Aihe: Otelaudaton kitara?
1
...And Justice For All
11.04.2005 15:30:26
Mun Fenderissä näyttää olevan tommonen juttu.
Eli vaahterakaula eikä näy otelaudan rajaa missään.
Onko yleistä että puussa ei ole otelautaa erikseen?
Voi kuulosta tyhmältä, tiedän..
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
Juzzu
11.04.2005 15:35:23
Mun Fenderissä näyttää olevan tommonen juttu.
Eli vaahterakaula eikä näy otelaudan rajaa missään.
Onko yleistä että puussa ei ole otelautaa erikseen?
Voi kuulosta tyhmältä, tiedän..

Vaahterakaulat saatetaan tehdä näin. Jos katsot kaulaa alapuolelta huomaat tumman ruskeasta puusta tehdyn täytteen, kaularauta on laitettu kitaraan sitä kautta ja reikä "paklattu" tällä täytepuulla.
Joskus harmittaa etten ole kovin wiisas mutta onneksi olen sentään tyhmä.
PPG
11.04.2005 15:59:22

One - piece -neck, yleinen vain vaahterakauloilla
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
...And Justice For All
11.04.2005 17:39:04
Vaahterakaulat saatetaan tehdä näin. Jos katsot kaulaa alapuolelta huomaat tumman ruskeasta puusta tehdyn täytteen, kaularauta on laitettu kitaraan sitä kautta ja reikä "paklattu" tällä täytepuulla.

Joo, näin on närhet.
Varmaan tyhmä topik mutta otelaudan kannalta en oikeen oo asiaa ikinä tutkinu joten kysyimpä vaan että kuinka yleistä.
Leper Messiah
11.04.2005 17:55:34
One - piece -neck, yleinen vain vaahterakauloilla

tahi ehkäpä ruusupuukauloilla. epäilisin.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Juzzu
11.04.2005 20:47:01
tahi ehkäpä ruusupuukauloilla. epäilisin.

PRS:n kokoruusupuukauloissa on ymmärtääkseni erillinen otelauta.
Joskus harmittaa etten ole kovin wiisas mutta onneksi olen sentään tyhmä.
Fortune
12.04.2005 11:24:44
PRS:n kokoruusupuukauloissa on ymmärtääkseni erillinen otelauta.

Mitenköhän Fenkun ruusupuu-Telessä on?
"Look behind you, a three-necked guitar!"
...And Justice For All
12.04.2005 20:52:35
Mitä hyötyä tällä otelautaisuudella/otelaudattomuudella saavutetaan?

Sitä mäkin tässä vähän oon pohdiskellut.
Ai niin, Fender säästää puissa... ;)
McNulty
12.04.2005 21:15:03
Tänään huomasin Fender Highway 1 straton liikkeen ikkunassa vaahteraotelaudalla, joka oli samaa puuta kaulan kanssa. Eli erillistä otelautaa siinä ei ollut.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
spyykko
12.04.2005 21:22:12

Mitä hyötyä tällä otelautaisuudella/otelaudattomuudella saavutetaan?

Alkuperäisesti Leo Fender teki kitaransa yksipalaisella vaahterakaulalla. Käsittääkseni kyse oli säästämisestä (iso osa Leon keksinnöistä liittyi nimen omaan kitaran valmistustekniikan kehittämiseen edullisemmaksi), sekä materiaali että valmistaminen oli näin halvempaa.

Mikäli muistan tarinan oikein huhu kertoo että Leo olisi nähnyt telkkarissa oman firmansa tuotteen jossa vaalea otelauta olisi ollut ihan tuhannen törkyinen kaikesta kädestä irtoavasta moskasta. Tämähän oli tietysti huonoa mainosta firmalle, joten kaikkien fenderin kitaroiden otelaudat vaihdettiin ruusupuuhun jottei kakka erotu niin selvästi. Myöhemmin sitten mallistoon otettiin yksipalaiset vaahterakaulat ruusupuuotelautaisten rinnalle.

Niin, ja onhan noilla erilaisilla kauloilla tietysti jotain soundieroakin.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
spyykko
12.04.2005 21:28:49

Mitenköhän Fenkun ruusupuu-Telessä on?

Käsittääkseni MIJ rosewood teleissä on yksipalainen kaula ilman erillistä otelautaa. Warmothilta saa kummankinlaisia rosewood kauloja.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Niskamies
12.04.2005 22:33:54
Kun ei tehdä erillistä otelautaa, niin kaularauta pitää pistää "takakautta" ja kaulaan tulee sellainen skunk-stripe. Omassa bassossani on erillinen vaahteraotelauta, ja hyvä niin. Mun mielestä skunk-stripet on rumia.
Meitsi on meshissä.
moottorisaha
12.04.2005 23:53:01

Oletteko nähneet sellaista kitaraa, joka on tehty kokonaan yhdestä puunpalasesta? Ei siis erillistä kaulaa tai otelautaa.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Juniper
13.04.2005 02:12:10
Oletteko nähneet sellaista kitaraa, joka on tehty kokonaan yhdestä puunpalasesta? Ei siis erillistä kaulaa tai otelautaa.

Olen nähnyt yhden vuosia sitten Joensuussa. Se oli jonkun soitinrakentajan tekemä lespan tyylinen kitara, joka oli veistetty yhdestä hondurasin mahonki pölkystä. Oli aika hieno peli.
Tai no oli siinä erillinen eben otelauta.
Puavali
14.04.2005 10:37:28
Kun ei tehdä erillistä otelautaa, niin kaularauta pitää pistää "takakautta" ja kaulaan tulee sellainen skunk-stripe. Omassa bassossani on erillinen vaahteraotelauta, ja hyvä niin. Mun mielestä skunk-stripet on rumia.

Skunk-stripet on nättejä stratoissa ja teleissä. Bassot (ja basistit!) ovat rumia.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)