the jokke 25.03.2003 10:53:20 (muokattu 25.03.2003 10:53:32) | |
|---|
Tässä on usein se pointti, että yleensä kaikissa luonnollisissa äänissä on myös yläsävelsarjat. Meneeköhän kirkkourkujen alin ääni alle 20 Hz? Joka tapauksessa siitäkin kuulee ylä-äänet. Sama juttu koneissa: Jos vaikka systetisaattorista päräytät 15 Hz ääntä, siihen on ohjelmoitu osaksi oktaavia ylempi sävel ja siitä kvintti ylös jne. Puhdasta selkeästi alle 20 Hz siniaaltoa et kuule, sen voit vain tuntea. mut se oli PA:ta virittäessä sellainen laite (en nyt muista nimeä), jolla sitten saatiin sellainen puhdas siniaalto.. ei siinä mun mielestä mitään yläsävelsarjoja ollut.. |
paavi 25.03.2003 11:06:42 | |
|---|
mut se oli PA:ta virittäessä sellainen laite (en nyt muista nimeä), jolla sitten saatiin sellainen puhdas siniaalto.. ei siinä mun mielestä mitään yläsävelsarjoja ollut.. OK. Mikäs minä olen sanomaan, mitä kuulet ja mitä et? Sellainen pointti tässä vielä on, että puhdas siniaaltokin voi saada ympärillä olevat esineet resonoimaan ja tuottamaan ääntä. Se voi myös interferoida muiden sävelien kanssa.
Jos soittaisin humppaa, en olisi niin ahdistunut. |
the jokke 25.03.2003 11:16:01 | |
|---|
OK. Mikäs minä olen sanomaan, mitä kuulet ja mitä et? Sellainen pointti tässä vielä on, että puhdas siniaaltokin voi saada ympärillä olevat esineet resonoimaan ja tuottamaan ääntä. Se voi myös interferoida muiden sävelien kanssa. kyllähän siellä varmaan resonoi.. interferioida? mut siinä ekassa kirjotuksessa kerroinkin, että varmaan vain tunsin sen enkä kuullut.. se vain tuntui siltä, et sen ois kuullut. ota nyt tästä selvää. |
 25.03.2003 11:53:22 | |
|---|
niimpä niin... Kannattaa kuitenkin myös muistaa millä taajuukisa toistetaan. Kiuttimen ominaisuuksista riippuen aivan kaikki kiuttimet kun eivät toista 20HZ-20Khz.... Tuleepa mieleen Beatlesin Sgt.Pepper levylle lisätty koirien vitutus signaali yli 20 kHz. Levyhän julkaistiin vinyylillä, joka ei toista yli 13kHz, joten ei se ny aivan määrättömästi koiria vituttanu... |
Walrus 25.03.2003 14:20:09 | |
|---|
Mitenkähän muuten sais ilmoille sen South Parkin brown noisen, jolla saa ihmiset paskomaan housuihinsa? :) Sitä ois kiva luukuttaa lukion aamunavauksessa. Paksusuolen toimintataajuus on 4hz joten tätä nuottia tuskin pystyy nokkahuilulla soittamaan kuten South Parkissa :) Olisihan tuo kyllä perin hauska pila jollain stadionkeikalla 8D |
Jabbe 25.03.2003 14:22:30 | |
|---|
Paksusuolen toimintataajuus on 4hz joten tätä nuottia tuskin pystyy nokkahuilulla soittamaan kuten South Parkissa :) Olisihan tuo kyllä perin hauska pila jollain stadionkeikalla 8D Toimiiko oikeasti? Siis vähänkö Hoho. Musiikista puhuminen on kuin tanssisi arkkitehtuuria, mutta silti me puhumme siitä joka päivä. |
KMT 25.03.2003 20:59:06 | |
|---|
Eihän mulla ole mitään ongelmaa F#-kielen kans koska se on 23.1Hz Mä olen vain tyhmä... |
Pahisguy 25.03.2003 22:18:25 | |
|---|
Meillä oli koululla mm. 12" peerlessin autosubbari, riittävä pääte ja signaaligeneraattorikin. Se kaiutin oli pöntössä, jonka sai nojatuolin alle. Oli mukava istua siinä kun laitto muutaman kymmentä hertsiä ja isolle... Kun sitä taajuutta alko nostaan hertsistä ylöspäin, tuli alko kuuluun ensin kaiken maailman resonaatioita, millon hyppi pöydät tai kolisi (limsa)pullot, mutta en nyt muista taajuutta millä sen äänen alko kuuleen oikein kunnolla. Pitäs melkeen ottaa ja käyä kokeilemasa jos muistaa/vihtii/ehtii. Signaaligeneraattorihan tuottaa pelkkää sini/kantti-aaltoa, ja vain yhtä taajuutta kerrallaan. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972 |
Paddle 25.03.2003 22:35:05 | |
|---|
Joo, saa loppujen lopuksi aika eristetty systeemi ja hyvä "kaiutin" olla että saa vetästyä ihan puhtaan ääneksen alta 20 hertsin. Jännittäviä juttuja tosiaan nuo yläsävelsarjat ja äänten "värit". Nimim. *opiskelin niitä koulussa tänään* Tosimiehet pysyisivät hiljaa. |
Täytyykin kehittää ase joka kajauttaa ilmoille alle 20Hz ääntä infernaalisen kovalla. Ketään ei sitä kuule, mutta kaikkien rumpukalvot silti humahtaa veriseksi mössöksi. Ja kerrostalotkin kaatuilee.. hihi Sorry, mutta oot tavallaan myöhässä. Ainakin Kalevassa oli juuri vasta artikkeli, jossa kerrottiin USA:lla jo olevan jonkunsortin ääniase, jota mahdollisesti voitaisiin käyttää Irakissa esim. asutuskeskustaisteluissa. Pistää vissiin jotenki sisuskalut sekaisin tuo ääni, kuten joku tuolla mainitsikin.
|
DDelay 04.04.2003 16:26:17 | |
|---|
It`s all in your mind |
k1mm0 04.04.2003 16:34:37 | |
|---|
Ei se tunnu missään, kun on tuo viiden tonnin ilmapatsas pään päällä koko ajan. se oli seittemän, vai oliko jopa yheksän tonnin. kuitenkin.
"Meillä on varma tieto siitä, että Bin Laden on Afganistanissa tai jossakin muussa maassa tai sitten hän on kuollut."
- Yhdysvaltojen puolustusministeri Donald Rumsfeld |