Aihe: Mesa/Boogie Caliber .50
1
Hammer Of The Gods
05.04.2003 02:31:47
Tällainen vahvistin olisi minulle tulossa huomenna koesoittoon, ja haluaisin kuulla muidenkin kommentteja laitteesta. Onko siinä joitain heikkouksia joita ei välttämättä parilla kokeilukerralla huomaa? Mikä olisi järkevä hinta joka tuosta kannattaisi maksaa. Kyseinen yksilö on juuri huollettu ja on ulkoisestikin uutta vastaavassa kuosissa.

Liikkeessä pyytävät siitä 980 euroa ja vaihdossa saisin omasta Marshall JMP Reissuesta (se valkoinen nuppi) 550 euroa. Onko törkeä hintapyyntö?
It's hard to rock without rolling...
Hammer Of The Gods
05.04.2003 18:36:55 (muokattu 05.04.2003 18:52:54)
Huhuu, eikö kukaan omista moista vahvistinta!!

Tänään pääsin sitä kokeilemaan, ja olin kyllä hieman yllättynyt kun saundista puuttui trebleä roppakaupalla. Semmosta alapäätuhnua tuli vaan. Sävynsäätöpotikat tuli väännettyä silleen, että treble oli 10, middle 5 ja bass 3. Mukiinmenevä saundi muuten, mutta tuo yläpään heikkous harmittaa.

Noh, mitäs mieltä ollaan tuosta hinnasta?!? Kai jollakin on edes jonkinmoinen mielipide!
BlackD
05.04.2003 18:43:47
Enpä oo vahvistinta kokeillut, mutta kyseisestä mallista olen kuullut kommentteja tyyliin "vittumaisen kuuloinen", "mesan epäonnistunein veto" ja "ei kuulosta ollenkaan mesalta".
Hammer Of The Gods
05.04.2003 22:28:24
Omistin vuosia sitten lyhyehkön aikaa kyseistä mallia olevan laitteen, ja palautui takaisin liikkeeseen kun seuraavana päivänä ostopäivästä huomasin siinä selkeän vian. Tehot saattoivat häipyä parin kymmenen minuutin soittelun jälkeen ja ääni "huojui" voimakkaasti. Putkien vaihdosta ei ollut apua. Luultavasti kyseessä ei ollut kuitenkaan mikään tyyppivika vaan ihan yksittäinen "maanantaikappale". Kokeile kuitenkin tarpeeksi pitkään ihan varmuuden vuoksi.

Useampaa Mesan eri mallia kokeilleena ja käyttäneenä en nyt ehkä välttämättä teilaisi Caliber .50:ä ihan oikopäätä epäonnistuneena. Kohtaamasi treble-ongelmat saattavat mahdollisesti johtua myös siitä, että Mesan ominaissaundi eroaa joka tapauksessa oleellisesti Marsusta ja vaatii totuttelua. Mesan säätimetkään eivät toimi samalla logiikalla kuin Marshallin. Ota kuitenkin oma korvasi todesta: jos et pidä saundista, niin eihän sitä silloin kannata laitetta ostaa, vaikka kuinka olisi Mesa/Boogie. Kannattaa muuten myös epäillä putkiongelmia, jos saundi kuulostaa täysin luonnottomalta.

Hinta ei tunnu aivan mahdottomalta, tosin siitä voisi yrittää kyllä tinkiä tuon 80 euroa pois, jos myyjältä sattuisi hyvää tahtoa löytymään. Vaihtokamoja tuodessaanhan saa liikkeestä tosin usein huonomman hinnan kuin käteisellä ostaessa.

Ihan aluksi kiitokset asiallisesta vastauksesta!

Enpä varmaankaan osta sitä Mesaa. Aloin miettiä, että mitä järkeä siinä nyt on maksaa käytetystä melkein 1000 euroo, kun parempisaundisia saa uutena pikkusen reiluun 1000 euroon. Varmaan seuraavaks koeajan Laneyn VH100R:n. Pitää toivoa, että lähikauppaan tulis semmonen, että pääsis testaamaan.
Ilkka the kitara
07.01.2008 20:39:58
Eipä taida olla caliberin saundin huojunta mikään osoitus maanantaikappaleesta. tai sitte niitä tehdään vaa maanantaisin. Mulla oli sama vika ja vahvari on ollu kuukausia huollossa, ja korjaaja epäilee että sitä ei saada kuntoon ollenkaan. sinne on vaihdettu melkeen kaikki atomit ja mulla on kyrpä otassa.

Kasari mesat on rakennettu aikana, jolloin putkivahvareita halveksuttiin niiden ison ja epäkäytännöllisen koon takia. Eli ne koitettiin rakentaa hahdollisimman pieniksi, osien laadun kustannuksella. Ja tänä päivänä niihin on vaikea löytää varaosia, koska sellaista paskaa ei mistään löydy. Kylähän mesat ovat ominaisuuksiltaan ylivoimaisia ja soittajaystävällisiä, mutta kysykää insinööreiltä ja vahvistinteknikoilta jotain niiden rakennustavasta, eikä myyjiltä. Niiden huolto on yhtä helvettiä kukkarolle, ja ennemmin tai myöhemmin se on pakko käydä läpi, sillä vahvarit tarvitsevat myös huoltoa. Pekkä putkien vaihto ei estä kymmenen vuotta vanhoja kondensaattoreita kuivumasta.
Sammo
08.01.2008 09:34:25
Eipä taida olla caliberin saundin huojunta mikään osoitus maanantaikappaleesta. tai sitte niitä tehdään vaa maanantaisin. Mulla oli sama vika ja vahvari on ollu kuukausia huollossa, ja korjaaja epäilee että sitä ei saada kuntoon ollenkaan. sinne on vaihdettu melkeen kaikki atomit ja mulla on kyrpä otassa.

Mesan Caliber ja DC - sarja on kuuluisia siitä että efektilooppi alkaa aiheuttamaan tuollaisia oireita; eli kannattaa kokeilla laittaa piuha looppiin ja jos se paranee sillä niin lähteä siltä suunnalta etsimään sitä vikaa. Toivottavasti tuo auttaa (ja jos auttaa niin kannattaa ehkä vähän ripittää huoltajaa).
Otto: "Spell AC/DC" Lisa: "A C D C" Otto: "Nuh-uh! You forgot the lightning bolt"
gator
08.01.2008 09:46:53
Tällainen vahvistin olisi minulle tulossa huomenna koesoittoon, ja haluaisin kuulla muidenkin kommentteja laitteesta. Onko siinä joitain heikkouksia joita ei välttämättä parilla kokeilukerralla huomaa? Mikä olisi järkevä hinta joka tuosta kannattaisi maksaa. Kyseinen yksilö on juuri huollettu ja on ulkoisestikin uutta vastaavassa kuosissa.

Liikkeessä pyytävät siitä 980 euroa ja vaihdossa saisin omasta Marshall JMP Reissuesta (se valkoinen nuppi) 550 euroa. Onko törkeä hintapyyntö?

Ei kannata antaa vaihdossa mitään liikkeeseen. Myy vanha nuppisi erikseen jos se on pakko myydä.
Kivijalka
08.01.2008 10:08:25
Ei kannata antaa vaihdossa mitään liikkeeseen. Myy vanha nuppisi erikseen jos se on pakko myydä.

Eiköhän ketjun aloittaja ole jo valintansa tässä vuosien varrella ehtinyt tekemään. ;)
If you ain't a ninja, you ain't shit!
Dr. Muff
08.01.2008 10:23:28

Kasari mesat on rakennettu aikana, jolloin putkivahvareita halveksuttiin niiden ison ja epäkäytännöllisen koon takia. Eli ne koitettiin rakentaa hahdollisimman pieniksi, osien laadun kustannuksella. Ja tänä päivänä niihin on vaikea löytää varaosia, koska sellaista paskaa ei mistään löydy. Kylähän mesat ovat ominaisuuksiltaan ylivoimaisia ja soittajaystävällisiä, mutta kysykää insinööreiltä ja vahvistinteknikoilta jotain niiden rakennustavasta, eikä myyjiltä. Niiden huolto on yhtä helvettiä kukkarolle, ja ennemmin tai myöhemmin se on pakko käydä läpi, sillä vahvarit tarvitsevat myös huoltoa. Pekkä putkien vaihto ei estä kymmenen vuotta vanhoja kondensaattoreita kuivumasta.

Mulla oli lainassa Studio .22 jossa oli huojuntaa. Oliko se sitten oskilointia en tiedä. Lisäksi puhtaalla kanavalla heti käynnistämisen jälkeen tuli jännää ring mod-efektiä. Se tuli kyllä kuntoon, mutta korjaajalla meni vian paikallistamiseen joku tunti. Voin tarvittaessa antaa vaikka sen korjaajan yht tiedot jos häneltä haluat kysyä vinkkiä mistä vikaa kannattaa etsiä. Sikäli kun nyt muistaa kyseisen tapauksen..
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
gator
08.01.2008 11:25:51
Eiköhän ketjun aloittaja ole jo valintansa tässä vuosien varrella ehtinyt tekemään. ;)

Haha. Eihän sitä koskaan voi varmaks tietää.
Ilkka the kitara
08.01.2008 18:42:29
Mesan Caliber ja DC - sarja on kuuluisia siitä että efektilooppi alkaa aiheuttamaan tuollaisia oireita; eli kannattaa kokeilla laittaa piuha looppiin ja jos se paranee sillä niin lähteä siltä suunnalta etsimään sitä vikaa. Toivottavasti tuo auttaa (ja jos auttaa niin kannattaa ehkä vähän ripittää huoltajaa).

Efektiloopin toimintahäiriö voi tuskin polttaa sulaketta ja saada vahvarin käymään liian kuumana, vai voiko? Pääteputkille menevä virta oli totaalisesti pielessä, kuulemma. Voiskohan sillä olla jotain tekemistä loopin kanssa?
Mua rupes meinaa huolestuttamaan ku en oo kokeillu tota piuhakikkaa. =|
Toivottavasti se on kokeillu se korjaaja.

Se oli kyllä noin pari vuotta sitten ollu 400€:n huollossa, ja en usko että korjaajilla on joku ihme taipumus olla niin ajattelemattomia että ne toinen toisensa jälkeen jättää huomiotta tollasen pikku jipon.=/ toivottavasti...
Ilkka the kitara
08.01.2008 18:48:46
Mulla oli lainassa Studio .22 jossa oli huojuntaa. Oliko se sitten oskilointia en tiedä. Lisäksi puhtaalla kanavalla heti käynnistämisen jälkeen tuli jännää ring mod-efektiä. Se tuli kyllä kuntoon, mutta korjaajalla meni vian paikallistamiseen joku tunti. Voin tarvittaessa antaa vaikka sen korjaajan yht tiedot jos häneltä haluat kysyä vinkkiä mistä vikaa kannattaa etsiä. Sikäli kun nyt muistaa kyseisen tapauksen..

Juu kiitos! Mä voisin sille soittaa jos se vaikka osais heittää jonkun diagnoosin. Missä se muuten pitää puljuaan? Jos on kovin kaukana turusta nii voi mela.

Tää kaveri ketä mun vahvaria nyt korjaa on töissä myös Turun F-musiikin myyjänä että se hidastaa noita huoltohommia aikas paljon myös.
Insane Kane
08.01.2008 19:43:32
Rämppäätte vanahaa ketjua XD
Kaliperin hinta tipahtanu sitten muutamassa vuodessa:
http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=1528
Ei näin! >=)
Veli
08.01.2008 20:01:04
Rämppäätte vanahaa ketjua XD
Kaliperin hinta tipahtanu sitten muutamassa vuodessa:
http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=1528

Onpa tosiaan. Eipä noita toisaalta ole ihan hirveästi näkynyt myynnissä viime vuosina, että paha mennä sanomaan onko yksittäinen halpa hinta vai onko yleinen trendi tuohon suuntaan. Toisaalta Mesan F-halpissarjan myötä voi olla että Caliberista on tullut hieman väliinputoaja mikä sitten näkyy kysynnässä ja hinnassa.
lukeman
09.01.2008 01:09:41
Onpa tosiaan. Eipä noita toisaalta ole ihan hirveästi näkynyt myynnissä viime vuosina, että paha mennä sanomaan onko yksittäinen halpa hinta vai onko yleinen trendi tuohon suuntaan. Toisaalta Mesan F-halpissarjan myötä voi olla että Caliberista on tullut hieman väliinputoaja mikä sitten näkyy kysynnässä ja hinnassa.

On tainnut hintataso laskea kuten studio 22:ssakin. Tokihan noita kalliimmallakin "saa". Hintaa yleensä nostaa hieman se graafinen eq.
Sammo
09.01.2008 08:28:55
Efektiloopin toimintahäiriö voi tuskin polttaa sulaketta ja saada vahvarin käymään liian kuumana, vai voiko? Pääteputkille menevä virta oli totaalisesti pielessä, kuulemma. Voiskohan sillä olla jotain tekemistä loopin kanssa?
Mua rupes meinaa huolestuttamaan ku en oo kokeillu tota piuhakikkaa. =|
Toivottavasti se on kokeillu se korjaaja.

Se oli kyllä noin pari vuotta sitten ollu 400€:n huollossa, ja en usko että korjaajilla on joku ihme taipumus olla niin ajattelemattomia että ne toinen toisensa jälkeen jättää huomiotta tollasen pikku jipon.=/ toivottavasti...

Eli ironiaa heti aamusta ? Mä luin kahteen kertaan tämän ketjun varmistukseksi ja en huomannut että missään siinä mainittiin että vahvistin polttaa sulaketta ja saa vahvarin käymään liian kuumana, vai voiko? Pääteputkille menevä virta oli totaalisesti pielessä, kuulemma..

Veli : Tehot saattoivat häipyä parin kymmenen minuutin soittelun jälkeen ja ääni "huojui" voimakkaasti.
Ilkka The Kitara : Mulla oli sama vika ja vahvari on ollu kuukausia huollossa
Sammo : Mesan Caliber ja DC - sarja on kuuluisia siitä että efektilooppi alkaa aiheuttamaan tuollaisia oireita
Ilkka The Kitara : Efektiloopin toimintahäiriö voi tuskin polttaa sulaketta ja saada vahvarin käymään liian kuumana, vai voiko? Pääteputkille menevä virta oli totaalisesti pielessä, kuulemma.

Eli jos tuo oli kuittailua niin se meni sikäli huti että omassa DC3:ssa ensin mainittu sama vika osoittautui juurikin tuoksi efektiloopin toimintahäiriöksi ja Mesaa ennen maahantuonut putiikki ehdotti siihen ensimmäiseksi putkien vaihtoa, eli ehkä tuo pikku jippo ei ole niin yleisessä tiedossa. Tai sitten sun Mesassa ei ollut sama vika?
Otto: "Spell AC/DC" Lisa: "A C D C" Otto: "Nuh-uh! You forgot the lightning bolt"
Ilkka the kitara
09.01.2008 15:40:40
Eli jos tuo oli kuittailua niin se meni sikäli huti että omassa DC3:ssa ensin mainittu sama vika osoittautui juurikin tuoksi efektiloopin toimintahäiriöksi ja Mesaa ennen maahantuonut putiikki ehdotti siihen ensimmäiseksi putkien vaihtoa, eli ehkä tuo pikku jippo ei ole niin yleisessä tiedossa. Tai sitten sun Mesassa ei ollut sama vika?

Ei ollut kuittailua. Relax=) sori jos, ja kun, olin ilmeisesti epäselvä.

Mun vahvarissa meinaan ensin huojui saundi, (ja maahantuojan hemmot ehdotti päteputkien vaihtoa, eli ongelma vaikutti samalta) ja kun putket oli vaihdettu, niin se poltti vähän ajan soiton (10min) jälkeen sitten sulakkeen ja ennen sitä hehkutti putkia ku kiuasta.

Mä mietin että kulkeeko efektilenkissä niin iso virta että se voi tehdä noin? Kerro ihmeessä jos tiedät. ( tätä yritin ensin kysyä, mutta tuli väärinymmärrys=)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)