paavi 06.04.2003 13:12:54 | |
---|
Mitä on suomirock? Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut. |
Blue Moon 06.04.2003 13:48:48 | |
---|
Suomenkielellä laulettua rokkia? |
booster 06.04.2003 14:12:44 | |
---|
Suomirockilla on kyllä ainakin minun korvaani sellainen ilkeä vivahde. En tiedä onko muilla. "If I'm gonna get my balls blown off for a word, my word is 'poontang'."
Kitarakamakaavio |
lxi 06.04.2003 14:19:59 (muokattu 06.04.2003 14:24:37) | |
---|
Suomirockilla on kyllä ainakin minun korvaani sellainen ilkeä vivahde. En tiedä onko muilla. On. "Suomirock" on yhtä epämääräinen ilmaus kuin mikä tahansa muukin keinotekoinen genre. Mutta minulle tulee ensimmäisenä mieleen nämä loputtomat Suomirokkia-kokoelmat, joissa esiintyvät kaikissa samat biisit eri järjestyksessä. EDIT: Ja se Finnipuikon samanniminen suht' raivostuttava neljänsoinnunrenkutus. "Suomirokkia mummon sukassa / suomirokkia purkkaa tukassa" ... |
jenni.rotten 06.04.2003 14:22:10 (muokattu 06.04.2003 14:23:07) | |
---|
Tulee heti mieleen jotkut hemmetin kesäfestarit esiintymislavoineen, yleisöineen ja telttoineen... en tiiä miksi mutta kuulostaa jotenkin peltoelvismäiseltä junttirockilta. Sanasta 'suomipunk' tulee taas mieleen kiljubileet. (Älkää ottako pulttia, oli vain pakko saada mainita asiasta...) EDIT: pitäisi yrittää välttää tätä turhista asioista mainitsemista... eh. Sekunda jo eläessään -
kusipää jo syntyessään |
Härski 06.04.2003 14:40:43 | |
---|
Mulle tulee inhon tunteita sanasta Suomirock. Mieleen läsähtää saman tien kaikki junttirockin pioneerit Suomessa; Eppunormaali ja Spede Syrjä, Popeda ja hikinen Pate, Gingo ja riikinkukko... aaargh! |
thomasdolby 06.04.2003 14:50:14 | |
---|
Kyllä Suomessa paljon hyviä bändejä on. Mutta... onko ne ROCK:ia????? Valtaosa Suomalaisista "muka rock" bändeistä on kyllä hyviä mutta ne on enemmän iskelmää kuin rock:ia (esim: Yö. Eput,4 ruusua,Cmx,Popeda,Rasmus,Ismo Alanko, Don huonot,J.karjalainen) Kyllä Suomalainen rehellinen ROCK on haudattu HURRIGANESIN mukana. (tai tarkemmin sanottuna Cissen ja Albertin mukana kun ei Remusta eikä Ilestäkään mihinkään yksin ollut) Suomalaiset heavy bändit on kyllä hyviä. nimettäköön ne Suomi-Rock:iksi niin ei tarvi haudata koko Suomi-Rock käsitettä. |
Blue Moon 06.04.2003 15:02:02 (muokattu 06.04.2003 15:09:48) | |
---|
Valtaosa Suomalaisista "muka rock" bändeistä on kyllä hyviä mutta ne on enemmän iskelmää kuin rock:ia (esim: Yö. Eput,4 ruusua,Cmx,Popeda,Rasmus,Ismo Alanko, Don huonot,J.karjalainen) Onhan esm. Yöllä ja Epuilla paikoin hyvinkin "iskelmällistä" musiikkia ja etenkin melodioita mutta vaikea noita kaikkia artisteja "iskelmänä" pitää varsinkaan tulkintatapansa puolesta. Vaikkapa J. Karjalainen ammentaa musiikkiinsa useimmin vaikutteita jostain ihan muualta kuin iskelmästä ja silloinkin kun ammentaa, niin lähestymistapa ei mielestäni aina ole mitenkään iskelmällinen, vaan viittaa pikemminkin amerikkalaisen juurimusiikin suuntaan. Mainitsemaasi iskelmällisyyttä kyllä esiintyy suomirockissa ja mainitsemiesi artistien musiikissa mutta en välttämättä sanoisi, että musiikki on "enemmän iskelmää kuin rockia". Kyllä Suomalainen rehellinen ROCK on haudattu HURRIGANESIN mukana. Tuskinpa, vaikka "rehellisenä rokkina" pitäisi pelkästään Hurriganesin tyylistä, hieman raskaammalla kädellä soitettua 50-luvun rockänroulia. |
Cathi777 06.04.2003 15:25:58 | |
---|
Mä en laittaisi kyllä Hurriganesia tuon Suomirock käsitteen alle. Mun mielestä Suomirock on suomeksi laulettua rockia siis tyyliin justiin Popeda ( mikä on muuten kerrassaan loistava ). Tää on toki mun mielipide tästä asiasta, mutta ainakin jos mulle sanotaan, että tää on Suomirockia niin tällaiset Popedan tyyliset bändit tulee mieleen. Taistelutoveri |
HS 06.04.2003 16:41:38 | |
---|
Terve Niin, eiköhän se ole sitä suomeksi laulettua rock-musaa. Siitähän voi sitten keskustella (vai voiko?) mikä on rock-musaa ja mikä ei. Se mikä toiselle on rock, on toiselle iskelmä. Ota siitä sitten selvä. Särökitaran määräkö sitten määrittelee jollekin rockin? Tai englannin kieli. Tai uskottavuus. Mitä se sitten ikinä onkaan. Juu, tiedän, näistä on keskusteltu aikaisemmin. Olen vanheneva äijä, eikä mikään nykyisistä suomirock bändeistä kosketa oikeastaan mitenkään. Itselleni sanasta tulee mieleen ensimmäisinä Eppu Normaali, Juice Leskinen (& Slam), Hassisen Kone. Bändejä, joilla oli omana aikanaan suuri merkitys oman soittoharrastuksen kehittymiseen. Antoivatpa myös alkusysäyksen alkaa itse kirjoittaa tekstejä. Yksi juttu on se, että esim. edellämainituista kaikki ovat aikanaan tehneet hauskaa, koskettavaa, oivaltavaa ja aika ajoin jopa nerokasta suomenkielistä rock-lyriikkaa ja sitä on aina ilo kuunnella. Missä sitä kuulee tänään? Tilalle on tullut tekotaiteellista paskaa ja ontuvia riimejä. Pitäisi varmaan alkaa ottaa siedätyshoitoa ja ruveta kuuntelemaan suomalaista räppiä ja hip hoppia. ps. mitä tulee neljänsoinnunrenkutuksiin; ne ovat niitä parhaita. Paremman termin puutteessa minut on leimattu seksisymboliksi. Se on imartelevaa ja niin pitäisi käydä jokaiselle kaljulle ylipainoiselle kaverille. - Dennis Franz |
No suomirock on kyllä mun mielestä ihan oma tyylilajinsa. tyypillisiä piirteitä: -suomen kielinen, usein "mollahtava" lyriikka -tarttuvat popmaiset melodiat, mollissa -sävellykset usein yksinkertaisia "renkutuksia" siitä huolimatta erittäin tarttuvia -sopii parhaiten seuraaviin tilanteisiin: 1.rokkifestari jossain pellolla, kaikki on humalassa ja aurinko paistaa niin että valoefektit ei erotu kaikenlisäksi tuuli vie savunkin pois. 2.kesämökillä saunan jälkeen, kun aurinko laskiessaa kultaa järven ja rupuisesta mankasta kailottaa eppu normaali, makkara tirisee grillissä ja junttius on huipussaan......aah 3.vanha, ruosteinen Ford fiesta, tuuletin rikki ikkunat jummissa kiinni, matkaa jäljellä 900km ja ulkona 40 asteen helle. lajille tyypillistä musiikkia soittavat mm seuraavat orkesterit: -Eppu normaali -Kolmas nainen -Yö -neljä ruusua -hassisen kone -ismo alanko (säätiö, sielunveljet) uudemmista nimista mainittakoon vaikka: -tehosekoitin -apulanta -J karjalainen kivi ja vierähdys!!!! |
Blue Moon 06.04.2003 20:02:43 (muokattu 06.04.2003 20:18:50) | |
---|
uudemmista nimista mainittakoon vaikka: -J karjalainen J. Karjalainenhan onkin tosi "uusi". Eka levy tuli vuonna -81. :-) Muutenkin tosiaan mielestäni aika kaukana siitä mitä yleensä "suomirokiksi" mielletään. No suomirock on kyllä mun mielestä ihan oma tyylilajinsa. Heh, kuinka paljon yhteistä on esim. listaamiesi Yön ja Sielun Veljien musiikilla? Suomen kieli, mutta mitä muuta? Ihan niinkuin Nahkis ylempänä kirjoitti, "suomirock" on varsin epämääräinen nimitys ja keinotekoinen genre. |
Hermanni 06.04.2003 23:33:19 | |
---|
suomirok on sitä kun hikiset ihramisäijät laulaa karaokessa eppujen baarikärpästä kolmatta kertaa putkeen. |
slavery 07.04.2003 00:27:53 | |
---|
Mulle tulee mieleen nämä nykyiset melko tuoreet bändit, joilla on 1-2 kaksi viime vuosina kivasti radiossa soinutta biisiä. Sitten nämä kaikki ovat lytätty tupla cd:ksi joka ilmestyy joka ikinen kevät ja sitä rataa... Tuosta nyt voi saada sellaisen kuvan että en erityisemmin välitä suomi-rokista, kyllähän täällä silloin tällöin varsin hyviä biisejä kynäillään, ei siinä mitään, nuo kokoelmat vaan ei oikein nappaa, siellä tahtoo olla seassa aika paljon kaikkea vähemmän iskevää matskua. Itselleni ei kyllä Epuista, Hurriganesista ja muusta vastaavasta tule oikein suomi-rock mieleen. Itseasiassa niitä en ahtaisi mihinkään gategoriaan, molemmat ovat sellaisia että ne ovat aina olleet ja tulevat olemaan loistavia, pala suomalaista historiaa, ei niitä tarvitse luokitella. Olipas tässäkin taas järkeä. viisas kun olisin niin tähän jotain laittaisin, turhuutta... |
slavery 07.04.2003 00:30:57 | |
---|
joilla on 1-2 kaksi. olikohan mulla nyt ajatus edellä vai jäljessä? Taitaa olla paras mennä nukkumaan. viisas kun olisin niin tähän jotain laittaisin, turhuutta... |
Ossi 07.04.2003 01:01:59 (muokattu 07.04.2003 01:06:46) | |
---|
"Suomirock" on yhtä epämääräinen ilmaus kuin mikä tahansa muukin keinotekoinen genre. Samanlaiset mietteet tuli mullekin ensimmäiseksi. Toisaalta mieleen tulee hetikohta tahtomattakin Juice, E.Normaali, H.Kone, Popeda, Yä, Dinko, Nurmio, Röyhkä jne. Ilman muuta em. ja mainitsematta jääneet ovat lunastaneet paikkansa, ei siinä mitään. Itse en ole vain jostain syystä tähän mennessä lämmennyt näistä, ainakaan kokonaisvaltaisesti. Joskus natsaa lyriikka aivan täysillä, toisinaan taas musisointi mutta yllättävän harvoin nämä kumpikin yhtäaikaa. Tästä seuraa tietysti vähintäänkin ristiinnaulitseminen mutta keskustelunaihe pulpahutti mieleen Hectorin tuotokset jostain 70-luvulta. En ole minkäänsortin fani eikä mies henkilönä herätä meikäläisessä isompia sympatioita ja sielunveljeysfiiliksiä, mutta mm. "Lumi teki enkelin eteiseen" ja "Ake, Make, Pera ja Mä" ovat klassikoita. Tarinat ja musiikit on veistetty ns. samasta puusta. Sanojen koleahko ja pimeä arkirealismi asettuu asiallisen oheismusiikin myötä oikeaan paikaansa. Kertoja haluaa tuoda esille (todennäköisesti fiktiivisiä) tuntojaan, mutta suhtautuu niihin armollisen ajanhampaan myötä realistisesti ja kuulijalle jää jollain kummallisella tavalla myönteinen fiilis puskea elämässään eteenpäin. "Riisuin rintsikat Raijan..hm..Kaijan..Maijan... tms." Ei näitä muista, mutta ei tuossa nyt mitään kovin kummallista ja elämälle vierasta taida olla. Ei ainakaan minusta. "..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?" |
waldemarx 07.04.2003 08:15:55 | |
---|
Enpä tiedä. Hmm. No mun mielestä suomeksi laulettu rokki ja suomirokki ovat 2 eri asiaa. Suomirokki on sitä junttia äijäily, kossunkorkkajais musaa, kuten esim..Yö, Popeda, Oikosulku, mitähän niitä nyt ees on. Suomeksi laulettu rokki voi olla mitä tahansa ei tuohon sarjaan kuuluvaa.s Vegan is a dork |
waldemarx 07.04.2003 08:18:19 | |
---|
suomirok on sitä kun hikiset ihramisäijät laulaa karaokessa eppujen baarikärpästä kolmatta kertaa putkeen. HÅHÅ, niinpä =) Vegan is a dork |
Vilhelmus 07.04.2003 08:58:51 | |
---|
Henkilökohtaisesti olen käsittänyt Suomirockin aina suomenkieliseksi. Kuten sanottu, Yö, Popeda jne. Tykkään yleensä kovasti. Hauskaa muuten, että tämä on se genre, jota jokaisen "tosimusiikkifanin" täytyy dissata mielettömästi. Tässä musassahan ei voi olla mitään niin aitoa kuin 17-muutin progejärkäleessä. Aliarvostustaistelu yhdessä kikkelihevin kanssa. Born of black wind, fire and steel |
Blue Moon 07.04.2003 10:13:33 | |
---|
Ossi: Samanlaiset mietteet tuli mullekin ensimmäiseksi. Toisaalta mieleen tulee hetikohta tahtomattakin Juice, E.Normaali, H.Kone, Popeda, Yä, Dinko, Nurmio, Röyhkä jne. Ilman muuta em. ja mainitsematta jääneet ovat lunastaneet paikkansa, ei siinä mitään. Itse en ole vain jostain syystä tähän mennessä lämmennyt näistä, ainakaan kokonaisvaltaisesti. Joskus natsaa lyriikka aivan täysillä, toisinaan taas musisointi mutta yllättävän harvoin nämä kumpikin yhtäaikaa. Eikös tuokin osaltaan viittaa juuri siihen että "suomirock"-nimitys on keinotekoinen. Yhteisiä musiikillisia nimittäjiä ei yksinkertaisesti löydy niin paljoa, että voidaan puhua omasta tyylilajista musiikillisessa mielessä. Tästä seuraa tietysti vähintäänkin ristiinnaulitseminen mutta keskustelunaihe pulpahutti mieleen Hectorin tuotokset jostain 70-luvulta. Kyllä ainakin mää Hekun musiikista tykkään. :-) |