Aihe: V-Amp + aktiivinen PA-kaappi
1
kojones
12.04.2005 14:34:37
Ajattelin ottaa harppauksen tuntemattomaan ja myydä kitaracombon pois, ja hankkia tilalle PA-kaapin tai kaksi sisäisellä vahvistimella. Treenikämppäkäyttöön ja tulevaisuudessa ehkä myöskin keikoille. Saman tien täytyy hankkia myöskin mikseri, jolloin laulutkin saa luikautettua ilmoille.

Eli:
Mitä tulisi muistaa? Kaiuttimen tulisi pystyä toistamaan tarkasti ja nopeasti alapää, mättöäkin kun tulee soiteltua, ja tietysti toimia hyvin muidenkin instrumenttien PA:na.

Merkkejä/malleja? Budjetti yhdelle ämyrille olisi 300€.

Apua kaivataan, PA ei ole vahvimpia osaamisalueitani..
JuSu
12.04.2005 15:01:42
Ajattelin ottaa harppauksen tuntemattomaan ja myydä kitaracombon pois, ja hankkia tilalle PA-kaapin tai kaksi sisäisellä vahvistimella. Treenikämppäkäyttöön ja tulevaisuudessa ehkä myöskin keikoille.

Varsinaiseen kysymykseesi mulla ei ole vastausta, mutta kehoitan vakavasti testaamaan tuota systeemiä treenikämppä- ja keikkavolumeilla ennen kitaravahvistimen myymistä.

Oma kokemukseni on, että varsinkaan isommilla äänenpaineilla mallintava + PA ei vain kuulostanut kivalta vaikka miten käänteli nappuloita. Vanha Peaveyn trankkucombokin ajoi asian paljon paremmin (mallintava etunen ajettuna combon päätteeseen).

Mutta kukin tavallaan, ja toisaalta olen kyllä kuullut hyviäkin kitarasoundeja suoraan linjasta...

JuSu
Minä olen myyrä.
wilzhu
12.04.2005 23:34:13
Mikä sitten olisi hyvä tapa kytkeä V-amp keikka- ja treenikäytössä?
Paljon se ottaa, vähän se antaa.
paristo
13.04.2005 01:56:43 (muokattu 13.04.2005 02:03:18)
Mikä sitten olisi hyvä tapa kytkeä V-amp keikka- ja treenikäytössä?

v-amp --> päätevahvistin --> kaappi. keikoilla vaikka mikittää se kaappi.

EDIT: kirotusvireitä.
Selvästi pidemmälle..
JuSu
13.04.2005 08:19:15
v-amp --> päätevahvistin --> kaappi. keikoilla vaikka mikittää se kaappi.

EDIT: kirotusvireitä.

Ja nimenomaan kitarakaappi. Myös combon efektilenkin paluu on hyvä paikka tuupata V-Ampin signaalia.

Ainakin Yamaha DG Stompin kohdalla kaappi muokkaa soundia enemmän 'oikeaan' suuntaan kuin pääte. Kitarakaapilla + PA-päätteellä (kaiutinmallinnus pois päältä) löytyy kelvollisia soundeja, kun taas pelkillä PA-kamoilla (kaiutinmallinnus päällä) homma on aika tuskallista. Parhaiten kuitenkin toimii, kun perässä on pelkästään kitaralle tarkoitettuja vermeitä. En ole kokeillut kitarapääte + PA-kaappi -yhdistelmää, mutta tuo on jo paperilla aika epäilyttävä tzydeemi.

On toki mahdollista, että DG Stompin kaiutinmallinnukset ovat arsesta, ja siksi tuo PA:n kautta ajaminen ei oikein miellytä.

JuSu
Minä olen myyrä.
paristo
13.04.2005 11:09:37 (muokattu 13.04.2005 11:10:00)
Myös combon efektilenkin paluu on hyvä paikka tuupata V-Ampin signaalia.

joskus aikasemmin soittelin just tuollain et v-amp oli valvestaten efektilenkissä, mutta valvestaten pääte väritti soundia "huonompaan" suuntaan, joten laitoin sille oman päätteen.!
Selvästi pidemmälle..
wilzhu
13.04.2005 15:15:01
Jos sen liittäs siihen efektilenkin paluuseen, mikä modi siihen pitäs laittaa( Siis S1, S2 jne.)? Entä mitä ominaisuuksia pitäs ottaa pois päältä?
Paljon se ottaa, vähän se antaa.
paristo
13.04.2005 15:30:11
Jos sen liittäs siihen efektilenkin paluuseen, mikä modi siihen pitäs laittaa( Siis S1, S2 jne.)? Entä mitä ominaisuuksia pitäs ottaa pois päältä?

"line out L" --> "efektiloopin return".. kaappimallinkset pois päältä/kokeile mikä soundaa parhaalta..

jos käytössä on jonkinlainen kitarakaappi ni kannattaa ostaa siihen jokin pääte.. henkilökohtaisesti omistan tollasen (http://www.thomann.de/thoiw3_the_tamp_ta450ii_endstufe_prodinfo.html) ja tuo ajaa kyllä asiansa enemmän kuin hyvin..
eikä maksaa liikaa!
Selvästi pidemmälle..
kojones
13.04.2005 15:45:55
joskus aikasemmin soittelin just tuollain et v-amp oli valvestaten efektilenkissä, mutta valvestaten pääte väritti soundia "huonompaan" suuntaan, joten laitoin sille oman päätteen.!

Mulla tuo toimii kyllä oikein mukavasti... Sitä vartenhan siinä V-Ampissa on se EQ.
kojones
13.04.2005 15:46:51

L1, kaiutinmallinnokset ehdottomasti päällä. Siinä on sitten se EQ:kin jota ruuvailla.
Kimmo72
13.04.2005 15:54:10
L1, kaiutinmallinnokset ehdottomasti päällä. Siinä on sitten se EQ:kin jota ruuvailla.

Näin joo.. En mäkään menis niitä kaappimallinnuksia pois ottamaan. Pelkkää sirkkelisäröä tulee ilman.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
kojones
13.04.2005 16:08:26
jos v-amppia soitat kitarakaappiin niin silloin yleensä on parempi jos kaappimallinnukset ei ole päällä.! mutta jos käytössä on jokin PA-kaappi niin sitten kaappimallinnukset päälle.!

tottavie, täytyis lukea tarkemmin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)