manne 06.04.2005 00:51:29 | |
---|
Olisiko kukaan vääntänyt piirilevykuvia ja sun muuta ohjeistoa? Kiitollisna ottaisin vastaan. |
tenkainen 06.04.2005 08:58:03 | |
---|
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
2N3904 06.04.2005 09:24:18 | |
---|
http://home.att.net/~theremin1/ Thereminissä on muuten pari kinkkistä osaa, joita ei oikein löydä mistään. Varaudu siihen. Muuten olisin jo itse tehnyt.... ;-D Mitä osia tarkoitat? Kelojako? Ainakin tuosta yo. linkistä löytyy myös kelavapaita thereminejä. Itse olen havainnut perinteisen "ilmaohjattavan" thereminin melko hankalaksi rakentaa. Oskillaattorien taajuuden vaeltelu ja häiriöiden kytkeytyminen niihin ei oikein ole hallittavissa minun kärsivyydelläni. Vaihtoehdoksi olen kehittänyt soittimia, joista lähtee thereminin soundi, mutta rakenne on stabiilimpi ja yksinkertaisempi, ja soittotavasta (=käsin koskematta) on tingitty. Esim. johtavasta videokasetin nauhasta olen tehnyt "slide thereminin", jota soitetaan liuttamalla metalliputkea videonauhan päällä. Melkoisen yksinkertainen peli. Jos jotakuta kiinnostaa, voin valottaa yksityiskohtia tarkemmin. Parhaillaan yritän kehitellä tietokonehiirellä ohjattavaa thereminiä, mutta se on vielä enemmän kuin pahasti kesken. kalamies#22 >-)))> |
tenkainen 06.04.2005 11:49:50 | |
---|
Mitä osia tarkoitat? Kelojako? Ainakin tuosta yo. linkistä löytyy myös kelavapaita thereminejä. Hitto kun en muista. Itsellä ainakin osien hankinta tyssäsi... Nuistaha on monta eri versiota, en kaikkia tutkinut loppuun asti... Ja siinä on tosiaan aika kinkkisiä kohtia, noin rakennus/konfigurointimielessä. Varmasti vielä joku kaunis päivä rakennan sellaisen. ;-D "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
manne 06.04.2005 13:53:43 (muokattu 06.04.2005 14:09:40) | |
---|
Kiitos avusta! Olin jo löytänytkin kyseiset sivut vaan annoin mennä ohi kun oli niin lupaavaa hyppylangoittelua. Onneksi vähän käytin aikaa ja lukaisin sivut läpi, meinaan siellähän harrison instrument myy valmista osapussia jossa piirilevy. Ei ihan mahdoton hinta näinä vahvan eurona aikoina toi 41$ osista+10% ja 27$ postikuluja, eli yhden paketin hinnaksi tulisi n 56€, laskettu 1,3 kurssilla. Tässä olisi aika hyvä tsänssi iskeä kimppaan ja tilata pläjäyttää useampi kerralla, niin saisi vielä hiukkasen rutistettua hintaa alas. Tuolta allaolevasta linkistä löytyy tiedot ja sun muuta extraa. http://harrisoninstruments.com/parts.html p.s. laskin tuossa puhelun aikana että tulisi hintaa 40€ pussille, jos 4 tilaa. |
tenkainen 06.04.2005 18:27:38 | |
---|
Kiitos avusta! p.s. laskin tuossa puhelun aikana että tulisi hintaa 40€ pussille, jos 4 tilaa. Oleppa hyvä! Ja prkl, pistitpä pahan... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
zorro 06.04.2005 20:34:23 | |
---|
Kiitos avusta! Olin jo löytänytkin kyseiset sivut vaan annoin mennä ohi kun oli niin lupaavaa hyppylangoittelua. Onneksi vähän käytin aikaa ja lukaisin sivut läpi, meinaan siellähän harrison instrument myy valmista osapussia jossa piirilevy. Ei ihan mahdoton hinta näinä vahvan eurona aikoina toi 41$ osista+10% ja 27$ postikuluja, eli yhden paketin hinnaksi tulisi n 56€, laskettu 1,3 kurssilla. Tässä olisi aika hyvä tsänssi iskeä kimppaan ja tilata pläjäyttää useampi kerralla, niin saisi vielä hiukkasen rutistettua hintaa alas. Tuolta allaolevasta linkistä löytyy tiedot ja sun muuta extraa. http://harrisoninstruments.com/parts.html p.s. laskin tuossa puhelun aikana että tulisi hintaa 40€ pussille, jos 4 tilaa. meikä on mukana ainakin näin alustavasti, mikäli se hinta pysyy siinä alle 50e ostetaan:danelectro tuna melt tremolo, EMG-81 myydään: |
Joq 06.04.2005 22:40:10 | |
---|
|
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
hörhö 07.04.2005 12:27:04 | |
---|
Esim. johtavasta videokasetin nauhasta olen tehnyt "slide thereminin", jota soitetaan liuttamalla metalliputkea videonauhan päällä. Melkoisen yksinkertainen peli. Jos jotakuta kiinnostaa, voin valottaa yksityiskohtia tarkemmin. No kerro toki. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
2N3904 07.04.2005 13:45:07 (muokattu 07.04.2005 13:46:10) | |
---|
No kerro toki. Pitää räpsiä vähän kuvia ja kaivella skemoja. Menee varmaan viikonlopun yli. Mutta alkajaisiksi noista videokaseteista: joissakin tosiaan on nauhan taustapuoli johtavaa, ehkäpä semmonen 100k-ohmia n. 15cm matkalla on nauhan resistanssi (yhden kasetin löysin, jossa resistanssi oli luokka 1Mohm/5cm). Selasin läpi n. 200 videokasettia ja löysin YHDEN, jonka nauha oli resistiivistä. En saanut selville kasetin merkkiä ja mallia (ehkä Emtec tai Basf?), mutta se vaikutti melko vanhalta ja aika "pro":lta; rakenne oli jämäkkä ja kopiosuojauksen sai siistillä muoviklipsillä päälle/pois päältä. Pointti on siis se, että jos jotakuta kiinnostaa tämän tyyppinen soitin, kannattaa aloittaa kasetin etsimisestä, niitä ei tosiaankaan kasva joka puussa. Vaihtoehtojakin toki on. Esim. Lyijykynän grafiitti toimii jotenkin. Tuhratkaapa paperinkaistale lyijykynällä mustaksi ja mitatkaa vastus. Videonauhaan verrattuna lyijykynä on sotkuinen, suuritöinen ja epätasalaatuinen. Myös joidenkin (mustien?) ESD-pussien sisä- tai ulkopinta on resistiivistä. En ole testannut noita pusseja tässä käytössä, mutta niissä saattaisi olla ainesta. kalamies#22 >-)))> |
2N3904 08.04.2005 10:04:31 | |
---|
kalamies#22 >-)))> |
Teijo K. 08.04.2005 15:07:13 | |
---|
Kiitos avusta! Olin jo löytänytkin kyseiset sivut vaan annoin mennä ohi kun oli niin lupaavaa hyppylangoittelua. Onneksi vähän käytin aikaa ja lukaisin sivut läpi, meinaan siellähän harrison instrument myy valmista osapussia jossa piirilevy. Ei ihan mahdoton hinta näinä vahvan eurona aikoina toi 41$ osista+10% ja 27$ postikuluja, eli yhden paketin hinnaksi tulisi n 56€, laskettu 1,3 kurssilla. Tässä olisi aika hyvä tsänssi iskeä kimppaan ja tilata pläjäyttää useampi kerralla, niin saisi vielä hiukkasen rutistettua hintaa alas. Tuolta allaolevasta linkistä löytyy tiedot ja sun muuta extraa. http://harrisoninstruments.com/parts.html p.s. laskin tuossa puhelun aikana että tulisi hintaa 40€ pussille, jos 4 tilaa. Tuo ei muuten ole paha ollenkaan. |
2N3904 11.04.2005 11:12:18 (muokattu 11.04.2005 11:13:55) | |
---|
Kaivelen ne skemat vielä ehtiessäni. Ei löytynyt alkuperäisiä skemoja, mutta tämä on sinne päin (kaikki komponenttiarvot eivät välttämättä ole ihan samat): http://kotisivu.mtv3.fi/mtme/theremin_2n.gif Eli siis yksinkertaisin mahdollinen kolmioaalto-oskillaattori. Täältä muistaakseni olen tuon keksinyt: http://ourworld.compuserve.com/home … ages/Bill_Bowden/page8.htm#func.gif Juju tuossa on lähdössä oleva vaimennin (R6 & R7), diodit ja konkka (C3). Vaimentimella pudotetaan amplitudi n. 1.5-2V hujakoille (huipusta huippuun). Diodit pyöristävät kolmion kärjet ja konkka pehmentää soundin. Lopputuloksena on hyvin sinimäinen soundi. Kolmioaalto pelkästään kuulostaa aika riipivältä. Alun perin tarkoitus oli ohjata oskillaattoria suoraan videonauhasta tehdyllä liukuvastuksella, eli kuvan vastus R5 olisi ollut kokonaisuudessaan pätkä videonauhaa. Tämä ei kuitenkaan toiminut tarpeeksi hyvin, vaan ääni tuli "rakeiseksi", vähän samaan tyyliin kuin olisi rahisevalla potikalla ohjannut taajuutta. Vaihdoin R5:n tilalle LDR:n, jota ohjataan ledillä, jonka virtaa säädellään videonauhavastuksella. Tähän tapaan: http://kotisivu.mtv3.fi/mtme/r5_2n.gif kalamies#22 >-)))>
-Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja- |
hörhö 11.04.2005 16:19:51 | |
---|
Toihan on aika yllättävän yksinkertainen ja nokkela idea. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
pjl 11.04.2005 18:22:18 | |
---|
|
2N3904 15.04.2005 11:09:31 | |
---|
Ei löytynyt alkuperäisiä skemoja, mutta tämä on sinne päin (kaikki komponenttiarvot eivät välttämättä ole ihan samat): Tarkistin komponenttiarvot ja päivitin oikeat noihin yo. kuviin (muuttui 56k-->5.6k, 100k-->10k ja 1u-->220n, sekä "R5"-kuvassa 100k potikka --> 10k). Lisäksi tein tässä yhtenä päivänä pikku muutoksen koko thereminin lähtöön. Ilmeni nimittäin sellaista ongelmaa, että jos thereminin kytkee joihinkin tiettyihin sähköverkkoon kytkettyihin laitteisiin, oskillaattorin taajuus moduloituu ikävästi. Esim. läppäri (virtajohto kytkettynä) ja Behringerin kitarakombo olivat pahoja. Sen sijaan Marshallin trankkukombo tai Zoomin multiefekti jostain syystä eivät aiheuttaneet ongelmia. DI:n koulutus ei riittänyt ymmärtämään, mitä tuossa oikein tapahtui, joten ratkaisin asian raa'alla voimalla ja erotin lähdön galvaanisesti. Vanhoista modeemeista, puhelinvastaajista ja puhelinkoneista löytyy tähän käyttöön oivallisia linjamuuntajia. Koska noiden muuntajien DC-resistanssi on tyypillisesti jotain 100 ohmin luokkaa, piti tuon kolmio-sini -muuntimen komponenttiarvot skaalata uudelleen. Tässä lopputulos: http://kotisivu.mtv3.fi/mtme/triangle2sine_2n.gif kalamies#22 >-)))>
-Tieto lisää tuskaa, tiedottomuus ennakkoluuloja- |
efunkelist 16.04.2005 01:19:22 | |
---|
|