Sanoisin että melkein kaikki yleisimmät materiaalit soveltuu mihin tahansa musiikkiin. Ainakaan puuvirveleitä ei kannata leimata miksikään jazzvehkeiksi. Mullakin on puupiccolo! enkä soita jazzia. Kyllähän hevissä käytetään enemmän metallivirveleitä mutta kyllä myöskin puuvirveleitä, miksi ei? Ja koivurummuista/-virveleistä lähtee kovempi mökä kuin vaahteraveljistään eli koivuvirveli soveltuu oikein hyvin rankempaankin musaan. Ne "soitinkauppavireet" on yleensä aika löysiä eli siis molemmat kalvot ja matto löysällä. Se kannattais tosiaan virittää itse ennen ostopäätöstä. Ja toinen asia mikä vaikuttaa siihen soundiin on semmonen, että ne ruuvit siinä rungossa voi olla kaupassa aika löysällä, ainakin mulla oli kun ostin, lähti jopa yks ruuvi kokonaan irti. Otin lyöntikalvon pois ja ruuvasin kaikki ruuvit kireelle (ne oli kaikki aika löysällä) Soundi parani aimo tujauksen, tosin kuulosti se aika hyvältä jo ennestäänkin, mutta nyt vielä paremmalta. Ja paljon herkemmäksikin se tuli kun kiristin ne ruuvit. Ja jos se kerran on Premierin virveli niin oon kuullu (en oo itse ikinä testannu) että ne Premierin kalvot (mitkä siinäkin varmaan on) on aika surkeita. Juttelehan myyjän kanssa että jos saisit "vähän" rassata sitä... edit: niin ja se koivu on halvempaa kuin vaahtera jos sitä ihmettelit. I rule... |