Pande 06.04.2005 20:00:22 | |
---|
Löytyykös täältä kantria(kin) soittavia? Voitaisiin kerätä tähän threadiiin linkkejä erinäiseen kantrimateriaaliin, ja mielellään vaikka kantrifraaseja. Tänään itse ensimmäisen kerran yritin tosissani soittaa "kantrisooloa" ja innostuin puuhasta. Hyvän fiiliksen musaa hyvin pitkälti. Kantrisoundiin kaipaisin jotain vinkkejä myös, nykyisellään on GT-3:ssa päällä Cruch-preamppi, H->S mikkiemulaattori, ja mikkivalitsin keskimikki/tallahumbuckeriasennossa. Tässä jotain hapuilua mitä nauhotin tänään (katkoin kitarastakin piuhan kun jalka vispasi ilmeisesti musiikin tahtiin senverran reippaasti tai jtn. :) www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/pande-kantri1.mp3When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
J_Mikkonen 06.04.2005 20:24:56 (muokattu 07.04.2005 11:32:36) | |
---|
edit:turha Käynks mä täällä usein? |
Swan 06.04.2005 21:21:29 | |
---|
Ah, kantri, tuo kitaroinnin lajeista jaloin. Kuuluu sarjaamme taidot, joita en hallitse, mutta sydämeni pohjasta tahtoisin osata. Kitaraopettajani ei ole oikein antanut kattavaa materiaalia aiheesta, joten kaipa sitä joutuu itsenäisesti opettelemaan alkeetkin. Sikäli mikäli on tullut tuon sortin juttuja kuunneltua, hyviä aloitussooloja ovat vaikkapa Eaglesin Hotel California ja Gunnareiden Knockin' on Heaven's Door. Eivät varsinaisesti kantribiisejä, mutta sooloissa on huomattavissa muutamia bendejä, jotka kuuluvat peruskantrikikkoihin. kalamies#26 >-)))> |
Pande 06.04.2005 21:42:02 | |
---|
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Swan 06.04.2005 21:52:42 | |
---|
I shall grant thee with a quarter number of the Finnish grading system. kalamies#26 >-)))> |
Kuha 06.04.2005 22:01:19 | |
---|
Tässä jotain hapuilua mitä nauhotin tänään Hyvän kuuloista hapuilua! Satunnaisesti jotain kantrahtavia fraaseja olen opetellut, esim: http://www.saunalahti.fi/mavartia/Jiihaa.mp3 Joskus lainasin Albert Leen opetusvideon, jossa äijä pudotteli todella makeasti. Muistakaa venytellä. |
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa... |
chromazone 07.04.2005 11:17:58 | |
---|
Suosittelen hankkimaan Jarmo Hynnisen Country Guitar Workshopin, se on loistava. Myös Harri Louhensuon Blues Stationista löytyy kantriharjoituksia. Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
chromazone 07.04.2005 11:24:17 | |
---|
Kantrisoundiin kaipaisin jotain vinkkejä myös Mieluiten yksikelainen tallamikki (tele tai strato), kompressori, slapback-delay ja hieman jousikaikua. Säröä maltillisesti jos ollenkaan.
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
lxi 07.04.2005 11:50:17 | |
---|
Kantri on niin sikamaisen vaikeaa, etten ole raaskinut edes yrittää. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. kuunneltua |
Herra Rapu 07.04.2005 11:51:43 | |
---|
Kantri on niin sikamaisen vaikeaa, etten ole raaskinut edes yrittää. Nii onkii. Yhen lickin sieltä täältä pystyy heittämään, mutta semmosen kunnollisen flow:n aikaansaaminen vaatisi järjettömästi reenaamista ja reenaaminenhan ei oo in. |
Pande 07.04.2005 11:59:40 (muokattu 07.04.2005 12:07:53) | |
---|
Kantri on niin sikamaisen vaikeaa, etten ole raaskinut edes yrittää. Mä olen ennen ajatellu tismalleen samoin, mutta samalla kun muutenkin ruvennu vihdoin vähitellen soitto taas edistymään niin päätin uskaltautua yrittämään.. Alussa ollaan vielä kuten soitosta kuulee, mutta ehkä se tästä vähitellen :P Vaikeeta on myös tuo että kantrissa ei soiteta yhtä ja samaa skaalaa kuten vaikka bluesissa, rokissa jne. vaan soitetaan ennemminkin sointujen mukaan kuten jatsissa. Kromaattisuuden tyylikäs hyväksikäyttö on myös itsellä vielä pahasti hakusessa, tottunu jumittamaan turhan paljon skaalojen sisällä. En muuten meinaa sitten millään saada kunnon kantrisoundia näillä mun vermeillä aikaseksi. Jostain pirun syystä ylimmillä kielillä alkaa tulemaan paskamaista reunasäröä just heti kun soundi muuten olisi sopivan kantrimainen. EDIT: niin tämä siis jopa Clean Twin preampilla jossa gainia 15%, volumen vähentäminen kitarastakaan ei auta... :/ http://www.saunalahti.fi/mavartia/Jiihaa.mp3 Tuo oli hieno. Joskus lainasin Albert Leen opetusvideon, jossa äijä pudotteli todella makeasti. Mäkin olen joskus tuon kauan kauan sitten nähnyt, ja opettelin siitä tuota "Country Boy":n introa joskus, mutta se tuntu toivottoman vaikealta. Pitääkin tutustua uudestaan tohon. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Topah 07.04.2005 12:24:27 | |
---|
Joskus oltiin opiskelukavereitten kanssa katsomassa Albert Leetä kun se oli Turussa keikalla. Kyllähän se ihan näppärästi veti. Ihmeellistä, että se tosiaan oli keikalla pikku klubissa. Se paikka siinä Klubin vieressä Humalistonkadulla. Tulihan sitten Country Boyta reenattua... No joo tosiaan kantri on aina ollu mullakin jollain tasolla sydäntä lähellä. Ja Panden soitosta. Kuulostaa ihan lupaavalta. Välillä tuntuu, että moottori ois lähössä komiasti käyntiin, mutta kyllä se varmasti siitä lähteekin. Yks vinkki vaan kaikille muillekin kuin itselleni = rytmi! (fraseeraus) GROOVE? Jos osaa soittaa groovella, niin "virheetkin" kuulostaa hyvältä. Groove on kaikki kaikessa soitossa. Jos soitto ei groovaa, niin se melkein aina kuulostaa amatöörimäiseltä/huonolta, oli nuotit mitkä tahansa. Guitar playing is like shit, it never stops! |
Herra Rapu 07.04.2005 12:56:43 | |
---|
En muuten meinaa sitten millään saada kunnon kantrisoundia näillä mun vermeillä aikaseksi. Jostain pirun syystä ylimmillä kielillä alkaa tulemaan paskamaista reunasäröä just heti kun soundi muuten olisi sopivan kantrimainen. EDIT: niin tämä siis jopa Clean Twin preampilla jossa gainia 15%, volumen vähentäminen kitarastakaan ei auta... :/ Noo vähän hankala soon mallintavilla/digitaalihärpäkkeillä kantrisaundia edes saada. Telecasterilla pääsee varmaan alkuun.. :)
|
Jake24-25 07.04.2005 13:33:22 (muokattu 07.04.2005 13:33:49) | |
---|
Noo vähän hankala soon mallintavilla/digitaalihärpäkkeillä kantrisaundia edes saada. Telecasterilla pääsee varmaan alkuun.. :) Teleä monet tunnetut kantrikitaristit ovat vuosien varrella käyttäneet. Kyllä mallintavilla vahvareillakin saa kantrisoundia, koska esim. Pete Anderson käyttää Vettaa ja tietääkseni myös ainakin Brent Mason on jossakin vaiheessa käyttänyt Line 6:sen Flextonea. "Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T |
Jake24-25 07.04.2005 13:40:11 (muokattu 07.04.2005 13:40:37) | |
---|
Hyvän kuuloista hapuilua! Satunnaisesti jotain kantrahtavia fraaseja olen opetellut, esim: http://www.saunalahti.fi/mavartia/Jiihaa.mp3 Joskus lainasin Albert Leen opetusvideon, jossa äijä pudotteli todella makeasti. Upeita kantrilickejä olet soittanut, Kuha! Loistavaa! Itse tykkään kovasti kantrista, mutta en ole itse sitä juurikaan soittanut - varsinkaan sähköistä kantria. Akustisella 12-kielisellä olen joskus soitellut sellaista kantri rytmikitarajuttua. Sähkiksellä olen treenannut ehkä hieman jotakin Albert Lee-tyylisiä Total Guitar-lehdessä olleita harjoituksia, mutta enpä sen enempää ole vielä perehtynyt sähköiseen kantrisoittoon. Tavoitteena on kyllä perehtyä. Tuo musanäytteesi muuten kuulostaa hieman joltain Total Guitar tai vastaavassa lehdessä olevalta kantriharjoitukselta.:) "Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T |
Pande 07.04.2005 14:00:31 | |
---|
Teleä monet tunnetut kantrikitaristit ovat vuosien varrella käyttäneet. Kyllä mallintavilla vahvareillakin saa kantrisoundia, koska esim. Pete Anderson käyttää Vettaa ja tietääkseni myös ainakin Brent Mason on jossakin vaiheessa käyttänyt Line 6:sen Flextonea. Joo tiedän että rahalla saa ja autolla pääsee, mutta mun on tyytyminen näihin vermeisiin mitkä mulla jo on. (Ja sitten kun rahaa siunautuu niin seuraava kitara-related ostos on elektroakustinen kitara.) Kyllä tästä varmaan sais suht kelvollisen kantrisoundin kunhan jaksais ruuvata. No kaippa se opetteluun jotenkuten kelpaa vähemmänkin kelvollinen soundi... When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Herra Rapu 07.04.2005 14:12:26 | |
---|
Teleä monet tunnetut kantrikitaristit ovat vuosien varrella käyttäneet. Kyllä mallintavilla vahvareillakin saa kantrisoundia, koska esim. Pete Anderson käyttää Vettaa ja tietääkseni myös ainakin Brent Mason on jossakin vaiheessa käyttänyt Line 6:sen Flextonea. Joo mulla tulee itellä heti toi teleassosiaatio kun kantrista puhutaan. Mutta kitarasta ja tatsista melkeinpä tuo saundi on kantrissa enemmän peräisin kun vahvarista. |
Kuha 07.04.2005 16:55:44 | |
---|
Upeita kantrilickejä olet soittanut, Kuha!Tuo musanäytteesi muuten kuulostaa hieman joltain Total Guitar tai vastaavassa lehdessä olevalta kantriharjoitukselta.:) Kiitos, kiitos..tuo oli sellainen todella vanha oma juttu. Muistakaa venytellä. |
Telemacher 07.04.2005 18:47:12 | |
---|
Mä tykkään sellasista pedal steel - tyyppisistä lickeistä. |