Aihe: Tehdäkö kova laukku itse?
1
Haku Robotti
12.04.2005 13:46:50

Kitaralle. Tiedän, T-kaupassa alk. 68€ sis. pk, huutonetissä saman verran, mutta kun ei skitan arvo ole satastakaan ja noita tarvittavia koneita ja taitoa katsoisin löytyvän.

Mistä materiaaleista kannattaisi edes ajatella? Ei mitään lentolaukkua, että aluvahvikkeet ja kaikki, mutta kova.

Mitä luulette, onnistuisiko? Onko kokemuksia?
Sigut on lapsellisia.
jarmos
12.04.2005 14:13:59
Ei kokemuksia mutta olen itsekkin funtsinut tuota, eli varmaan 10 mm faneria, keinonahka päällys, fyllit saa varmaan jostain tv-suoja-solumuovista, kulmapalat, kahva, sisälle teddy vuoraus, liimaa ja tekemisen iloa, eli taitaa olla edullisempi T-kaupasta postikuluineen. (mutta onhan se kiva kun on omatekemä).
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
vrajala
12.04.2005 14:22:52
Yksi mahdollisuus olisi tehdä sisältö jostain uretaanilevystä tms. johon leikataan sopivat kolot. Tollanen jäykistää koteloa kummasti ja laukun voisi kasata suoraan levypalojen ympärille. Harkittu on, ei toteutettu.

Mä oon muutenkin pähkäillyt noitten laukkujen tekoa jonnin verran. Ongelmaksi muodostuu melkein joka designilla joko julmettu paino, kova tarvikehinta tai tolkuton määrä työtunteja. Ja helposti kaikki kolme samalla. Joten jos joku keksii hyvän, kevyen ja lujan mallin jonka saa vielä helposti toteutettua, niin on ainakin mun (hiljaisen) kunnioitukseni ansainnut. Ei kai sitä nyt sentään ääneen tarvitse kehua..?
Ota näistä sitten selvää
PPG
12.04.2005 14:53:08

Yksi mahdollisuus olisi tehdä sisältö jostain uretaanilevystä tms. johon leikataan sopivat kolot.
Mulla on ajatuksena ollut tehdä pohjalaatikko vanerista ja ruiskuttaa siihen uretaanivaahtoa. Kolot ym saa painamalla vaahtoon kitaramallin joka on päällystetty esim. foliolla ettei uretaani tartu. En ole kokeillut joten en tiedä toimiiko. Katsotaan jos joskus saisi aikaiseksi kokeilla. Halpaa tosin ei ole tuokaan koska uretaanivaahto maksaa jonkun verran, mutta saisipa ainakin juuri ko. kitaramallille tehdyn kotelon.
Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops...
zzy
12.04.2005 19:30:05 (muokattu 12.04.2005 19:30:37)
Jos vaan on mahdollisuutta, niin tehkääpä pc muovista (poly carbonaatti). Vaikkapa joku 4-6mm paksua, ei paina niin paljon kuin vaneri, mutta perkeleen sitkeää. siihen sitten sisälle kitaralle raamit ja pehmusteet. Toteutus voi olla hankalampi jos ei muovia pääse missään työstämään tai ei alalta mitään kokemusta ole, mutta henk. koht. tekisin pc:tä kun saisi laukun töissä tehtyä. Voi tehdä vaikka läpinäkyvän, näkee kaikki ihailla sitten sitä soittopeliä vaikka olisi laukku kiinni ;) no ei sentään.
zzy
12.04.2005 19:32:08 (muokattu 12.04.2005 19:32:30)
kohellusta
Kumiankka
12.04.2005 19:57:15
Olen töhertänyt viime aikoina yläjyrsimen kanssa ja tehnyt puhdetöinä vaneerista joitain pikku juttuja kotiin. Tällöin heräsi ajatus että vaikkapa 9mm koivuvanerista saisi melko pomminkestävän laukun sivuprofiilin, jos vaikka jyrsimellä ajaisi jonkinlaiset huullokset. Kanteen ja pohjaan voisi käyttää kolmen millin koivuvaneria, ja vahvistukset ja muut osat voisi tehdä havuvanerin palasista, on riittävän vahvaa mutta kevyempää kuin koivu, sekä ennen kaikkea halvempaa. Vielä kun käyttäisi vedenkestävää liimaa niin ei pienet sateetkaan haittaisi.

Kaupasta saa todennäköisesti valmiin laukun halvemmalla kuin kaikki tarpeet K-raudasta. Mutta itse tehty laukku voi olla kestävä ja pitkäikäinen. Minulla on nurkissa iäti ehjänä roikkunut noin kolme- neljäkymmentä vuotta sitten jonkun itse tekemä lyhytskaalaisen basson laukku, ostin basson ja laukun kerran halvalla kun edellinen omistaja oli pahasti kaljarahan puutteessa. Reunat on tehty ohuesta höylätystä mäntylaudasta ilman mitään huulloksia, pohja ja kansi ohuesta koivuvanerista, ja sarana on rautakaupan "pianosarana" mallia. Koppa pysyy suljettuna parilla nahkahihnalla jotka menee laukun ympäri. Komeus on esteettisesti pinnoitettu inhottavalla kontaktimuovilla. Toppaukset on pöllitty vanhasta patjasta. Hieman nuorempaa kaupasta ostettua straton laukkua olen yrittänyt korjailla, mutta aina se hajoaa ja nytkin antiikkinen strato on melko suojattomana kun laukku on levällään...
Teijo K.
12.04.2005 21:30:30

Minulla on jätemahongista ja parimillisestä vanerista itsetehty kova laukku. Painoa on enemmän kuin laki sallii, mutta on niin tukevaa tekoa, että kestää vaikka istuimena käyttää. Itseasiassa on usein ollut tuossa käytössä. Jostain 80-90 lukujen taitteesta lähtien ollut käytössä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
StJerky
13.04.2005 09:14:06
Tein joskus useammankin kitaralaukun. Kehikot (loota ja kansi) tein muistaakseni n. 12mm koivulaudasta. Niihin jyrsimellä urat joihin upotin 3mm koivuvanerin. Lisävahvistuksena nurkissa käytin laukusta riippuen joko tappeja, lamelloa tai viilupaloja. Kitaran muodon leikkasin (vannesahan näköisellä vehkeellä jossa kuuma rautalanka) styroxiin. Sisältä laukut vuorasin sametilla (käyttäen kontaktiliimaa ja niittejä).

Lisäksi käytin metritavarana rautakaupassa myytävää pianosaranaa, lukkoja, kahvoja ja metallisia nurkkapaloja.

Osatkin tosiaan maksaa ja työtä saa tehdä, mutta lopputulos on hieno.
Haku Robotti
13.04.2005 09:52:20 (muokattu 13.04.2005 09:56:50)

Tässä on siis koko ajan ollut mielessä sellainen suorakaiteen muotoinen laukku.

Nii'in, se paino on kova sana, tahtotila voi nimittäin olla, että laukkua kanniskelee 9-10v kummipoika. Aikaa on, poika täytti nyt 6. Vaneri on siis painon takia out, joku 1,5-2mm kovalevy (pahviovissa) keinonahalla ja kulmavahvikkeilla saattaisi kestää. En suinpäin menisi uretaania laittamaan, vaikka niitä 60mm levyjä onkin yli oman tarpeen, vaahtomuovia tai jopa styroksia voisi ajatella kanssa. Teddyvuoraus tosiaan ja kahva.

Entäs lukot, saako niitä muualta kuin T-kaupasta? Kyllä kai, hinta siellä vaan houkuttelee.

Paras tietenkin olisi muotoon prässätty n.1mm muovi, mutta ei ole mahdollisuuksia.

Kommenttia?

Jaha, StJerky ehti ensin...
Sigut on lapsellisia.
Haku Robotti
13.04.2005 10:00:35 (muokattu 13.04.2005 10:05:16)

12mm koivulauda 3mm koivuvanerin. tappeja, lamelloa tai viilupaloja. styrox sametilla kontaktiliimaa niittejä pianosaranaa, lukkoja, kahvoja ja metallisia nurkkapaloja.

hieno.

Punnitsitko koskaan? Jaksoiko kantaa? Niin ja mitä laitoit vanerin ulkopintaan?
Sigut on lapsellisia.
StJerky
14.04.2005 09:54:04
Punnitsitko koskaan? Jaksoiko kantaa? Niin ja mitä laitoit vanerin ulkopintaan?

Ensimmäinen (ja huonoin) tekeleeni on vielä hallussani ja käytössä. En ole punninnut, mutta ei se paino ole ainakaan minulle ikinä ollut ongelma.

Osan laukuista jätin ihan puunväriseksi (lakkasin). Jotkut petsasin ja lakkasin.
Woodoo
14.04.2005 10:18:16 (muokattu 14.04.2005 10:19:02)
Ei siitä liian painava tule kun tekee reunakehikon höylätystä laudasta, kanneksi ja pohjaksi muutaman millin vaneria. Styroksista leikkaa muutaman tuen kitaralle ja liimaa ne kunnolla kiinni. Sisältä päällystää jollain karvakankaalla ja maalaa päältä. Passeli tulee. Vaneri on kallista kyllä, mutta ei kai nuo ohkasemman liikaa maksa... on toteutumassa mutta ei vielä valmis... teen siittä ns. kolmion mallisen joten saan periaatteessa tukevuutta lootalle ja vielä hieman painoa pois. Leveämpään päähän ja styroksin alle ajattelin vahvike riman tunkea jostakin lattialistan pätkästä. Saranoita ja lukkoja saa mistä vain halvalla... Lähin säästöhallisekamarketti tai K-rauta ainaski... Mustaa ronskin rokin väristä maalia pintaan ja jotkut kulma raudat niin saakelin tyylikäskin vielä :)
atk
14.04.2005 10:50:39
Alla olevasta linkistä löytyy kuvitettu selostus laukun tekemisestä
http://members.optusnet.com.au/~g0nette/case/case1.htm
StJerky
14.04.2005 13:52:58
Alla olevasta linkistä löytyy kuvitettu selostus laukun tekemisestä
http://members.optusnet.com.au/~g0nette/case/case1.htm

Hyvin pitkälle tuontyyppisiä minunkin tekemäni olivat.
beorn
14.04.2005 18:42:04

Olen tehnyt(kuvakin lienee tuossa "omassa kuvassa")! &:n millin vanerit heitin ylle ja alle ja normaalista puusta veistelin nuo reunat sitten siihen ja päällystin sisäpuolen tuallasella paksulla ja tyylikkäällä :) pehmokankaalla. Ulkopintaan vetäsin vaan pari kerrosta maalia ja muutaman kerroksen kovaa lakkaa päälle.
Jumalattoman painava tuli, ainakin kun toi jumalattoman painava hevibasso on sisällä. Että laidoista ois sietäny koittaa tehdä vähän ohuemmat; kevyemmät. Mutta muuten on kyllä toimiva!
Kun on kaks kättä, niin kyllä sitä kannnellakkin jaksaa...
All men play on ten!
shamino
18.04.2005 01:36:32
Viime kesänä tekaasin kitaralle laukun hyvin ohuesta, jotain millisestä vaneerista ja sentti*sentti kuusi-rimasta.

Rakennus tapahtui niin, että sahasin vaneerista reunat ja kannet, liimasin ja naulasin pienillä nauloilla rimat kansien reunoihin reunoihin ja sitten reuna-vanerit toisen kannen reunarimoihin.
Nurkkiin laitoin rimasta palat ja liimasin&naulasin toisenkin kannen kiinni.
Nyt oli sitten vaneerinen umpilaatikko kasassa jonka jälkeen pyöristelin höylällä ja hiekkapaperilla muotoa.
Tämä jälkeen sahasin laatikon halki niin että toisesta puolesta tuli syvempi (pohja). Tämän jälkeen liimasin molempiin osiin vielä sahattuihin reunoihin rimaa. Pohja-osaan laitoin sisälle laudasta kaulalle tuen niin että kitara ei lepää taittolapansa varassa.

Kangaskaupasta ostin keinonahkaa koska aito nahka oli turhan tyyristä ja sisälle jotain halpis-keinoturkista. en muista mitä maksoivat mutta ei se monta kymppiä ollut. rautakaupasta ostin pianosaranaa, kahvan ja salkkulukot. Huonekalu-kaupasta ohutta 0,5-0,7mm vaahtomuovia.
Nahan liimasin epoksilla (jota kului muuten aika hyvin) kotelon päälle ja sisälle vaahtomuovin niin ettei kovaa puuta näkynyt mistään. vielä keinoturkis vaahtomuovin päälle. Sitten ruuvasin saranan, kahvan ja lukot kiinni. valmis.

Vähän lyhyt siitä tuli. Kitara mahtuu juuri sisälle mutta eipähän hölsky. Painoa ei tällä valmistustavalla tullut paljon mutta aika näpertelyä se oli...

Kuva valmiista Laukusta.
http://www.saunalahti.fi/shamino/31-08-04-01.jpg
päätykankaat on irti revittynä koska piti vähän jyrsiä että uusi kitara mahtui sisälle.
rockrock
FinnUkeFan
18.04.2005 07:38:34
Askarteluiloa, jee...
Hommasin kans sellaisen laatu-ukulelen tuolta maailmalta ja jätin nuukuuksissani kuitenkin kotelon hankkimatta - halusin tehdä uniikin kovalaukun itte. Hommasin yhdestä speciaalipuodista sellaista älyttömän sitkeää pahvia ja tein siitä uken mallia mukailevan ytimen. Päällykseksi tropiikkihenkistä todella kovaa huonekalukangasta, jonka huolella liimasin näihin pahveihin. Vein sitten koko hoidon suutari/satulasepälle ja pyysin häntä ompelemaan nahkakanttaukset valkealla paksulla langalla - tyylikkäästi!
Kaksi viikkoa myöhemmin hain juosten kustut tekeleet ja heitin saman tien menemään. Sisustaan tarkoitettu hieno viininpunainen teddykarva odottelee jotain muuta käyttöä. Joten jos jotain teette, varmistakaa, miten mahdollisesti ulkopuolisen tekemä työ ihan oikeasti onnistuu. Mulla valmiin kotelon hinta meni roskiin...
Sepi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)