Aihe: Soittoasennosta
1 2
hanipai
06.04.2003 16:40:37 (muokattu 06.04.2003 16:46:36)
Kattelin tossa pätkän Portnoin soittamista ja mietin, että kylläpä jätkä soittaa korkealla, siis penkki on korkealla. Syynä tähän on varmaankin se, että kun päkiöillä soittelee basaria niin on vähän pikkupakko niin tehdä. Onkos jokin yleinen "sääntö" kuinka jakkara säädetään ja miten lähelle esim. basaria. Oon soitellu kantapää-päkiä tekniikalla ja jakkara on ollut hyvinkin matalalla. Nyt rupes kiinnostaa toi päkiöillä soittaminen. Onko päkiätekniikka se ylesiempi tekniikka vai vain tuplabasarimiesten kikka? Eli kuinka korkealle jakkara ja kuinka lähelle basaria? Päkiöill' soitettaessa tuntuu spedu karkaavan. Toinen huono puoli on se, että silloin ei voi painaa haitsua samaan aikaan?
Loppujen lopuksi voisinkin kysyä, että mitä hyötyä ns. päkiätekniikasta on ?
Tietäjä
06.04.2003 17:42:44
Jaa. Sanoisin että paras soitto korkeus/asento löytyy kokeilemalla. Kannattaa katsoa miten muut pitää ja itse soitella ja kokeilemalla. Kokeilemalla löytyy se oikea ja sopivin itselleen.

Jalan asento on kanssa sellainen juttu mikä on aika mielipide juttu jotkut tykkää ja jotkut ei.
drummer 1
06.04.2003 20:00:31
Itse olen aina "kuin itsestään" soittanut päkijöillä..voi olla että sen avulla saa poljettua nopemmin, mutta on kyllä nopeitä polkijoita, jotka soittaa kantapäät maassakin. Soittoasento löytyy kokeilemalla, mutta itse pidän virppaa kohtalaisen ylhäällä( lyhyempi matkä tomeihin eli onnistuu kikkailut luontevammin) ja penkki sen verran ylhäällä, että jalat on noin 110-120 asteen kulmassa. Kokeile! niin se löytyy..
Jaska
06.04.2003 20:43:23
Tosta Portnoystä ni oli kuulemma josain haastattelussa sanonu että soittaa korkealla että se näkyis setin takaa :D

Silti, herrahan on aika lyhkäinen joten kaipa se saa tolla korkeudella soitettua ns. flat tomeilla
bluesman86
07.04.2003 10:53:47 (muokattu 07.04.2003 10:54:14)
penkki on mulla sillä korkeudella kun jalka on spedun päällä päkiän varassa(kantapää noin 5sentin päässä siitä "sarana"kohasta) niin polvi on 90 astetta. virppa sillä korkeudella että käsi ei osu jalkaan kun soittaa rimshotteja tai jotai
Rock Rock
JanneO
07.04.2003 11:41:01
Nyrkkisääntö, mitä korkeammalla istut, sen lähempänä pitäisi rumpuja olla. Suoraan Oilingin kirjasta.

Sitten taas nuo 90 asteen kulmat ym on aika perseestä, koska soittoasento on erittäin yksilöllinen. Meikäkin äärimmäisen lyhytjalkaisena rumpalina joutunut miettimään ja testailemaan noita asentoja sitten useampaan kuin yhteen kertaan... ja vieläkään ei tunnu olevan ihan paras asento kun tulee selkä kipiäksi... ja jos vielä nostaa, niin ei yllä kunnolla maahan penkiltä=(
Jami
07.04.2003 13:30:32

Opetan itse että selkä/reisi, reisi/sääri, sääri/nilkka-kulmat ovat hieman yli 90 astetta. Silloin asento on aika optimaalinen.

Jos jonkun mielestä lattianrajasta huhkiminen on persoonallinen ja itselle ainut oikea asento niin siitä vaan. Optimaalinen asento löytyy kyllä yleensä jokaiselle soittimelle. Oikeat soittoasennot on muodostuneet kokemuksen ja kokeilun kautta. Maailman parhaiden soittajien kokemuksista. Soitto toimii eikä tule fyysisiä vaivoja.

Oikea soittoasento ja soittimen asento on ensimmäinet asiat mitkä joka soitonopettaja opettaa. Mutta kuten sanoin, soita sinä vaikka tikapuilta. Mutta älä väitä että se on hyvä asento.
juoni
07.04.2003 15:16:58
Itse olen vuosikaudet soittanut kantapää maassa ja se tuntuu luontevimmalta, mutta jos soittaa vähänkään kauemmin jotain nopeaa, niin kyllä rupiaa säärilihakset polttelemaan. Nykyään olen yrittänyt opetella soittamaan jotain ultranopeuksia kantapää ylhäällä, vaikeaa se tosin minulle on, mutta vähemmän kivuliasta.
hmm...
09.04.2003 09:17:24
no nää oikeasti nopeat tuplabasari miehet pitää tuolia tosi matalalla ja nojaa taakse päin.
balanssi ainakin pysyy.
eikä se portnoy mitenkää kauheen hyvin niillä tuplilla paukuttele...
Mikko A
09.04.2003 13:17:39
eikä se portnoy mitenkää kauheen hyvin niillä tuplilla paukuttele...

Itse asiassa mäkin olen kyllä aika lailla samaa mieltä...
I rule...
Jaska
09.04.2003 14:20:30
kauheen hyvin niillä tuplilla paukuttele...

no ei kyllä mihinkään death metalli sarjoihin pääse, mutta eipä kai sen tarvikkaan...
Vilhelmus
09.04.2003 14:24:37

no ei kyllä mihinkään death metalli sarjoihin pääse, mutta eipä kai sen tarvikkaan...

Hä? Kyllä ton tason rumpalit kaikki pystyvät soittamaan mitä haluavat, mutta eivät välttämättä sitä joka biisissä näytä.
Born of black wind, fire and steel
hanipai
09.04.2003 15:26:08

Hä? Kyllä ton tason rumpalit kaikki pystyvät soittamaan mitä haluavat, mutta eivät välttämättä sitä joka biisissä näytä.

Sitä paitsi toi tuplabasareiden tykitys on verrattavissa kitarapuolella tilutteluun: yhtä hyödyllisiä molemmat:) Ei musta ole ideaa verrata, että kuka pystyy parhaiten imitoimaan konekivääriä. Hermot meinas mennä Ankka Rockissa kun kuuntelin Nightwishiä, vaikka kotona levyltä sitä ihan mieluusti kuuntelenkiin (tykitti sitä tuplabasaria kokoajan ja se oli kovalla, onneks ei sydämeen tullut rytmi häiriötä, vaikka siellä asti se tuntuikin:))Onneksi en ole ollut Sonata Arctican liveä kuuntelemassa:) No joo, kyllä on hyvä väliin osata soittaa nopeesti, mutta sellanen tykitys ei oo mun mielestäni mikään taito. Dream Theaterin musiikissa kun vaihtuu se musiikki vähän väliä (progemaista), niin siinä rumpalikin joutuu ajattelemaan.
Mikko A
09.04.2003 17:52:27
No mä en ainakaan niinkään sitä nopeutta tarkottanu, vaan ihan muuta. kun Portnoy jollain livelevyllä pisteli rumpusooloaan ja kun siinä sitten tuli sitä basari"tykitystä", niin ei ensinnäkään ollu kovin nopeeta, ja sitten se oli vielä sellaista ihmeen epätasaista ja kumman kuulosta... Ja ennen ku joku muu sen ehtii mainita, niin MUNhan on tietty ihan turha tulla urputtaan tykityksestä... Mutta äijän pitäis sentään olla rautanen ammattilainen!
I rule...
JeeVes
10.04.2003 11:32:47
Mä kokeilin tossa vähän pystymässä soittamista ja se oli paljon parempi kuin tossa 90 asteen kulmassa soittaminen. Suosittelen, että kokeilette erilaisia asentoja.
Suck my error!
hmm...
10.04.2003 20:44:37
se asento mikä alkuun tuntuu hyvältä ei välttämättä oo se paras mis pystyis soittamaan nopeimmin tai / ja kontrolloidummin...
JanneO
11.04.2003 08:57:53
"no nää oikeasti nopeat tuplabasari miehet pitää tuolia tosi matalalla ja nojaa taakse päin.
balanssi ainakin pysyy.
eikä se portnoy mitenkää kauheen hyvin niillä tuplilla paukuttele..."

Niinkö, katsoppas Nicholas Barkeria tai Trymiä... molemmat nojaa eteenpäin ja Barker istuu vielä helkkarin korkealla.

Tuosta Portnoysta olen sitä mieltä että ihan liian yliarvostettu rumpali ja todellakin livellä sen tuplabasarit pykii, niinkuin nummirokissa joskus vuonna miekka ja kivi kun sitä kävin vartavasten katsomassa.
Mitä taas tulee tiluttelun ja basaripoljennan vertailuun, niin... sehän on makuasia, minusta enemmän tuollainen progeilu on oman egon esiintuomista. Ja kun tuossa tuohon Dream Theateriin mennään, niin kyllähän sielläkin turhaa tiluttelua kitaristin puolesta on. Uudemmat Theaterit (ainakin kaksi viimeisintä) on helkkarin tylsää kamaa kaikkine progeklisheineen, sori kaikki fanit, mutta näin on minun mielestä. Mirror mirror, pull me under, spacedye west... nuo on vielä ihan hyviä kappaleita, joissa on jotain ideaakin.
Aimo
15.04.2003 14:26:43
Mulla on ainakin vasemman jalan kantapää haikan pedaalilla, niin voi käyttää kolmea pedaalia yhtäaikaa ja kikkailla haikan kans tuplien päälle.
hanipai
17.04.2003 14:38:49
Mulla on ainakin vasemman jalan kantapää haikan pedaalilla, niin voi käyttää kolmea pedaalia yhtäaikaa ja kikkailla haikan kans tuplien päälle.

Samoin. Silloin on hiukan hankala vetää päkiöillä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)