennenkaikkea repimättä sitä kangasta ettei se ala purkautumaan? |
Vapour 05.05.2005 15:27:07 | |
---|
Yksi mielenkiintoinen kokeilu voisi olla myös se että lakkaisi säkkikankaan aivan tukkoon, suorastaan korpuksi, ja sen jälkeen tekisi siihen reikiä tyyliin reikäpelti. Ainoa kyssäri on että milläs saat neliömetrin verran reikiä näppärästi, suht. säännöllisesti ja ennenkaikkea repimättä sitä kangasta ettei se ala purkautumaan? Yksi mahdollisuus tuohon olisi varmaan käyttää sisustuskaupoista saatavia verhokankaan läpimeneviä metallirenkaita, joille on varmasti oma nimensä, jota en muista. Joka tapauksessa, sellaisia purjeissakin olevia renkuloita, vaikkapa 2-4cm. halkaisijaltaan.
Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut |
mathew1983 06.05.2005 01:51:56 | |
---|
Kannattaa kokeilla säkkikankaan pesua koneessa. Isä joskus muutama vuosi sitten teki niin ja pölyäminen ainakin väheni. Ekaks se pesi sen, sit värjäs mustaksi ja sit pesi uudelleen. Tietenkin kuivatti jokaisen vaiheen välissä. Ei siitä mustasta väristä ihan mustaa tullut, vaan sellainen tumman harmaan sinisen yhdistelmä. Ajattelin oman basso vahvistimen etukankaan tulevaisuudessa tehdä näin. |
mathew1983 06.05.2005 02:03:25 | |
---|
Tuli uusi idea. Mites olis jos suoraan kävelee kangaskauppaan ja kysyy jotain säkkikankaan tyyppistä kangasta joka ei pölyä. Tai toinen idea olis jos ompelis hallaharsoa pestyn säkkikankaan sisäpuolelle eli niinku elementtien puolelle. Suojais ainakin elementtejä pahimmalta pölyltä. EHKÄ?? |
McNulty 06.05.2005 02:07:24 | |
---|
Tuli uusi idea. Mites olis jos suoraan kävelee kangaskauppaan ja kysyy jotain säkkikankaan tyyppistä kangasta joka ei pölyä. Niin tai voisiko käyttää jotain camo-kangasta tuossa verhoiluna? Itseäni kiehtoisi kyllä, en vain oikein tiedä onko tuollainen normikangas sitten liian tiheää ja tiivistä. Kuuluuko siitä läpi enää oikeastaan mitään muuta kuin muminaa? Taidan vain rautakaupasta hommata jotain verkkoa ja pistää marshallin 1936:n verkon uusiksi :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
kulmahiomakone 06.05.2005 13:58:14 | |
---|
-> Tuon säkkikankaan idea on pitkälti siinä, että se on pirun halpaa. Nouseehan sen hinta esim. lakkauksen myötä, mutta hinta jää siltikin murto-osaan "oikean" grill clothin hinnasta. Tietysti jos vastaavaa kangasta saa samaan hintaan, niin mikäs siinä. Kuitenkin sitä epäilen. Siksi toisekseen, tuo lakkaaminen lopettaa pölyämisen kokonaan ja ainakin omasta mielestä toimenpide oli erittäin helppo. Kunhan kokeilee sopivan ohennussuhteen testipaloihin, niin hommaa ei voi mokata. Tällä hetkellä ei tulisi mieleenkään yrittää mitään pesukone-värjäys-pesukone -operaatioita, varsinkaan jos kangas sen jälkeen edelleen pölisee edes vähän. Rasti. |