Aihe: Olisko aika vaihtaa putket?
1 2
carlos
06.04.2005 18:19:02 (muokattu 06.04.2005 18:19:38)
Eli siis vahvistimessani on jokin vikana. Kyseessä on Ashdownin peacemaker 40, putkipeli siis. Ja tässä nyt muutaman kerran ku oon soitellu, niin yhtäkkiä äänenvoimakkuus laskee huomattavasti ja saundista tulee sellasta surinaa niiku olis ibanezin metallisärö kitaran ja vahvarin välillä (siitä ibanezista luovuttiin 30 euron voitolla!). Eli onko vika siis putkissa?

Vahvari on ollut mulla vajaa parivuotta ja sitä ennen kuulemma suht vähäisessä käytössä noin puoli vuotta. Ja nyt tässä viimeisen vuoden aikana vahvarilla on enemmän tai vähemmän säännöllisesti luukutettu suht kovilla volyymeilla bänditreeneissä. Joten putket ovat saattaneet hieman kärsiä.

Voiko tällainen vika johtua jostain muusta? Jotenkin vasta tässä lähiviikkoina oon kiinnittänyt sellaiseen huomiota, että kun vahvarin laittaa standby-tilaan, niin kuuluu kaiuttimesta suht kova napsahdus. Ja tähän en siis ennemmin oo mitään huomiota kiinnittäny (tosin voi olla mahdollista, että se on aina napsunut samalla tapaa, mutta nyt vasta sen huomioin).

Laitetta on myös jonkinverran roudailtu.Tossa talven aikana aika montakin kertaa tuli niin tehtyä, että pitkän parin tunnin soittamisen jälkeen (eli silloin kun vaffari käy kuumana) oon sen kanssa pihalle menny odottamaan kuskia muutamiksi minuuteiksi.. Lämpötilanvaihtelut ei kyllä varmaan gutaa tee putkille.

Eli siis kertokaahan viisaat mikä tossa olis vikana, niin tiedän sitte korjaamaan viedessäni päteä oikeilla asioilla. ;)
I can't hide but I can run for miles
Niskamies
06.04.2005 18:47:21
Ainakin omassa Peacemakerissa tulee toi napsahdus kun se laitetaan standbyhin, joten siitä en huolestuisi.
Meitsi on meshissä.
carlos
06.04.2005 21:20:24
Ainakin omassa Peacemakerissa tulee toi napsahdus kun se laitetaan standbyhin, joten siitä en huolestuisi.

Ok. Enpä tosta nyt niin huolissaan ollutkaan, koska en ollut varma oliko se joku uus juttu...

Mutta niin, onko mitään veikkausta, että johtuisko toi äänen vaimeneminenjapuuroksimeneminen putkien huonosta kunnosta vai onko piuhoissa vikaa?
Niskamies
06.04.2005 21:37:23
Ok. Enpä tosta nyt niin huolissaan ollutkaan, koska en ollut varma oliko se joku uus juttu...

Mutta niin, onko mitään veikkausta, että johtuisko toi äänen vaimeneminenjapuuroksimeneminen putkien huonosta kunnosta vai onko piuhoissa vikaa?

Kokeile aluksi vaikka irrottaa putket ja heittää takaisin kiinni. Vaikka eri järjestykseen. Mulla on ollut Peacemaker nyt vähän yli vuoden, enkä vastaavaa ole huomannut.

Jos ei putkien irrotus ja uudelleenlaitto auta mitään, niin putkien vaihto voisi olla poikaa. Kokeile muuten ihmeessä 12AT7:aa ekaks etusputkeksi, ihmetyt.
Meitsi on meshissä.
Dareon
07.04.2005 01:29:49
Kokeile naputella putkia jollain tikulla kun vahvari on päällä, jos kuulet naputukset kaiuttimesta ovat putket aika valmiit.
Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
Vemmy
07.04.2005 09:47:20
Kyllä ne putket voi vaihtaa jo ennen kuin ne sanovat YYA-sopimuksensa irti, eivät ne kumminkaan niin hirveitä maksa. Jo vuodenkin verran reilusti luukutetut putket saattavat uusiin verrattuna kuulostaa täysin kuolleilta. Ne putket ovat kuitenkin kuluvaa kulutustavaraa, uutta tilalle ja vanhat kaapin perälle hätätapausta varten.

Paitsi tietysti NOS-putket, nehän eivät kulu ikinä ollenkaan, koska ne on tehty silloin kun vielä osattiin tehdä putkia. Tämän taidon ihmiskunta on lähes täysin unohtanut, ja taidon rippeillä koitetaan tehdä säälittäviä jäljitelmiä noista vanhoista klassikoista siinä kuitenkaan onnistumatta.

=)
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
askomiko
07.04.2005 10:17:31
Tämän taidon ihmiskunta on lähes täysin unohtanut, ja taidon rippeillä koitetaan tehdä säälittäviä jäljitelmiä noista vanhoista klassikoista siinä kuitenkaan onnistumatta.

Haluaako joku ostaa Phillipsin EL34-parin 70-luvulta?
"Helevetin nopia kairata kun on näin ohut jiä!"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
carlos
07.04.2005 16:39:28
Kokeile naputella putkia jollain tikulla kun vahvari on päällä, jos kuulet naputukset kaiuttimesta ovat putket aika valmiit.

Hoho, volat oli aika tosi pienellä, mutta yhden putken napsumisen kyllä kuuli selvästi kaiuttimesta. Se taitaa olla siis aika finito.

Vaihtelin eilen noita putkien paikkoja ja sitte vasta mietin, että mitäs tän nyt pitäis hyödyttää.. Mutta onko siis niin, että tietyt putket joutuu enemmän rasituksen kohteeksi, kuin toiset?

Nyt kun ainakin osa putkista menee vaihtoon, niin mulle saa suositella eri putkia, että mitä kannattais sinne laittaa. Nyt siellä on 4 kappaletta 12AX7 ja 4 EL84. Niskiksen ehdottama vaihtoehto herätti kyllä heti mielenkiintoni :)
McNulty
07.04.2005 17:11:40
Nyt kun ainakin osa putkista menee vaihtoon, niin mulle saa suositella eri putkia, että mitä kannattais sinne laittaa. Nyt siellä on 4 kappaletta 12AX7 ja 4 EL84. Niskiksen ehdottama vaihtoehto herätti kyllä heti mielenkiintoni :)

Melkein vaihtaisin kaikki etusen putket samaan aikaan... tuosta rasituksesta en osaa sanoa mittään... 12AX7 tai AT7 etusiksi... merkillä on merkitystä. Sama pätee päättärin putkiin. EL84:t mutta miltä merkiltä? Halutakko sinä JJ, GT, Mesa, Sovtek, Tesla, Svetlana, EHX tai joku muu???

Itse olen suosinut Sovtekia ja Svetlanaa... Sovtekit on mielestäni ihan ok eikä niin kalliita. Pääteputkia vaihtaessa kannattaa muistaa että biasointi on tarpeen... tietysti voi sijoittaa matched quartet settiin mutta olisi tuo biasointi silti syytä tsekata. Etusputket voi vaihtaa näppärästi itsekin, kunhan vain odottaa että putket ovat viileät ettei polta sormiaan.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Dareon
07.04.2005 17:22:09 (muokattu 07.04.2005 17:22:51)
Siis putket pitää olla matched ja ne pitää silti biasoida. Se että ne ovat matchattu pari ei tarkoita sitä etteikö niitä pidä biasoida :)

JJ:n putkia itse suosittelen, kiva soundi.

Uraltone.com, tuolta sovitettu nelikko JJ:n EL84 putkia 40e
ja Mikon kanssa sovit putkien vaihdosta ja biasoinnista jos et itse halua alkaa vaihtamaan.
carlos
07.04.2005 18:17:51
Melkein vaihtaisin kaikki etusen putket samaan aikaan... tuosta rasituksesta en osaa sanoa mittään... 12AX7 tai AT7 etusiksi... merkillä on merkitystä. Sama pätee päättärin putkiin. EL84:t mutta miltä merkiltä? Halutakko sinä JJ, GT, Mesa, Sovtek, Tesla, Svetlana, EHX tai joku muu???

Etuasteputket ovat siis 12AX7 ja electro harmonixin valmistamia.
päättärit EL84 sovtekilta.

Ja joku vois kertoa tästä biasoinnista vähän lisää. mitä se niiku käytännössä on..? mulla kun ei oo paskan vertaa hajua moisista.
Dareon
07.04.2005 18:21:30 (muokattu 07.04.2005 18:21:48)
Ja joku vois kertoa tästä biasoinnista vähän lisää. mitä se niiku käytännössä on..? mulla kun ei oo paskan vertaa hajua moisista.

Kitetytettynä: siinä säädetään putkien ottama lepovirta kohdalleen, ja sovitettujen putkien idea on että ne ottavat saman verran virtaa kaikki. Joten bias saadaan tarkasti kohdalleen.

http://www.uraltone.com/ ja sieltä putki infoa ja artikkeleita.

Paljon tietoa ja ohjeet miten voit biasoida vahvarin itse.
carlos
07.04.2005 18:23:20
Kitetytettynä: siinä säädetään putkien ottama lepovirta kohdalleen, ja sovitettujen putkien idea on että ne ottavat saman verran virtaa kaikki. Joten bias saadaan tarkasti kohdalleen.

http://www.uraltone.com/ ja sieltä putki infoa ja artikkeleita.

Paljon tietoa ja ohjeet miten voit biasoida vahvarin itse.

Selväpyy. Kiitosta! Olisin varmaan pässinä mennyt heti pamauttamaan ite jotku uudet päättäriputket....
Keke Urlaub
26.07.2005 11:23:29 (muokattu 26.07.2005 12:22:52)

Onkhelma: Ruby riotistani häviää äänet (soundin ollessa suht normaali) hetken soiton jälkeen, jonka jälkeen ne saattavat taas hetkeksi palata häipyen kuitenkin uudestaan :).
Ja ei, putket eivät ole löysällä. Olen myös vaihtanut etusputkien paikkoja. Epäilenpä, että on (etuasteen) putkien vaihdon aika.

Osaatteko te antaa lisäneuvoa tässä tilanteessa?

Putkikaavio on seuraavanlainen:

VALVE MAP
V 1 GZ 34 Rectifier Tube
V 2 ECC 83 selected Distortion Lead Channel
V 3 ECC 83 selected Input/ Clean EQ
V 4 ECC 83 selected Lead EQ
V 5 ECC 83 standard Effects path (Buffer)
V 6 ECC 81 standard Reverb driver
V 7 ECC 83 standard Phase reverse stage
V 8 - V 11 EL 84 selected quartet Power amplifier,

paitsi että tällä hetkellä kaikki etusputket ovat ecc 83 by JJ.

DIT: piru, tässähän on 11 putkea. Ihanan kallista. Elämä on. Auttakaa nyt kuiteskin miestä mäessä.
Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules / The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Keke Urlaub
26.07.2005 13:54:05

Oli miten oli, koneesta löytyi leimaton tasuriputki, vaihdoin sen upouuteen JJ:n tasuriin ja ensimmäisen etuasteputken JJ:n 12at7:n. Kerron tuloksista, hyvältä näyttää so far, vahvistin lämpiämässä...
Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules / The fate of all mankind I see is in the hands of fools. |
Keke Urlaub
26.07.2005 14:04:02

Nyt synkkeni. Vahvistin ehti taas soundata hyvältä hetken ajan, kunnes pimeni. No, ei muuta kun huoltoon.

Eli vielä kerran, mitä tapahtuu: kaikki pelittää lämmitysasennossa, ledit hehkuu jne. Kun standbyn nakkaa sitten soittoasentoon, iloa kestää parikymmentä sekuntia ja vahvain hiljenee.

Voiko kyseessä olla jokin helkutin lämpöjuttu/sulake tms.???
Jormaz
26.07.2005 14:08:56
Räkkivempaimissa on se hyvä puoli että kun päätteet on yleensä stereona niin toisen kanavan putkien huutaessa leipää, toinen voi vielä olla ihan freesinä. Mulla toisen kanavan vola heittelee ja rätisee mutta toinen on vielä ihan kunnossa, voi sitten huudattaa sitä tervettä kanavaa.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Keke Urlaub
26.07.2005 19:22:36

Töks. Ei edelleenkään apuja.
Keke Urlaub
27.07.2005 10:28:22

Töks. Luulisi kyllä, että joku täällä olisi hieman asiaan perehtynyt.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)