Aihe: Ekan kunnon keikan äänentoisto kysymyksiä..
1 2 3 4 5
Jaskanpoika
11.04.2005 23:44:45
Hoi! Eli bändilläni on keikka tässä lähiaikoina ja tarvis tietää vähän kuinka tämän äänentoistopuolen hoitaisi..

Paikka on suhteellisen pieni baari, ja "lavalla" rummut tulisi melkein seinään kiinni. Seinä on materiaaliltaan tiileä, mikä todennäköisesti heijastaa ääntä aika hyvin. Ehkä huono asia?

Kitaristeilla on 4*12 kaapit ja putkipelit jotenka kannattaako niitä lähteä edes mikittämään? Ja PA-kaijuttimet ovat passiiviset 15 tuumaisilla bassoilla. Pa-vahvistin on 700 wattinen. Rummuista ajateltiin mikittää tomit, virveli ja basari.
Mikseri on Behringerin UB2442FX-Pro.
Tarvitsenko joitain efektejä kuten kompressoria?

Kiitos vain jos joku jaksoi vastata..
Cornflake
12.04.2005 07:28:57
Jaskanpoika:
Paikka on suhteellisen pieni baari, ja "lavalla" rummut tulisi melkein seinään kiinni. Seinä on materiaaliltaan tiileä, mikä todennäköisesti heijastaa ääntä aika hyvin. Ehkä huono asia?

Voi olla hyvä, voi olla huono. Keikkapaikka kuitenkin on mikä on sen puitteisiin pitää vaan sopeutua.

Kitaristeilla on 4*12 kaapit ja putkipelit jotenka kannattaako niitä lähteä edes mikittämään?

Todennäköisempi ongelma on se että pystyttekö soittamaan siedettävällä volalla tällä kattauksella:-) Paikkahan oli pieni...

Kitarat ja basso tuppaavat kuulumaan treenivolaa kevyemmälläkin buustilla pienissä paikoissa. Kannattaa nostaa ne vermeet sieltä lattialta vaikkapa olutkorien, ellei kaksien päälle ylös. Soittaja kuulee itsensä paremmin eikä nuppeja tee mieli vääntää turhan kaakkoon. Samoin matala kumina eliminoituu paremmin.

Ja PA-kaijuttimet ovat passiiviset 15 tuumaisilla bassoilla. Pa-vahvistin on 700 wattinen. Rummuista ajateltiin mikittää tomit, virveli ja basari.

Mikäli teitin rumpali ei ole aivan loistavan kevyellä tatsilla varustettu vesseli, veikkaan että snare ja tomit kyllä kuuluvat. Virvelin kanssa voi jopa olla ongelmia jos on yhtään kovakätinen...

Tuollaisella setillä olen itse mikittänyt vain basarin (ja laulun tietty). Basaristakaan ei ole tarvinnut kuin napsua. Mulla on itsellä suht samantyyppinen PA-kattaus ja pienissä paikoissa on toiminut näin. Kumisevissa luolissa (esmes Turkoosi) on ollut jopa ongelmia virvelin liian korostumisen kanssa.

Tarvitsenko joitain efektejä kuten kompressoria?

Emmätie. Tarvitsetteko te? Laulussa on tietty kiva olla esmes jotain pientä kaikua. Muttei välttämättä. Tämähän on makuasia.

Kompuraakin kannattaa käyttää jos tietää mitä tekee ja sitä tosiaan tarvii. Keikalle sen käyttöä ei kannata lähteä treenailemaan.
Lick my lovepump! Redbound
superfly
12.04.2005 09:20:11
En myöskään suosittelisi rumpujen mikittämistä isommin. Basarin napse, niin kuin Maissihiutalekin sanoi jo, riittää pieniin paikkoihin kyllä lähes poikkeuksetta. Teillä ei ongelmana ole äänenpaineen riittämättömyys, vaan se että sitä on liikaa. Pienissä paikoissa on tullut vedettyä sillä 15 wattisella kombolla ilman mikitystä joskus ja volat on riittäneet mainiosti. En käsitä kuinka teette sen noilla kahdella 4x12 -kaapilla :)
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
musamies
12.04.2005 11:38:48
Mä on oikein ymmärrä miksi baarissa pitäisi mikittää juuri muuta kuin laulu?

Itte tykkään mikittää jollain vähän isommilla keikoilla basarin ja laittaa basson vähän pienemmilläkin PA:n läpi.

4*12" kitarakaapit ja putkivahvistimet viittaa siihen, että mökää saattaa olla mikittämättäkin enemmän kuin tarpeeksi.

Mikseri on Behringerin UB2442FX-Pro.
Tarvitsenko joitain efektejä kuten kompressoria? Kiitos vain jos joku jaksoi vastata..

Jos ette muutenkaan tarvi kompressoria, niin mitä turhia. Tuosta mikseristä saa kaikuja ja taitaa sieltä samasta paikasta saada jonkinlaisen kompressorinkin, mutta tokkopa niitä yhtäaikaa saa päälle.
Cornflake
12.04.2005 15:21:51
musamies:
Mä on oikein ymmärrä miksi baarissa pitäisi mikittää juuri muuta kuin laulu?

Se on tietty mielipidekysymys pitääkö basarin napsua / läpsyä. Mutta mä en ymmärrä miksi ei saisi mikittää vaikka koko settiä jos tällain päästään haluttuun lopputulokseen? Pääasia että kuulostaa siltä miltä halutaan.

Hallittu basarin napsu on minun makuuni tervetullut juttu pienissäkin paikoissa. Pelkän napsun toteutukseen ei edes kovin isoa kalustoa vaadita, eikä se nosta volaa välttämäti juurikaan. Kiinteyttää settiä vaan.
Deathrace King
12.04.2005 15:48:04 (muokattu 12.04.2005 15:48:24)

Mites bassokamojen riittävyys ilman mikittämistä? Meil ois pari keikkaa tulossa, mut ei oo mitään huippu bassokamoja. Tällä hetkellä käytössä ois Behringerin 120 W combo ja Peaveyn joku vanha 100W combo. Kannattaisko nuo yhdistää? Miten?
Let's Thrash!!!
kivi
12.04.2005 16:07:52
Mites bassokamojen riittävyys ilman mikittämistä? Meil ois pari keikkaa tulossa, mut ei oo mitään huippu bassokamoja. Tällä hetkellä käytössä ois Behringerin 120 W combo ja Peaveyn joku vanha 100W combo. Kannattaisko nuo yhdistää? Miten?

Tuossahan teillä on hyvä äänentason mitta. Pistätte sen Peaveyn bassocombon puolelle teholle, ja sitten pudotatte kaikesta muusta volyymia, niin että kaikki soittimet on tasassa.

Tajutkaa nyt, että keikalla soitetaan aina puolet hiljempaa kuin treeneissä; silloinkin, kun keikka tehdään pelkästään niillä treenikamoilla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Deathrace King
12.04.2005 16:22:17

Tuossahan teillä on hyvä äänentason mitta. Pistätte sen Peaveyn bassocombon puolelle teholle, ja sitten pudotatte kaikesta muusta volyymia, niin että kaikki soittimet on tasassa.

Tajutkaa nyt, että keikalla soitetaan aina puolet hiljempaa kuin treeneissä; silloinkin, kun keikka tehdään pelkästään niillä treenikamoilla.

Jees. Veikkaat et se Peavey riittää pelkästään. Voi riittääkin. Se on yhden toisen bändin vahvari, olin kattoo niitten treenejä ja vola oli muistaakseni jossain seiskan kieppeillä. Ihan hyvin jytisi, soundikin oli ok, vaikkei mikään huippu.

Paikka on kuitenkin suht iso ja voluumea pitää lähteä, kun heviä kerta soitetaan ;)
Let's Thrash!!!
musamies
12.04.2005 17:47:20
Mun mielestä ollu aika hyvä kun basson laittaa pelkkiin PA laitteisiin kiinni ilman, että basistille on mittään omaa monitorointia. Eihän silleen kuitenkaan hirveesti ylimpiä taajuuksia kuule.

Jos ei ole PA laitteita, vaan lauluun juuri riittävät laitteet, niin kannattaa soittaa basso mieluummin pienehköissä tilaisuuksissa kokonaan omalla vahvistimellaan.

Joku möi torilla jämäkän oloista bassokaappia:
http://muusikoiden.net/dyn/tori/558 … id=d37172e4371c68c8f4f4bec6e5385a02

Voisi veikata tuollaisen kaapin olevan aika herkkä, joten se ei tarvi mitään kovin huimaa vahvistintehoa.

Tuollaisen kaapin roudailu ei ole kuitenkaan kovin mukavaa.
Cornflake
12.04.2005 18:29:04
musamies:
Mun mielestä ollu aika hyvä kun basson laittaa pelkkiin PA laitteisiin kiinni ilman, että basistille on mittään omaa monitorointia. Eihän silleen kuitenkaan hirveesti ylimpiä taajuuksia kuule.

Mun mielestä on aika hyvä jos kukaan joka oikeasti lukee tätä ketjua vinkkien toivossa ei ota tämän herran juttuja vakavasti.
kivi
12.04.2005 19:11:12
Mun mielestä on aika hyvä jos kukaan joka oikeasti lukee tätä ketjua vinkkien toivossa ei ota tämän herran juttuja vakavasti.

Sama varoitus käväisi mielessä. Mikä sopii Jupiterille, ei sovi härälle, ja sama pätee useimpiin Musamiehen ehdotuksiin - ne saattavat sopia hänelle, mutta muille niistä ei ole ohjeiksi.

Tämä näin tällai, ilman mitään ilkeyttä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
12.04.2005 19:23:36

Mistä herra Cornflakelle on päässyt moinen patouma syntymään - eikö pärstä ole mieleen, vai enko ole jossain toisessa asiassa ollut riittävän samanmielinen kanssasi?

Oikaise asia jos kirjoitin jotain väärin, äläkä vinoile epämääräisesti!
kivi
12.04.2005 19:31:32

No, tässä kysyjä kertoi kyseessä olevan aloittelevan metallibändin keikka. Tästä ja kamojen kuvauksesta tietää jo pari asiaa:
-Bassosta tarvitaan ala- ja yläpäätä kompressio/särörajalla
-Monitorointia ei ole
-Basisti ei osaa soittaa sokkona eli kuulematta itseään
-Yhtye ei muutenkaan osaa soittaa kuulematta toisiaan

Kyseessä ei siis ole taitava rutinoituneen pianojats-orkesterin bassohanu. Kyseessä on penskat ekalla keikalla, ja valmiiksi pallo hukassa. Ei sotketa pakkaa, kiitos.

Se bassocombo on hyvä. Kääntäkää se niin, että kaikki kuulette itse.
(Handsome Dick Manitoba)    
Deathrace King
12.04.2005 20:00:26

Siis älkää nyt sotkeko minun viestejäni aloitusviestiin. Kyseessä on ihan eri bändi ja eri tapahtumat. Me soitetaan metallia, mut ei oo mitään hajua mitä tuo topikin perustaja soittelee, kun ei sitä maininnut.
Let's Thrash!!!
musamies
12.04.2005 20:06:22
Siis älkää nyt sotkeko minun viestejäni aloitusviestiin. Kyseessä on ihan eri bändi ja eri tapahtumat. Me soitetaan metallia, mut ei oo mitään hajua mitä tuo topikin perustaja soittelee, kun ei sitä maininnut.

Ne vetelee kuisteski bossanovaa tummanpunaiset plyyssitakit päällä!
Cornflake
12.04.2005 20:08:47
musamies:

Sinun lukutaidottomuutesi on sellainen asia jolle en voi mitään. Sensijaan mun moraali ei anna periksi olla kommentoimatta tuollaista sontaa jota viimeksi lainaamassani viestissä suolsit.

Onneksi tuossa jaksettiin vääntää isolle miehelle ratakiskosta asiaa. Vieläpä niin että näemmä meni perille.

Mä ymmärrän ja luen ajoittain jopa ilolla sitä surullisen huvittavaa tekstiä mitä tulee kun tappelet milloin missäkin näiden oikeiden ammattilaisten kanssa. Heidän kanssa sun onkin hyvä vääntää, kun mitään väärinkäsitystä ei pääse syntymään.

Mutta tällaisessa ketjussa jossa pyydetään fiksusti neuvoa ekalle keikalle nämä sinun patenttiratkaisut, jotka ovat vähintäänkin persoonallisia, vetävät vähintäänkin surulliseksi.

Väitän ihan suoraan että olet väärässä jos meinaat että näiden jamppojen olisi hyvä vetää (tunnettujen speksien valossa) basso vain PA:n kautta. Tämä ei ole enää makuasia.
musamies
12.04.2005 20:21:27
Sinun lukutaidottomuutesi on sellainen asia jolle en voi mitään. Sensijaan mun moraali ei anna periksi olla kommentoimatta tuollaista sontaa jota viimeksi lainaamassani viestissä suolsit.

Minun mielestä olet velvollinen täsmentämään mikä kohta oli mielestäsi sontaa!?

Väitän ihan suoraan että olet väärässä jos meinaat että näiden jamppojen olisi hyvä vetää (tunnettujen speksien valossa) basso vain PA:n kautta. Tämä ei ole enää makuasia.

Olenkos väittänyt, että se olisi ainoa oikea vaihtoehto?

Itse tein tämänlaisen ratkaisun edellisellä keikalla, jossa tuli oltua liikkeellä tavanomaista pienemmällä kalustolla.
LHU
12.04.2005 20:25:59
En huomannut keskustelunavauksesta, että siinä olisi ollut maininta metallibändistä.

En minäkään mutta asiaan eli vastaten omalla näkemyksellä alkuperäiseen kysymykseen, mielipiteeni on sama musatyylistä riippumatta, kun kerran on SE eka varsinainen keikka.

Eli laitatte ne vehkeet kuten Kivi tuossa jo mainitsikin; siten että itse kuulette kaiken, eli toisenne. Kitarakaapit lavan sivulta lavallepäin sojottamaan ja bassokaappi vähän niinkuin kulmaan että varmasti kuuluu "lavan" toisessakin reunassa, ja rumpalinkin pitää se kuulla. Ja tosiaan laatikoita tai koreja tai mitä vaan kitarakaappien alle että kuuluu itsellekin mukavammin. Jos baari on kerran pieni, ja teillä ei varmaankaan oo miksaajaa niin rumpuihin mikkejä korkeintaan sinne basariin, sillä tosiasia on se että yritätte te soittaa miten hiljaa tahansa niin se volume karkaa käsistä pikemminkin ennemmin kuin koskaan. Eli soittakaa keskenänne hyvässä balanssissa perusmeiningillä, laulumikeistä vuotaa sitten ihan tarpeeksi pienen baarin tarpeisiin.

Tuolla tavalla kun opettelette muutenkin rakentamaan lavabalanssin niin se on sitten ihan älyttömän paljon helpompaa niillä "oikeillakin kamoilla", siis monitoreilla ja muilla.

Jos ette ole tarvinneet kompressoría tähänkään asti niin tuskin te sitä siellä ekalla keikallakaan tarvitsette, ja kuten joku jo mainitsikin, keikka ei ole se paikka opetella laitteiden käyttöä.

Soundcheckissä sitten soitatte kimpassa siten että KAIKKI lavalla olevat mikit ovat auki, ja yksi kerrallaan käytte kuuntelemassa siellä salin puolella (pitkä piuha auttaa paljon tässä asiassa), ja siellä sitten kanssa kuuntelette kaikkea, ei siis pelkästään että kuuluuko oma soitin riittävästi, vaan kaikkea. Ja jos tuntuu että esim. tomit ei siinä kohtaa tuu mielestänne tarpeeksi kovaa niin ette sitten ala mikittämään niitä vaan pudotatte kitaroiden ja muiden volumea, sen voi huoletta tehdä soundcheckissä, keikan aikana ne ovat kuitenkin taas ennallaan, uskokaa pois.:)

Mitähän vielä, niin, monitorit. Jos sellaisita luksusta löytyy niin monitoreihin laulua, laulua ja vielä vähän laulua. Ei muuta, sillä tehän olitte jo valmiiksi rakentaneet balanssin siten että soittimet kuuluvat ilmankin. Ja PA:han menevästä laulusta sen verran että peruskaikua siihen ja eiköhän silloin ruveta olemaan oikealla tiellä.

Mä oon huomannut sen että varsinkin keikkailunsa alkutaipaleella olevilla bändeillä tuntuu olevan kova huoli tuosta soundipolitiikasta. Totuushan on kuitenkin se että baarissa oleva kansa, samoin kuin baarinpitäjäkin, ovat yleensä ihan tyytyväisiä jos meininki on hyvä, kaikki kuuluu eikä tule hysteerisen kovaa. Eli mun mielestä kannattaa enemmän keskittyä kuitenkin siihen että se soitto sujuu ja meno on hyvä.

Hyvää keikkaa, kerro miten meni.
"Expertus dico"
Cornflake
12.04.2005 20:30:07 (muokattu 12.04.2005 20:30:43)
Pitäisikö nyt itkeä vai nauraa?

Koita nyt pärjätä ihan itseksesi. Jos ymmärrys on noin heikoissa kantimissa mä en suosittelisi myöskään kirjoittamaan mitään.

Eli en lähde tämän enempää juttuihisi mukaan. Sori vaan.

EDIT: Musamiehelle siis tämä. Joku kerkesi postata väliin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)