Aihe: Mikrofoni bassorummun sisälle - väkästely
1 2
Simbe
12.04.2005 16:38:13 (muokattu 12.04.2005 17:29:44)
Tein viikonloppuna retken isäni miljoonalaatikoille. Seurauksena oli tajunnanvirtana ja käsillä olevista materiaaleista syntynyt mikrofonipidike bassorummun sisälle. Jokainen kiinnostunut jalostakoon ideaa ja tehköön oman versionsa. Tässä on vain pieni vaimennusainekerros vanhaa polkupyörän sisäkumia kaksinkerroin. Testausta tärinänvaimennuksen riittävyydestä sitten, kunhan olen saanut juotettua vielä piuhat ilma-aukon läpi.

http://www.students.tut.fi/~simola3/kuvat/basarimikitys.jpg

Mikkiin tuleva kierre on 3/8" pultti, jonka kannan yksi sivu nojaa tukevasti L-profiilin seinämään eikä pultti siis kierry.

Hyvät alkuasetelmat mikin asettelulle antoi, kun tuo pienempi alumiiniprofiili osoittaa jo valmiiksi kohti kalvon keskikohtaa. Isomman profiilinpätkän alla on vielä aluslevyt, jotta se ei jättäisi runkoon jälkiä. Lisää reikiä profiiliin poraamalla saa useampia asettelumahdollisuuksia. Rumpu on 24" ja mikki tulee noillakin pituuksilla ihan hyvin hollille.

Tyyny pysyy tarranauhalla paikoillaan roudatessa.

Edit: päädyin kiinnittämään tuon pidikkeen toiselle puolelle kuin kuvassa. Niin mikki kiristyy, jos se alkaa valua alaspäin. Rummun omat messinkiruuvit vaihtuivat pidempiin ja hieman lujempiin teräksisiin. Niitä ei kannata kovin tiukalle kiristää, että ne eivät sitten hajota kierteitä.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
OlaVi_K
12.04.2005 20:46:34
Hmm,eikö olis ollut järkevämpää laittaa toi mikkihässäkkä kiinni noihin tomiholderin reikiin, nyt sait vain lisää liikkuvia osia basariis kiinni.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei.
Simbe
12.04.2005 21:08:33
Hmm,eikö olis ollut järkevämpää laittaa toi mikkihässäkkä kiinni noihin tomiholderin reikiin, nyt sait vain lisää liikkuvia osia basariis kiinni.

Alkuperäinen idea oli tehdä säädettävä malli, missä toi pitkä kisko olisi toiminut pohjana. Loppujen lopuksi toi basari ei kovin syvä ole, joten tämä ensimmäiseksi koitettu asento toimi ihan hyvin.

Turhaan toi nyt on kiinni kolmella ruuvilla, siitähän olisi voinut tehdä lyhyemmänkin tai sitten kiinnittää kuvassa näkyvään jalan ruuveihin kohdasta, missä resonanssi on jo valmiiksi "maadoitettu". Hommaan vaikutti osaltaan se, että pientä huoltotoimenpidettä varten oli irti yksi tuollainen lugi ja siitä sai kätevästi mitat.

Nopealla testaukslla ei tuntunut vaikuttavan rummun sointiin, mitä "liikkuviin osiin" tulee, niin kiinnitys on näin ainakin jäykkä ja riittävän pitävä. Rasitus jakautuu tasaisemmin rungon pituussuunnassa. Painoa tulee hiukan enemmän, mutta se sijoittuu kohtuullisen hyvin. Optimointia voi ja kannattaa harrastaa, kuka nyt haluaa tehdä omia versioita.
fmcruelty
13.04.2005 11:08:53 (muokattu 13.04.2005 11:09:39)

Heii... Tuli flashback teinivuosilta. Joskus mistään vielä mitään tietämättömänä olin tsekkaas Juustopäiden keikkaa ja niiden rumpalilla oli hauska viritys basaris. Oli meinaan just vedetty sellanen putki siit tomi-holderin reijästä basarin sisään. Putken päähän oli sit väsätty kierre ja siihen mikki kiinni.

Loppupeleis aika siisti ja toimiva ratkasu. Eikä vaadi minkäänlaasia porauksia runkoon ja saa helposti irti ku tarves.
Kirjoitan parhaillaan päättötyötä ja ressiä pukkaa... Jos huono säkä käy, niin saatan jopa käyttäytyä väkivaltaisesti.
welho
13.04.2005 14:52:08

Väkästelin kanssa tuossa Joulun alla mikit koko setin sisään (basari ja tomit)

Sen verran tein pahuuksia että porailin vielä reiät xlr- liittimille pönttöjen kylkeen!!

Hyvin toimii! Enpä edes uskonut että noin hyvin:D Koitan saada virityksistä kuvia jossain vaiheessa...
Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
moderndrummer88
13.04.2005 15:04:46
Väkästelin kanssa tuossa Joulun alla mikit koko setin sisään (basari ja tomit)

Sen verran tein pahuuksia että porailin vielä reiät xlr- liittimille pönttöjen kylkeen!!

Hyvin toimii! Enpä edes uskonut että noin hyvin:D Koitan saada virityksistä kuvia jossain vaiheessa...

ja tämän teit siis KUMUille? how dare you?!
mainstream=painstream
Niskamies
13.04.2005 15:30:45

Mun muistaakseni Yamahan SC:eille.
Meitsi on meshissä.
welho
13.04.2005 15:46:22

No hulluhan mä oon mutten noin hullu:D

Yamahan Stage Custom on tuo mikkisetti ja monesti myöskin keikkasetti kun on niin helppo toimia! Piuhat vaan kiinni ja komppi käyntiin!
eino mutku
13.04.2005 15:59:55
mitkä mikit sulla welho siellä tomien sisällä on?
kalamies#23 >-)))> -Kun kala on saatu ylös, siltä lyödään taju pois ja heitetään veneenpohjalle odottamaan perkausta. Sitten uutta matoa koukkuun. Mark. 12:31
Simbe
13.04.2005 16:05:16

Yamahan Stage Custom on tuo mikkisetti ja monesti myöskin keikkasetti kun on niin helppo toimia! Piuhat vaan kiinni ja komppi käyntiin!

Mites vaiheenkääntöjen kanssa? Onko tarvinnut käyttää?
moderndrummer88
13.04.2005 16:12:34

huh...
mainstream=painstream
PL
14.04.2005 10:41:21
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen setti, ainakin muut ko. firman tuotteet ovat olleet suhteellisen toimivia.

Aikoinaan miksailin orkesteria, jonka rumpali värkkäsi tomien sisään 57:n kapselit ja bassareissa oli kiinteästi 421:t. Soundi oli ruuvattavissa, mutta esim. festareilla pöydän joutui vääntämään totaalisesti uuteen uskoon. Myöhemmin mikit siirrettiin tomien ulkopuolelle mutta "kiinteillä" adaptereilla.
Mikael
14.04.2005 10:58:59 (muokattu 14.04.2005 11:00:09)

Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen setti, ainakin muut ko. firman tuotteet ovat olleet suhteellisen toimivia.

Jep. Mulla on Martinissa b-band ja se on aika hyvä - tai siis ihan vitusti parempi kuin mikään piatso mitä on tullut vastaan. Ainahan noissa kontaktimiekeissä on se tietty överilähisoundi kun puuttuu se ilma siitä mikin ja instrumentin välistä. Mut livehommissa vois kyllä toimia. Ei vuoda yhtään ja se ilma sit overeista.

Eikös Haavistolla ollut niissä space-oksennuksen värisissä DW:issä ainakin bassarimikki kiinteänä?
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
ultra
20.04.2005 19:16:05
Mulla oli joskus aikoinaan muinaisen bändin miksaajan rakentamat viritykset joissa lattametalliset Z-palikat oli ruuvattu virityspesäruuveilla sisäpuolelle ja niihin sit adapterit. Tomeissa oli muistaakseni 57:t ja basarissa D112. Ei muuten vuotanu ja soundas tosi hyvältä. Luulen myös että miksaaja oli aika laiska asettelemaan mikrofoneja.. Ja ne sai sitten myöhemmin pois ilman mitään damagea.
I'm a gooner
welho
20.04.2005 21:57:58 (muokattu 21.04.2005 01:47:07)

mitkä mikit sulla welho siellä tomien sisällä on?

Siellä on tuollanen Samsonin halpissetti! Toimii aivan tosi hyvin.. Basarin soundi on oikeestaan siinä ja tomeista saa hyvää, mutta hieman pitää EQ:ta vääntää!

Yhden demon vetäsin purkkiin tuolla setillä ja mikityksellä kun oli setti sopivasti autonperällä ja kyllä kun sitä kuuntelee niin eipä arvaa että mikit on pönttöjen sisällä.. Myös live nauhoja oon koittanut kuunnella sillä korvalla ja mainiolta kuulostaa..

Vuodot pysyy kurissa ja miksaajat on tuntuneet tykkäävään. Aluksi kyllä moni on pelonsekaisin äänin kummastellut:D

Mutta eihän tuo oo yhtään sen luonnottomampi konsti mikittää kuin siitä kalvon päältäkään! Eipä sekään mun mielestä mikään maailman paras keino oo!
Kukas pönttöjä nyt sentin päästä kalvosta normaalistikkaan kuuntelee??

Mites vaiheenkääntöjen kanssa? Onko tarvinnut käyttää?

Ei tietääkseni? Ainakaan ei oo ykskään ukko ottanut asiaa puheeksi, mutta eihän niistä aina tiedä mitä ne ruuvaa?
Mie vaan vedän:) Kompinkääntöjä tulee kyllä käyteltyä tanhuajien kiusaksi;)

DW:ltä saa ihan tehdasasetuksena mikit tupaan: http://www.dwdrums.com/may/index.htm

Ja tuo B-Band näyttää kanssa tosi toimivalta ja joku sitä jo kehaisikin! Noita pitä selkeesti päästä testaamaan!

edit: Tulin just keikalta. Vedeltiin pari settii covereita ja kaveri oli kannuissa ekan setin joten pääsin tuopposen ääreen ihmettelemään että miltäs nuo pöntöt oikeen käytännössä ja livenä kuulostaa ja kuulosti kyllä niiiiiin maaaan perusteellisen hyvältä että aivan alko hirvittämään!!!!!

Kyllä tais olla vikaa tuossa kaverissa pönttöjen takanakin kun veteli niin makeesti että!!

nam!
eino mutku
21.04.2005 10:40:38
Taas saatiin siis vahvistusta sille, ettei tarvi olla se kallein setti kalleimmilla mikeillä että saa hyvän soundin. Tärkeintä on se, että se koko ketju on mahdollisimman tasainen ilman heikkoja lenkkejä. Siihen kokonaissoundiin kun kuitenkin vaikuttaa niin moni asia. Kädet, kapulat, kalvot, kannut, viritys, pellit, asettelu, mikit, niiden asettelu, tila, miksaus (jossa taas ties kuinka monta asiaa, pöytä, efektit, pa-kamat, ja varsinkin äänimies) and the list goes on... ja tässä on vaan se että miltä ne rummut kuulostaa.

Tämä sama lista kun vielä pätee siihen basistiin, kahteen kitaristiin ja kosketinsoittajaan, ja kuinka se koko lava saadaan sitten balanssiin, niin ainakin itse olen tullut siihen tulokseen, että ei kannata ruveta keikalla tai studiossa liikaa funtsimaan että minkä merkkinen mikki siellä basarissa nyt on tai onko ne nyt koivua tai vaahteraa ne rummut, kun se kokonaisuus on kuitenkin se mikä bändistä tekee hyvän kuuloisen. Joskus vaan tuntuu että se kama******us saa kohtuuttoman paljon huomiota osakseen. Kivaahan se on, ei siinä mitään...

Tärkeintä on silti tykittää pystyssä päin ja hyvällä fiiliksellä ja huolehtia siitä että niin soittaja kuin kuuntelijakin nauttii.
kalamies#23 >-)))> -Kun kala on saatu ylös, siltä lyödään taju pois ja heitetään veneenpohjalle odottamaan perkausta. Sitten uutta matoa koukkuun. Mark. 12:31
LumPus
21.04.2005 18:17:42
Jep. Mulla on Martinissa b-band ja se on aika hyvä - tai siis ihan vitusti parempi kuin mikään piatso mitä on tullut vastaan. Ainahan noissa kontaktimiekeissä on se tietty överilähisoundi kun puuttuu se ilma siitä mikin ja instrumentin välistä. Mut livehommissa vois kyllä toimia. Ei vuoda yhtään ja se ilma sit overeista.

Eikös Haavistolla ollut niissä space-oksennuksen värisissä DW:issä ainakin bassarimikki kiinteänä?

voin muuten tuota suositella. käytössä aivan loistavan kuuloinen se B-Bandin setti, ei ollenkaan vuotoja, ja todella luonnollinen saundi. kannattaa koittaa käytännössä jos mahdollisuus.
Elämä vie liikaa aikaasi!!!
eino mutku
22.04.2005 13:01:49
Osaako kukaan sanoa että vad kostar haukikilo i Uleaborg torg eli kotisivuilta löytyi hinta noille varsinaisille äänenkaappaajille, mutta esivahvistimien, joita on siis kai erilaiset snarelle, tomeille ja basarille, hinta jäi epäselväksi.

Eli mikkien hinta pelkästään näyttäisi olevan 73,00€/kpl -> "normi-setille" 365,00€ + jotain, puhutaan ehkä siis n.1000 euron rahakasasta. Ei mikään mahdoton, jos vertaa äkkiseltään esim T-kaupan parempiin setteihin, esim. http://www.thomann.de/thoiw3_audix_dp5_drumkoffer_prodinfo.html

Paitsi että jos sillä mikin sijainnilla on suurikin merkitys soundiin, niin saattaa ruveta vähän tuo kalvon ruuvaaminen käymään tutuksi...

ja kotisivut siis www.b-band.com
Niskamies
22.04.2005 13:05:20
Miten noi B-bandit käytännössä eroaa triggereistä? Siellä on mikki joka tunnistaa lyönnin, signaali menee sitten esivahvistimeen ja siitä pöytään? Eikös triggerit käytännössä toimi samalla tavalla?
Meitsi on meshissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)