Aihe: Buzz feiten tuning system vai earvana?
1 2 3
Niskamies
12.04.2005 22:48:20
Eli kumpaa suosisitte asennattavaksi sähkikseen, jos tavoitteena on saada mahdollisimman puhtaasti soivat kitara?

Earvana maksaa n. 30 euroa+työt, Buzz Feiten maksaa Ruokankaalla 160 euroa. Earvanassa satula on kompensoitu, mutta miten BF:ssä? En nettisivuilta oikein saanut selvää?

Ja käyttäjäkokemuksia otetaan mieluusti vastaan.
Meitsi on meshissä.
PoLFus
12.04.2005 22:56:42

Osta viritysmittari. Korgilla on hyviä.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
Joees
12.04.2005 23:57:42
Osta viritysmittari. Korgilla on hyviä.

No hoho.

Ruokankaan sivuillahan on jotain asiaa tuosta. Siis suomenkielisillä sivuilla se BFTS-tietopaketti. Luitko sen jo?
Groooove is in heart!
LaXu
13.04.2005 00:08:43
Buzz Feiten systeemissä satulaa siirretään vähän eteenpäin ja kitara viritetään + intonaatio säädetään tietyllä tavalla.
Jucciz
13.04.2005 06:05:57
Earvanan kanssa mikä tahansa viritysmittari käy jatkossakin, Buzz Feitenistä saa parhaan hyödyn vasta mittarilla, joka "tukee" BF:ää. Satulan vaihto on myös hirmu yksinkertainen (lue: halpa) suorittaa ja Earvanan kosmeettinen ero normaaliin satulaan on pieni. Vire-ero on kuitenkin joissain tapauksissa kuin yöllä ja päivällä. Nykyisistä kuudesta kitarastani kolmessa on Earvana: molemmat Stratocasterit ja Les Paul. Myös aikaisemmassa Epiphonen Les Paulissani oli Earvana. Hieno keksintö, suosittelen _erittäin_ lämpimästi.

BF-systeemin hinnalla saat arviolta neljään tai viiteen kitaraan Earvanan. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Niskamies
13.04.2005 08:54:06
BF-systeemin hinnalla saat arviolta neljään tai viiteen kitaraan Earvanan. :)

Että BF:ssä ei ole mitään ylivertaista verrattuna Earvanaan, ja pystynkö Earvanalla itse säätämää intonaation ja virittämään ihan tavallisella viritymittarilla? Entä satulan vaihto, pitäiskö kitara kiikuttaa ammattilaiselle?
Meitsi on meshissä.
Juzzu
13.04.2005 09:04:52
Nykyisistä kuudesta kitarastani kolmessa on Earvana: molemmat Stratocasterit ja Les Paul.

Minkälainen tuo LP:n satula on? Noinkohan joutuu kovasti virittelemään ja muotoilemaan ennen kuin on passeli paikalleen? Entä satulan urat, viilasitko itse ne kohdilleen?

Saakohan noita "lähikaupoista"...?
Joskus harmittaa etten ole kovin wiisas mutta onneksi olen sentään tyhmä.
Jucciz
13.04.2005 09:14:05
Minkälainen tuo LP:n satula on? Noinkohan joutuu kovasti virittelemään ja muotoilemaan ennen kuin on passeli paikalleen? Entä satulan urat, viilasitko itse ne kohdilleen?

Earvana koostuu LP-malissa "alapalikasta" ja itse satulalevystä, jossa on urat ja kielikohtainen porrastus valmiina.

Tuohon Gibsoniin vaihdatin Earvanan suosiolla paikallisella ammattilaisella, mutta toisaalta Epiphonen Les Pauliin tein homman itse: höyläilin alapalikan sopivan kokoiseksi ja kiinnitin sen, sitten ruuvasin varsinaisen satulalevyn kiinni alapalikkaan. Ei kovin monen minuutin homma. Ei viilailua. Toimi ainakin 11-52-setillä ihan tosta vaan.

Kummassakin em. tapauksessa vireen parannus oli huomattava, eli selkeästi korvin kuultavissa.

Saakohan noita "lähikaupoista"...?

Jos Thomann lasketaan lähikaupaksi... Suomessa en ole nähnyt myytävän, vaan enpä minä mitään oikein suomalaisista musakaupoista tiedä, kun tilaan tarvikkeet ulkomailta ja ostan soittimet ja vahvistimet suoraan yksityiseltä :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Tony Narrows
13.04.2005 09:15:37
Olen itsekin miettinyt näitä ratkaisuja,mutta olen huomannut,että varsinaiset ongelmat tulee vasta vastaan ku soittaa avosointuja ja niitä kun aika harvoin tulee soitettua. Epävireisyys niissäkin on niin pientä kyllä,että ei kyllä tee mieli maksaa 160e siitä,että saan jonku E-duurin soimaan puhtaammin. Sitä paitsi pienen pienet vireongelmat on korjattavissa ihan sormilla kieltä painamalla kovempaa. En tiedä sitten kuinka päin v***** teidän kitaranne hienovireet on? :D
Buzz Feiten olisi kyllä oiva ratkaisu,mut tuskin vielä lähitulevaisuudessa olen sitä laittamassa.
Alias Tonza
Juzzu
13.04.2005 09:26:29 (muokattu 13.04.2005 09:27:09)
Tuohon Gibsoniin vaihdatin Earvanan suosiolla paikallisella ammattilaisella, mutta toisaalta Epiphonen Les Pauliin tein homman itse: höyläilin alapalikan sopivan kokoiseksi ja kiinnitin sen, sitten ruuvasin varsinaisen satulalevyn kiinni alapalikkaan. Ei kovin monen minuutin homma. Ei viilailua. Toimi ainakin 11-52-setillä ihan tosta vaan.

Eli siis urien korkeus suhteessa ekaan nauhaan on kerralla kohdillaan ilman virittelyjä?? Hyvä tuuri kävi! Tai mitäs minä noista tehdassatuloista tiedän kun olen itse tehny luupalasta, niissä on ainakin hommaa ihan tarpeeksi ;o) Oletko kokeillut miten korkealla kieli on? Esim. paina kieliä yksi kerrallaan 3. välistä ja tsekkaa miten korkealla kieli on suhteessa 1.nauhaan. Ilmeisesti sulla on sitten kielet aika lailla kiinni nauhassa (kuten soisi olevankin).

Jos kielet on satulalta tullessa kovin korkealla menee earvanan hyvä vireys hukkaan kun kielet joutuu painamaan epävireeseen alkupään nauhoilta soiteltaessa...

Jos Thomann lasketaan lähikaupaksi...
No woe bögäle, just viime perjantaina tein tilauksen, olisi pitänyt laittaa näitäkin tilaukseen.. :oI
Jucciz
13.04.2005 09:28:58
Sitä paitsi pienen pienet vireongelmat on korjattavissa ihan sormilla kieltä painamalla kovempaa.

Vaan kun ei. Ongelma on se, että kielet ovat kaulan alkupäästä valmiiksi ylävireessä, kun vapaat kielet viritetään toisiinsa nähden kohdalleen. Enkä ymmärrä, miten muuten kitara olisi "järkevä" virittää. Earvanan avulla tuo ylävire saadaan pois eikä maksa paljon. Ei minun mielestäni kitaran huonoa virettä kannata puolustella sillä että "en minä yleensä soita avosointuja kaulan päästä" tai yhtään millään muullakaan. Huono vire on aina huono vire, olipa se ongelma tai sitten ei. Ilman kunnollista satularatkaisua kitara on oikeasti käyttökelvoton, jos korvasi ovat yhtä raivostuttavat kuin minulla, paljastaen valitettavasti pienetkin vire-erot. :(

En tiedä sitten kuinka päin v***** teidän kitaranne hienovireet on? :D
Buzz Feiten olisi kyllä oiva ratkaisu,mut tuskin vielä lähitulevaisuudessa olen sitä laittamassa.

Hienovireellä ei ole oikeastaan mitään tekemistä sen vireongelman kanssa, mikä esiintyy ensimmäisillä nauhoilla. Siitä ei näin ollen pääse eroon tallapaloja tai koko tallaa siirtämällä. Kompensointi pitää tehdä satulan päästä ja juuri sitä Earvana tekee.

Jos Buzz Feiten -systeemi tekee vireelle nannaa, sehän on vaan hieno juttu. Earvana kuitenkin korjasi minun kitaroissa vireen mallikelpoisesti. Murto-osalla Buzz Feitenin hinnasta.

En työskentele Earvana Oy:lle, vaan olen ainoastaan löytänyt tuotteen, joka todellakin toimii ja on hintansa väärti.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Pnctocn
13.04.2005 09:29:07
Asennutin BFTS:n kitaraani (ei lisensoidulla asentajalla) 50 ekun hintaan - lisenssi maksaa hinnasta ainakin kaksi kolmasosaa. Käytännössä kitaranrakentaja otti alle puolen millin paksuisen viipaleen otelautaa pois satulan ja ekan nauhan välistä. Kyseinen mitta (1.nauha - satula) vaihtelee soittimittain ja malleittain jonkin verran (varsinkin edullisesti valmistetuissa kitaroissa). Kitaran intonaatio parani alanauhoilla huomattavasti pelkästään tällä toimenpiteellä. Hienosäätöjen virittämiseen tarvitset tässä systeemissä esim. Petersonin Strobe virittimen = n.200ekua . (Korgilla on lisensöity viritin ,n70e , BFTS:ään , tosin virittimen tarkkuus ei ole lähelläkään vaadittua - paska viritin, jolla on lisenssi ja rahastusmahdollisuus - älä osta tätä)
"Systeemi" pelaa hyvin ilman hienoviritysten uudelleensäätöä, säädön kanssa ylärekisterin intonaatio on hiukan parempi (luultavasti pääkopassa tämä ero).

Earvanaa olen testannut liikkeessä ja alarekisterin intonaatio tässäkin perinteistä parempi. Etuna edullinen hinta. Tosin tätä ei pysty asentamaan Floydillisiin kitaroihin/kitaroihin joissa on nollanauha. Ylärekisterissä voi ilmetä samoja intonaatio-ongelmia kuin muillakin kitaroilla.

Erittäin laadukkaissa kitaroissa (Soitinrakentajat, PRS, Anderson...) intonaatio-ongelmaa on ratkottu jo vuosia feitenin systeemin tapaisella ratkaisulla. Hieman erilainen hienovirittely on feitenin lisensoimaa ja siis uutta.

Siis, Jos kitarasi on Strato /tele /LP... jossa satula on muovia,luuta... on edullisin vaihtoehto earvana, jossa vanha satula korvataan uudella satulalla jossa on joka kielelle hieman erilainen satula (vrt. akustisten 2-osainen talla).
Jos taasen kitarasi on Floydilla/nollanauhalla varustettu vaihtoehto olisi näistä Feiteni.

Suosittelen kuitenkin yleisesti aluksi laadukkaan viritysmittarin hankkimista (esim. Bossin TU-12 n100ekua tai em. Peterson Strobe n200e) ennen kitaran suurempia modailuja.

Linkki jenkkilän patenttisivuille, joista saaduilla tiedoilla BFTS:n vääntäminen kitaraan kuin kitaraan (tai esim banjoon) pitäisi onnistua kotonakin (itse luotin ammattilaiseen):

http://164.195.100.11/netacgi/nph-P … OS=PN/6,143,966&RS=PN/6,143,966
Jucciz
13.04.2005 09:35:41
Hyvä tuuri kävi!

Tai sitten A-P Paasonen oikeasti on ammattimies ja trimmaa soittimen viimeisen päälle...

Oletko kokeillut miten korkealla kieli on? Esim. paina kieliä yksi kerrallaan 3. välistä ja tsekkaa miten korkealla kieli on suhteessa 1.nauhaan. Ilmeisesti sulla on sitten kielet aika lailla kiinni nauhassa (kuten soisi olevankin).

En ole tehnyt kielten korkeudesta ikinä mitään sen kummempaa tieteellistä tutkimusta: sopivalta tuo korkeus tunutuu ja vire on tasainen koko kaulan mitalta. Action ei ole mikään erityisen matala, vaan suhteellisen normaali tai jopa vähän normaalia korkeampi. Eipähän kielet särise nauhoihin niin helposti.

Jos kielet on satulalta tullessa kovin korkealla menee earvanan hyvä vireys hukkaan kun kielet joutuu painamaan epävireeseen alkupään nauhoilta soiteltaessa...

Kovin korkealla eivät ole, ja hyvä niin. Eli vire vaan oikeasti on hyvä ilman että sormien painovoimakkuutta tarvitsee sen enempää ajatella joka nauhalle erikseen. Se tuon tuotteen idea varmasti paljolti onkin: luonnollinen soittotuntuma ja hyvä vire ilman tarvetta painaa jossain päin kaulaa paljon ja jossain muualla paljon vähemmän.

Tuo kielten "tulokorkeus" toki määräytyy sen mukaan, kuinka korkeaksi sen "alapalikan" jättää varsinaisen satulalevyn alle, mutta kuten sanoit, mitä korkeampi se on, sitä vähemmän koko patentista on hyötyä, jos virettä joutuu oikomaan kuitenkin vielä omin sormin. Koko kitara on kyllä pohjimmiltaankin semmoinen kompromissilaitos, ettei pahemmasta väliä. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Juzzu
13.04.2005 09:42:19
Tai sitten A-P Paasonen oikeasti on ammattimies ja trimmaa soittimen viimeisen päälle...

On hän, mulla on varma tieto :o)
Mutta lähinnä viittasin tuohon minkä itse asensit (kaikella kunnioituksella tietenkin).
Jucciz
13.04.2005 09:43:38
Siis, Jos kitarasi on Strato /tele /LP... jossa satula on muovia,luuta... on edullisin vaihtoehto earvana.

Aivan joo, unohdinkin korostaa tätä seikkaa. Earvana löytyy "hyllytuotteena" vain "perinteisille ja hyväksi havaituille" kitaramalleille, eli Stratolle, Telelle ja LP:lle (ehkä myös SG, 335 ym. lyhytskaalaiset?).

Itse kun en floikka- yms. hevikirveitä käytä, en tullut edes ajatelleeksi/muistaneeksi tuota. Jälleen yksi hyvä syy vaalia perinteitä. Tietty jos ei ole pikkurahan (tai varsinkaan ison rahan) puutetta niin kai sitä voi teettää vaikka 10 Buzz Feiten -modifikaatiota, mutta itseäni ainakin tympäisisi juuri tuo, ettei normaali viritysmittarikaan enää olisi ihan täysin kuranttia kamaa, joskin varmasti kelpaa hätätilanteessa.

Korvakuulollahan suuri osa soittajista kuitenkin säätää kitaransa lopullisen vireen suhteessa kanssasoittajiin, näyttipä mittari lopulta mitä hyvänsä... itse ainakin kuulun tähän ryhmään. Korva kertoo enemmän kuin paraskaan mittari.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Jucciz
13.04.2005 09:45:55
On hän, mulla on varma tieto :o)

Mulla myös. Mies paikallaan.

Mutta lähinnä viittasin tuohon minkä itse asensit (kaikella kunnioituksella tietenkin).

Kokeilemalla se sopiva korkeus löytyi. Pienensin palikkaa (testaten sitä aina välillä) niin kauan kunnes kielten korkeus tuntui sopivalta kaulan alkupäässä. Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole. "Sit ku se tuntuu hyvältä ni se on hyvä." :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Juzzu
13.04.2005 09:51:33 (muokattu 13.04.2005 09:56:43)
Korva kertoo enemmän kuin paraskaan mittari.

Korva löytää sen oikean kompromissin johon mittari ei kykene.

Kokeilemalla se sopiva korkeus löytyi. Pienensin palikkaa (testaten sitä aina välillä) niin kauan kunnes kielten korkeus tuntui sopivalta kaulan alkupäässä. Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole. "Sit ku se tuntuu hyvältä ni se on hyvä." :)

jep, eli hait sen tuota kautta. Eipä tuossa mitään ongelmaa ole kun kaula on 12" ja satula kanssa. Periaatteessa "tarkemmin" saisi tekemällä säädön yläkautta, eli laittamalla satulan paikalleen ja hakemalla trimmin ura kerrallaan. Muttei sillä välttämättä pääse sen kummempaan tulokseen.

On vain tuossa omatekemässä LP:ssä omatekemä satulan paikkakin, joten jos earvanan hommaan niin pääsee fiksailemaan varmana vähän enemmän :o)
Jucciz
13.04.2005 09:52:19
Korva löytää sen oikean kompromissin johon mittari ei kykene.

My point exactly.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Pnctocn
13.04.2005 10:02:02
Itselläni myös samainen rakentaja, hyvin toimii.

Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole. "Sit ku se tuntuu hyvältä ni se on hyvä." :)

Aivan näin. Kummatkin hyviä. Palstalla on muutenkin jo tarpeeksi kirjoituksia joissa jokainen kehuu omaansa ja haukkuu muiden. Itsekkin varmaan sorrun tähän ajoittain.

Liikkeistä löytyy varmastikkin kitaroita kummallakin systeemillä. Testaa kummastako itse tykkäät enemmän. Itsehän sillä soittelet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)