Aihe: DVD:t ja aluekoodit
1
Mechanizm
11.04.2005 20:17:51
Kyllähän nuo kikat toki toimii. Ne on laitevalmistajien porsaanreikiä elokuvien levittäjiä vastaan jotka ovat taanneet maksimaalisen rahantuotannon ajamalla läpi uskomattomat määrät lakeja, joihin nykyään kuuluvat myös lait jotka kieltävät kaikkien suojauksien, myös aluekoodin kiertäminen. Laitevalmistajan etu tietenkin on että ihmiset tietävät että heidän laitteistaan voi näppärästi muutamalla kaukosäätimen painalluksella moiset rajoitukset kiertää.
Buttfucked in Neverland Ranch #82
Silvio Dante
11.04.2005 23:01:56
Mulla oli aluksi sama "ongelma" oman DVD soittimen kanssa. Ensin vaan joltain nettisivustolta koodi, hiukan kaukosäätimen näppäilyä, ruuden yläkulmaan ilmestyi teksi "region free" ja eiku kattomaan aluekoodattuja levyjä. Mulla on ainakin kokemuksia 1, 3 ja 6 aluekoodatuista levyistä jotka toimii yhtä hyvin ku 2 tai 0 aluekoodatut levyt.
Pääasia että pizza kuuma ja herkullinen
Kimmo72
12.04.2005 06:31:51 (muokattu 12.04.2005 06:32:43)
Juu. Kyllähän toi on tavallaan Wanha... Mulla on Lidlin "kaiken toistava" DVD soitin jossa aluksi oli koodi 2. No pienen surffauksen jälkeen löytyi koodi, jolla sen sai nollaksi. Eli nyt toimii usa versiokin dream theaterin budokan live ja kaikki muut...
Onhan näitä.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Jormaz
12.04.2005 09:15:10
Xbox on ilmeisesti aluekoodi kahteen säädetty, ei taida onnistua kuin modaamalla muiden kattelu?
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Alpha
12.04.2005 10:35:46
Dodih. Löyty ohjeet tuon United DVD4062M vermeen koodin muuttamiseen.
Mechanizm
12.04.2005 10:48:22
Xbox on ilmeisesti aluekoodi kahteen säädetty, ei taida onnistua kuin modaamalla muiden kattelu?

Juu, ei onnistu.
Buttfucked in Neverland Ranch #82
Jormaz
12.04.2005 18:00:29 (muokattu 12.04.2005 18:02:53)
Perhana, tekis mieli tilaa Amazonista halpoja R1-levyjä mutta sitten taas ei enää viittis ostaa mitään halpaa ei-polttavaa ja sitten taas haluaisin oottaa että polttavien hinnat vielä laskis. Paska.

Amazonissa Simpsonien vitoskausi R1 - 25 €.. että semmosta.
In Goth We Trust!
blastoff
11.05.2005 00:30:54
Tietääkö joku löytyykö Helsingistä sellaista liikettä, jossa saisin halvalla modattua DVD-soittimeni aluekoodivapaaksi? Tuon minun soittimen (Sony DVP-NS305) aluekoodin saisi kyllä ihan helposti nollaksi sellaisella vähän "hienommalla" kaukosäätimellä, mutta en nyt pelkästään tätä hommaa varten viitsisi sellaista lähteä hankkimaan.
Mechanizm
11.05.2005 07:37:36
Tietääkö joku löytyykö Helsingistä sellaista liikettä, jossa saisin halvalla modattua DVD-soittimeni aluekoodivapaaksi? Tuon minun soittimen (Sony DVP-NS305) aluekoodin saisi kyllä ihan helposti nollaksi sellaisella vähän "hienommalla" kaukosäätimellä, mutta en nyt pelkästään tätä hommaa varten viitsisi sellaista lähteä hankkimaan.

Korjatkaa jos olen väärässä. Minulla on sellainen kuva että aluekoodien kiertäminen, samoin kuin kopiosuojauksien purkaminen, olisi nykyään laitonta ja näin ollen niiden teetättäminen liikkessä olisi hankalaa.
"Forever is a long time" - Yngwie Malmsteen
Jormaz
11.05.2005 07:42:12
Laitonta? Ei kai.. no jos on niin kantakaupunkiin vaan johonkin huoltoliikkeeseen, auttavat varmasti mielellään.
In Goth We Trust!
Mechanizm
11.05.2005 11:04:09 (muokattu 11.05.2005 11:05:32)
Electric Frontier Finland ry:n sivuilta poimittua. Eli kyllä aluekoodisuojauksien kiertäminen edelleen on sallittua.

Hallituksen esityksen perusteluosassa sanotaan, että nykyisin käytössä olevat aluekoodisuojaukset saisi kiertää. Toisin sanoen tällä tietoa aluekoodittomat DVD-soittimet ovat ja pysyvät laillisina ja jokainen saa aluekoodin soittimestaan laillisesti ohittaa. Tämän pitäisi koskea myös niitä pienyrityksiä, jotka modaavat muualta ostettuja soittimia siten, että niillä voi soittaa kaikilta alueilta ostettuja levyjä. Asian pitäisi siis olla hyvin selvä, mutta valitettavasti lakitekstin perusteluosa on tällä hetkellä vielä tulkinnanvarainen ja aluekoodien kiertämisen laillisuudesta liikkuu hyvin kummallista tietoa.

EFFIn tiedossa on, että monet suomalaiset levyjen ja laitteiden vähittäismyyjät sekä laitevalmistajat eivät tiedä aluekoodien laillisuudesta juuri mitään. Erään laitevalmistajan mukaan on laitonta myydä aluekooditon soitin Suomessa. Toisen laitevalmistajan mukaan olisi laitonta poistaa aluekoodirajoitus. Kolmannen laitevalmistajan mukaan myyjä kyllä poistaa rajoituksen heidän soittimestaan, jos asiakas sitä liikkeessä pyytää. Eräs suuri vähittäismyyntiketju taasen vastasi, että "eikös kaikki soittimet ole nykyään aluevapaita?".

Tietämättömyyden määrä on hämmästyttävä eikä sen syitä voi kuin arvailla. Voimme siksi vain toivoa, että lakitekstin perusteluja entisestään selkeytetään. Lain tultua voimaan olisi suotavaa, että myös levyjen oikeuksien haltijat selvästi ilmoittaisivat vähittäismyyjille ja laitevalmistajille aluekoodien kiertämisen olevan laillista puuhaa. Vain kuluttaja kärsii epätietoisuudesta.

e: tekijänoikeus FAQ osoitteesta http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html
"Forever is a long time" - Yngwie Malmsteen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)