Jucciz 05.04.2005 16:16:23 (muokattu 05.04.2005 16:19:13) | |
---|
Celestion-tilauksen myötä on herännyt joitakin kysymyksiä, joten ajattelin kysäistä tässä ihmisjoukolta, mitä ongelmia saattaa tulla vastaan kitarakaapissa, joka on rakennettu kahdesta tai useammasta eri tyyppisestä kaiutinelementistä. Jostain kuulin tai luin, että erilaiset elementit samassa kaapissa saattavat synnyttää ainakin lievää vaihevirhettä (tai lopullisen soundin jonkinasteista vääristymistä) johtuen eri elementtien erilaisista taajuusvasteista, tai sen riski ainakin on kuulemma suurempi kuin samanlaisten kartioiden kanssa. Kuinka isoja nämä ongelmat todellisuudessa ovat vai ovatko ongelmia ollenkaan? Onko kahden tai useamman erilaisen elementin synnyttämä äänimaisema "epäjäsentynyt" tai muulla tapaa häiritsevä verrattuna tilanteeseen, jossa kaikki kaiutinelementit ovat samanlaisia? Odotan perusteltuja kommentteja ja kokemuksia (sekä hyviä että huonoja) eri elementeistä koottujen kaappien käytöstä. Etenkin te ääniaaltojen käyttäytymisestä enemmän tietävät ja pitkään soitto-, äänitys- ja miksaushommia tehneet, kertokaa ihmeessä kokemuksistanne sekaelementtikaappien kanssa, ne tulevat tarpeeseen. Itse tilaan kaksi Greenbackiä ja yhden G12H:n, mutta ratkaisematta on vielä, laitanko tulevaan 2x12-kaappiini molemmat Greenbackit vai yhden kumpaakin em. laatua. |
Kimmo72 05.04.2005 16:27:48 | |
---|
No mulla on senverran kokemusta, että mun Hughess & Kettner kaapissa on 2 kappaletta Celestion Vintage 30 ämyriä, sekä 2 kappaletta Celestion Hot 100 elementtiä, jotka tuovat alapäätä hieman normaalia enemmän. Tästä kuitenkaan mitään ongelmia ole syntynyt. Päinvastoin. Lahkeet lepattaa enemmän :) Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. |
kivi 05.04.2005 16:58:58 (muokattu 05.04.2005 17:02:51) | |
---|
Mulla on yhdessä 4x12" -koon yläkaapissa sen soundillisesti neljälle 12":lle liian pienen litratilavuuden kompensoimiseksi (ja muuten vain soundin laajentamiseksi) toisena parina kaksi Vintage 30:stä, toisena parina 10" (!) muistaakseni Greenbackit tai Jensenit. Toimii vallan hyvin. Soundi on syvä ja vahva. Sitten mulla on toisessa (suorassa, eli litratilavuudeltaan sopivassa) 4x12"-kaapissa pari Celestion G75:ia ja pari HH:n 12":ia. Toimii melkein vielä paremmin, varsinkin kun kaapissa on takana "hengitysrako". Soundi on kirkas ja sävykäs. Vanha trikki on laittaa stäkkiin löysemmät ja kirkkaammat elementit (esim Vintage30) ylös, ja jäykemmät (esim G75) maata vasten, niin bassokorostus jonka maaheijastus tarjoaa lähtee hitaammin syttyvästä ja selkeämmästä äänestä, ja stäkin skaala on laajempi kuin kummallakaan yksin. 2x12"-kaappi on muuten mun mielestä yleensä litratilavuudeltaan parempi kuin 4x12"-kaappi, varsinkin jäykähköille elementeille. Kahta erilaista elementtiä en ehkä laittaisi kovin hanakasti vaakasuoraan vierekkäin, pystysuoraan kyllä, tosin en osaa perustella, miksi. |
Mando 05.04.2005 18:50:42 | |
---|
Muistaakseni ainakin jossain 2x12" Matchless-combossa oli kaksi erilaista elementtiä, joista toinen tarkoitettu soundaamaan "dirtyer". En nyt jaksa mennä penkomaan kitaralehtipinoja, mutta näin muistelisin. |
kulmahiomakone 05.04.2005 20:12:11 | |
---|
Celestion-tilauksen myötä on herännyt joitakin kysymyksiä, joten ajattelin kysäistä tässä ihmisjoukolta, mitä ongelmia saattaa tulla vastaan kitarakaapissa, joka on rakennettu kahdesta tai useammasta eri tyyppisestä kaiutinelementistä. Itse en ole löytänyt vielä yhtään. Kaksi eri elementtiä, ovat ne sitten mitkä hyvänsä, kuulostavat lähes poikkeuksetta paremmalta kuin kaksi samaa elementtiä. Jostain kuulin tai luin, että erilaiset elementit samassa kaapissa saattavat synnyttää ainakin lievää vaihevirhettä (tai lopullisen soundin jonkinasteista vääristymistä) johtuen eri elementtien erilaisista taajuusvasteista, tai sen riski ainakin on kuulemma suurempi kuin samanlaisten kartioiden kanssa. Jos tuon jostain luit, niin muisteleppas mistä, käyn sitten itsekin lukemassa. Odotan perusteltuja kommentteja ja kokemuksia (sekä hyviä että huonoja) eri elementeistä koottujen kaappien käytöstä. Ei pysty perustelemaan. Niinkuin nyt mitään saundiin liittyvää pystyisi yleensäkään perustelemaan... Periaatteessa kaksi samanlaistakaan elementtiä eivät koskaan ole täysin samanlaiset: resonanssitaajuus on eri ja toistokäyräkin erilainen. Itse tilaan kaksi Greenbackiä ja yhden G12H:n, mutta ratkaisematta on vielä, laitanko tulevaan 2x12-kaappiini molemmat Greenbackit vai yhden kumpaakin em. laatua. G12H on ylivoimaisesti suosituin elementti sekapareissa tai nelikoissa, jos on uskominen maailman foorumeihin ja niihin kaiverrettuihin mielipiteisiin. Yksinään monet pitävät kyseistä elementtiä hivenen persoonattomana, mutta esimerkiksi v30 rinnalla se toimii kuuleman mukaan mainiosti - tasoittaen v30 "ylipersoonallista" honotusta. Tosin löytyy myös niitä, joiden mielestä kaksi g12h:ta on parempi kuin g12h ja mikä tahansa muu elementti... Suosittelen: http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi Ja hakuun dunxb. Jäsennumero on 4224. Tuon jätkän kirjoituksista oppii enemmän ämyreistä kuin muulta netistä yhteensä. |
efunkelist 05.04.2005 21:29:59 | |
---|
Sekaelementit aiheuttavat kyllä vaihevirhettä mutta sehän voi olla vain edullista kitarasoundissa! Itse ajattelin rohkeasti tehdä 4x12" kaapin jossa kaikki 4 elementtiä ovat erilaisia - tosin teen myös vastus/kytkinhässäkän jolla saa valittua mitkä elementit soi ja mitkä ei. Vaihe-erojen vuoksi äänittäessäkin kannattaa kokeilla vaikka sille yhdelle elementille kahta mikrofonia. Avonaisella combollani olen tehnyt kokeiluja siten että yksi mikki perinteisesti eteen kaiuttimen "nenään" ja toinen sinne per...än puolelle ja tuosta mikistä pitää muistaa vaihe kääntää 180 astetta. Paljon täyteläisempi soundi kuin yhdellä mikrofonilla. Mutta tosiaan järkeenkäypää on laittaa ne bassokkaammat kartiot alemmas ja kirkkaammat ylemmäs, kuten on hifikaiuttimissakin. |
askomiko 05.04.2005 22:10:26 | |
---|
Vaihevirheestä sinällään en huolehtisi lain, ennemminkin vain ominaissoundien yhteensopivuudesta, eikä tule mieleen kajareita jotka ei soundiensa osalta toimisi yhdessä, vaikka muuten voi ongelmia ollakin vaikkapa herkkyyserojen takia. Eli yhtä herkkiä kajareita vaan niin tuskin harmittaa soundierot. Minulla on nyt 2x12" varustettu V30 ja Mesa/Celestion Black Shadow 90-kajareilla, ja diggailen Blackin soundista paljon enemmän, V30 on ylikirkas ja piikikäs, keskialue tuntuu terävällä piikillä buustatulta, Blackissä on enempi tasaista keskialuetta ja pehmeäpi yläpää. Mutta minkäs teet, ei o rahaa vaihtaa Greenbackiin. Haluaako joku tehdä vaihtokaupan? |
Lilli 06.04.2005 07:17:17 (muokattu 06.04.2005 07:17:45) | |
---|
Kivi: toisena parina kaksi Vintage 30:stä, toisena parina 10" (!) muistaakseni Greenbackit tai Jensenit. Toimii vallan hyvin. Soundi on syvä ja vahva. Onko 10" Greenbackeja? - Enivei, kotimaisissa Monsterin uusissa kaapeissa kaiutinaprina on V30 ja Greenback. Huhujen mukaan kuulostaa loistavalta... 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
kivi 06.04.2005 07:23:01 | |
---|
Onko 10" Greenbackeja? Niin, mä en muista kunnolla, se pari on jostain 60-luvulta, ja sitten kun mä olen ajan mittaan myös vaihdellut noita elementtejä aika tiuhaan... No oli mikä oli, tosi hyvältä se soundaa:-) |
Lilli 06.04.2005 10:34:29 | |
---|
Niin, mä en muista kunnolla, se pari on jostain 60-luvulta, ja sitten kun mä olen ajan mittaan myös vaihdellut noita elementtejä aika tiuhaan... No oli mikä oli, tosi hyvältä se soundaa:-) No sitä mää vaan että jos olisi niin heti ostaisin ja vaihtaisin toisen vintagen Greenbackiin. 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
kivi 06.04.2005 11:10:45 (muokattu 06.04.2005 11:11:11) | |
---|
|
gator 06.04.2005 11:24:15 | |
---|
Mulla on 2xgreenback ja 2xv30 menossa samaan kaappiin. Ajattelin noi greenbackit laittaa yläpariks koska ne on vähemmän herkät. Onko mitään logiikkaa??? Myynnissä elektroakustinen Landola JCE-20. Osta pois! |
kivi 06.04.2005 11:48:05 (muokattu 06.04.2005 11:49:47) | |
---|
Mulla on 2xgreenback ja 2xv30 menossa samaan kaappiin. Ajattelin noi greenbackit laittaa yläpariks koska ne on vähemmän herkät. Onko mitään logiikkaa??? Mun mielestäni kannattaisi tehdä juuri päinvastoin. Herkkyys on kirkkautta, jäykkyys botnea. Ja alemmat taajuudet viihtyy paremmin fyysisestikin alempana, minkä voit helposti huomata laittamalla bassokamojen eteen yhden mikin normaalikorkeudelle telineeseen, ja toisen mikin lattian rajaan. |
PLO 06.04.2005 12:17:48 | |
---|
Mulla on THD 2x12 cabinetti, jossa siis kaksi erilaista elementtiä vaakamallin kaappiin asennettuna. Valmistajan sivuilta voi käydä lunttaamassa tarkempia tietoja. Tiedä sitten, kuinka tarkkaan lie suunniteltu ja huomioitu vaihevirheet ja vääristymät. Puolentusinaa muuta 2x12 kaappia testasin ja toi kuulosti mun korviini parhaalta. Johtuuko sitten toiston puhtaudesta, vai siitä, että se sopivasti vääristää ja värittää ääntä. Tiedä sitten. Korvaa on uskominen, kun ei muusta ymmärrä :) Makuasioita tietty nämäkin. Erot joka tapauksessa melkoisia. |
gator 06.04.2005 13:09:47 | |
---|
Ok. Pitänee tehdä noin. Myynnissä elektroakustinen Landola JCE-20. Osta pois! |
Groove Man 07.04.2005 11:27:57 | |
---|
Mulla on kaks noita 1936 kaappeja (toinen nykyisin toisen kitaristin käytössä). Toisessa gt75:t ja toisessa V30:t. Eilen tuli kämpällä kokeiltua noita yhdessä siten, että 75:t alhaalla ja 30:t yllä ja hyvin jytäs. Isoa soundia. 75:n middle scoop täydentyy 30:n middle boostilla eikä 3db:n herkkyysero ole tässä paha. Oikeastaan aikast bueno. Vaikka tulos oli isompaa kitaraa niin enpä taida tuota setuppia livenä käyttää, kun toinenkin kitara on meshissä ja koskettimetkin satunnaisesti joissain rykäisyissä. Selkeempi V30 räyhä ja tiukkuus on parempi. Jos olisin ainoa kitaristi niin tilanne olis varmaan eri. Nauhalle kun vedetään niin siinä tulee varmaan mikitettyä molemmat kaapit. Tulos voi olla hyvinkin jotain käyttökelpoista. Muutes!! Jos jollain Turussa päin löytyy kiinnostusta ja muilla elementeillä varustettuja kaappeja niin vois testata miten eri elementit jytää yhteen. Vois löytyy joku paljon mehukkaampikin yhdistelmä. Mutulla ei kiinnosta tilata ja kokeilla ja.... Paras olis varmaan jos verrokit olis 2x12" kaapeissa niin itse kaapin koko ei vaikuttais ainakaan niin paljoa. Jeep, kontaktoikaa jos tuommonen kiinnostaa.... ... ... |
Kossu 07.04.2005 12:00:43 | |
---|
Hifi- ja pa-maailmassa moisen kahden samaa taajuutta toistavan erilaisen elementin samaan kaappiin laittaja murskattaisiin sanallisesti ja henkisesti välittömästi. Mutta onnekksi kitarakaapit eivät ole mitään hi-fi laitteita. Teoriassa ongelmana olisi resonassitaajuuksien erilaisuus, erot herkkyydessä, erot tehonkestossa ja erilaiset impedanssi- ja toistokäyrät. Käytännössä kitarakaappien kanssa hommassa ei ole mitään ongelmia - no suuri herkkyys ero voisi hieman haitata. Ainoastaa seuraavissa kaapeissa elementtien pitää olla samanlaisia - ja silloin niiden pitäisikin olla mahdollismman samanlaisia (aina matsattujen parien valitsemiseen saakka). -Jos toistokäyrän tulee olla tasainen -Jos kyseessä on viritetty bassorefleksi kaappi - Jos laitteessa on kaappia varten suunniteltu jakosuodin. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
Ainoastaa seuraavissa kaapeissa elementtien pitää olla samanlaisia - ja silloin niiden pitäisikin olla mahdollismman samanlaisia (aina matsattujen parien valitsemiseen saakka). -Jos kyseessä on viritetty bassorefleksi kaappi Voidaanko tästäkään antaa noin ehdotonta sääntöä? Sekä THD:n että DR Z:n 2*12"-kitarakäyttöön tarkoitettuihin bassorefleksikaappeihin on asennettu jo tehtaalla kaksi erilaista elementtiä. Molemmat kaapit tuntuvat olevan soittajien suuresti arvostamia. |
PLO 07.04.2005 14:46:38 | |
---|
THD on kait refleksikaappi (kapeahko rako takalevyssä), mutta tarkoittaneeko Kossu viritetyllä jotain refleksiputkella toteutettua konstruktiota? |