Jale 05.04.2005 20:37:35 | |
---|
Sainkin aikas nopiasti tyydyttävän vastauksen tuohon 5.1 monitorointi kontrolleriin liittyen joten tässäpä messevämpi aihe. Studion aion ja haluan perustaa. Pikku paja ja kalusto olis ns. liikkuva. Noh. Nyt pitäs pähkäillä kamoja. Budjetti heiluu kympin hujakoilla. Koneena olis Vaio Laptop PC sit sen perässä RME Fireface 800, jonka kyljessä Behringerin halpa ja passeli muunnin. Kuuntelun pitäs olla 5.1 ja kontrollerina toimis SPL:n surround monitor controller. Koneessa olis kiinni vielä Firewirellä Powercore. Liian isolleen ei hommaa sais laittaa. Mutta jos saisin vinkkejä että mitä muuta taikka pistäkää koko homma uusiks. Mikki valikoima olis sitä luokkaa että niillä vois rummut äänittää ja että samoja mikkejä passais käyttää muihinkin instrumentteihin. Olis hyvä päästä ton kymppitonnin alle! Pelkkiin mikkipiuhoihin ja telineisiin menee aika rutosti hilloa. Kiitos jo etukäteen! "I´m not here, this isn´t happening" |
askomiko 05.04.2005 21:01:10 (muokattu 06.04.2005 12:46:14) | |
---|
10 000e? GENELEC 1031APM x 5, 5500e. GENELEC 7070A, 1800e. Rode K2, 500e? Rode NT5 x 2, 300e. SM57 x 3, 300e B52, 200e Telineet&piuhat 500e 9100e. Mitä settiä siulla on ollut ennestään käytössä? 5.1 vaatii tilalta paljon ja sen pitää kaiketi olla kohtalaisen kokoinen. Jos ite järkkäilisin tuommoista niin käyttäisin ainakin puolet rahoista huoneen säätöön. 10ke ois kiva päästä täräyttämään kerralla, joskin ihan hullua se olisi. :) No, kunhan voitan lotossa niin jättäydyn ja perustan täysipäiväisen studion. Asiakkaat tulee jos tulee... |
Risk 05.04.2005 21:10:20 | |
---|
GENELEC 1031APM x 5, 5500e. GENELEC 7070A, 1800e. Rode NT5 x 2, 300e. SM57 x 3, 300e B52 x 3, 200e Telineet&piuhat 500e Genelec 8030A x 5 (2295e) + 7070A vois olla roudattavampi ja edullisempi ratkaisu. Isokalvoinen konkkamikki vois olla kans kova juttu. Vaikka AKG C414. |
kivi 05.04.2005 21:11:15 (muokattu 05.04.2005 21:12:11) | |
---|
Rode NT5 x 2, SM57 x 3, B52 x 3,
Neljä overheadia ja kolme bassarinmikkiä? Nyt kieli keskellä suuta, Askomiko, niiden neuvojen kanssa :-) Mä suosittelisin paria NT3:a - 330 euroa neljää SM57:aa - vajaa satanen kappaleelta Sennheiser e602:sta - vajaa kakssataa paria Sennheiser MD421:stä - käytettynä saksan ebaysta? yhtä huippumikkiä lauluun, vaikka Röde NT2 tai vielä mieluummin K2 Muuten oon ihan samaa mieltä siitä, että tila pitää saada kuntoon. Mulla alkaa näillä näkymin loppukuusta tarkkaamon rakennus itsellä, ja aika lailla on saanut perusjuttuja miettiä. Eikä täällä tarvi edes runkovaimentaa, kun se on omalla laatalla. Enkä edes yritä tehdä kaupallista studiota, haluanpahan vain ihan omaksi ilokseni huoneen, jossa voin luottaa siihen mitä monitoreista tulee... |
askomiko 05.04.2005 21:13:00 (muokattu 05.04.2005 21:15:42) | |
---|
Hehe. nt5x2 tarkoitti siis vain että se yksi salkullinen, minkä hinnastakin nähnee. Kolme basarimikkiä oli lapsus, viisseiskaa piti oleman kolme. Mut pitäähän kasarin tulla joskus muotiin taas, kaikillahan sit on kolme basaria. Silleen ihan oikeasti itselle mietittynä ostaisin pelkät mikit ja normaalin stereokuuntelun. Päivittää sit jos siltä tuntuu. |
Risk 05.04.2005 21:19:17 | |
---|
Vois toki olla viisasta "treenata" äänitystä ja miksausta ensin stereona kun tuo surroundmeininki ei oo helppoa rautaisille ammattilaisillekaan. |
Jale 05.04.2005 21:19:21 | |
---|
Nyt pitää korjata sen verran että kymppitonnilla pitäs saada se RME Fireface, Behringerin muunnin ja läppäri vuokralle ja kaikki muu...et kuuntelusta joutuu tiputtamaan. Entäs Yamahan monitorit? Voittanut joitain testejä muistaakseni. Subbaria ei taida yamahalla olla? Oisko NT5 parille vaihtoehtoja? Ainii ja paljonkohan esim sähköjen laittoon menee? Studio olis omakotitalossa ja studion sähköt tietty pitäs olla irrallaan muista lypsykoneista...heh. "I´m not here, this isn´t happening" |
kivi 05.04.2005 21:27:49 (muokattu 05.04.2005 21:28:21) | |
---|
Nyt pitää korjata sen verran että kymppitonnilla pitäs saada se RME Fireface, Behringerin muunnin ja läppäri vuokralle ja kaikki muu...et kuuntelusta joutuu tiputtamaan. Juu, tiputa se 5.1 ja tyydy aluksi stereoon. Noi kortit ja muuntimet ja muut on kumminkin hinnaltaan satasissa, ja kannattaa siihen ohjelmistoonkin varata ainakin sen verran, että saa jonkun kunnollisen raitaohjelman ja sitten hyvän erillisen aaltoeditorin, softat yhteensä ehkä vajaan tonnin verran ja enemmän jos haluat jotain huippuplugareita (ei välttämättä tarpeen). Oisko NT5 parille vaihtoehtoja? Totta kai. NT3, T-Bone 105 (ihan oikeasti hyvä), mitä vaan pienikalvoisia konkkia... Ainii ja paljonkohan esim sähköjen laittoon menee? Studio olis omakotitalossa ja studion sähköt tietty pitäs olla irrallaan muista lypsykoneista...heh. Jos löydät jostain kolmivaihevirran, se on ainakin puhdasta. |
Risk 05.04.2005 21:28:34 | |
---|
läppäri vuokralle Miksi vuokralle, ja miksi juuri Sony? Entäs Yamahan monitorit? Voittanut joitain testejä muistaakseni. Subbaria ei taida yamahalla olla? MSP-5 on ihan pätevä luokassaan. On Yamahalla siihen sarjaan kuuluva subikin mutta eihän sen tarvitse saman merkkinen olla. Oisko NT5 parille vaihtoehtoja? Ilman muuta... Ainii ja paljonkohan esim sähköjen laittoon menee? Riippuu mitä haluat saavuttaa... Ei siihen välttämättä mitään erityistä voodoota sisälly. |
M.i.k.key 06.04.2005 00:33:12 (muokattu 06.04.2005 00:33:50) | |
---|
Leasing macci koneeksi. Firma pitää olla, mutta tektor tai mustapekka noita liisaavat. Mä lopetan nää hommat! |
Mikael 06.04.2005 09:05:46 | |
---|
Minkäs kokoiseen huoneeseen studio on rakentumassa? Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
Jale 06.04.2005 13:15:20 | |
---|
Pistetään myös mac harkintaan, tottakai. Noh tilat nyt ei ole valtavan suuret. oisko parikyt neliöö. Pientä laajennusta mahdollista tehdä myöhemmin. Kunhan nyt alkuun pääsisin. Tuo 5.1 kuuntelun pois jättäminen vois olla järkevää näin aluksi. Läppäriä olen vuokralle ajatellut ihan alun kuluja pienentämään. Koulujen kanssa olen yhteistyötä kaavaillut ja kaikkea muuta ei niin rock hommaa. Mahdollisimman monipuolista touhua. Eli äänityksiä pääsis ja joutus tekemään muuallakin kuin pikkuisessa studiossani. Oiskohan bändit kiinnostuneita ns. bändikämppä äänityksistä? Ja mistähän osaisin kysellä spiikkien ja sellasten pikkuhommien tekoa? Esim. editointia tms. "I´m not here, this isn´t happening" |
Koulujen kanssa olen yhteistyötä kaavaillut ja kaikkea muuta ei niin rock hommaa. Mahdollisimman monipuolista touhua. Eli äänityksiä pääsis ja joutus tekemään muuallakin kuin pikkuisessa studiossani. Oiskohan bändit kiinnostuneita ns. bändikämppä äänityksistä? Ja mistähän osaisin kysellä spiikkien ja sellasten pikkuhommien tekoa? Esim. editointia tms. Onko sulla kokemusta? Ootko äänittänyt mitään julkaistua? |
SBII 06.04.2005 13:35:50 | |
---|
Totta kai. NT3, T-Bone 105 (ihan oikeasti hyvä), mitä vaan pienikalvoisia konkkia... Mikäs tuo T-Bone 105 oikein on, kun sitä ei löytynyt T-kaupan sivustoilta? 150 ja 100 kyllä löytyy, tarkoititkohan jompaa kumpaa noista? |
Jale 06.04.2005 13:51:25 | |
---|
Aloitin intoiluni 2002 toukokuussa ja siitä lähtien olen Cubasen kanssa tullut toimeen. Just olen valmistumassa Outokummun ammattiopistosta äänituotannon puolelta. Äänityksessä opeteltavaa on, kun omatoiminen äänitys kotosalla on sisältänyt vain laulun ja kitaroiden äänitystä. Mitä nyt koulussa jokusen äänityksen pääsi tekemään. Omia tekeleitä tulee ruuvailtua joka päivä. Mitään julkaistua en ole päässyt tekemään. Osaamiseni olisi ehkä tuolla demoamisen puolella näin alkajaisiksi. "I´m not here, this isn´t happening" |
Risk 06.04.2005 14:12:13 | |
---|
|
Mikael 06.04.2005 14:29:57 (muokattu 06.04.2005 16:15:33) | |
---|
Ok! Tällasta hypoteettista tuhlaustahan on välillä kiva harrastaa... Stereokuuntelu juu ja mä kyllä en tuhlais koko rahaa heti vaan hankkisin peruskattauksen ja tekisin sillä ensin ja tutustuisin vehkeisiin ja selvittelisin omia tarpeita/mieltymyksiä ja hankkisin lisää sit tarpeen mukaan. Jostain tällasesta mä lähtisin liikkeelle, jos mulla olis ton verran rahaa ja haluisin rakentaa laadukkaan studion alun jossa olis varaa myös laajentua. Äänikortti: RME Fireface 800 (1350€) Mackie Onyx 800R (1250€) Softa: Cubase SX3 (750€) Kuuntelu: Dynaudio MP5A tai Genelec 8030A (1000€/pari) Mikit: Røde NTK x1 (400€) AKG C451b x2 (650€) Sennheiser MD421 x2 (700€) Shure Beta 52 x1 (180€) Shure SM57 x2 (200€) Mikkistaagit ja piuhat (n.500€) Kuulokevahvistin ja kuulokkeet: Behringer HA4700 (110€) Sennheiser HD25 x2 (150€) Siinä olis reilun 6000€ paketti. Loput koneeseen, huoneen akustointiin ja säästöön. Noistakin vois periaatteessa ensin jättää ton Mackien ja muutamat mikit pois ja mennä ensin vaan RME:n neljällä mikkikanavalla ja laajentaa sit kun oikeasti tarvii ja sellaiseen suuntaan mikä itsestä tuntuu hyvältä. Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." |
hörhö 06.04.2005 14:36:20 | |
---|
Noin parinkymmenen neliön tilassa ehdottomasti jos genejä on tulossa, niin 8030 tai 1029 + 7070. Ei ne isommat oikein sovi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
kivi 06.04.2005 15:55:00 | |
---|
Noin parinkymmenen neliön tilassa ehdottomasti jos genejä on tulossa, niin 8030 tai 1029 + 7070. Ei ne isommat oikein sovi. Mun mielestä kaikki biampit käy, 1029, 1030, 1031... ja noi 8000-sarjalaiset. Triampit tarvii sitten isompaa tilaa. Akustointi kannattaa miettiä kunnolla. |
kivi 06.04.2005 15:59:05 (muokattu 06.04.2005 16:12:41) | |
---|
Mikäs tuo T-Bone 105 oikein on, kun sitä ei löytynyt T-kaupan sivustoilta? 150 ja 100 kyllä löytyy, tarkoititkohan jompaa kumpaa noista? Typo, anteeksi. SC150 oli tarkoitus sanoa. jale: Aloitin intoiluni 2002 toukokuussa ja siitä lähtien olen Cubasen kanssa tullut toimeen. Just olen valmistumassa Outokummun ammattiopistosta äänituotannon puolelta. Äänityksessä opeteltavaa on, kun omatoiminen äänitys kotosalla on sisältänyt vain laulun ja kitaroiden äänitystä. Mitä nyt koulussa jokusen äänityksen pääsi tekemään. Omia tekeleitä tulee ruuvailtua joka päivä. Mitään julkaistua en ole päässyt tekemään. Osaamiseni olisi ehkä tuolla demoamisen puolella näin alkajaisiksi. Hyvä juttu, että noita äänipuolen teoriaopintojakin on takana, samoin aiemmasta demorutiinista ei oo ainakaan haittaa. Yleensä suhtaudun aika varauksella ajatukseen, että lähdetään investoimaan suuria summia studioon kerralla, mutta toisaalta - kyllähän se sama raha menee ajan kanssa joka tapauksessa, eikä riitäkään. Tärkeää on mun mielestäni joka tapauksessa se, ettei se oma studio saa olla ensimmäinen studio jossa käydään, vaan jollain tasolla pitää olla tiedossa miten muut on hommat ratkaisseet. Ei tarvi keksiä pyörää uudestaan :-) Käytettyä kalustoa kannattaa etsiä. Tällä hetkellä studioita kuolee pois koko ajan, niin meillä kuin maailmalla. Koneen vuokraamiseen en usko, pikemmin kannattaa mun mielestä miettiä, mitkä asettaa omiksi vaatimusten rajoiksi, ja sitten pitäytyä niissä sinnikkäästi, vaikka uudempaakin kalustoa tulee markkinoille. Jollain P4-G5 -tason koneilla tekee tulevaisuudessakin aika pitkään, jos esim päättää pitää raitamäärän 35:ssä ja hakee hienoimmat kaiut ulkopuolelta. Niin, ja... tällä hetkellä voi saada edullisesti vaikka kokonaisen 2" 24-raita-analogistudion. :-) |