Aihe: Mikä siinä bassonsoitossa nyt on niin kauhean kivaa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Funkie
12.04.2005 21:39:37

Tuli mieleen yksi supergroove -nimisen bändin biisi, missä basso soittaa tasan tarkkaa yhtä nuottia alusta loppuun.
Silti groovaa niin pirusti.

Joillekin se voi tosiaan olla se yhden nuotin pumputus. Kyl mäki tykkään siitä joskus :)

Niin, kaikilla basisteilla on oma tyylinsä. Mutta jos haluaa lisää groovea niin kuvioita täytyy olla. Joka tapauksessa, pelkkä tuollainen pumputuskin jo saa paljon aikaan, sillä musiikki on 'kuivaa' ilman bassoa. :)
Teijo K.
12.04.2005 22:06:04 (muokattu 12.04.2005 22:10:15)

Niin, kaikilla basisteilla on oma tyylinsä. Mutta jos haluaa lisää groovea niin kuvioita täytyy olla. Joka tapauksessa, pelkkä tuollainen pumputuskin jo saa paljon aikaan, sillä musiikki on 'kuivaa' ilman bassoa. :)

Kyllä miusta Sly and the Family Stonen Everyday People groovaa kuin hirvi, ja se perustuu basson yhden äänen pumpsutteluun. tup tup tup tup tup tup...

http://www.slystonemusic.com/

Tuolla pyörii pätkä tuostakin biisistä muiden seassa. Tulee sitten peukua aika paljon muissa veisuissa. Jos nyt joku ei vielä tiä tätä päntiä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Wil-J
12.04.2005 22:19:37
Kyllä miusta Sly and the Family Stonen Everyday People groovaa kuin hirvi, ja se perustuu basson yhden äänen pumpsutteluun. tup tup tup tup tup tup...

http://www.slystonemusic.com/

Tuolla pyörii pätkä tuostakin biisistä muiden seassa. Tulee sitten peukua aika paljon muissa veisuissa. Jos nyt joku ei vielä tiä tätä päntiä.

Mun mielestä Tower Of Powerin What is hipissä kanssa on hienoa yhden nuotin groovea vaikka se ei olekkaan koko biisi yhtä nuottia.

Sly and the family stonen Thank You biisissä on kyllä niin härski bassokuvio ja saundi että huuhhuh! :)
Karlsson
12.04.2005 22:39:52
Mun mielestä Tower Of Powerin What is hipissä kanssa on hienoa yhden nuotin groovea vaikka se ei olekkaan koko biisi yhtä nuottia.

Klassinen "tötötötötötötöötötötötödi...eiku...tötötötö..tästä mitää tuu" -kuvio.
Mies, jonka jutuista puuttuu loppuhuipennus.
Ärlä #002-003
Wil-J
12.04.2005 23:24:23
Klassinen "tötötötötötötöötötötötödi...eiku...tötötötö..tästä mitää tuu" -kuvio.

On... Mäkin kuuntelin että jopas on helppo... Sitten aloin soittaa niin heti kun vähänkään alkoi kuvio muuttua niin siihen jäi yritys :) Mutta tämä vain korvakuulolta vetäistynä.
maelstrom
13.04.2005 00:16:38
Basso on kivasti "ronskimpi" kuin monet muut soittimet ja suurpiirteisenä ihmisenä tykkään ennemminkin satsata siihen itse soittoon kuin oikeaan, herkkään ja eroottiseen kosketukseen, antaahan basso tietyllä tavalla enemmän anteeksi rajua kosketusta kuin herkempi kitara, näin esimerkkinä. Tosin se ei ole alkuperäinen syy.
Alunperin bassoon ryhdyin, koska piti oppia perusteet äkkiä. Basso on easy to learn, hard to master, niinkuin lontooksi sanotaan ja sen takia se kiehtoo. Perussoitto sinänsä helppoa, eikä kikka olekaan niin siinä, miten soittaa kuin mitä soittaa. Basso antaa mahdollisuuden keskittyä siihen musiikkiin ja sen luomiseen.

Lisäksi basson ääni on mukavan pehmeä ja täyteläinen, sitä jaksaa kuunnella ja se tuntuu koko kehossa. Kun bassolla täräyttää ääntä, on tunne musiikin luomisesta kokonaisvaltaisempi kuin esim. kitaralla, jonka kuulee vain korvillaan.

Selvennykseksi mainittakoon, etten pidä bassoa sen parempana soittimena kuin muitakaan. Tuossa nyt vain oli listattuna basson hyvät puolet.

Ja tyttöystävä tykkää basisteista.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Jonte
13.04.2005 08:16:32
Hä? Eiks ihan yhtä hyvin vois soittaa jotain muutakin? Mikä perkele siinä yhden äänen pumputtamisessa muka viehättää?

Pääsee helpommin alkuun kuin kitaransoitossa, ja ei ole ihan niin vastuullinen hommeli. Lisäksi pääsee rumpalin kanssa aika hyvin muokkaamaan biisejä.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
absqua
13.04.2005 09:37:56
Pääsee helpommin alkuun kuin kitaransoitossa, ja ei ole ihan niin vastuullinen hommeli. Lisäksi pääsee rumpalin kanssa aika hyvin muokkaamaan biisejä.

Tuosta olen samaa mieltä että alkuun pääsee suht iisisti bassolla, mutta sen sijaan bassotontin vastuullisuudesta olen kanssasi 100% eri mieltä.
Jos esim. kitaristi harjaa komppia menemään ja soittaa epähuomiossa sekaan väärän soinnun, niin tuskin kukaan huomaa edes bändistä. Mutta jos basisti alkaa väärään aikaan soittamaan nousevaa linjaa C:ltä F:lle, niin siinä on koko bändi kusessa. Edes väärään paikkaan tuikattu rumpufilli ei ole painoarvoltaan noin suuri moka.
Ainoastaan jos laulaja lähtee omille teilleen rakenteissa, niin se on vielä hankalampaa sitten.
Basistin rooli on monesti musiikillisessa mielessä simppeli, mutta biisien ja rakenteiden koossa pitämisen kannalta oleellisen tärkeä ja sitä kautta mielestäni nimenomaan juuri vastuullinen. Basisti voi vetää vaikka ihan kuinka simppelisti ja mielikuvituksettomasti tahansa, kunhan ei soita mitä sattuu. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
13.04.2005 10:05:57

Tuosta olen samaa mieltä että alkuun pääsee suht iisisti bassolla, mutta sen sijaan bassotontin vastuullisuudesta olen kanssasi
Jos esim. kitaristi harjaa komppia menemään ja soittaa epähuomiossa sekaan väärän soinnun, niin tuskin kukaan huomaa edes bändistä. Mutta jos basisti alkaa väärään aikaan soittamaan nousevaa linjaa C:ltä F:lle, niin siinä on koko bändi kusessa. Edes väärään paikkaan tuikattu rumpufilli ei ole painoarvoltaan noin suuri moka.
Ainoastaan jos laulaja lähtee omille teilleen rakenteissa, niin se on vielä hankalampaa sitten.
Basistin rooli on monesti musiikillisessa mielessä simppeli, mutta biisien ja rakenteiden koossa pitämisen kannalta oleellisen tärkeä ja sitä kautta mielestäni nimenomaan juuri vastuullinen. Basisti voi vetää vaikka ihan kuinka simppelisti ja mielikuvituksettomasti tahansa, kunhan ei soita mitä sattuu. ;-)

Ähihi, meillä oli taannoin yhdessä orkesterissa, tai väärin aloitettu, sen laulusolistin orkesterihan se oli. Eli, soitin taannoin yhden solistin orkesterissa jossa sai olla tarkkana. Vähän väliä biisit loppui kesken ynnä muuta pientä. Mutta ei niitä kukaan keikoilla huomannut, kun opimme myötäämään laulajaa noissa vaihdoissa. Äkkiä siihen tottui.

Se oli ihan mukava pesti, eikä nämä vaihtuvat rakenteet sitä mitenkään tehneet epämukavaksi. Pitihän varpaillaan. ;) Miulla ei ollut kyllä kauheasti enää varaa mokailla sitten...
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Wil-J
13.04.2005 11:34:51
Tuosta olen samaa mieltä että alkuun pääsee suht iisisti bassolla, mutta sen sijaan bassotontin vastuullisuudesta olen kanssasi

Samaa mieltä, basistilla on mun mielestä kyllä eniten vastuuta bändissä. Sen todistin juur tuossa viikko sitten että kun basisti (minä) soittaa omiaan niin huonosti käy :D Keikalla hyppäsin yhden biisin A osan yli kun luulin että rumpali huusi että näin on tehtävä. No ei se mitään ollut huutanut. Tilanne korjattiin onneksi äkkiä muutaman minuutin sooloilla (siis pianisti ja fonisti ne tykitti) ja päästiin takas biisiin sisään. Yleisö ei huomannut mitään :) Luulivat että on vaan niin jazzia menoa että sooloja aivan simona.

Ja oon sen huomannut että basisti saa kyllä aika hyvin pidettyä biisit kasassa vaikka muut olisivatkin aika pahasti ulalla.
pardy
13.04.2005 11:51:20

Samaa mieltä, basistilla on mun mielestä kyllä eniten vastuuta bändissä. Sen todistin juur tuossa viikko sitten että kun basisti (minä) soittaa omiaan niin huonosti käy :D Keikalla hyppäsin yhden biisin A osan yli kun luulin että rumpali huusi että näin on tehtävä. No ei se mitään ollut huutanut. Tilanne korjattiin onneksi äkkiä muutaman minuutin sooloilla (siis pianisti ja fonisti ne tykitti) ja päästiin takas biisiin sisään. Yleisö ei huomannut mitään :) Luulivat että on vaan niin jazzia menoa että sooloja aivan simona.

Ja oon sen huomannut että basisti saa kyllä aika hyvin pidettyä biisit kasassa vaikka muut olisivatkin aika pahasti ulalla.

Tuli tästä mielee, että se ärsyttää suunnattomasti, jos joku lähtee soittamaan väärää kohtaa biisistä eikä sitten tajua sitä kun muistaa että se menee juuri niinkuin henkilö itse sen soittaa, ja jatkaa vaan sitä sen oman jutun soittamista ja olettaa että kaikki muut tulee mukana. Ja vaikka asia olisikin niin, että se yks tyyppi on ainoa joka asian muistaa oikein, niin se jatkaa sitä oikein soittamista väen vängällä vaikka kaikki muut soittavat väärää kohtaa - vaikka kaikki muut on kuitenkin samassa kohdassa menossa. Joiltain puuttuu täydellisesti tuo myötäilemisen taito, se on raivostuttavaa.

Sori hienoinen OT.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
Sahtimies666
14.04.2005 14:43:16
se paskanen ääni mikä sieltä elementistä pamahtaa..AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHH!!! pitäis saada vielä vähän paskaa mukaan.
"Prima Nocta" - the right to sleep with any new bride on their wedding night.
chief
14.04.2005 20:06:22
... Basisti voi vetää vaikka ihan kuinka simppelisti ja mielikuvituksettomasti tahansa, kunhan ei soita mitä sattuu. ;-)

Tuo on kyllä niiiiiiin vaikeeta...
"It's the ear, not the gear. "
gravedepth
15.04.2005 02:01:46
Se on aika jees, että jos basisti mokaa niin yleensä kaikki huomaa, että homma ei mene kohilleen, mutta harva älyää, että se oli basistin vika.

Kyllähän se niin on, että kun saa kitaran käteen niin pelkää, että se hajuaa siihen. Pitää varovasti kokeilla ja pelätä, että kaikki kielet soi kun yhtä pitäis venkuttaa. Bassolla sitten tietää, että kyllä se ny hemmetti tämän pieksämisen kestää eikä tarvi pelätä, että muut kielet ku se oikea soi.
http://www.silentthrenody.com
ajomies63
15.04.2005 21:52:51
Sitä mäkin olen ihmetellyt,kaiken maailman kitaristit päättää yht´äkkiä, että "perkele mustahan tulee basisti,ei muuta kuin tilaamaan Bass Player,hommaamaan Sheehanin opetus-video ja osallistumaan basistien keskusteluun muusikoiden netissä". Ei vittu,kyllähän 6-kielinen bassokin pitää olla.
"If you don`t drive it , somebody is gonna drive it anyway."
sirdickyj
15.04.2005 22:30:57
Sitä mäkin olen ihmetellyt,kaiken maailman kitaristit päättää yht´äkkiä, että "perkele mustahan tulee basisti,ei muuta kuin tilaamaan Bass Player,hommaamaan Sheehanin opetus-video ja osallistumaan basistien keskusteluun muusikoiden netissä". Ei vittu,kyllähän 6-kielinen bassokin pitää olla.

Mul on kyllä 5-kielinen, ja ostan irtonumeroita. Ja sen videon sain ilmaseks.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Teijo K.
15.04.2005 23:05:02

So fuck?

Kukin tavallaan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
ajomies63
15.04.2005 23:44:48
Ai,joku luuli tunnistaneensa itsensä. Tarkoitin kylläkin tätä Pudasjärven miestä,joka sanoo soittavansa kuin itse Jaco.
Ja kyllä vetää 6-kielisellä.
"If you don`t drive it , somebody is gonna drive it anyway."
sirdickyj
16.04.2005 09:12:12
Ai,joku luuli tunnistaneensa itsensä. Tarkoitin kylläkin tätä Pudasjärven miestä,joka sanoo soittavansa kuin itse Jaco.
Ja kyllä vetää 6-kielisellä.

Who the hell is that?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)