Aihe: Minkämerkkinen Stratocaster
1 2
P-Nut
03.04.2003 17:35:17 (muokattu 03.04.2003 17:38:37)

Olen tässä tarkastellut eri merkkien Stratocaster malleja. Aitoa Fenderiä tuskin ostan suuren hintansa vuoksi.

Olen ajatellut Fenderin Meksiko malleja tai Tokain malleja

Mitä olette mieltä ?
Onko paljonkin eroa ?
Pyronius
03.04.2003 21:06:06

Kyllä se Mexico stratokin ihan aito Fender on...
Joo, mutta noi on mun mielestä aika samoilla viivoilla. Ehkä Tokain suuntaan kallistuisin, jos ihan standardeista puhutaan. Mikit on aika kuraa molemmissa.
weelie
03.04.2003 22:55:57
Tokaissa puuttuu "olkaapääleikkaus". Ja muutenkin Tokait yhä vuodesta toiseen huononevat samalla kun Fenkut paranevat...
Pyronius
03.04.2003 23:14:57

Molemmista löytyy "maanantai" kappaleita, mutta joskus voi löytää kunnon aarteen. Oletkos ostamassa uutta vai käytettyä? Käytettynä kannattais kattella tonne japanin Fendereihin ja 80-luvun alkupuolen Squiereihin. Ja myös tuon ajan Tokait ovat hyviä keppejä. Kokeilemalla se skeba löytyy, älä aina luota muitten sanoihin. Jos keppi sopii käteen ja soundaa mielestäsi hyvin, niin ei siinä ole muilla sanomista. Kitara on kuitenkin henkilökohtainen vekotin ja makuja joka lähtöön... Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä.
P-Nut
04.04.2003 00:24:05

Uutta olen ostamassa. Olen lukenut ja kuullu juttua, että yleensäkin nuo Tokain Loverock (les paul) ja muut mallit on ihan laadukkaita. Toisaalta muut kehuu, että jos fenkkuja kattelee niin meksikaanotki on hyviä... Kokeilemallahan se tosiaan selviää... kyselin vaan ihan perus mielipiteitä :)

Kuitenkin melko laaduskasta Stratocasteria etsin.
Mutta tosiaa, eikö Squierin mallit ole melko sekundaa ?
weelie
04.04.2003 13:33:38
Uutta olen ostamassa. Olen lukenut ja kuullu juttua, että yleensäkin nuo Tokain Loverock (les paul) ja muut mallit on ihan laadukkaita. Toisaalta muut kehuu, että jos fenkkuja kattelee niin meksikaanotki on hyviä... Kokeilemallahan se tosiaan selviää... kyselin vaan ihan perus mielipiteitä :)

Kuitenkin melko laaduskasta Stratocasteria etsin.
Mutta tosiaa, eikö Squierin mallit ole melko sekundaa ?

Yleistyksiä on maailma täysi. Ja instrumentteihin ne sopii todella huonosti. Squiereita on hyviä ja huonoja. Ja ne todella hyvät on myös kalliita. Eli unohda Squierit. Mielenkiintoista muuten kun oli Dave Lindholm arvosteli stratoja ja Jakoila Telejä (kummatkin sokkona, oliko tuo nyt Rytmi lehdessä josksu '97-'99), niin voittajiksi päätyivät Peavey Strato (jotain 700mk uutena) ja Falcon Tele. No okei, teleistä voittaja oli 20000mk:n Fender, mutta kun Falcon sijoittui kärkipäähän ja maksaa 2000mk, niin...

Mexicon Fenderit kuten myös Squierit ovat materiaaleiltaan parantuneet viime vuosina. Squierien tunerit on paremmat kuin muutama vuosi sitten, osassa on leppä bodyt jne. Meksikon stratoissa on nykyisin leppäbodyt ja laatukin on parempaa kuin 90-puolivälissä. Uutena ostaessa Tokait voi tuntua paremmalta, kun maahatuoja on viilannut otelaudan raudat jne. Mutta itse ostan mieluummin Fenkun kuin Tokain.

Meksiko fenkuista suosittuja on mm. Jimmie Vaughan strato ja Muddy Waters tele, koska niiden osat on (lähes) kaikki amerikkalaisia. Lisäksi, jos perinteinen kaula käy (7,25 ja vintage frets), 50s classic ja 60s classic ovat perinteikkäitä vaihtoehtoja. Osalistat näkyy täällä (ping on sitä halvempaa rautaa): http://www.mrgearhead.net/faq/diagrams.php

Itselläni on Mexicon Deluxe strato. Hyvä peli.

Netin tasokkainta Fenkkukeskustelua: fenderforum.com , fendertalk.com, thefenderforum.com, ja lisäksi squiertietämystä: fib.nocaster.com
KMT
04.04.2003 17:48:59

Kyllähän varmaan joku Squierin standart series Strato olis
hyvä...
Mä olen vain tyhmä...
aon
05.04.2003 10:18:02

Meksikon stratoissa on nykyisin leppäbodyt ja laatukin on parempaa kuin 90-puolivälissä.

Mulla on tietääkseni 02-vuosimallin Standard Stratocaster, ja runko on poppelia.
Iso on pyhänä hypnoosi. Kotisivu
moikki
05.04.2003 10:56:58

Mulla on tietääkseni 02-vuosimallin Standard Stratocaster, ja runko on poppelia.

Kyllä sen pitäisi olla leppää.
Tukka kasvaa!
weelie
05.04.2003 20:13:33

Fakta:
Fender on siirtynyt poppelista leppään poppelin huonon saatavuuden takia. KUITENKIN: joissa meksikon kitaroihin on silti laitettu vanhat tarrat, eli siis vaikka kitarassa lukee selvällä amerikalla että Poplar ja vintage frets jne, niin silti kitara voi olla ja onkin leppää. Amerikkalaisella fender-foorumilla Fender on tämän myöntänyt.
aon
05.04.2003 23:55:05 (muokattu 05.04.2003 23:55:17)

Fakta:
Fender on siirtynyt poppelista leppään poppelin huonon saatavuuden takia. KUITENKIN: joissa meksikon kitaroihin on silti laitettu vanhat tarrat, eli siis vaikka kitarassa lukee selvällä amerikalla että Poplar ja vintage frets jne, niin silti kitara voi olla ja onkin leppää. Amerikkalaisella fender-foorumilla Fender on tämän myöntänyt.

Jaa. Onko ko. puiden soinnillisilla ominaisuuksilla merkittävää eroa?
Iso on pyhänä hypnoosi. Kotisivu
weelie
07.04.2003 12:36:42 (muokattu 07.04.2003 12:42:42)

Jaa. Onko ko. puiden soinnillisilla ominaisuuksilla merkittävää eroa?

Ei. Poplar kuulemma hivenen painavampi, _keskimäärin_. Leppä on kuitenkin "alkuperäinen" stratopuu...

"We call poplar Poor man's alder":
http://www.usacustomguitars.com/usacg/wooddescriptions.html

"similar to alder":
http://www.warmoth.com/common/goodwood.htm
-J
07.04.2003 13:59:23
Itselläni on made by Mexico Stratocaster ja eipä tuo jenkille häpeä. Esim osat on samat kuin jenkkifendereissä, jne. Materiaaleista en ole selvillä, mutta luultavasti samoilla linjoilla osien kanssa...

Voin siis suositella
Ei teillä kellään sattuis oleen näkkileivän palaa takataskussa. Mulla meni kurkkuun jotain karvasta eikä se lähde pois!
mikko1
07.04.2003 16:24:34
minä muuten aijon ostaa squierin standard telen, sanoo kuka mitä vaan, se on mulle tehty kitara...
"..the clash just don't come, one in a million..." Backyard Babies - The Clash
weelie
07.04.2003 16:27:45
minä muuten aijon ostaa squierin standard telen, sanoo kuka mitä vaan, se on mulle tehty kitara...

Mä olen ajatellut ostaa tuollasen Falcon telen. Mutta kun olen päättänyt että jos kerran ostan halvalla, niin ostan käytettynä. Huutokaupoista esimerkiksi voi saada Meksikon Fenderin samaan hintaan kuin uuden Falconin... niin että fundeeraamisasteelle on jäänyt tääkin GAS-ostos.
d-e
08.04.2003 08:10:29
Tsot tsot tytöt ja pojat...nyt tässä on keskitytty hiukan vääriin
asioihin,ainakin mun mielestä.Noilla puu materiaaleilla ei ole
niin merkittävää eroa että kannattaisi stratoa valita sen
perusteella.Noissa Mexico-stratoissa on (usein) suht surkeat mikit (huonosti käämitty,ylimääräisiä magneettiliuskoja jne...),karkeampi virityskoneisto ja ennenkaikkea talla on tehty pehmeämmästä metallista (sinkkisekoite).Tällä on
suuri vaikutus soundiin kun sustain on lyhyempi.Myös vibrakammen kierteet korkkaa todella helposti jos kampi ei heti mene oikealle kierteelle.Jos mexico-stratoon vaihtaa em. osat jenkkiosiin niin tuloksena on h******n hyvä strato,tulee vaan kalliimmaks kuin usa-malli kaupan hyllyltä...
p130
09.04.2003 11:13:47

Mielenkiintoista muuten kun oli Dave Lindholm arvosteli stratoja ja Jakoila Telejä (kummatkin sokkona, oliko tuo nyt Rytmi lehdessä josksu '97-'99), niin voittajiksi päätyivät Peavey Strato (jotain 700mk uutena) ja Falcon Tele.

Daven hyvin tunteva henkilö kertoi hänen sanoneen että valitsi ihan piruuttaan huonon halppiskepin. Uskoisin tuon pitävän paikkansa, mutta tämähän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö halvoistakin laitteista voisi helmiä löytyä.
wellu
09.04.2003 13:08:36

Itellä on tällä hetkellä Falcon Strato

onko tuossa kaularautaa? omistin joskus samanlaisen ritsan,ja kaularauta loisti poissaolollaan:)
Lyrics.Wasted time between solos.
Zarmo
09.04.2003 13:18:31

Minulla on Reno tai joku vastaava. Maksoi jotain sata euroa. Kovalla säätämisellä sain sen ihan kelvolliseksi. Siis ihan paskahan se on, mutta kyllä sillä soittaa, kun on kymmenen vuotta vastaavilla rämpytellyt. Vaihdoin siihen kännipäissäni jostain charvelista peräisin olevan humbukkerin tallaan työkaluna ainoastaan ihmemieslinkkari. Kaunista jälkeä. Oli aika tuskaa sen pleksin vuoleminen, tuli rakkulakin sormeen. Kyllä sillä särösoundit irtoaa ihan eri tavalla kuin Danelectrolla, joka muuten on ihan loisto peli.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)