Aihe: Basarin kalvoon reikä?
1 2 3
wom69
07.04.2005 16:36:16

miten se sit vaikuttaa että onko siinä kalvossa reikää vai ei kun bassarin mikittää keikalla? kärsiikö/paraneeko se soundi ilman sitä reikää??
Rock 'n' Roll ain't just a style of Music - Its a Lifestyle!
Animosity
08.04.2005 11:14:27 (muokattu 08.04.2005 11:17:08)

miten se sit vaikuttaa että onko siinä kalvossa reikää vai ei kun bassarin mikittää keikalla? kärsiikö/paraneeko se soundi ilman sitä reikää??

No kyllä niitäkin näkyy että on mikki kannun sisällä, mutta useimmat tekee/teettää kalvoon holen mm. sen takia että roudarilla on ennen keikkaa armoton peuhaaminen mikkiä asennettaessa.
Äänen laatujen eroon en osaa kommentoida sen kummallisemmin, mutta kyllä siinä luulis jotain eroa olevan ainakin ilmakierron ansiosta, luulisin että holella tulee luonnollisempi soundi. Kotikäytössä ainakin bassari kuulostaa huomattavasti paremmalta jos on kalvossa reikä...
Enemy within...
ddrum54
08.04.2005 22:03:56

Reiällinen basari on helpompi mikittää.

Soundi on sitten puhtaasti makuasia. Mulla ei ole reikää. Mä tykkään pitkäsointisesta hyvin resonoivasta basarista. Tilasin etukalvoksi Evans G1 yksikerroskalvon, sen mitä tomeissakin paljon alakalvona käytetään.
Suosittelen kokeilemaan, tulee nimittäin tosi muikean pehmeät soundit. Ainoa ongelma on se, että saattaa joutua odottamaan sitä kalvoa aika kauan. Ei ole kovin yleinen kalvotelineessä kaupassa.
Kaupassa G1:stä kysellessäni yleisin vastaus oli: Hä?? Ei semmoista kukaan basarissa käytä... Tilalle tyrkytettiin demppirenkailla varustettuja kalvoja.
No, mulla tuo batterkalvo on semmoinen ja en oikein ole ymmärtänyt, että miksi myös resokalvonkin "pitää" olla samanlainen.
Tietysti tämmöinen erittäin soiva basari ei oikein sovellu nopeaan tuplapoljentoon.
2`n 4
afro
09.04.2005 22:29:59
No, mulla tuo batterkalvo on semmoinen ja en oikein ole ymmärtänyt, että miksi myös resokalvonkin "pitää" olla samanlainen.

Ei tietysti välttämättä samanlainen, mutta kyllähän se huomattavasti keikalla jouduttaa mikitystä ja soundin hakemista, kun basari ei soi (eli käytännössä kumise) montaa sekuntia. Soimattomampi basari, kuten alussa mainitsit, on helppo. Jazz tietysti asia erikseen.
Rumpusoolo on kuin kusi pakkasella. Lämmittää vähän aikaa, mutta kaduttaa jälkeenpäin. -Antti Lehtinen
ddrum54
10.04.2005 16:41:56
Ei tietysti välttämättä samanlainen, mutta kyllähän se huomattavasti keikalla jouduttaa mikitystä ja soundin hakemista, kun basari ei soi (eli käytännössä kumise) montaa sekuntia. Soimattomampi basari, kuten alussa mainitsit, on helppo. Jazz tietysti asia erikseen.

Mikitystä varten mun basariin vaihdetaan reiällinen kalvo. Samoin, jos mun basaria tarvitsee dempata, niin se dempataan vain silloin, kun demppiä ehdottomasti tarvitaan.

Mun soittamisessa on suurin osa treenisoittoa, jossa ei basaria mikitetä. Samoin suurin osa bändimme keikoista on pienissä kaljakuppiloissa, joissa basaria ei mikitetä, eikä dempata.

Mielestäni ( huom.) basarin pitäminen koko ajan studiokuntoisena on hienon soundin hukkaanheittämistä. Minkä ihmeen takia ostaisin kalliit hienosoundiset rummut ja sitten pilaisin niiden soinnin demppaamalla ja tunkemalla basariin koko suvun patjat?

99% mun soittamisesta on mikittämätöntä soittamista. Ymmärrän kyllä teitä, jotka vietätte suurimman osan soittoajastanne studiossa tai suurilla estradeilla. Te pääsette tuskin koskaan nauttimaan rumpujenne akustisista ominaisuuksista.

Minä pääsen, mutta minä olenkin vain harrastaja. Eli siltä osin oikeastaan ei - kelvollinen muusikoiden.net:iin. : )
2`n 4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)