Aihe: Ritchien blackmores tekniikkaan
1 2
biibob
09.04.2005 16:55:01
Eli mitkä ovat blackmoren sooloilussa sellaisia juttuja mitä se esim. käyttää paljon. Joitain mitä itse olen huomannut on "yhden nuotin toistaminen" ( eli yksi nuotti soi taustalla, jota hän varioi pienillä lickeillä). Toivottavasti ymmärsitte, kuultavissa esim. child in time. Vibraatto on myös todella tunnettu. Mitä muita löytyy?
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
sarkjan
09.04.2005 17:27:20
Eli mitkä ovat blackmoren sooloilussa sellaisia juttuja mitä se esim. käyttää paljon.

Ns. staccatopikkausta (nitkutusta nopeasta hitaampaan,samalla löysää venytystä )
Tremolopikkaus oli oli jossain vaiheessa pinnalla. Siinä samalla menee avoimia kieliä hyödyntävät lickit.

...
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
Necromuru
09.04.2005 20:05:28

Blackmorehan ymmärtääkseni myös soitti niin että plektrakäsi ei ottanut tukea kitaran rungosta laisinkaan. Samaa teknikkaa käyttävät mm. Van Halen (ainakin jossain vaiheessa) sekä Timo Tolkki.
Isältäni kuulin sellaista että sillä saisi nopeutta. (?)
Mene ja tiedä. Isä onkin basisti.
Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin.
Krice
09.04.2005 20:21:11

Blackmorehan ymmärtääkseni myös soitti niin että plektrakäsi ei ottanut tukea kitaran rungosta laisinkaan. Samaa teknikkaa käyttävät mm. Van Halen (ainakin jossain vaiheessa) sekä Timo Tolkki.

Ainoa millä on merkitystä lähteekö liike ranteesta vai sormista. Jos sormista niin soitto voi olla hitaampaa. Kun tukee kättä lankkuun niin on hankalampi soittaa ranteella, sormen nitkutus tulee melko väkisin mukaan siinä. Ritchiellä on kevyt, economy-tyylinen plektran käyttö eli toisin sanoen tekniikka pelaa.
Hiton hyvin kirjoitettu tuo otsikko...
Crossroad
09.04.2005 21:56:31 (muokattu 10.04.2005 12:46:01)
aika uskomattomia juttuja se teki 70-luvulla..juuri nuo child in time ja lazy kikkailut on ihan loistavia..
Robert
09.04.2005 22:16:09
G-molli pentoninen on myös kova sana...
:)

kalamies#4 >-)))>
BeeKoo
09.04.2005 23:34:32
laitan sulle aamulla pikaviestiin tarinaa..t:blackie fani jo 20-vuotta..nim"luulen osaavani lähes koko tuotannon.." lue "vaatimaton.."

Saa tännekin laittaa näkyville, mitä on tullut analysoitua kahlatessa RB:n tuotantoa läpi. Vois vaikka antaa plussan siitä hyvästä. :)
"Myth: if I practice with a metronome and crank it up a few notches every day I'll be playing like blazes in a few weeks. Fact: If this really worked everyone would be doing it."
biibob
10.04.2005 01:49:13
Mitenhän blackmore soittaa tuossa wolf to the moonissa nuo sooloa edltävät arpeggiot? En usko että soittaa niitä sweeppeinä. Kuulostaa, että hän olisi pikannut joka äänen.
Nazareth
10.04.2005 02:11:46
Ainoa millä on merkitystä lähteekö liike ranteesta vai sormista. Jos sormista niin soitto voi olla hitaampaa. Kun tukee kättä lankkuun niin on hankalampi soittaa ranteella, sormen nitkutus tulee melko väkisin mukaan siinä. Ritchiellä on kevyt, economy-tyylinen plektran käyttö eli toisin sanoen tekniikka pelaa.
Hiton hyvin kirjoitettu tuo otsikko...

Mitä tarkoittaa economy-tyylinen plektran käyttö?
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
spacemonkeyevolution
10.04.2005 06:02:20
Mitä tarkoittaa economy-tyylinen plektran käyttö?
FAQ: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=38&t=33453&o=0&co=0

Tuolta löytyy tälläinen pätkä:

Economy picking
Tiluttajan perustyökalu ;) Soitetaan säveliä vuoroin alas- ja ylöspäin, pyrkien hoitamaan viereiselle kielelle siirtyminen pienellä sweep-liikkeellä. Vähentää ranteen vatkausta verrattuna alternate pickingiin, antaen kuitenkin hyvän attackin* joka sävelelle. Eli mahdollistaa nopean soiton pienemmällä työllä. Siitä nimi 'taloudellinen'. Ei välttämättä ole kovin helppo omaksua, koska perinteinen plektrankäyttötapa "ykkösellä alas, kakkosella ylös" pitää unohtaa alkuunsa.
Don't worry, be heavy
biibob
03.05.2005 16:53:47
Kuinkas blackmore soittaaakustisella blackmore's nightissa? Eli soittaako plektralla vai sormin pääasiassa?
J_Mikkonen
03.05.2005 20:50:55
G-molli pentoninen on myös kova sana...

Jep, ja ite huomaan aina mahtavavan vibrakammen käytön Blackmoren sooloissa. Ja loistava vibraatto. Saundi ehkä parhaita tuolta ajalta. Burnin ja Child in Timen soolot ehkä parhaita.
Käynks mä täällä usein?
Morse Code
03.05.2005 21:06:41
Itse pitäisin Blackmorea kyllä ennen kaikkea aivan ylivoimaisena riffien väsääjänä, en niinkään soolomaakarina. Kyllähän levyillä on hengästyttäviä ja kauniin melodisia soolojakin, mutta livenä homma tuppaa menemään melkoiseksi sähläämiseksi. Eräs tavaramerkkinsä on myös villi vibraatto, mikä osittain lienee seurausta scalpatun otelaudan tehokkaasta hyödyntämisestä.
Today is a gift ; that's why it's called the present
biibob
03.05.2005 22:36:40
Jep, ja ite huomaan aina mahtavavan vibrakammen käytön Blackmoren sooloissa. Ja loistava vibraatto. Saundi ehkä parhaita tuolta ajalta. Burnin ja Child in Timen soolot ehkä parhaita.

Hauskana soolona voi sanoa kill the kingin soolo: kuin konekiväärillä ampuis:D
Brian May jr.
03.05.2005 22:44:24

Samaa mieltä, itsekin pidän Child in Timen sooloista erittäin paljon. Onhan mieheltä huttuakin tullut, mutta kaiken kaikkiaan hyvä ja innovatiivinen kitaristi.
biibob
03.05.2005 23:40:13
Kannattaa kuunnella blackmore's nightin musiikkia. Löytyy todella hienoa kitarointia. Olen itse hirveän kova blackmore's night fani. Renesanssi aiheena on uponnut aina. Musiikki, linnat, linnakylät... jne... Nytkun vielä suosikkikitaristi soittaa sellaista, niin mikä olisi parempaa. Kuunnelkaa: Writing on the wall (kova kitarasoolo, tai lopussa on mielettömän tyylitajuisia lickejä), under the violet moon (oma suosikkikappaleeni), cartouche (todella hyvä kappale, tekivät tämän kappaleen ilmeisesti saman nimiselle renesanssi tai keskiaikaiselle ravintolalle)
mievaan
03.05.2005 23:44:48
Blackmore käyttää myös aika paljon argeppio-sointuja. Ja ne kuulostaa aivan saaaiiirrrraaaaan hyvältä.
Poppamies#1 ,,/ ,,/
biibob
03.05.2005 23:48:36
Sitten oleellinen asia blackmoren komppauksessa on oktaaveiden käyttö. En osaa selittää tarkemmin, mutta kuunnelkaa kappaleet: man on the silver mountain, writing on the wall, starstruck, long live rock n roll, burn. Siinä nyt joitain esimerkkejä.
Puavali
04.05.2005 22:05:34
Itse pitäisin Blackmorea kyllä ennen kaikkea aivan ylivoimaisena riffien väsääjänä, en niinkään soolomaakarina.

Joo, noin luki soundissa noin vuonna 1981.

Kyllähän levyillä on hengästyttäviä ja kauniin melodisia soolojakin, mutta livenä homma tuppaa menemään melkoiseksi sähläämiseksi. Eräs tavaramerkkinsä on myös villi vibraatto, mikä osittain lienee seurausta scalpatun otelaudan tehokkaasta hyödyntämisestä.

Juu, tosi on. :-)

Mitenhän blackmore soittaa tuossa wolf to the moonissa nuo sooloa edltävät arpeggiot? En usko että soittaa niitä sweeppeinä. Kuulostaa, että hän olisi pikannut joka äänen.

Niin se teki.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)