Aihe: Prodigy-beatin salat?
1 2
Juntunen
04.04.2003 13:40:05

Johdatus prodigy-biitin alkeisiin. 89733K 2 ov.

Kurssilla käydään läpi tuon älyvapaan kohkauksen peruselementit ja rakenne. Mietitään toteutusta sampleilla valmiiden looppien sijaan. Kurssin tavoitteena on saada opiskelija tajuamaan biitin rakenne, valitsemaan oikeanlaiset samplet ja rakentamaan toimiva kohkausbiitti.

Pitäkääpä joku minulle tällainen kurssi.
noir
04.04.2003 13:41:41
Itseopiskelupaketteja saa ostaa levykaupoista, hinta muutamasta eurosta ylöspäin. Ei taida taaskaan parempaa konstia olla...
Friend of the devil is a friend of mine.
Jabbe
04.04.2003 21:20:20
biittien teko on taidetta, ei todellakaan ole helppoa. vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, kyllä se joskus vielä onnistuu... :)
Olenko jos ajattelen, että en ole, vai onko ajatukseni vain ajatus, että en olisi, mutta koska kuitenkin ajattelen, että en ole, niin en voisi ajatella että en ole, ellen olisi...
maelstorm
04.04.2003 22:38:52 (muokattu 04.04.2003 22:42:23)
mulla on jonkinlainen idea siitä mitä tarkoitat mutta on sanottava ettei prodigyllä mitään tavaramerkkikomppia ole mitä ei olisi muillakin ahkeraan käytössä.

näsäilyt veks - biitin valjastaminen on työlästä mutta kun keksit jonkun kompin kerran niin et sitten pääse siitä eroonkaan. Mun vihje sulle on sellainen, että aloita sillä että sulla on joku rumpukone auki, esim softa, ja rakentele sillä joku oikeasti toimiva kahden tahdin komppi. Sellainen, että kun saat sen mielestäsi valmiiksi käyt tupakalla ja annat sen luupata, ja sitten kun istut takaisin koneelle niin se ei vieläkään vituta.. sitten tiedät että jokin on suunnilleen kohdallaan. Sitten voit alkaa miettiä saundipolitiikkaa. Hae siis oikeasti ensin se biitti jonkinlaisilla soundeilla kohdalleen, ei niin väliä mitä siinä on mutta että se On, koska on tärkeä että hahmoitat sen kompin rakenteen itsellesi. Sen jälkeen alat käydä kompin sisältämiä elementtejä läpi että millaiset soundit niihin laitetaan.

onnea ja _kärsivällisyyttä_. Niin ja sitten kun tarvit tähän sun prodigy projektiin jonkun sekopään ärjymään ja hötkymään lavalle hirveässä kuosissa (ja uskomattomassa kampauksessa) niin pistä pikaviestiä ;o)))

edit: lisäys: perustekno/junkka/kiksu/mikä vain komppi on miltei aina kaksi tahtia pitkä. Sillä saa jo kokonaisia albumeita tehtyä ;) jos on esim softapohjainen rumpukone niin erilaisia fiiliksiä ja suvantokohtia saa helposti silleen että jättää snaret ja crashit ym vek ja pelkkä bassari jatkaa ja niin edelleen. sama komppi eri naamari, ekonomista biittitaidesävellystä..
a mystic can summon up maelstorms of fire, delete free will, or even stop time.
Jean
05.04.2003 19:03:56
Miksi jäljitellä toisen tekemää sen sijasta että itse keksisi innovatiivisen jutun?

Kannattaa harjoitella ja harjoitella ja harjoitella ja harjoitella biitien tekoa. Se on todellakin aikaa vievää ja tekemällä oppii... Sanoisin että ensimmäiseks osta kasa sample-cd:eitä ja aloita samplaus. Siitä se lähtee...
Juntunen
05.04.2003 19:50:11

Miksi jäljitellä toisen tekemää sen sijasta että itse keksisi innovatiivisen jutun?

Tuosta on tullut minulle vaan henkilökohtainen haaste. :) Minusta Prodigyllä on niin loistavia juuri nuo sekopäiset kohkaus/häsläys-biitit.

Konemuusikin tekemistä olen harjoitellut kyllä tovin jos toisenkin, mutta en tällaista nimenomaista komppia ole juurikaan ennen tehnyt.
Sebastian
07.04.2003 20:57:01
Mä elelen semmosessa käsityksessä että Breakbeatissa on melko tärkeitä eri näköset ghost nuotit. Eli esim Snaren perässä tulee parin kuudestoistaosanuotin jälkeen Snaren isku hiljempaa tai hieman eri saundilla. Vähän niin kuin samaan malliin miten delay toimii. Sit kun jokaisella percussiosoittimella on omat ghostinsa niin kyllähän siitä melkoista kohkaamista tulee. Tietysti niillä perkussioilla voi olla enemmänkin kuin yks ghosti jokaista iskua kohden. Sitten vaan rajut pannaukset ja efektejä peliin niin johan on semmonen mäiske ettei paremmasta väliä.
Juntunen
08.04.2003 00:44:03

Mä elelen semmosessa käsityksessä että Breakbeatissa on melko tärkeitä eri näköset ghost nuotit. Eli esim Snaren perässä tulee parin kuudestoistaosanuotin jälkeen Snaren isku hiljempaa tai hieman eri saundilla. Vähän niin kuin samaan malliin miten delay toimii. Sit kun jokaisella percussiosoittimella on omat ghostinsa niin kyllähän siitä melkoista kohkaamista tulee. Tietysti niillä perkussioilla voi olla enemmänkin kuin yks ghosti jokaista iskua kohden. Sitten vaan rajut pannaukset ja efektejä peliin niin johan on semmonen mäiske ettei paremmasta väliä.

Saman olen muuten huomannut. Helpoimmalla tuollaista saa kun laittaa esim. snarelle delayn vaikka triolitahtiin ja pannaa sen pingpongiksi. Jopas tulee sähellystä.
Mac Hine
09.04.2003 10:33:58
Noin vuosi sitten Future Music:issa oli "Prodigy Breakbeat
kurssi"... jos välttämättä haluat niin voin kaivaa numeronkin
jostain kun en ulkoa sitä muista.

Mac Hine
kupaasi
09.04.2003 12:18:46
Samplaa biitti ja tarkastele sen sisältöä jollain sample-editorilla. Näin näet missä mikin sample sijaitsee ja salaisuus aukeaa.

Moni hyvä biitti perustuu ihan peruskomppiin, jota on sävytetty usein älyttömällä määrällä hiljaisilla ja suht tummasävyisillä ghost-sampleilla. Se että miten itse tekee samantapaisen biitin vaati paljon työtä ja taitoa, sekä myös oikeat soundit. Varsinkin noiden ghost-äänien kanssa on oltava tarkka, ettei ne hypi liikaa silmille. Hyvin usein kaupallisissakin biiseissä käytetään valmiita biittejä sample-CD:ltä. Kyseessä on taitolaji, jonka hallitsee vain harvat, joten ei kannata ihmetellä miksei itse pysty samaan.
ganesha
09.04.2003 12:55:17
breakbeat ja drum&bass-biittejä peruskurssi osa 1:

hanki vanhoja jazz-ja funklevyjä, samplaile helvetisti ja rakenna niistä hyvää meininkiä. unohda rumpukoneet, niistä ei löydy groovea sitten kirveelläkään. nim. kokemusta löytyy.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
teknis
09.04.2003 14:03:29
yhdyn edelliseen lauseeseen, näin se homma etenee. jatsifunkkilevyt vaan tehokäyttöön, tsekkaa myös kaikenlaiset bossa/salsa/afrosysteemit.
phadej
25.04.2003 02:48:53

http://prodigycenter.com/?drumtabs
tosta löytyy tabseja, voi kattoo ja ihmitellä
voi sanoa että ne on loppuen lopuksi aika yksinkertaisia...

p.s. jos biitti ei kuulosta hyvältä ilman kaikenlaista kikkailua (ghostit, kaijut ja muuta sälää) ni ei se niidenkaan kanssa mikään huippu o...
krushing
25.04.2003 10:45:23

breakbeat ja drum&bass-biittejä peruskurssi osa 1:

hanki vanhoja jazz-ja funklevyjä, samplaile helvetisti ja rakenna niistä hyvää meininkiä. unohda rumpukoneet, niistä ei löydy groovea sitten kirveelläkään. nim. kokemusta löytyy.

samplehommasta samaa mieltä, rumpukoneiden groovettomuudesta en niinkään. kyllä se sieltäkin irtoo kun jaksaa vääntää. sitä elävyyttää saa toki samplaamalla helpommin.
Juntunen
25.04.2003 23:51:04

http://prodigycenter.com/?drumtabs
tosta löytyy tabseja, voi kattoo ja ihmitellä
voi sanoa että ne on loppuen lopuksi aika yksinkertaisia...

No näyttäisi olevan kyllä. Ihan ihmettelin. Taitaa prodigyn hemmokin samplata aika ahkerasti noita biittejä. Tuskin rumpukoneella kasailee.
Minä ja minun bändi. (tsekkaa uusi musanäyte)
phadej
26.04.2003 03:56:43

No näyttäisi olevan kyllä. Ihan ihmettelin. Taitaa prodigyn hemmokin samplata aika ahkerasti noita biittejä. Tuskin rumpukoneella kasailee.

ehkä ääniä sämplää, mutta mulla on jostain joku mielikuva että jossain biiseissä on ihan live rumpali... ja live esintymisissä... ja kun ne ei konettakaan käytä... vuonna 95 se oli aika vaikeata :)
jannu
12.05.2003 15:39:04 (muokattu 12.05.2003 18:19:23)
Oletko Juntunen kokeillut ohjelmaa nimeltä Buzz? Jos et, niin käy ihmeessä imuttamassa, se on ilmainen. Ohjelma on perusidealtaan aikalailla vastaava kuin ns. trackerit. Siinä' "peruspaketissa" (n.32mb) tulee mukana kivoja rumpukoneita, mm. Psi Drum2, jolla saa aikaan melkoisen tyylikkäitä Drum&Bass ja BigBeat komppeja. Ja kääntyvät waviksikin helposti. ohjelman opettelu saattaa tosin viedä tovin, mutta ei liian kauan.

http://www.buzzmachines.com

EDIT: Tuossa on äskenvääntämäni pätkä. Se ei ole juurikaan muuta kuin kamala, mutta saapi edes vähän osviittaa mitä buzzilla pystyy tekemään.

http://batman.jypoly.fi/~34323/muzak/breakbeat.mp3
krushing
13.05.2003 12:05:42

ja kun ne ei konettakaan käytä... vuonna 95 se oli aika vaikeata :)

öö...come again?
deepsleeper
19.05.2003 10:24:55
Häh? En tajuu miks jengi aina hehkuttaa miten vaikeeta biittien tekeminen on. Hyvän biitin tekeminen on 100 kertaa helpompaa kuin hyvän melodian sävellys tai groovaavien bassokuvioiden väsäys. Rummuissa kun ei tarvitse pelata nuottien ja sävelien kanssa. Rumpujen suhteen lähes kaikki mahdollinen on toteutettavissa ainoastaan rumpukoneella / softalla. Ei se vaadii niinkään taitoa tai lahjakkuutta. Se vaatii ainoastaan "kärsivällisyyttä". Pitää vaan jaksaa hiettää niitä biittejä hyvään kuosiin. Pitää tehdä niitä mikrosekunnin osasiirtoja ja runkata soundeilla, mutta ei se nyt jukenaut vaikeata ole.

Piis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)