Aihe: rokujen elämänkerrat
1 2 3
e.c
07.04.2005 09:55:54
Tällänen kysymys ku tykkään ite lukea rokkarien elämänkertoja niin mikä on teidän mielestänne paras elämänkerta minkä olette lukenu? Jos sais itekkin vinkkiä mitä lukea seuraavaks..

Tällä hetkellä menossa Muddy Watersin hoochie coochie man. Paras minkä mä oon lukenu on ehdottomasti zeppelinistä stairway to heaven. Kiertuemanageri Richard Colen muistelmista, todenmukaisuudesta ei voi olla kovinkaan varma.. Uskomattomia juttuja!
pliksu
07.04.2005 10:04:45
Ainoa, johon olen jaksanut paneutua, on Lamppu Laamasen diskografia -tyylinen elämänkerta Dave Lindholmista. Myös tämä kirja, jossa julkaistiin Kurt Cobainin kirjeitä ystävilleen, on ehdottomasti katsastamisen arvoinen myös niille, jotka ei Kurtin musasta niin välitä. Hienoja ajatuksia.
Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään | Kalamies #13 >-)))>
Bonham
07.04.2005 10:09:29
Nipottaja iskee (edellisestä kerrasta onkin jo aikaa), se on "elämäkerta"...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Eqi
07.04.2005 10:09:36 (muokattu 07.04.2005 10:10:50)

Oikeista rokuistahan on kanssa tehty kirja joskus 90-luvun lopussa.

Siis rokut nuo Lahdessa vaikuttaneet tinnerinhaistelijat :)

-Eki

EDIT: Niin ja ehkäpä paras mitä olen itse lukenut on Topi Sorsakoskesta kertonut elämäkerta.. samaan sarjaan voisi lukea myös Baddingista kertoneen teoksen.
Älä kysy miksi minulla on kitara vaikka en osaa soittaa, sillä onhan sinullakin munat !
Dull Finn
07.04.2005 10:30:29

Jos enklanti taittuu niin taivas on rajana kirjapinolle. Suosittelen:

Ian Mc lagan-All The Rage (Small Faces/Faces/Keith Moonin avioliiton rikkominen/Stones... hiton hyvin äijä soittaa Hammondia ja kirjoittaa ainakin yhtä taitavasti)

Tony Fletcher-Dear Boy, The Life Of Keith Moon

Stephen Davis-Jim Morrison (räjäyttää pois No One Here Gets Out Alive-kirjan kylvämät myytit ja paljastaa uusia piirteitä liskokuninkaasta. Selvästikin hyvin tutkittu kirja, huhut on pyritty selventämään. Silti viihdyttävä, ja myyttienkin jälkeen Jimin elämä on uskomaton).
Viceroy
07.04.2005 10:38:07

Enpä oo montaa lukenut, mutta ainakin Lemmyn kirja oli meikäläiselle kova juttu. Vähän ehkä väritetty, mutta silti...

Lukekaa kiekkoilija Igor Larionovin elämäkerta!
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
2541
07.04.2005 11:06:12

Omasta hyllystä löytyviä suositeltavia ovat Phil Lynottin ja Thin Lizzyn tarina "The Ballad Of A Thin Man" (Stuart Bailey), "Reputation Is A Fragile Thing - the story of Cheap Trick" (Mike Hayes with Ken Sharp) ja sitten se Lemmyn opus.

Tällähetkellä olen lukemassa The Bandin tarinaa Levon Helmin näkökulmasta: "This Wheel's On Fire" (Levon Helm with Stephen Davis) ja tätä voin lämpimästi suositella, kiinnosti sitten The Bandin musiikki tai ei. Samoin Keith Emersonin "Pictures Of An Exhibitionist"; jos ELP:iä pidetään kylmänä ja huumorintajuttomana bändinä, voi käsitys ainakin Emersonista muuttua lukemisen jälkeen. Rehellistä ja hauskaa tekstiä, välillä kirjoittajan omalla kustannuksella.

Pitää vielä muistella lisää, aika paljon noita on tulut kahlattua.
Dull Finn
07.04.2005 13:05:02

Levon antaa aika raskaalla kädellä Robbielle huutia, ihan hyvästä syystä enimmäkseen. Varsinainen Arkansasin jäärä ukko kuitenkin on, taitaisi monien rock-ihmisten kanssa mennä sukset ristiin heti kättelyssä.
e.c
07.04.2005 14:47:45
Yks hyvä on myös Claptonista kertova kirja, en nyt muista nimeä. Käydään mm. läpi heroiinikausi ja sen jälkeinen alkoholistielämä sekä tietysti musiikkia.. Myös kolmiodraama George Harrisonin, erkin ja Georgen vaimon välillä oli mielenkiintoista luettavaa, ymmärtää biisien taustat paljon paremmin.
Flash
07.04.2005 15:07:31 (muokattu 07.04.2005 18:03:11)

Olen aina tykännyt lukea noita rock-elämänkertoja. Niinpä niitä löytyy omastakin hyllystä useita kymmeniä. Lisäksi kirjasto on ollut kovassa käytössä. Nykyisin tulee tosin herkästi ostettua. Pitääpä selata oma hylly läpi ja palata suositusten kanssa... Muutamia hyviä onkin jo mainittu.

E: Ja kiitos 2541:lle suosituksista. Nuo menevät varmasti seuraavaksi hankintaan (mikäli jostakin löytyy).

E2: Noniin, tässä muutamia opuksia, jotka olivat informatiivisia tai sitten ainakin hauskoja lukea:
- Aerosmith - Walk This Way (Davis, Stephen et. al.) Virallinen elämänkerta. Toimi varmasti jonkinlaisena tiennäyttäjänä Mötiköiden kirjalle.
- The Beatles (Davies, Hunter) Ainoa virallinen The Beatles historiikki. Eka laitos kirjoitettu bändin ollessa vielä kasassa.
- The Beatles - Revolution In The Head (McDonald, Ian) Kuivahko opus, mutta sisältää myös mielenkiintoista informaatiota ja analyysia. Vain todellisille diggareille.
- Paranoid - Black Days with Sabbath & Other Horror Stories (Wall, Mick) Lähinnä Mick Wallin huumehöyryisistä seikkailuista musiikkimaailmassa. Ihan hauska kirja kuitenkin.
- David Bowie (Buckley, David)
- Down The Highway - The Life Of Bob Dylan (Sounes, Howard) Uudenpi Dylan historiikki ja ihan hyvä sellainen.
- To The Limit - The Untold Story Of The Eagles (Eliot, Marc)
- Jimi Hendrix - Musician (Shadwick, Keith) Keskittyy lähinnä musiikkiin ja jättää skandaalien ja salaliittoteorioiden ruotimisen vähemmälle.
- Iron Maiden - Run To The Hills (Wall, Mick)
- Kiss And Sell - The Making Of A Supergroup (Lendt, C.K.) Kissin bisnespuoleen keskittyvä teos. Kirjoittaja korostaa itseään liikaa, mutta muuten ihan mielenkiintoinen.
- Led Zeppelin - Hammer Of The Gods (Davis, Stephen) Legendaarinen kirja. Sisältää myös paljon legendaa.
- Led Zeppelin - Stairway To Heaven (Cole, Richard) Sisäpiiriläisen kuvaus tapahtumista. Mielenkiintoinen.
- Lemmy - White Line Fever (Lemmy)
- Paul McCartney - Eilinen (Miles, Barry) Maccan omaelämänkerta Milesin kirjoittamana.
- Meat Loaf - To Hell And Back (Meat Loaf et. al.)
- Mötley Crűe - The Dirt (Strauss, Neil et. al.) Pakkohan se tämäkin oli päästää listalle. Hauskaa lukemista.
- Keith Richards (Bockris, Victor)
- Bruce Springsteen - Two Hearts - The Definite Biography, 1972-2003 (Marsh, Dave) Liikaa Pomoa nuoleskeleva teos, mutta faktat ovat kohdillaan, onhan kirjoittaja ns. sisäpiiriläinen.
- Shakey - Neil Young's Biography (McDonough, Jimmy) Ainoa kirja johon Niiloa itseään on haastateltu. Hän tosin yritti oikeustoimin estää kirjan julkaisun, mutta ei onneksi onnistunut siinä.
- Neil And Me (Young, Scott) Niilon isän kirjoittama ihan mielenkiintoinen kirja. Tosifaneille.
- Don't Be Denied - Neil Young The Canadian Years (Einarson, John) Varhaisvuosiin keskittyvä teos. Tosifaneille.
E3: Geoffrey Giulianon kirjoista on jäänyt yleensä vähän paskanmaku suuhun. Kannattaa ehkä vältellä.
E4: Stephen Davisin kirjat sen sijaan tuppaavat olemaan hyviä.
There Is A Light That Never Goes Out
Artist
07.04.2005 15:09:36
Vasta julkaistu 22 Pistepirkon historiikki on kuulemma hyvä. Itse en ole vielä ehtinyt hankkia, mutta uskallan suositella niillekin joita bändin musiikki ei kiinnosta.
I'm a never ever gonna be nothin' but a reggae rocker!
2541
07.04.2005 15:13:55

E: Ja kiitos 2541:lle suosituksista. Nuo menevät varmasti seuraavaksi hankintaan (mikäli jostakin löytyy).

Kirjastojen kaukolainauspalveluja kannattaa hyödyntää, Emersonin ja Helmin opukset sain noin käsiini ja lukuvuoroa odottaa ylläkin mainittu Keith Moonin tarina. Suht vaikea tuollaisia kirjoja on ainakin tänne pitäjille tilailla, Cheap Trickin kirjaa odotin pulisen vuotta, kunnes tilasin sen itse suoraan Amerikasta.

Yksi kaukolainalla luettu kirja oli King Crimson -opus "In The Court Of King Crimson". Suositeltava sekin.
Marlowe
07.04.2005 17:23:07
Olen aina tykännyt lukea noita rock-elämänkertoja. Niinpä niitä löytyy omastakin hyllystä useita kymmeniä. Lisäksi kirjasto on ollut kovassa käytössä. Nykyisin tulee tosin herkästi ostettua.

Samat sanat! Etenkin kaikenlaista Beatlesiin liittyvää tulee luettua. Keith Richardisin elämäkerta "Satisfaction" (kirj. Christopher Sanford) taitaa olla viimeisin lukemani rock-elämäkerta, ja kohta pitäisi käydä käsiksi Rock Scullyn kirjoittamaan Grateful Dead-historiikkiin "Living with the Dead". Suosittelen muuten Alice Echolsin kirjaa "Janis Joplin - paratiisin arvet".

Albert Goldmanin sleazyt rock-elämäkerrat (mm. Elvis) kannattaa jättää väliin, ellei sitten nauti yksinomaan törkyisistä yksityiskohdista - tai kaipa aika moni nauttii, Mötikätkin varmaan nauravat matkalla pankkiin. Musiikilla on näiden kanssa vähän tekemistä.

Jos jotakuta muuten kiinnostaa hankkia hyllyynsä hyvin edullisesti Philip Normanin "The Stones" (engl. pokkari) tai Dave Marshin Springsteen-tiiliskivi "Two Hearts : the Definitive Biography", niin pistäköön pikaviestiä.

Kirjastojen kaukolainauspalveluja kannattaa hyödyntää

Kauan eläköön yleinen kirjastolaitos! = )
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
e.c
07.04.2005 17:40:49
Suosittelen muuten Alice Echolsin kirjaa "Janis Joplin - paratiisin arvet".

Tonkin kirjan oon lukenu. Oli kyllä lukemisen arvoinen. Ei muistaakseni hirveästi hehkuttanu Big Brother And The Holding Company bändiä.. Janis on kyl raju mimmi!
...And Justice For All
07.04.2005 18:31:43
Tää uudehko Keith Richards-kirja vaikka siinäkin on ne samat tutut asiat.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
Bluesmies
07.04.2005 18:37:19
Tää uudehko Keith Richards-kirja vaikka siinäkin on ne samat tutut asiat.

Mäkin oon alottaas lukeen pian tota Keith Richards - Satisfaction. Kirjan lukeneet, mitä olette mieltä kirjasta?
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
angie_
07.04.2005 21:24:30
ei oo ihan elämänkerta mut pidin tosta Hannu Nybergin Elvis elää? -kirjasta kun sen lukasin joku vuos, pari sitten. Sen jälkeen oikeesti tuntu et ehkä Hän elääkin.. hih :)
If a vegetarian eats vegetables, what does a humanitarian eat?
Marlowe
08.04.2005 09:09:42
Itse luin. Odotin enemmän, mutta ei nyt mikään hirveä pettymys. Esim. Keithin itsensä läppää kirjassa on harvinaisen vähän, ja tuntuu kuin monet jutut perustuisivat kirjoittajan omiin johtopäätöksiin ja aatoksiin.

Sanfordin elämäkerta ei ole saanut Keith Richardsin virallista hyväksyntää, joten tämä puoli selittyy ihan sillä. Lopussahan on vielä huvittava "kuten luvussa X käy ilmi, ei Keith Richardisin kiinnostus kolmannen valtakunnan esineistöä kohtaan johdu mistään muusta kuin yleisestä kiinnostuksesta sotahistoriaa kohtaan"- selittelyosuus, jolla ilmeisesti pyritään ehkäisemään haasteita raastupaan.

Satisfaction ei tarjoa oikeastaan mitään sellaista, mitä Rolling Stonesinsa keskiverrosti tunteva ihminen ei jo tietäisi, mutta ihan luettava opus se kuitenkin on.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
e.c
08.04.2005 15:26:18
Ja jos vähänkään pitää jazzista niin Charlie Parkerin elämäkerta on ihan loistava. Muistaakseni sen ními on joku "Bird elää" ja se on suomennettu. Paljon tarinaa sen ajan jazz-elämästä ja erityisesti Birdistä. Aika sekava äijä ollu, mut niin kai ne kaikki nerot..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)