Aihe: Putkicombo ja combo??
1 2
HavoCast
08.04.2005 23:37:27
Elikkä kysyisin et mitä eroa on putkicombolla ja tavallisella vahvistimella tarkalleen?? Ku olen hankkimassa uutta vahvistinta ja kesän jälkeen sähkistä.
...And Justice For All
08.04.2005 23:43:16
Hmm... siis ei ole olemassa "tavallista" comboa.
On kahdenlaisia, transistoreja sekä putkivahvistimia.
Combo taas on laite, jossa on vahvistin ja kaiutin samassa boksissa.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
McNulty
08.04.2005 23:46:50
Elikkä kysyisin et mitä eroa on putkicombolla ja tavallisella vahvistimella tarkalleen??

Mikä on tavallinen vahvistin???
Siis vahvistimia on kolmenlaista... Putkikoneet, hybridit (joissa usein putkietuaste) ja sitten täystransistorit.

Kyseessä on siis tekniikka jolla ääni tuotetaan.

Ku olen hankkimassa uutta vahvistinta ja kesän jälkeen sähkistä.

Putkikoneissa on usein pehmeämpi ja jotenkin eloisampi saundi. Kuulas, selkeä ja kestää huomattavasti enemmän volumea särkemättä saundia.

Hybrideissä on etuasteessa putki, jonka kautta tuotetaan särösaundit. Näistä hyviä esimerkkejä on esim. Laney TF-sarja ja Marshall AVT ja Valvestate... Välimallin ratkaisu siis.

Täystransistorit ovat sitten kokonaan transistoreilla toteutettu... siitä koneesta ei löydy putken putkea. Saundi on erilainen kuin putkikoneessa mutta eipä tartte huolehtia putkien vaihdosta.

Vahvistimen saundi on niin makuasia... toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Esim. Panteran Dimebag soitteli transistorivahvistimilla koska niissä oli parempi higain-saundi. Mutta lähes kaikki blues-äijät vetää putkikoneen kanssa sen lämpimän pehmeän saundin takia. Putkikoneet ovat myös yksinkertaisia huoltaa... nämä uudet digitalivehkeet ovat sellasia värkkejä että niissä pitää olla jo tietokoneet kiinni että jotain tajuaa... vanhan putkikoneen kolvaa kuntoon vaikka naapurin Keijo :))
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
HavoCast
08.04.2005 23:51:46
Joo, taidan hankkia tuon putkicombon kun "kannatan" enemmän bluesia kuin muita. Sanoit että transistorivahvistimien kanssa ei tarvitse huolehtia putkien vaihdosta. Paljonko nuo maksavat ja onko tuo tarpeellista kovinkaan usein?
McNulty
09.04.2005 00:01:13 (muokattu 09.04.2005 00:39:15)
Joo, taidan hankkia tuon putkicombon kun "kannatan" enemmän bluesia kuin muita. Sanoit että transistorivahvistimien kanssa ei tarvitse huolehtia putkien vaihdosta. Paljonko nuo maksavat ja onko tuo tarpeellista kovinkaan usein?

Riippuu ihan kuinka laitetta kohtelee ja kuinka paljon soittaa... kovin kaukana ei ole jos sanoo että pääteasteen putket vaihtaa ~kerran vuodessa... eli jollain 50e-80e selviää vuodessa tuosta... eikä tuo vuosikaan ihan "pakollinen" ole. tiedän tapauksia missä on soitettu monta vuotta samoilla putkilla, ja saundi on ollut ihan ok.

Pääteasteen putkien vaihtaminen itse on hieman ongelmallista. Päättärin putket kun pitää biasoida, siis että niiden "käynti" on tasaista, ei aiheuta hurinaa jne jne. Pääteasteen putket ovat siis hieman kalliimpia kuin etusputket, mutta jos kohtelee vahvistinta hyvin niin pääteasteen putket kestävät pitkään.

Biasoinnista on lisää asiaa useammallakin threadilla kun m.netin foorumia selaat / käytät hakua.

Toki voi ostaa "mätsättyjä" pääteputkia... eli siis Matched Duet tai Matched Quartet jolloin biasointi ei ole aivan pakollista, joskin kuitenkin suositeltavaa...

www.customshop.fi

sieltä näkee "putket" linkistä mitä nuo putket suunnilleen maksavat... mutta hyvän saundin takia pienet uhraukset ovat vain hyvästä.

PS. Tietysti löytyy hyviä "blues-koneita" (tai siis todella monipuolisia comboja) myös transistorien puolelta. Kokeile ihmeessa Tech21 uusin Trademark-sarjan combo. Ne ovat saundiltaan todella loistavia ja monipuolisia. Suosittelen varauksetta sellaista konetta sähkistä soittelevalle....

Eli siis tämä combo:
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/154/174/tm_60.phtml
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
kulmahiomakone
09.04.2005 00:25:53
Etuasteen putket kerran vuodessa? Mä en selvästikään ole perillä asioista...

Pääteputket saa vaihtaa kerran vuodessa jos paljon soittelee, mutta mä en ole edes niin vanha, että olisi ollut tarvetta etusputkia vaihdella muutoin kuin saundimuutoksia hakiessa.
HavoCast
09.04.2005 00:32:37
Kannattaako Warwickin 650€ putkicomboista maksaa noin paljon? Ku mulle sanottiin et Warwick ja Yamaha on sitä parasta laatua putkicombois.
jogo3000
09.04.2005 00:34:36

Itte en oo vielä vaihtanut putkia kertaakaan, täysputkikone jonka ostin käytettynä vuonna 2000.
"Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham
McNulty
09.04.2005 00:35:56 (muokattu 09.04.2005 00:37:44)
Etuasteen putket kerran vuodessa? Mä en selvästikään ole perillä asioista...

Pääteputket saa vaihtaa kerran vuodessa jos paljon soittelee, mutta mä en ole edes niin vanha, että olisi ollut tarvetta etusputkia vaihdella muutoin kuin saundimuutoksia hakiessa.

olet oikeassa... miun näppihäriö.
ei pitäis juoda ja kirjoittaa samaan aikaan :)
Pitää fiksata tuonne, että vältytään hämmingiltä.

Sorgen, bitte!!!

EDIT: jokohan se nyt olis lähelläkään totuutta?
kulmahiomakone
09.04.2005 00:47:40
->Valmistajien faqeissa selitätään usein epämääräisesti, että joka toisen pääteputkien vaihdon yhteydessä voisi vaihtaa etusputket - eli että etusputket kestäisivät kaksi kertaa sen ajan mitä pääteputket - mutta itse en ole huomannut tarvetta noinkaan tiuhaan vaihtoon. Pari etusputkea on muuttunut mun käytössä "mikrofoniseksi", tai mitä se häiriö nyt sitten ikinä onkaan, mutta toisaalta jotkut kymmenenkin vuotta vanhat etuasteputket saattavat olla vielä täysin käyttökelpoisia.

Muutenkin mulla on sellainen fiilis, että nuo "häiriöisiksi" muuttuneet etusputket olivat jotain susia, koska ne tekivät sen verrattaen lyhyessä ajassa - puolivuotta tai jotain...
askomiko
09.04.2005 01:08:14 (muokattu 09.04.2005 01:08:53)
Sekin, että jotkut Telefunkenit ja Mullardit kestänee kovaa käyttöä 25 vuotta, vs. Sovtekin vuosi. Siis etuasteputkina. Eipä ole minunkaan tarvinnut päätteitä kulumisen takia vaihdella, kun olen ehtinyt jo särkemään ne... Phillips EL34-pari, poks, nyyh.
"Helevetin nopia kairata kun on näin ohut jiä!"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Ze Kink
09.04.2005 01:56:57
Elikkä kysyisin et mitä eroa on putkicombolla ja tavallisella vahvistimella tarkalleen?? Ku olen hankkimassa uutta vahvistinta ja kesän jälkeen sähkistä.

No ptkissa on vähä semmone pyöräempi ja enemmän "sewet" saundi, itte tykkään enemmän. Hyäviä treankkujakin on, tietty. Tuossa metrin päässä makailee Peaveyl Classic 30, joka on varisn ouiva laitos.

soti oon vähä n huomallassa, mutta samaa mieltä olisin selvinpäin,fa
Mikä ois coolimpaa ku se et paavi tulis prätkällä nahkakledjuissa messuun? Ei mitään pellejä verhoja vaateina vaan kunnon niiteistä väsätty risti rotsin selässä!
-Helvetinpartaterä
Ze Kink
09.04.2005 01:58:01
Kannattaako Warwickin 650€ putkicomboista maksaa noin paljon? Ku mulle sanottiin et Warwick ja Yamaha on sitä parasta laatua putkicombois.

Oaman makuun kärjessä on Fender ja Marshal-, mut maku kysymysd
Mikä ois coolimpaa ku se et paavi tulis prätkällä nahkakledjuissa messuun? Ei mitään pellejä verhoja vaateina vaan kunnon niiteistä väsätty risti rotsin selässä!
-Helvetinpartaterä
Ze Kink
09.04.2005 01:59:25
Vahvistimen saundi on niin makuasia... toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Esim. Panteran Dimebag soitteli transistorivahvistimilla koska niissä oli parempi higain-saundi. M

;utta ennen kuolemaasa siirtyi Krankin putkivahvistimiin, eikö niinO?
-Helvetinpartaterä
LaXu
09.04.2005 02:26:45

Öh, käsittääkseni Warwick tekee vain bassovahvistimia ja mallistosta ei tietääkseni löydy yhtäkään täysputkivahvistinta (putkilla toteutettu etuaste ei ole yhtä kuin putkivahvistin). Yamaha taas ei tee ainuttakaan putkivahvistinta, joskus muinoin taisi olla joku Soldanon suunnittelema malli, mutta sitä ei ole tehty vuosikausiin.
booster
09.04.2005 10:15:27 (muokattu 09.04.2005 10:15:57)
Minusta nuo hybridivahvistimet voi olla ihan ok pelejä, mutta eipä siitä putkesta siellä niin kannata innostua. Yksi putki ei paljoa vaikuta. Kaikista ärsyttävintä on kun jotkut myyvät jotain Valvestatea ja sanovat sen olevan "puoliputkivahvistin", tai että siinä on "putkietuaste", argh.
HavoCast
09.04.2005 10:22:59
Öh, käsittääkseni Warwick tekee vain bassovahvistimia ja mallistosta ei tietääkseni löydy yhtäkään täysputkivahvistinta (putkilla toteutettu etuaste ei ole yhtä kuin putkivahvistin). Yamaha taas ei tee ainuttakaan putkivahvistinta, joskus muinoin taisi olla joku Soldanon suunnittelema malli, mutta sitä ei ole tehty vuosikausiin.

Joo, mun moka. Piti kirjoittaa Marshall ja Yamaha, ei Warwickkia. :D
PoLFus
09.04.2005 10:35:44

Joo, mun moka. Piti kirjoittaa Marshall ja Yamaha, ei Warwickkia. :D

Omasta mielestäni Orange, Fender-linja on sitä parasta. Tietysti on vielä noi arvostetut mesatkin.

En oo ikinä kuullutkaan Yamahan täysputkivahvareista.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ
HavoCast
09.04.2005 11:14:04
En oo ikinä kuullutkaan Yamahan täysputkivahvareista.

Toi Marshall ja Yamaha tarkotti et kuulemma parhaat vahvistimet. Ja sitte niinku kysyin putkicomboista... tai jotain.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)