musamies 10.04.2005 16:31:17 (muokattu 10.04.2005 17:14:50) | |
---|
Tein tuossa havainnon, että näköjään sustain pedaalia käyttämällä voi pelkällä oikealla kädellä tehdyssä urkusoitossa jonkin verran korvata vasenta kättä jos vasen käsi on varattu koska sillä soittaa bassoa. Pystyy ottamaan esim. laajemmalle levitettyjä sointuja - kuin olisi kaksi kättä käytössä urkusoittoon. Mitä mieltä muut on: Sopiiko sustain pedaali urkusoittoon vai pitääkö se oikeista Hammondeista kumpuavaa traditiota pilkkanaan? |
Juho L 10.04.2005 16:44:47 | |
---|
Sustain-pedaali urkusoitossa saa puristit lyömään sinua turpaan, mutta mikäs siinä muuten. "Minkä taakseen jättää, siihen etäisyyttä kasvattaa." - Sananlasku
IMIK - Perustajajäsen #2. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
musamies 10.04.2005 17:14:04 | |
---|
Sustain-pedaali urkusoitossa saa puristit lyömään sinua turpaan, mutta mikäs siinä muuten. Kyllähän siitä hyvästä voi pieni ystävällismielinen läimäys olla paikallaan. ;-) Itse kammoan kun jotkut keinohammondin soittajat käyttää jopa bender namiskuukkelia, joka minun mielestä täysin sopimatonta jos kunnioittaa traditiota. Ei ole tullut toistaiseksi hankittua midijalkiota, vaikka sellainen olisi tässä hommassa vähintäänkin paikallaan. Ovat vaan aika kalliita kun en kuitenkaan mihinkään oktaavijalkioon tyydy. |
JPQ 10.04.2005 18:40:28 | |
---|
Kyllähän siitä hyvästä voi pieni ystävällismielinen läimäys olla paikallaan. ;-) Itse kammoan kun jotkut keinohammondin soittajat käyttää jopa bender namiskuukkelia, joka minun mielestä täysin sopimatonta jos kunnioittaa traditiota. Ei ole tullut toistaiseksi hankittua midijalkiota, vaikka sellainen olisi tässä hommassa vähintäänkin paikallaan. Ovat vaan aika kalliita kun en kuitenkaan mihinkään oktaavijalkioon tyydy. Ymmärrän tuon bender jutun se on vaan niitä että synilläkin soittimia korvatessa pitäis soittaa mieluiten niitä niin että se on uskottavaa. Eli jos esikuvalla ei johonkin pysty nini ei kopiollakaan siinä ole järkeä paitsi jossain lasten ohjelman taustamusassa ehkä jossa voi vaikka soiittaa melodiaa synan pick bassin yläosalla.:) (esimerkki) |
Snowblind 10.04.2005 22:16:10 | |
---|
paitsi jossain lasten ohjelman taustamusassa ehkä jossa voi vaikka soiittaa melodiaa synan pick bassin yläosalla.:) (esimerkki) Eihän tuossa mitään outoa ole koska pääseehän bassoillakin vaikka miten korkealle. "Many musicians have dreamed of compact technological boxes, inside which all audible sounds, including noise, would be ready to come forth at the command of the composer" - John Cage 1942 |
samulijp 10.04.2005 22:30:31 | |
---|
Mutta miksi toisaalta pitää olla suppea ja rajoittunut? Eikö pitäisi tänäpäivänä käyttää kaikeea niitä apukeinoja mitä on käsillä ja mistä tykkää? Kyllä varmaan alkuperäiset hammondistit olisivat ihan mielellään ottaneet sustainpedaalin käyttöönsä. Itsekkin haen tosin originaalia soundia joten eipä tule käytettyä muuta kuin lepan ohjaamiseen. Looking for Leslie. |
M.i.k.key 10.04.2005 22:32:32 | |
---|
Apuvälineitten käyttö sallitaan. Useasti semmoinen tilanne että urulla pitkä päätyyn, pedaali pohjaan, sit toinen käsi soittaa synaa ja toinen säätelee eri asioita. Tekniikka on hyvä renki... Mä lopetan nää hommat! |
Fuzzy Boner 10.04.2005 22:37:55 | |
---|
Itse kammoan kun jotkut keinohammondin soittajat käyttää jopa bender namiskuukkelia, joka minun mielestä täysin sopimatonta jos kunnioittaa traditiota. Ray Charles aikanaan bendaili piano- ja e-pianosoundeja. Mahtavaa hommaa! Olet kirjoittanut keskusteluun 7655 kirjoitusta |
mart-t 10.04.2005 22:46:37 | |
---|
Eli jos esikuvalla ei johonkin pysty nini ei kopiollakaan siinä ole järkeä paitsi jossain lasten ohjelman taustamusassa ehkä jossa voi vaikka soiittaa melodiaa synan pick bassin yläosalla.:) (esimerkki) Mut kyllähän Hammondilla pystyy bendaamaan - eiks vaan? Sanokaa mulle ihan suoraan - oonko mä liian lyhyt? |
musamies 10.04.2005 22:59:36 | |
---|
Mutta miksi toisaalta pitää olla suppea ja rajoittunut? Hyvä kysymys! Itte en ole mikään mallikelpoinen soittaja ja midikosketinsoittajana vasta aika tuore kun olen sitä ennen soittanut sähkömekaanisilla härvilöillä. Generaattoriurulla jotkut kikkailee generaattorin nopeutta muuttelemalla esim. virtaa katkoen. Ehkä digitaalisyntikoissa ärsyttää se kun niissä on monenmoisia ääniä, joita soittajat voi käyttää tutustumatta niihin ääniin liittyvään traditioon. Yleensä esim. koskettimistolla soitetut kitarat on perseestä... Midikoskettimiston ja tietokoneen ansiosta olen vihdoinkin saanut käyttöön myös jousisaundeja. Olen huomannut, ettei niitä ole hirveän helppo soittaa kovin katu-uskottavasti ja arvelen sen johtuvan siitä, että en ole vielä riittävän syvällisesti sisäistänyt jousiin liittyvää traditiota. Helppoa on tietysti lätkäistä joku sointu pohjaan, mutta ei sillä vielä kovin puhuttelevat viulutaustat tule. |
Eddy 10.04.2005 23:03:23 | |
---|
Itse kammoan kun jotkut keinohammondin soittajat käyttää jopa bender namiskuukkelia, joka minun mielestä täysin sopimatonta... Täytyy tunnustaa että kerran olen syyllistynyt itsekkin tuohon ihan julkisesti.Vieras lainasyna,jossa aivan paska urkusaundi ja pakko oli yrittää käyttää kaikki oljenkorret soolossa.Biisi oli Purple haze.Raiskasin kuulemma hienon biisin.Aikaa tästä on yli kymmenen vuotta,joten rikos lienee vanhentunut... Koskettelen soittimia... |
baron 10.04.2005 23:04:21 | |
---|
Hammondjäljitelmä on vain jäljitelmä. Jos jäljitelmässä on sustain pedaali ja sillä saa hyvän kuuloista niin mitä sitten? VAROITUS: Oheinen kirjoitus ärsyttää E C:tä. |
maza 10.04.2005 23:16:19 | |
---|
Oikea Hammond ei sustain-pedaalia kaipaa, mutta klooni on klooni. Itse en kyllä käytä... Hammondia ei pysty pitchbendailemaan, lukuunottamatta muutamia spinettimalleja (T-, L-sarjat) joissa pystyy virtakytkimellä saamaan aikaiseksi satunnaista heiluttelua. Keith Emerson käytti tätä kikkaa useinkin. Varsinaisen key transpose-funktion pystyy muuten aikaansamaan laittamalla urun sähkölähteen eteen taajuusmuuntimen ja muuttamalla sillä syötettävän sähkön taajuutta x) |
musamies 10.04.2005 23:29:22 | |
---|
Mun Hammond klooni on B4 ohjelma. Kokeilin vaihteeksi oikeaa L-100 sarjan urkua ja oleellinen ero on mm. siitä ja Sound City putkivahvistimesta tulevassa hajussa! Toinen L-100:sistani on varustettu jalkiolla ja toinen on made my minä itte poikkisahattu keikkamalli. L-100 sarjan urussa pidän sen jousikaiusta ja jalkiokin on kiva kun mulla ei nykyisin ole aina basistia. Tykkään mielelläni soittaakin itse bassot kun silloin ainakin kosketinsoittaja ja basisti osaa samat biisit. Myös L-100:sen kättöliittymä on tietokoneversiota selkeämpi, vaikkei se hullumpi ole tietokoneversiossakaan. |
U.Honey 11.04.2005 02:58:27 | |
---|
Muistaakseni täällä oli joskus threadi jossa keskusteltiin tuosta sustainpedaalin käytöstä. En kyllä muista sivuttiinko siellä tätä asiaa... My name is Baron, U.Honey Baron. |
JPQ 11.04.2005 03:47:38 | |
---|
Eihän tuossa mitään outoa ole koska pääseehän bassoillakin vaikka miten korkealle. On tuossa outoa eli ei kuulosta totutun musan kuuloiselta enään tuolloin mutta musta säännöt ei ole tärkeää vaan onko musa hyvän kuuloista eli ihan sama miten tulos on saavutettu. |
JPQ 11.04.2005 03:50:37 | |
---|
Hyvä kysymys! Itte en ole mikään mallikelpoinen soittaja ja midikosketinsoittajana vasta aika tuore kun olen sitä ennen soittanut sähkömekaanisilla härvilöillä. Generaattoriurulla jotkut kikkailee generaattorin nopeutta muuttelemalla esim. virtaa katkoen. Ehkä digitaalisyntikoissa ärsyttää se kun niissä on monenmoisia ääniä, joita soittajat voi käyttää tutustumatta niihin ääniin liittyvään traditioon. Yleensä esim. koskettimistolla soitetut kitarat on perseestä... Midikoskettimiston ja tietokoneen ansiosta olen vihdoinkin saanut käyttöön myös jousisaundeja. Olen huomannut, ettei niitä ole hirveän helppo soittaa kovin katu-uskottavasti ja arvelen sen johtuvan siitä, että en ole vielä riittävän syvällisesti sisäistänyt jousiin liittyvää traditiota. Helppoa on tietysti lätkäistä joku sointu pohjaan, mutta ei sillä vielä kovin puhuttelevat viulutaustat tule. Noihin kitaroihin sanon että eräiden synien kitarat on ihan kamalia jota saunditkin eli miksi yamaha s30 nylon kitara kuulostaa ihan teräkseltä ei siis teräskieliseltä ? eli piano,kitara ainakin siinä kämmitty ja hyvin paitsi särökitarat. ja digitaalisynissä monissa nykyään meininki että älyttömästi patcheja mutta laatu ei ole niin tärkeää ja sitten perus soolo trumpetit yms on hakusessa eli ihme efektoituja versioita löytyy soittimesta ja sektioita mutta soolo soittimet mättää. |
BaariMikko 11.04.2005 11:45:38 | |
---|
Oiskohan siinä S30:ssakin "EF Bypass" -namiskuukkeli, S80:ssa ainakin on. Ratkaissee soolosoitinongelman. Itse en oikeen kykene ymmärtämään, miksi noihin vehkeisiin ylipäätään pitää mitään kitaroita tunkea. Lopputulos kuulostaa joka tapauksessa paskalta... "Arvoituksellinen on oltava,
ei vain muiden silmissä,
vaan myös omissaan." -Søren Kierkegaard Ärlä #004 |
hörhö 11.04.2005 16:35:18 | |
---|
No jos sä saat jotain mielekästä tulosta aikaan, niin miksikäs ei. Tuota tosin epäilen hyvin vahvasti. Soita jotain, pistä näytettä, niin haukutaan sitten yhdessä. Kyllähän sustainpedaali on ihan hyvä asia, mutta valitettavan monet eivät osaa käyttää sitä hyvin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
Tuota tosin epäilen hyvin vahvasti. Soita jotain, pistä näytettä, niin haukutaan sitten yhdessä. Pistin näytteeksi tuollaista karmeeta paskaa mitä nyt tälläkertaa sattui irtoomaan: http://www.asikkalalainen.net/musa/karmeetapaskaa.mp3 Oon vähän flunssafiiliksissä ja soittaminen oli tuskaista ;-) |