Aihe: 6,3mm:n liittimet
1
efunkelist
07.04.2005 10:33:44

Balansoimattomassa piuhassa on signaalille yksi johdin ja maadoitukselle toinen. Balansoidussa on signaalille positiivinen ja negatiivinen vaihe erikseen ja sitten kolmantena maadoitus. Idea on se että kun piuha poimii häiriötä niin vastaanottavassa päässä negatiivisen signaalin vaihe käännetään ympäri jolloin itse audio on samassa vaiheessa +/- johtimissa mutta häiriöääni kääntyy vastavaiheeseen ja kumoutuu signaalijohtimista.

Olikohan tämä nyt ymmärrettävissä? :) Tuon paremmin en tähän hätään osaa selittää balansoidun liitännän ideaa.

Eli kitarapiuha (balansoimaton) ei muutu balansoiduksi millään välikappaleella. Ne hurinat mitä se kerää on ja pysyy.
bliikki
07.04.2005 12:04:29
Balansoimattomassa piuhassa on signaalille yksi johdin ja maadoitukselle toinen. Balansoidussa on signaalille positiivinen ja negatiivinen vaihe erikseen ja sitten kolmantena maadoitus. Idea on se että kun piuha poimii häiriötä niin vastaanottavassa päässä negatiivisen signaalin vaihe käännetään ympäri jolloin itse audio on samassa vaiheessa +/- johtimissa mutta häiriöääni kääntyy vastavaiheeseen ja kumoutuu signaalijohtimista.

Olikohan tämä nyt ymmärrettävissä? :) Tuon paremmin en tähän hätään osaa selittää balansoidun liitännän ideaa.

Eli kitarapiuha (balansoimaton) ei muutu balansoiduksi millään välikappaleella. Ne hurinat mitä se kerää on ja pysyy.

Hyvinkin ymmärrettävissä. Kiitokset siitä. Eli käytännössä kytkennät pitäs tehdä esim. tämmöisillä: http://www.thomann.de/thoiw3_cae_insert_audio_kabel_prodinfo.html

Ihanan kallista! :) Kai noita parimetrisinäkin löytyy jostain.
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
efunkelist
07.04.2005 13:08:39 (muokattu 07.04.2005 13:09:24)

Noissa piuhoissa se pituus ei varsinaisesti tee hintaa vaan nuo neutrikin liittimet. Piuhoissahan se kriittisin kohta on nimenomaan liittimet eikä kaapeli.

Kotiin ei mun mielestä välttämättä neutrikkeja tarvitse kun ei murjo piuhoja. Neutrikkeja tarvitsee IMHO vain jos piuhat joutuu todella koetukselle kuten jatkuvalle keikkarundille tien päälle.

Mä käytän kotona itse tehtyjä piuhoja edullisilla liittimillä. Soundiin se ei vaikuta ja suurin osa piuhoista on melko pysyvästi paikoillaan.

EDIT: asiallinen vedonpoisto on tärkeää tietysti. Jos piuha jostain hajoaa niin yleensä siitä liittimen ja kaapelin liitoskohdasta.
bliikki
07.04.2005 13:21:33
Lähinnä meinasin noita balansoituja liittimiä. Ei näytä olevan balansoiduilla kuin neutrikkeja. Mutta sillä ei taida loppujen lopuks olla väliä himassa? Pitää testailla.
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
efunkelist
07.04.2005 22:13:12

Ei tarvi olla neutrik. Vaikka halpis-stereoplugi käy. Kunhan katsoo että napaisuudet ovat oikeat, etenkin itse tehdessä - jos menee ristiin niin audio menee vastavaiheeseen. Mutta ainahan sekään ei haittaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)