Aihe: Hyviä Multiefektejä kitaralle
1 2 3 4
LesPaul70
13.04.2005 08:31:01
Itse aiheeseen, vaikka POD 2 onkin mielestäni loistohankinta nykyisessä hintaluokassaan (n. 200 eur uutena), miksikään EFEKTIlaitteeksi sitä ei kannata suositella. Muutama hassu efekti, joista voi säätää yhtä parametria Effect Tweakilla ja nopeutta Tap Tempolla. Jee. POD 2:n vahvuus ovat nimenomaan sen vahvistinmallit, ja niistäkin erityisesti juuri higain-mallit (Mesa ja Soldano variaatioineen).

POD xt:ssä olisi enemmän efektejä, mutta 1) se menee yli tuosta budjetista (ainakin uutena), 2) minusta POD xt:n efektit eivät sittenkään ole yhtä hyviä kuin esim. Bossin vastaavat, eivät oikeastaan edes niin hyviä kuin Korgin. POD xt:ssäkin parasta antia ovat vahvistinmallit, eivät efektit.

Joitakin ihan varteenotettavia vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa (nimenomaan *efektien* puolesta) olisivat mielestäni vaikkapa seuraavat:

Korg AX-1000G/1500G
Ok, vahvistinmallit sirisevät, mutta efekteissä löytyy kyllä - katso http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=351

Boss ME-50
Tässä ei mitään vahvistinmalleja oikeastaan olekaan, vain muutama särömalli. Isoin puute EQ:n puuttuminen (ei edes B-M-T), mutta eipä sillä niin väliä, jos sitä lähinnä efekteihin haluaa käyttää eikä särötykseen. Käytettynä varmasti hintahaarukan sisällä, uutenakin saattaa jo olla? (En ole tarkistanut nykyistä hintatasoa.)

Boss GT-*
GT-3 ja GT-6 ovat loistavia efektilaitteita, joita lähtee nykyään (GT-8:n tultua markkinoille) käytettynä toisinaan todella halvalla. Silmät auki, voisi vaikka tärpätä tuohonkin hintaluokkaan.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
Migo
13.04.2005 12:11:38
Katsoin Thomannilla sellaista kuin Boss Me-50. Hintaa on 279 euroa. Onko Kenelläkään tietoa kyseisestä laitteesta? Onko nyt kirjotukses vikaa, ei tää kummiskaan vissii mikää äidinkieli forum ole?
Älä Thomanilta tilaa. Saat esimerkiksi Aofsoundista samaan hintaan.
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
paristo
13.04.2005 14:04:20
Clean-saundi missä on EQ:ta ja Chorusta mukana + reverbiä... Siitä siirtyminen säröön, ilman chorusta, eri eq-asetuksilla, delaytä hieman ja reverb kokonaan pois. Saa olla koko bändi painamassa efektoroizeja :)

tämän takia mä laitoin v-amp pron jota ohjailen fcb1010 midilankulla.. en sano että olisi paras ratkaisu mutta toimii, eikä tarvitse ottaa tanssitunteja että voi soittaa biisin "sujuvasti" alusta loppuun..
Selvästi pidemmälle..
Wezmel
13.04.2005 16:31:35 (muokattu 13.04.2005 16:32:31)
Itse olen juuri hankkinut itselleni tuollaisen Boss me-50 multiefektin fazer musiikista hintaan 299 €. Halusin kyseisen laitteen koska se on hyvin yksinkertainen käyttää... säädöt potikoilla niin kuin yksittäisissä speduissa, eikä mitään valikkosäätöjä ja se on tukevatekoinen metallikuorinen vekotin. Bossin gt-sarjan laitos on sitten monipuolisempi/monimutkaisempi ja hieman kalliimpi vaihtoehto. Itse kun en halua kitara saundeistani mitään erikoisempaa, kuin ihan perus meingit (särö, compressori, noise gate, chorus, delay ja wah wah), niin tämä yksinkertaisempi versio oli kiinnostavampi.

Moni varmasti nyt haluaisi minulle kertoa kuinka paljon parempi olisi siinä tapauksessa hankkia erilliset spedut, jos ei halua muuta kuin perus setit, mutta tämä on paljon halvempi vaihtoehto kuin ostaa monta eri spedua ja paljon yksinkertaisempi kun kaikki on samassa paketissa.

Olen ollut laitteeseen tyytyväinen nämä muutamat päivät mitä se on minulla ollut, mutta en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan ihan tositoimissa (olen käyttänyt sitä vain kerrostalo olosuhteissa), niin en osaa sanoa vielä ihan varmaa mielipidettä vielä.
inot88
13.04.2005 16:55:01
Joo no noita Bossin gt:6:sia löytyy käytettynä mm. torilta aika paljon ja just hintaan 200-300e mitä on varaakin:) Ni sellane ois sit hyvä vai?:P
McNulty
13.04.2005 18:30:20
gt-6 on todella monipuolinen ja omaa laadukkaat efektit.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Synth
14.04.2005 10:11:20
Boss tai Toneworks taikka Digitech RP-200...
iteltä löytyy Rp-50 ja se riittää mainiosti xD
vähän jää kyllä kaipaamaan wahhipoljinta mutta mitäs pienistä...
JuliusUK
14.04.2005 11:11:06
Boss tai Toneworks taikka Digitech RP-200...
iteltä löytyy Rp-50 ja se riittää mainiosti xD
vähän jää kyllä kaipaamaan wahhipoljinta mutta mitäs pienistä...

Mitä mieltä olet tuosta rp50sestä? Se wahipedaali niissä kalliimmissä (rp80, rp20) on hajonnut useissa yksilöissä, ja nämä on saaneet huonommat arvostelut kuin pikku rp50(ihan nettikaupassa käyttäjät haukkuivat paskaks) :) eli jos menee isompiin malleihin/rahoihin, ei taida kannattaa hankkia digitechiä.
Plöö
Migo
14.04.2005 12:03:41
Mitä mieltä olet tuosta rp50sestä? Se wahipedaali niissä kalliimmissä (rp80, rp20) on hajonnut useissa yksilöissä, ja nämä on saaneet huonommat arvostelut kuin pikku rp50(ihan nettikaupassa käyttäjät haukkuivat paskaks) :) eli jos menee isompiin malleihin/rahoihin, ei taida kannattaa hankkia digitechiä.
Noissa digtechin pedaaleissa tuo wahi on aika surkea.. Verrattuna esim. Bossin mulitiefekteihin.
inot88
18.04.2005 18:37:25
No nyt kummiski päädyin Bossin Me-50, ja sen meinasin ostaa ja mietin et kannattaako tilata thomannilta vai löytyyks suomest suunnilleen samaan hintaluokkaan mistää?
Migo
18.04.2005 18:44:59 (muokattu 18.04.2005 18:48:53)
No nyt kummiski päädyin Bossin Me-50, ja sen meinasin ostaa ja mietin et kannattaako tilata thomannilta vai löytyyks suomest suunnilleen samaan hintaluokkaan mistää?
Älä suotta lähde tilaamaan Thomanilta. Se tulee maksamaan sen 299 kaikkinen kuluineen. Kun taas Suomessa noiden lähtöhinta on ollut 299euroa. Niistäkin hinnoista saa Suomen liikkeissä tingattua.
Täällä näyttää olevan Thomaniakin halvempi: http://www.hellaspiano.com/
inot88
18.04.2005 18:47:44
nii jos sais tingattuu muuntajan mukaa:P
Synth
27.04.2005 21:55:25
Digitech RP-50:ssä on kaikki mitä tarvii :D
delay, tremolo, flanger, chorus, acoustic simulator jonka saa kuulostamaan aidommalta ku lyö chorusta mukaan...
ja rumpukone on hyvä treenailuun... kaikki säröt eivät ole mitään parhaimpia mahdollisia vaa jos tulee puutetta ni lyön ennen digitechiä Boss MT-5:n päälle... yksi särö on ylitse muiden... kuulostaa miltei yhtä virheettömältä ku joku joe satrianin Always with me always with you biisissä...
zzy
27.04.2005 22:12:45 (muokattu 27.04.2005 22:13:10)
Joo, kyllähän yksittäinen spedu kumminkin multiefektin pesee.

Aika suhteellinen käsite :) Löytyy niitä kovia multiefektejä jos kukkaro antaa periksi..Eventide eclipseä tai vaikka tc g-force jne. Mutta itse aiheesta sen verran, että näistä esille tulleista efektihässäköistä minäkin annan ääneni bossin gt-3/5/6/8:lle.
ReBeat
28.04.2005 16:14:03

Sony DPS-V55M on melko nimetön ja muutaman vuoden vanha multiefekti (ei saa uutena), mutta se sisältää tyypillisimmät kitaroinnissa käytettävät efektit todella laadukkaina. Se ei sisällä mitään kaappimallinnuksia eikä liitäntää expression-pedaalille, mutta sitä vastoin tuon vermeen kaiku on orgastinen ja chorukset hunajaa. Kerrallaan saakin vain kaksi efektiä päälle. Lisäksi tuosta löytyy myös varsin vänkä Haas Panner ja kokeilevampaan menoon Doppler. Tuolta voi lukea lisää: http://www.soundonsound.com/sos/jan99/articles/sonydsp821.htm
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Papillon10
10.11.2005 23:26:18

En viitsinyt uutta ketjua aloittaa aiheesta, joten jatketaan sitten parilla kysymyksellä vaikkapa tähän ketjuun.

Eli ensin sellainen kysymys, että kuinka paljon vahvistin vaikuttaa siihen millaisena multiefektistä tuleva ääni lopulta kuullostaa? Tämä siksi, että olen jonkin verran soitellut Zoom GFX-707 multiefektillä, ja korvakuulokkeilla soundit olivat mielestäni paljon paremmat kuin vahvistimen kanssa soitettaessa.

Vahvarini on tälläinen:
http://www.hudebnicentrum.cz/inshop/scripts/detail.asp?kat=75250

Aika moni tuntuu kehuvan noita Bossin GT sarjan efektilaitteita. Ero tuohon Zoomin härveliin on varmaan aika suuri? Zoomissakin on aika paljon efektejä, mutta ilmeisesti Boss ei hakkaa määrässä vaan efektien laadussa?

Kokeilemaanhan noita on johonkin mentävä. Paras olisi tietenkin kun voisi testata omilla kamoilla, voihan se kaupan vahvistimella taas kuullostaa paremmalta kuin tuon oman vahvarin kanssa..

Onko kenelläkään kokemuksia Digitech GNX3000 multiefektistä? Saa kertoa kokemuksia noista Bossin multiefekteistä, tai sitten muista. Päätöksiä ei ole vielä tehty..
slerbis
10.11.2005 23:39:18 (muokattu 10.11.2005 23:39:41)
Eli ensin sellainen kysymys, että kuinka paljon vahvistin vaikuttaa siihen millaisena multiefektistä tuleva ääni lopulta kuullostaa? Tämä siksi, että olen jonkin verran soitellut Zoom GFX-707 multiefektillä, ja korvakuulokkeilla soundit olivat mielestäni paljon paremmat kuin vahvistimen kanssa soitettaessa.

Vaikuttaahan se jonkin verran. Itse vahvistinosa ei välttämättä kauheasti väritä soundia (varsinkin trankut, putket värittää enemmän), mutta kaiutin sitä enemmän. Tavallisissa kitaravahvistimissa ja kaapeissa käytettävät kaiuttimet ovat taajuusalueeltaan kapeampia kuin korvakuulokkeet tai hifi-kaiuttimet. Kaappimallinnoksen ottaminen pois päältä auttaa asiaa ainakin jonkinverran.

Paras vaihtoehto kuitenkin olisi (mikäli haluaa säilyttää multiefektistä saatavan soundin) vetää suoraan PA:han, tietokoneeseen, kotistereoihin siitä efektistä
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
Starlia
10.11.2005 23:54:27
Tällalailla sanoopi eräs ukkeli gtcentralissa:

- if you want to have the same feeling when you play than through a tube amp, take the Tonelab (I don't care because I HAVE a tube amp with DI output);
- if the RECORDED sound is more important for you than the "tube" feeling while you play, take the POD XT;
- if you want a versatile gear which sounds good LIVE, take the GT-8
Jackson Dinky
10.11.2005 23:58:56
Näin on näppylät!
Mietit ensin mitä efektejä todella tarvitset, ja sitten ostat ne laadukkaina erillispedaaleina.

Eikä niitä efektejä loppujen lopuksi käytä mitään ;)
._.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)