Aihe: Vasenkätisyys
1 2
Youni
09.06.2004 13:20:25
No onhan tuo ihan naurettavaa alkaa niuhottamaan jostain hiton setin kääntämisestä. Sitten ymmärrän, jos kyseessä on joku setti kokoluokkaa Dave Lombardon setti.

Minä taas soitan kaikenlaista kädet ristissä. En soita vasurilla crashiinkaan, vaikka se olisikin helposti tuossa vasemmalla. Siinä kehittyy oikea käsikin, kun oikealta lattiatomilta venyttää sen käden siihen crashille. Se on kyllä ihan luontevaakin, koska siitä saa hiton nopeasti käden haikalle.

Itse aloitan fillistä riippuen. Olen keksinyt omia fillejä, jotka voi aloittaa vasurilla. Ei silti ole hankalaa aloittaa oikealla niitä fillejä. Omasta mielestäni olen opetellut suht paljon nopeita fillejä ja neljä iskua snareen ja kolmeen tomiin kesken kompin menee täysin timessä +- kahteen sekuntiin riippuen temmosta.

Vasurilla aloitettavia fillejä saa helposti:

-jos tahtilaji on 4/4 ja kyseessä 8-osafilli aloittaa fillin vasta toisella 8-osalla
-miettii käsijärjestystä
-fiilistelee!!

Kyllä se siitä!!
totomiettinen
09.06.2004 13:49:35 (muokattu 09.06.2004 13:52:57)
Voi, kun olisikin vasenkätinen! (monien rumpaleiden haave)
Sillä yleensähän vasenkätisillä se heikompi käsi(siis oikea) on parempi kuin meillä oikeakätisillä se meidän heikompi(vasen).= Yksinkertaisesti järjettömästi hyötyä rumpujen soitossa. Opettelisin itse soittamaan oikeakätisen setillä(mutta soittaisin siis haitsua vasemmalla jne.), saa paremman hyödyn tuosta asiasta, jonka aluksi mainitsin. Esimerkkinä Simon Phillips, joka taituroi molemmilla käsillä yhtä hyvin. Pystyy soittamaan molemmilla käsillä täsmälleen samoja juttuja, jonka vuoksi saa myös settiinsä sijoitettua kaiken varsin monipuolisesti.(soittaa siis haitsua milloin oikealla ja milloin vasemmalla) On itse keskipisteenä...miksi en syntynyt vasuriksi...
gmph
07.04.2005 13:00:26
Tervehdys taas! Long time no see.

Olen erilaisia stick control rudimentteja reenannut kumminkin päin pitäen kumpaakin kättä yhtä vahvana alusta asti. Näyttäisi tuottavan tulosta sillä nyt pystyy tosiaan käyttämään tuota "open handed" soittotapaa.

Päädyin siihen, että harjoittelen kaiken siten, että voin soittaa haikkaa vasemmalla kädellä ja ridea oikella kädellä.. vähän on tuskaa aluksi opetella hi-hat -> ride vaihdot.

Mutta mielenkiinnolla odotan, että mitä tulosta harjoittelu tuottaa. Vielä kun saisi setin, jolla voisi säännöllisesti noita reenata.. :)
Mr. Morrow
07.04.2005 14:19:22
Ite oon vasenkätinen. Kun alotin, yritin väkipakolla vetää setti "oikeinpäin" mut ei siitä tullu mitään.

Sitte käänsin rummut eikä siitä o muuta haittaa ollu paitti...jos meet yhteiskeikalle(menin) ja rummut on "oikeinpäin" ni se on iha v**un tyhmää mennä sinne kääntää niitä(tein)...JA SE KESTÄÄ!(varsinki jos omistaa vähän enemmä lautasia ku 1x crash ja 1x ride + haikat). Onneks en omista tuplasettii... :D

Oon kans vasenkätinen ja omistan tuplasetin. Sen kääntäminen on mielestäni helpompaa, kuin normisetin.
Ei tarvi vaihtaa ku haikan&riden ja tomien paikkaa ja taas pääsee vetään täysillä!
Heikoille voi olla liikaa kutsu Metallin, muttei niille joita ohjaa vaisto soturin!
NKVD
07.04.2005 18:42:23
Itsekin olen vasenkätinen, mutta minulla on oikea jalka se vahvempi. Syy siihen lienee se, että soittelin useita vuosia oikean kätisen setillä ns kädet auki, jolloin oikealla jalalla tuli soitettua basaria. Syy siihen miksi vaihdoin setin itselleni oikein päin oli se, että fillit lähti liidaamaan väärällä kädellä. Ei tämä silloin niin haitannut kun omaksi huvikseen lähinnä paukutteli, mutta pikkuhiljaa se alkoi enemmän ja enemmän ärsyttämään kun fillit ei menny puhtaasti loppuun saakka. Nyt olen puolisen vuotta soittanut haikka oikealla puolella ja tomit vasemmalla puolella (katsokaa kuvasta kun ei osaa selittää :) ). Nyt fillit saa menemään puhtaasti (joskus), mutta joitain fillejä olisi kuitenkin helpompi soittaa toisinpäin, esim trioleita yms. No se on vain treenattava täysillä.
Narodny Komissaryat Vnutrennikh Del
ltg
07.04.2005 19:32:53
Olen vasenkätinen, mutta soitan kuten oikeakätiset. En aloittaessani soittamista älynnyt kääntää settiä itselleni oikeinpäin, joten oikeakätisyys rumpujen suhteen on tullut treenattua. Välillä olen kääntänyt setin toisinpäin, mutta siitä on liikaa vaivaa. Ei jaksa treenata niin, kun kerran on hyvä näin. Vasemmalla liidausta harjoittelen tasaisin väliajoin.
Joidenkin mielestä groove saattaa jossain elämänvaiheessa olla lämmintä pissiä lahkeessa. On sanomattakin selvää, että olen eri mieltä.
Mosse0
07.04.2005 20:34:08
Mä soitan vasurilla, mutta setti on "normaalisti". Persoonallista se on ainakin.
Maailmassa oli turhan paljon sanoja liikkellä eikä sillä, joka sanoo paljon ole sana hallussaan
-imp-
08.04.2005 11:56:01
Olen itse vasenkätinen ja aloitin soittamaan vasurisetillä. Koulussa soitellessa oli vaan järjetön homma, kun piti ensin kääntää setti vasuriks ja soiton jälkeen vielä takaisin. Niinpä aloin treenaamaan oikeakätisten setillä niinkuin oikeakätiset treenaa.

Kun ikää ja järkeä tuli lisää aloin soveltamaan soittooni molempia käsiä molemmilta puolilta setin ollessa kuitenkin oikeakätisten (helpottaa keikkatilanteissa)

Molempikätisyys tuo mielestäni soittoon todella paljon rikkautta. soita fillit kuten vasuri oikeakätisten setillä, ja teet ainakin kitaristit ja basistit hulluiksi (fillit mukamas liian pitkiä tai lyhyitä, heh!)

Suosituksena kuitenkin, että soitat juuri niinkuin itsestä tuntuu parhaalta! Kukaan "soittopoliisi" ei voi tulla sanomaan, että tee niin tai näin. Jos tulee, käske painua suolle!

Vasenkätisyys on rikkautta!!!

http://www.student.oulu.fi/~kerimaa/fantto/98/vasurit.htm
ketkä vitun muut?
gmph
08.04.2005 16:47:03
Satuin törmäämään seuraavaan: http://www.vicfirth.com/artists/cobham.html

Voisihan tuota harkita, että laittaisi raidin haikan viereen.. ei niin hirviä roudaaminen ole siinä kuitenkaan :)

Meleko erikoinen setuppi muuten tuolla kaverilla :)
pehmo
08.04.2005 21:48:04

Varmaan avoin tyyli, niin voi muidenkin seteillä sitten rimpsauttaa.

PS. En lukenut, kuin ekan viestin.
Je dois partir
Simbe
08.04.2005 23:32:40 (muokattu 11.04.2005 11:12:47)
Turha viesti, poistoon...
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)