Aihe: Tietoa El Maya-bassosta? 1 | |
---|---|
![]() 06.04.2003 12:13:58 | |
Eli olen jo muutaman vuoden soitellut bassoa, aikaisemmin lainapeleillä. Näin ilmoituksen lehdessä El Maya-bassosta mallia Artist Model ja vaikka en ollut koskaan kuullutkaan koko valmistajasta niin kävin koesoittamassa ja päätin ostaa sen. Bassossa on todella hyvä ääni ja se on vielä hyvässä kunnossa vaikka on jo 20 vuotta vanha! Olisiko kellään tietoa kyseisestä valmistajasta? Suomessa kyseisiä bassoja ainakin on myyty ja Japanissa tämä on valmistettu. Olisi kiva tietää hyvästä bassosta vähän enemmänkin! Ei muuta kuin Rock'n Roll!! | |
![]() 06.04.2003 13:24:32 | |
Kerro vähän lisää: - pultti- vai liimakaula, vai kaula läpi rungon? - montako mikkiä ja millaisia? - rungon muoto ja väritys? - lavan muoto, virittimet molemmin puolin lapaa vai vain toisella puolella? - tallassa kielet läpi rungon? - monta potikkaa? - aktiivi vai passiivi? - muita erityistuntomerkkejä? Kamalistani ei mahdu tähän. | |
![]() 06.04.2003 15:28:55 | |
Kerro vähän lisää: - pultti- vai liimakaula, vai kaula läpi rungon? - montako mikkiä ja millaisia? - rungon muoto ja väritys? - lavan muoto, virittimet molemmin puolin lapaa vai vain toisella puolella? - tallassa kielet läpi rungon? - monta potikkaa? - aktiivi vai passiivi? - muita erityistuntomerkkejä? Eli tässä on liimakaula ja Humbuckerin mikit (2 kpl) Rungon muoto on Jazzbasso-tyyppiä ja näyttää ainakin mielestäni vähän samalta kuin Fenderin Jazzbassot. Väri on musta mutta on ollut aikaisemmin kuulemma samanvärinen kuin Gibsonin Heritage Cherry Sunburst. Lapa on siis Jazzbasso-tyyppinen leveä ja siinä on virittimet pelkästään toisella puolella. Tallassa kielet eivät mene rungon läpi, vain tallan läpi. 21 frettiä ja nelikielinen Kolme potikkaa Passiivi Mitäpä muuta tästä vielä kertoisi... Ääni on todellakin aivan erilainen kuin minkään muun basson. Sitä on todella vaikea kuvailla, mutta ehkä pehmeys ja erottelevuus kuvaavat ääntä parhaiten. Olen tosiaankin etsinyt kaikista mahdollisista lähteistä tietoa kys. valmistajasta mutta en ole löytänyt juuri mitään! | |
![]() 06.04.2003 15:58:26 | |
Tähän mennessä havaitsemani El Maya-merkkiset bassot (3-4 kpl) ovat kaikki olleet 70-luvulla Japanissa tehtyjä hieman laadukkaampia ns. ritsa-bassoja. Joissakin pulttikaula ja yhdessä oli kaula läpi rungon. Vaikuttaa siltä, että ostamasi on sangen hyvälaatuinen ja olet näemmä tyytyväinen. Se on hyvä. Toivottavasti sait halvalla. En itse olisi maksanut yli 300 eur. Muuten olen sitä mieltä, että basso on 20-vuotiaana hyvin pidettynä vasta parhaimmillaan ja uransa alussa. Silloin se on sopivasti sisään ajettu. Eri asia on tietysti potkitut ja/tai kolhitut sekä kenties nauhoiltaan loppuun soitetut. Kamalistani ei mahdu tähän. | |
![]() 06.04.2003 16:20:11 | |
Olet aivan oikeassa siinä että tämän ikäiset bassot ovat parhaimmillaan, jos ne ovat laadukkaita ja niitä on kohdeltu hyvin. Maksoin itse tästä 150 euroa, mikä tuntuu kyllä aika halvalta hinnalta. Itse en möisi tätä 1500 eurollakaan :) No myyjä oli joku nuori kundi joka myi pois edesmenneen isänsä kamoja... Niin ja eihän näistä vähemmän tunnetuista bassoista oikein aina pysty sanomaan onko ne jööttiä vai jautaa, paitsi jos on asiantuntija. Täytyy jatkaa tietojen metsästämistä, josko vaikka Harmony-Centralissa joku olisi kuullut tai vaikka omistaisi Mayan. Hyvää kevättä kaikille! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)