Aihe: 28 tutkintapyyntöä nettipiratismista..
1 2 3 4 57 8 9 10 1140 41 42 43 44
Neljä Ruuvia
13.04.2005 13:57:34
Tarkoitin kustannussopimusta johon liittyvät Teosto korvaukset eivät Gramexit.

No eikäkö me just Mikaelin kanssa sanoimme että kyllä levy-yhtö tai tuotantoyhtiö saa Gramex-korvausta joka tulee julkisesta esittämisestä.Tämä voidaan siis osittaa sopimuksella.

Kustannussopimuksen haltija saa Teostoa sopimuksen mukaan julkisesta esittämisestä. Jos kappale ei ole kustannettu,eli on n.s Manus, saavat tekijät itselleen koko tilitettävän rahan.
Neljä Ruuvia
13.04.2005 14:01:13 (muokattu 13.04.2005 14:03:11)
Tää kaikki saa mut miettimään että miten me kaikki yli 40v on ikinä voitu ajautua diggailemaan musaa kun ei oo saanu rauhassa ja omalla ajalla tutustua siihen musiikkiin?
Mä ainakin ostin aikanaan käytettynä ne levyt mihin ei ollut uusina rahaa tai mitä ei enää kaupasta löytynyt.
Edit: Sitä varmaan diggailee jotankin väärällä,epäcoolilla tavalla. Joskus just vaik tulee mentyy niiq levykauppaan ja sit luurit päähän ja pika kuuntelulla läpi. Joo mä otan tän.
Mikael
13.04.2005 14:04:14

Tää kaikki saa mut miettimään että miten me kaikki yli 40v on ikinä voitu ajautua diggailemaan musaa kun ei oo saanu rauhassa ja omalla ajalla tutustua siihen musiikkiin?
Mä ainakin ostin aikanaan käytettynä ne levyt mihin ei ollut uusina rahaa tai mitä ei enää kaupasta löytynyt.

Te ootte ollu nii tyhmiä, et ootte kuunnellu radiota, käyny konserteissa ja kirjastoissa, sekä lukenu lehtiä ja jutellu kavereiden kanssa - alkukantaista ja säälittävää. Ajatteles jos olist kaiken tuonkin ajan istunut koneen ääressä ja surffaillut netissä...
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
pimp
13.04.2005 14:05:45
Muutama pikku seikka tossa syyttelyssa hairitsee. Ensinnakin se etta poliisin ja oikeuslaitoksen jo valmiiksi liian pienet resurssit valjastetaan levy-yhtioiden MENETETTYJEN TULOJEN perimiseen. ei ei ei eieieieieii.. Ensinnakin ne menetetyt tulot ovat teoreettisia ja hatusta vedettyja. Mitaan menetysta ei voi todeksi nayttaa ja varsinkin kun downloadaajat ovat opiskelijoita ilman tuloja, ostamatta jaaneet levyt eivat voi olla kymmeniatuhansia per persreika. Lisaksi se etta 28 henkiloa laitetaan syytteeseen PELOTTELUN vuoksi ei sovi meikalaisen pirtaan. Sopii kylla perinteiseen valistukseen ja propagandaan vallan kivasti. Alkavatko nama tuomitut kiertaa ala-asteita kertomassa tarinoita siita kun parikymppisina pilasivat loppuelamansa nettipiratismilla? 28 on kiva maara, ei tartuta yhteen, saadaan vahan vaihtelua syytettyjen kesken, joillakin on enemman matskua, joillakin julkaisematonta matskua, KETA TAHANSA VOIDAAN SYYTTAA, mutta kuitenkin ainoa oikea tapa olisi syyttaa sitten kaikkia. Valineet siihen on, mutta resurssit vaan ei riita.

MUah.. niin, ja henk. koht. mielipiteeni on etta musiikki kuuluu kaikille, ja siita maksetaan monin tavoin, nettilevitys lisaa musiikin monimuotoisuutta, jos ja kun minun bandini aloittaa, niin kotisivuilta ei loydy pelkkien levyversioiden lisaksi ainoastaan jarkeva kokoelma livevetoja vaan myos demomatskua, julkaisemattomia biiseja ja vaikka mita. Ilmaiseksi.
-Dance like it hurts. Love like you need money. Work when people are watching. -Dogbert
fish
13.04.2005 14:19:44

tuossa on kyllä pointtia kerrakseen. viitseliäisyydestä moni juttu on kiinni. mutta sanon myös sen, että niin bändejä kuin musiikin sub-genrejä on tullu perhanasti lisää jostakin 1970 tai 1980-luvusta. ja tuskinpa olet diggaillut samalla tavalla vaikkapa jonkun pienen tanskalaisen uuden aallon orkesterin demonauhaa, kuten nykyään joku voi tehdä missä päin vaan. ja aivan mahtava juttu, että siihen on mahdollisuus digitaalisen verkottumisen kautta.

maailma on muuttunut, kuomaseni.
Mechanizm
13.04.2005 14:22:38
Buttfucked in Neverland Ranch #82
madu
13.04.2005 14:26:05
No eikäkö me just Mikaelin kanssa sanoimme että kyllä levy-yhtö tai tuotantoyhtiö saa Gramex-korvausta joka tulee julkisesta esittämisestä.Tämä voidaan siis osittaa sopimuksella.

Kustannussopimuksen haltija saa Teostoa sopimuksen mukaan julkisesta esittämisestä. Jos kappale ei ole kustannettu,eli on n.s Manus, saavat tekijät itselleen koko tilitettävän rahan.

Jep, mä tossa unohdin gramexit ja ajattelin vain teostokorvauksia julkisesta esittämisestä. =)
moottorisaha
13.04.2005 14:26:27

Miksi tehdä asiat helvetin vaikeasti jos ne nykypäivänä voi tehdä helposti ja mukavastikin? Ei ainakaan itsellä riittäisi into ensimmäiseen vaihtoehtoon...
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Teijo K.
13.04.2005 14:26:31

Edit: Sitä varmaan diggailee jotankin väärällä,epäcoolilla tavalla. Joskus just vaik tulee mentyy niiq levykauppaan ja sit luurit päähän ja pika kuuntelulla läpi. Joo mä otan tän.

Niin tai me yli 30v. Tuo netti on keksintönä aika nuori, saati tämä mahdollisuus musiikkia levittää sen kautta. Mie taisin saada ensimmäisen nettiyhteyden joskus -98. Sekin oli ihan modeemiyhteys, että ei olisi tullut mieleenkään alkaa mitään isoa sillä siirtelemään. Musiikkiin nyt on tullut kuitenkin aktiivisemmin tutustuttua jo jostain kahdeksankymmentäluvun alulta. Ja jännästi kaikkea kivaa on löytynytkin.

Itseasiassa yhtään lempibändiäni en ole netistä bongannut.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
madu
13.04.2005 14:28:34 (muokattu 13.04.2005 14:29:11)
Kyllä minäkin reilusti alle 30-ikäinen olen musiikkiin tutustunut niin että on joko kaverilta levyä kuultu tai sitten lampsittu levykauppaan kuuntelemaan. On tietenkin otettu myös riskejä ja tilattu jonkun suosittelemana. Tää alkaa muuten tosiaan muistuttaan aika paljon sitä edellistä keskustelua joka koski Bittorrent bustausta.
Teijo K.
13.04.2005 14:31:19

Miksi tehdä asiat helvetin vaikeasti jos ne nykypäivänä voi tehdä helposti ja mukavastikin? Ei ainakaan itsellä riittäisi into ensimmäiseen vaihtoehtoon...

Jos kavereiden kanssa juttelu ja lehtien lukeminen on sinusta helvetin vaikeaa, niin... en kyllä keksikään.

Joo, ei siinä tietysti mitään, jokainen tutustuu niinkuin haluaa. Tuntuu vain jotkut väittävän, että netti on ainoa keino saada laaja musiikkimaku, tai tutustua uusiin bändeihin. Tuota väittämää en allekirjoita.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Shaft
13.04.2005 14:39:31
Ei minun käsittääkseni. Tässä oli kysymys rikkomuksesta, koska musiikinjakajilla ei ollut tarkoitusta hyötyä jakamisestaan rahallisesti. Rikkomuksesta korkein mahdollinen rangaistus on sakko.

Vahingonkorvaus on periaatteessa rangaistuksesta erillinen asia, joten sakko ei jää välttämättä ainoaksi seuraamukseksi.
fish
13.04.2005 14:47:38 (muokattu 13.04.2005 14:56:34)
Miksi tehdä asiat helvetin vaikeasti jos ne nykypäivänä voi tehdä helposti ja mukavastikin?

just näin. jokseenkin absurdi ajatus, että ikäluokkien tulisi tehdä asiat samalla tavoin kuin edelliset vain jonkun laiskuriksi leimaamisen pelossa. - kävelenpä inariin, koska joku esi-isänikin on niin tehnyt.

EDIT: alkaa karkaamaan alkuperäisestä aiheesta. soori.
askomiko
13.04.2005 14:50:04
Toi oli kans hyvä että ei jaksa nähdä sitä vaivaa että tilais jostain - et painaa vaan entteriä. Pari askelta eteenpäin ja on jo liian vaivanloista mennä edes siihen lähikauppaan, saati sit oikeen johonkin erikoiskaupaan vähän pidemmälle... Sillä samalla enterin painalluksella se kama tulee muuten nettikaupasta himaan asti.

Nythän tämä alkaa toimia, kun poliisi tulee kotiin ja laskuttaa varsin tehokkaasti. :)
"Helevetin nopia kairata kun on näin ohut jiä!"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Epämuusikko
13.04.2005 15:06:49
Korkeintaan jokunen piirakka-diagrammi saattaa löytyä

*reps*
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
lxi
13.04.2005 15:26:58
Joo, ei siinä tietysti mitään, jokainen tutustuu niinkuin haluaa. Tuntuu vain jotkut väittävän, että netti on ainoa keino saada laaja musiikkimaku, tai tutustua uusiin bändeihin. Tuota väittämää en allekirjoita.

En minäkään. Nimim. "517 lainaa kaupunginkirjastosta vuoden 2003 aikana".

Toisaalta jotkut tuntuvat tässä keskustelussa kovasti väittävän, että netti on sataprosenttisesti korvaamassa kaikki muut tavat musiikin tutustumiseen.

Oleellista on mielestäni se, että netti on jo nyt kattavin, laajin ja monille myös yksinkertaisin tapa saada musiikkia käsiinsä. Kun ei kirjastosta saa Cyniciä eikä kaupungin levykaupoista Maudlin of the Welliä, niin vaihtoehtoja ei ole kovin montaa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Antroid
13.04.2005 15:29:50
tuossa on kyllä pointtia kerrakseen. viitseliäisyydestä moni juttu on kiinni. mutta sanon myös sen, että niin bändejä kuin musiikin sub-genrejä on tullu perhanasti lisää jostakin 1970 tai 1980-luvusta. ja tuskinpa olet diggaillut samalla tavalla vaikkapa jonkun pienen tanskalaisen uuden aallon orkesterin demonauhaa, kuten nykyään joku voi tehdä missä päin vaan. ja aivan mahtava juttu, että siihen on mahdollisuus digitaalisen verkottumisen kautta.

maailma on muuttunut, kuomaseni.

Tässä on hyvä pointti. Täytyy tunnustaa, että lataan musaa netistä. Sitten seuraa se mutta-osio... En ikinä ole ladannut yhtään kokonaista levyä ja olen ostanut jälkikäteen kaikkien sellaisten artistien levyt joista olen pitänyt. En myöskään jaa ikinä, sillä en voi olla varma millaisin motiivein joku toinen multa lataa. Voin valehtelematta sanoa, että netin ansiosta meidän talouteen on hankittu kymmeniä sellaisia levyjä, joita ei olisi ilman nettiä ostettu.
Mulle henkilökohtaisesti p2p-ohjelmat eivät ole keino hyötyä taloudellisesti, enemminkin se on mulle uuden musan koekuuntelumahdollisuus. Kyllähän ihminen saa monesta paikasta (kavereilta, lehdistä, tv:stä yms.) hyviä musavinkkejä, mutta mulla ainakaan ei ole taloudellisia mahdollisuuksia ostaa levyjä vain sillä perusteella, että joku yksittäinen ihminen on sitä kehunut. Jos en sitten pidäkään levystä, voi huonon kokemuksen jälkeen jäädä loput kyseisen tippilähteen vinkit kuuntelematta ja jonkun tosi hyvän bändin levy ostamatta.
Sitten kun mulla on tuloja, voin ryhtyä koekuuntelemaan biisejä iTunesin tms. avulla, josta saa laillisesti ostaa biisejä. Levy-yhtiöiden olisi vain kannattanut hoksata tämä ennen p2p-ohjelmia, nyt suuri osa ihmisistä on tottunut siihen, että kaiken musan saa ilmaiseksi netistä.
Tietysti musan lataaminen on väärin, mutta jos katsotaan seurauksia mun kohdalla, voidaan todeta, että kukaan ei häviä, kaikki voittavat. Näin utilitaristisesti ajateltuna. Noin saatiinpa loppuun vielä hieno filosofinen termi. Niin ja hymiökin ;)
Mikael
13.04.2005 15:31:07

Oleellista on mielestäni se, että netti on jo nyt kattavin, laajin ja monille myös yksinkertaisin tapa saada musiikkia käsiinsä. Kun ei kirjastosta saa Cyniciä eikä kaupungin levykaupoista Maudlin of the Welliä, niin vaihtoehtoja ei ole kovin montaa.

Jep. Meitsi ostaa ison osan levyistä nykyään nettikaupoista. Vinyylit tosin Black and Whitesta.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
lxi
13.04.2005 15:35:32 (muokattu 13.04.2005 15:35:52)
Jep. Meitsi ostaa ison osan levyistä nykyään nettikaupoista. Vinyylit tosin Black and Whitesta.

Siitä tulikin mieleen:

Kansainväliset nettikaupat ovat muuten yksi asia, joka vaikuttaa Suomen levymyyntilukuihin negatiivisesti. Kun on cdonit, play.comit, djangosmusicit, amazonit ja cduniverset, jotka kykenevät usein toimittamaan laajemman valikoiman materiaalia halvemmalla kuin naapurin levykauppa, niin näkyyhän se kotimaan levymyynnissä. Tilastoja voi sitten tulkita monella tapaa.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)