Aihe: miten/missä koette timen?
1 2 3
kampela
07.04.2005 15:38:03 (muokattu 07.04.2005 16:01:12)

Itellä se menee niin että pyrin aika pitkälle lyömään klikin kanssa iskut kohalleen, toisinaan jossain kohdissa yritän vähän elää pikkasen. Kyllä mun oman näkemyksen mukaan yritän kuunnella sekä klikkiä että omia rumpuja. Jos kerta soitetaan kilikin kanssa on omasta mielestäni turha kuunnella ketään muuta.. Tai tottakai pitää kuunnella muita, mut ei taimimielessä.
Hikkupiljaatyvähulee..
Simbe
07.04.2005 16:00:45 (muokattu 07.04.2005 16:47:55)
Itellä se menee niin että pyrin aika pitkälle lyömään klikin kanssa iskut kohalleen, toisinaan jossain kohdissa yritän vähän elää pikkasen. Kyllä mun oman näkemyksen mukaan yritän kuunnella sekä klikkiä että omia rumpuja. Jos kerta soitetaan kilikin kanssa on omasta mielestäni turha kuunnella ketään muuta..

Ymmärsin alkuperäisen kysymyksen niin. että miten tunnet timen ja tiedät sen, että et laahaa/kiilaa? Ilman klikkiä siis, eli höntyääkö päässä joku sisäinen metronomi vai mitä.

Mielestäni rentous ja timen aktiivinen tiedostaminen (en tarkoita laskemista) eivät ole toisensa poissulkevia. Kun päässä kulkee se aikajana soittaessa siihen pystyy nojautumaan samaan tapaan kuin klikkiin, mutta paljon rennommin. Siihen omaan timeen vain pitää oppia luottamaan ja sitä pitää aktiivisesti pitää yllä säännöllisillä klikkitreeneillä.

Ja se on kyllä totta, että hulluksihan sitä tulee, jos koko ajan miettii, että kiilaanko vai laahaanko tässä. Siksi olisi hyvä, että sen sisäisen metronomin saisi toimimaan samalla tavalla huomaamatomaksi kuin oikeankin. Siihenkin vain nojataan kevyesti.

Jos viimeisestä treenistä on aikaa, on klikkiinkin soitto vaikeaa ja tempot heittelehtivät. Helposti nielaisen tahtien lopuista tyhjiä pois (-> tempo kiihtyy). Tämän tai muiden heikkouksien tiedostaminen on jo puoli voittoa.

Siinä vaiheessa kun on jo hätäilemässä seuraavan tahdin iskuja mielessään pitääkin soittaa maltillisesti pidätellen edellinen tahti loppuun. Itsestäni tämä lähestymistapa tuntui aluksi melkein laahaamiselta, mutta bändin yhteissoitto tiukkeni huomattavasti. Nyt saan itseluottamusta keikoilla kun muistan missä heikot kohtani ovat ja yritän niissä rentoutua ja aktiivisella ajatuksella päästä omien kompastuskivieni yli.

Kummallista on, miten pitkän soittotauon jälkeen ensimmäinen veto tuntuu aina hyvältä, mutta seuraavat ovat tervassa uimista. Ilmeisesti rento tekniikka unohtuu ensimmäiseksi ja ainoastaan sen ensimmäisen biisin jaksaa vetää huonollakin tekniikalla. Minulla näitä taukoja tulee paljon väkisinkin ja tämänkin tiedostaminen auttaa harjoituksissa. Sitä kiinnittää heti alusta asti huomiota kapulaotteisiin ja liikeratoihin.

Onko muille tuttu "nukahtaminen"? Rentouden/tylsyydentila, mistä herätessä ei ole ollenkaan varmaa ollaanko ensimmäisessä vai toisessa säkeistössä. En ole ihan varma johtuuko se siitä, että miettii soittaessaan liian tarkkaan jotain yksityiskohtaa vai siitä, että mietti jotain ihan muuta...

EDIT: katselinpa eilen iltamyöhällä vielä Led Zeppelin dvd:tä ja kyllä se timen kanssa flirttailu oli heillä huipussaan. Jimmy soittaa tahmaisin näpein aina hieman perässä ja soittajat vaipuvat musiikillisille yksinpurjehduksille palatakseen bändin kanssa täsmällisesti yhteen, eikä kenelläkän ole epäilystä siitä missä on ykkönen. Ainakin JPJ tietää. Repikää siitä kitaristit, jotka valitatte, jos sattuu soittamaan hiukan Moonie -tyylisen fillin karjunnan säestyksellä...
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
kampela
07.04.2005 16:21:22 (muokattu 07.04.2005 16:23:48)

Onko muille tuttu "nukahtaminen"? Rentouden/tylsyydentila, mistä herätessä ei ole ollenkaan varmaa ollaanko ensimmäisessä vai toisessa säkeistössä. En ole ihan varma johtuuko se siitä, että miettii soittaessaan liian tarkkaan jotain yksitiskohtaa vai siitä, että mietti jotain ihan muuta...

Joo, mulle toi nukahtaminen on tuttua. Mulla se johtuu siitä et ajattelen jonkin pikku nanosekunnin jotain muuta, sen lisäks se rikkoo soittorentouden hetkeks, vähän sitä kai niinku säikähtää.

Me ollaan bändin kanssa otettu taustanauha käyttöön, niin sen jälkeen ne on kyllä vähentynyt, eipä niitä ole muutenkaan paljon sinänsä ollut, mut niiden nauhojen takia joutuu olemaan
paljon tarkkaavaisempi.
Hikkupiljaatyvähulee..
wom69
07.04.2005 16:30:00

mulla time on aika bassarivetoinen, mut yleisin ongelma mulla on se et soitto/biisit lähtee kiihtyyn ihan sairaasti...
Rock 'n' Roll ain't just a style of Music - Its a Lifestyle!
Simbe
07.04.2005 16:31:07
Joo, mulle toi nukahtaminen on tuttua. Mulla se johtuu siitä et ajattelen jonkin pikku nanosekunnin jotain muuta, sen lisäks se rikkoo soittorentouden hetkeks, vähän sitä kai niinku säikähtää.

Noin minäkin sen olen tulkinnut suunnilleen. =)

Me ollaan bändin kanssa otettu taustanauha käyttöön, niin sen jälkeen ne on kyllä vähentynyt, eipä niitä ole muutenkaan paljon sinänsä ollut, mut niiden nauhojen takia joutuu olemaan
paljon tarkkaavaisempi.

No sehän on sitten niinkuin klikkiin soittoa. Muistan lukeneeni jotain Don Huonojen keikkapäiväkirjaa tms. missä taustanauhoihin soitto pissi melkeinpä joka keikalla, Lettu oli rummuissa. Lehtisellä on aina melkoinen etukeno, which is nice btw. :D
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass.
kampela
08.04.2005 10:55:37

No periaatteessa se taustanauhojen kanssa soitto on aika pitkälle sama, mut siel on keikenmoisia säksätyksiä niin ei jää liikkumavaraa samanlailla kun soittas pelkän klikin kanssa. Mitä tehtiinkin ennen tohon nauhajutuun siirtymistä.
Hikkupiljaatyvähulee..
Jami
08.04.2005 13:04:22

Studiossa eri rumpaleita äänittäessä oon huomannu joitakin asioita.

Jos koordinaatio ei raajojen välillä toimi niin on aivan sama mikä raaja liidaa. Ei se tahdo istua se komppi. Lääkkeenä treeniä esim. rudimentteja käsi/jalka. Paljon soittoa klikin kanssa.

Monen timeä on selkeästi parantanut kun kehottaa kiinnittämään huomiota nimenomaan haitsuun ja muut tulee perässä häntäluusta. Haitsu kun monesti lyö niitä kahdeksasosia niin on helpompi rytmittää kuin harvakseltaan iskevät basari tai virveli. Tämä ei tietenkään toimi jos basari ja virveli eivät häntäluusta oikein tule. Lääkkeenä taas sitä treeniä. Päivittäistä.

Timen perusta tulee selkeästi klikistä. On turha sanoa fiilistelevänsä ja vedättelevänsä klikkiä jos ei pysty ensin soittamaan tarkasti sen tahdissa. Sitten voi klikkiä Anssin tapaan ruveta vedättelemään. Mutta se vaatii vuosien kovan treenin. On vaatinut Anssiltakin.

Rytmin heiluminen ja tökkiminen on järjestään johtunut huonosta timestä eli iskut menee johonkin muualle kuin klikkiin aika-arvoltaan. Klikki on siis menevän kompin perusta. Menevä komppi syntyy vain treenaamalla.

Yhteenvetona vois sanoa että raajojen koordinaatio kuntoon treenaamalla ja sitten haitsulla klikin päälle.
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
muona
08.04.2005 13:36:26
voi hyvänen aika mikä keskustelu!! sitä joko osaa tai ei osaa soittaa! mun mielestä se "time" tulee ihan selkäytimestä ja jos sitä tarvii treenata ni... instrumentti vaihtoon. pyydän anteeksi varsin voimakasta kommenttiani.
ltg
08.04.2005 14:33:19
En kuvittele taustalle sen enempää klikkiä kuin mitään muutakaan. No, joskus jotain bassoriffejä, jos komppi tuntuu itsestä tavattoman mehevältä. Kyllä fiilis kertoo minulle, milloin niitä harhaiskuja tulee, eli aika usein siis. Liian hyvällä fiiliksellä erehdyn usein vauhtisokeuttani kiilaamaan, se täytyy korjata. Eli keskittyä enemmän rytmiin kuin fiiliksiin.
Joidenkin mielestä groove saattaa jossain elämänvaiheessa olla lämmintä pissiä lahkeessa. On sanomattakin selvää, että olen eri mieltä.
plööh
08.04.2005 14:46:57
biisien huipennus kohdissa tulee kiihdyttää vauhtia rutkasti erityisesti lopussa!!!klikki hanuriin
jazzmies
08.04.2005 15:13:21
mulla time on aika bassarivetoinen, mut yleisin ongelma mulla on se et soitto/biisit lähtee kiihtyyn ihan sairaasti...

Tempon kiihtymisen syyn olet jo kirjoittanut valmiiksi, nimittäin bassarivetoisuus. Jos kiintopisteenäsi on tahdin pää- ja sivuisku (1 & 3), jää niiden aisapari, virvelitakapotkut, taka-alalle. Bassarilla täytyy olla kaveri, jotta komppi pysyisi läjässä: call-and-response! Itse ajattelen timen sinne, missä on tiheintä tekstuuria tarjolla: yleensä liidikädessä, tuplia soitettaessa bassareilla, Garibaldi-komppeja soitettaessa koko setillä. Sen takia basistit usein hakeutuvat rumpalin haitsun viereen, jotta ne kuulisivat missä rumpali on menossa. Ei basisteja bassorumpu niin paljoa kiinnosta.

Oma filosofiani timesta on seuraava: kakkosen ja nelosen sekä trioleiden kanssa ei ryssitä; jos bassari on etukenossa, karkaa mopo käsistä - jos bassari on takakenossa on se helposti klikistä ulkona eli _jäljessä_; ja jos liidikäsi on heikko, ei tipu keikkaa.
JeeVes
08.04.2005 15:24:22
Minä unohdin kokonaan mainita, että missä koen sen timen. Päässähän se aika monesti jyskyttää.
Jami
08.04.2005 17:46:40

voi hyvänen aika mikä keskustelu!! sitä joko osaa tai ei osaa soittaa!

Nyt vasta kerrot. Mä oon siis kolkytävuotta koittanu treenailla aivan turhaan. Olis pitäny heti huomata että en osaa soittaa. hähähäähäh.

En mä kyllä ehdoton ole klikin kanssa. Jos porukka studiossa haluaa omaksi ilokseen tehdä äänitteen ja soittaa kaikki yhtäaikaa sisään niin se yleensä onnistuu parhaiten ilman klikkiä. Monesti klikin kanssa ei ollenkaan. Joka sitten onkin syy soittaa ilman.

Totuus kuitenkin on että mikään mikä poikkee klikin poljennosta ei paranna lopputulosta. Ihan eri asia on käyttää rytmimuutoksia tyylikeinona kuten esim. Remu.
J. Cool
08.04.2005 18:39:16

Mainitsemaasi "autuaasti" klikkiin vetämistä ei varmaan kukaan (vieläkään) kannata. ;)

rohkenen väittää, ettei täällä ole kellään lähellekään niin hyvä time, että autuas klikkiin tähtääminen menis mitenkään överiksi tai olis jotenki huono juttu. eli mä kyllä väitän, että kannattaa vetää siihen klikkiin. ei ehkä keikalla, mutta omissa henk-koht-reeneissä ja sillon tällön hyvä bändireeneissäki..
don't touch my bumtsibum
Jami
08.04.2005 19:13:03

rohkenen väittää, ettei täällä ole kellään lähellekään niin hyvä time, että autuas klikkiin tähtääminen menis mitenkään överiksi tai olis jotenki huono juttu. eli mä kyllä väitän, että kannattaa vetää siihen klikkiin. ei ehkä keikalla, mutta omissa henk-koht-reeneissä ja sillon tällön hyvä bändireeneissäki..

Lainaan tuon totuuden tähän kokonaan uudestaan. Oon J Coolin kanssa täysin samaa mieltä.
vernie
08.04.2005 23:57:45

Mä käsitin tuolla autuaasti soittamisella sitä, että nojataan klikkiin itkukiukulla, eikä kuunnella toisia.. Tosin nyt kun miettii uudestaan, niin atuas ja itkukiukku taitaa olla aika kaukana toisistaan.

Samaa mieltä olen kanssasi. Ainakin oma komppini tökkii vielä sen verran pahasti, että ei todellakaan ole pelkoa, että tulisin soittamaan vielä pitkään aikaan liian tarkasti klikkiin.. :)
"Watch my back" sanoi kyttyräselkä.
vernie
09.04.2005 00:09:28
voi hyvänen aika mikä keskustelu!! sitä joko osaa tai ei osaa soittaa! mun mielestä se "time" tulee ihan selkäytimestä ja jos sitä tarvii treenata ni... instrumentti vaihtoon. pyydän anteeksi varsin voimakasta kommenttiani.

On se vaan jännä juttu, miten useat tämänkin maan kärkikastin rumpalit ovat joutuneet pohtimaan time-asioita ja treenaamaan klikin kanssa vuosikausia, kun taas nuorilla internetpalstojen tuplabasari-ihmelapsilla tuntuu olevan homma alusta asti hanskassa.. :D
"Watch my back" sanoi kyttyräselkä.
Klooni
09.04.2005 10:37:12
Jaa, kyllä kämpillä ne kappaleet aina aloitetaan metronomilla, sen jälkeen keskityn kappaleeseen joka soi ihan omassa päässä, eli en niinkään aktiivisesti kuuntele muita vaan itseäni. En hampaat irvessä keskity kyllä siiehnkään, tai menee päin kankkulaa, vaan otan tosiaan sen alku "klikin" ja annan sen viedä ...

Eli koen timen omassa mielikuvituksessani vissiin :-)
Mielettömän hyvää musiikkia mielettömän huonosti soitettuna ! http://kloonin.omaservo.net/
HCW
09.04.2005 14:13:33
mun mielestä se "time" tulee ihan selkäytimestä ja jos sitä tarvii treenata ni... instrumentti vaihtoon. pyydän anteeksi varsin voimakasta kommenttiani.

Onneksi olkoon jos näin on kohdallasi. Hrvemmin vain olen kuullut ketään kellä se "TIME" on selkäytimessä ennen kuin on edes oppinut pitämään rumpukapuloita kädessään.

saisiko ääninäytettä jossa voimme kuunnella sinun taimaustasi?

Kommenttisi oli suoraan sanoen aika hölmä. Ei mitään henk.koht.
"Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)