Aihe: Punkit, prkl!
1 2 3 4 5 6 7 8 911 12 13 14 15
Guderian
07.04.2003 14:05:17

Mun mielestä ensimmäinen askel meidän (siis ei koko maailman) yhteiskunnan parantamiseksi olis tuloerojen pienennys. Nyt kehitys on päinvastainen ja pienituloisten tyytymättömyys kasvaa.

Ajatusmallin suurimmaksi ongelmaksi muodostuu itse ihminen. Jos korkeastikoulutetuille on ulkomailla tiedossa 3 kertaa suurempaa palkkaa, eihän olisi mikään ihme jos sitten Suomen yliopistoissa koulutettu, Suomen valtionkirstusta opintorahansa nostanut lähtisi suuremman palkan perään ulkomaille. Missä menee raja? Suomessa ei mielestäni ole (vielä ainakaan) kohtuuttoman suuret tuloerot. Miten työstä tulisi maksaa? Koulutuksen, vastuun, yhteiskunnallisen hyödykkeen (sairaudenhoito), työpaikkojenluomisen (johtajat), määrän (esim. pikipojat kesäkuukaudet) vai minkä mukaan? Suomessa on kuitenkin lähtökohdat ja mahdollisuudet kaikille samat, yliopistot ovat 'maksuttomia' eikä velkaa tarvitse ottaa. Puhun nyt omasta kokemuksestani joten ei tarvitse heittää vasta-argumenttina ettei opintorahalla pärjäisi. Totuus on kuitenkin se että ulkomailla palkat ovat usein huomattavasti suuremmat, ostovoima samaten. Tunneside kotimaahan ei välttämättä paina vaakakupissa enää kun on perhettä, asuntolainaa ruoho aidan takana vihreämpää.

Länsimainen yhteiskuntamalli ei varmasti ole paras tällä hetkellä toimiva yhteiskuntamalli.

Sir Winston Churchill sanoi jo -40 luvulla, että demokratia on läpeensä mätä, mutta toistaiseksi (koetelluista) paras hallintomuoto.
Klotzen, nicht Kleckern!
kommari
07.04.2003 14:30:11

Sir Winston Churchill sanoi jo -40 luvulla, että demokratia on läpeensä mätä, mutta toistaiseksi (koetelluista) paras hallintomuoto.

Suomen (esim) demokratiassa ois vielä parantamista. Nyt kun suunnilleen kaikki osaa käyttää nettiä niin miksi enää valitaan kansanedustajia. Vaihtoehtona verkkoäänestys koko kansan kesken asioista joista tällä hetkellä hallitus äänestää. Hakkerit tosin ois ongelma..
Hyväksyn kohtuulliset tuloerot, mutta esim 300e -> 17000e kuussa on liikaa. Eka on toimeentulotuki ja toinen on lentokoneen kapteenin palkka. Ehkä ymmärtäisin tollasen 500e-3000e eron koulutuksen, vastuun ja muun perusteella. Yli kymppitonnin kuukausipalkalla elättäis vallan mainiosti toistakymmentä asunnotonta.
Naura itkussanaura perkele!
kommari
07.04.2003 14:37:19

Mitä haluaisit puuhata ja minkälaista rangaistusta pelkäät?

Tässä yhteiskunnassa haluaisin mielellään ottaa ylituloisten kakkos, kolmos jne.. asunnot/loma-asunnot hyötykäyttöön.. Muutama ihminen on jotka ottaisin pois päiviltä mahdollisuuden tullen. Ja kun poliisi tulee pahoinpitelemään minua ilman syytä tilanteessa jossa ei ole todistajia, minä mielelläni pitäisin teräasetta tai vastaavaa käden ulottuvilla.
Tossa nyt kaikkein "lainvastaisimmat" esimerkkinä.
Chemo
07.04.2003 14:42:03

Suomen (esim) demokratiassa ois vielä parantamista.

Joo - minäkin olen samaa mieltä Sir Winstonin kanssa.

Hyväksyn kohtuulliset tuloerot

"Tuloerot" ovat minun mielestäni populististen poliitikkojen peruskateelliselle vaalikarjalle harkitusti luoma termi. Tosiasiassahan jokainen suomalainen pystyy elämään, globaalisti ajatellen jopa varsin mukavasti, sillä pienimmälläkin mahdollisella rahamäärällä. Tällöin (työttömällä ihmisellä siis) on lisäksi erittäin paljon toista resurssia käytössään - aikaa.
Chemo
07.04.2003 14:45:29

Tässä yhteiskunnassa haluaisin mielellään ottaa ylituloisten kakkos, kolmos jne.. asunnot/loma-asunnot hyötykäyttöön..

...josta seuraisi se, että kenenkään ei enää kannata yrittää eikä tehdä yhtään mitään, kun poistetaan se vähäinenkin kannustavuus työnteosta.

Muutama ihminen on jotka ottaisin pois päiviltä mahdollisuuden tullen.

...eli suunnittelet harkittua murhaa?

Ja kun poliisi tulee pahoinpitelemään minua ilman syytä tilanteessa jossa ei ole todistajia, minä mielelläni pitäisin teräasetta tai vastaavaa käden ulottuvilla.

Onko sinulle sitten käynyt noin?
Guderian
07.04.2003 14:48:20

Suomen (esim) demokratiassa ois vielä parantamista. Nyt kun suunnilleen kaikki osaa käyttää nettiä niin miksi enää valitaan kansanedustajia. Vaihtoehtona verkkoäänestys koko kansan kesken asioista joista tällä hetkellä hallitus äänestää. Hakkerit tosin ois ongelma..

En tosiaankaan ole mikään ammattilainen nettiasioissa, mutta eikai tuollainen henkilökohtainen, vaali(äänestys)salaisuuden varmistaminen ja vaali(äänestys)vilpin poissulkeminen ole ihan noinvain toteutettevissa? En muutenkaan usko että päätteeltääänestäminen nostaisi merkittävästi äänestysintoa saatika kansalaiseten osallistumista ja mielenkiintoa päätöstentekoon. Mitenkähän harva loppujen lopuksi jättää äänestämättä sen tähden ettei viitsi vaivautua äänestyspaikkalle? 5%? 10% (siis äänestämättä jättäneistä)? Vaikea sanoa.

Yhtäkaikki, näen että on parempi kun on rajattu ihmisryhmä, puolueet, jotka päättävät asioista työkseen, ovat velvollisia ottamaan asioista selvää ja ennenkaikkea, pystyvät päättämään asioista asiapohjalta. Tottakai on olemassa ryhmäkuri, ja ihmisethän sielläkin ovat, mutta jos vaihtoehtona olisi kansalaisten mutu-äänestys, kallistun hyvin vahvasti eduskuntalaitoksen puoleen.

Hyväksyn kohtuulliset tuloerot, mutta esim 300e -> 17000e kuussa on liikaa. Eka on toimeentulotuki ja toinen on lentokoneen kapteenin palkka. Ehkä ymmärtäisin tollasen 500e-3000e eron koulutuksen, vastuun ja muun perusteella. Yli kymppitonnin kuukausipalkalla elättäis vallan mainiosti toistakymmentä asunnotonta.

Tämä onkin vaikea kysymys. Varmaa on kuitenkin se että rajat ovat avautuneet, työvoima saa vapaasti liikkua (Euroopan alueella tässä tapauksessa) ja jos palkkakattoja ryhdyttäisiin asettamaan, sen täytyisi tapahtua yhteispäätöksellä useitten maitten kesken. Ja toisaalta, hyvin harva päättäjä tahtoisi vähentää omia etuisuuksiaan...moni asia on kaatunut ihmisen itsekkyyteen.
Klotzen, nicht Kleckern!
kommari
07.04.2003 15:07:19 (muokattu 07.04.2003 15:08:42)

Onko sinulle sitten käynyt noin?

On

..Enkä suunnittele murhaa koska joutuisin kuseen :)
Chemo
07.04.2003 15:28:21

On

Hitonmoinen sääli. Muista, että poliisitkin ovat vain ihmisiä. Itse pidän maamme poliisilaitosta kovinkin luotettavana.

..Enkä suunnittele murhaa koska joutuisin kuseen :)

Ihan hyvä - paitsi jos ainoa syysi olla tekemättä tuota on rangaistuksen pelko.
Anza
08.09.2004 19:02:08

Mä kuuntelen Sex Pistolsia, Misfitsiä, Exploitedia, Samhainia jne. Ja soitan punk bändissä... Punk's not dead!
Ola_90
08.09.2004 20:26:22 (muokattu 08.09.2004 20:28:52)
Jahas, vanha aihe nostettu. No täällä on yksi jollain tapaa punkkariksi luokiteltava ihminen. Mitään bändilistoja en sitten tähän pistä, se veisi liikaa aikaa. Voisin kyllä jossain vaiheessa väsätä semmosen levylistan missä olisi mun kaikki levyt. Joo, teenpä joskus kun jaksaa. Menipäs taas offtopiciksi.

Jotain keskustelun virittelyä: Mitäs mieltä ihmiset täällä olette noista eh, ei yleisesti ottaen kovin katu-uskottavista jenkkipunk-bändeistä eli Sum41:sta ynnä muista? Mun mielestä menee vähän yli kun kaikki niin tr00t punxit on haukkumassa näitä GC:itä ja muita tyyliin "ihan paskaa musiikkia". Näiden yhtyeiden musiikki ei ainakaan minun korvaani pahalta kuulosta, monesti päin vastoin. Se menee kyllä minunkin mielestäni jo "vähän" liian pitkälle, kun näillä on stailistit ja semmoset. No heittäkääs jotain mielipiteitä.
"If something's hard to do, then it's not worth doing" -Homer Simpson
Ola_90
08.09.2004 20:27:26 (muokattu 08.09.2004 20:28:19)
No vittu kun piti muokata niin painoin vika nappia. Ns. tuplat.
Tapani L
08.09.2004 22:37:12 (muokattu 08.09.2004 22:38:43)
Hitonmoinen sääli. Muista, että poliisitkin ovat vain ihmisiä. Itse pidän maamme poliisilaitosta kovinkin luotettavana.

No näin! En ole ikinä nähnyt yhtäkään poliisia, joka olisi ollut jollakin tavalla vittumainen kenellekkään. Välittäviä, ymmärtäväisiä ja inhimillisiä poliiseja olen kyllä nähnyt.

Tosin asunkin vähän syrjäisemmällä paikalla. Kuitenkin, jos asenne on se, että "Olisipa veitsi mukana, että voisi vähän huitoa päällekäyviä poliiseja" niin en ihmettele alkuunkaan, että tällaisen ihmisen kimppuun ollaan hyökätty "ilman syytä." Väärästä syystä onkin jo sitten vähän uskottavampi.

Jos yhteiskunnassa on jotain mätää, niin sen korjaamiseen tulisi käyttää jotain muuta keinoa kuin väkivalta.

EDIT: Blink 182 ja Sum 41 ovat hyviä bändejä. The Clash iskee myös, mutta onko se nyt sitten punkkia?
Hotakainen
09.09.2004 09:31:33
Totaalinen anarkia olis kiva juttu. Sais ampua anarkisteja.
-Life is like a penis. Hard but not long enough.
Jaakob
09.09.2004 12:21:24
Tämähän on m.netin humorististin threadi pitkään aikaan...

Yleensäkään en tajua tuota aitouden käsitettä. Onko sillä niin väliä kuunteleeko välillä vaikka nofxia tai ramonesia tai ihan mitä vaan. Kunhan tekee vaan omaa juttuaan ja tykkää siitä.

Kaiken maailman aitous-moralistit pitäisi kyllä hirttää. Aitoa punkkaria tai bläkkäriä ei ole edes olemassa eikä ole ikinä ollutkaan. Aitous on niin suhteellinen käsite.
Grungerockia: http://www.keen.fi
Vemmy
09.09.2004 12:56:49
Aitoa punkkaria tai bläkkäriä ei ole edes olemassa eikä ole ikinä ollutkaan. Aitous on niin suhteellinen käsite.

Kyllä mä uskon nähneeni aidon punkkarin. Sillä on yks hammas (jonsei o sekin tippunu), töitä ei takuulla o tehny päivääkään, ja muutenki on sosiaalinen miäs. Meinaan anti-sosiaalinen. Erään pikkubändin fanit näkevät siitä varmaan koko ikänsä painajaisia. Mitäs käskivät sen olla hiljaa. Kyllä se oikeessa oli, ku huuteli bändille, et menkää kotiinne. Olipahan kerrankin hauskaa.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
leather rebel
09.09.2004 13:05:57
Totaalinen anarkia olis kiva juttu. Sais ampua anarkisteja.

Joo!
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Henko
09.09.2004 14:24:42

No näin! En ole ikinä nähnyt yhtäkään poliisia, joka olisi ollut jollakin tavalla vittumainen kenellekkään. Välittäviä, ymmärtäväisiä ja inhimillisiä poliiseja olen kyllä nähnyt.

Enimmäkseen ne on ollu ihan asiallisia, mutta oonpa saanut vittuiluakin niiltä kuulla. Ja tukasta kaiken lisäksi. Kuskina olin eräässä pikkukaupungissa, ja pysäyttivät ilman perusteita. Autonkin tutkivat läpi. Kun ei promillemittarikaan värähtänyt niin piti niiden sitten saada vittuilla. Ja ite käyttäydyttiin kuiteski asiallisesti.
If it's too loud, you're too old.
Ola_90
09.09.2004 17:16:01
Enimmäkseen ne on ollu ihan asiallisia, mutta oonpa saanut vittuiluakin niiltä kuulla. Ja tukasta kaiken lisäksi. Kuskina olin eräässä pikkukaupungissa, ja pysäyttivät ilman perusteita. Autonkin tutkivat läpi. Kun ei promillemittarikaan värähtänyt niin piti niiden sitten saada vittuilla. Ja ite käyttäydyttiin kuiteski asiallisesti.

Idiootteja. Mutta kusipäät on kusipäitä riippumatta siitä onko ne kenties poliiseja tai ihan keitä vaan. Mulla itselläni ei ole poliiseja vastaan mitään.
Kapina
10.09.2004 16:10:25 (muokattu 10.09.2004 16:13:00)
Tämä on turhaakin turhempaa. Tapella nyt siitä, että ollaanko sitä punkkeja eli ei. Ja aitoja vai ei. Ja niin edelleen jne... Niin turhaa, turhaa, turhaa! Toiset vakuuttelee, toiset v*ttuilee. Tai kaikki v*ttuilee. Tämähän on ihan persiistä. Typerää. En jaksa enää edes vaivata päätäni moisilla... Olenko punk, punkki tai punkkari... Paskan hailee. Minä voin luokitella itseni vaikka vessaharjaksi, ettei tarvitse selitellä, olenko aito vessaharja vai en... Kaikille riittää pelkkä vessaharja.
Me sairastetaan sitä syöpää, pirukos sen nimi - ah, apatia! Sota apatiaa vastaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)