Aihe: Stereo ääntä line in:iin??
1
tommijk
05.04.2005 18:54:23 (muokattu 05.04.2005 18:57:12)
Ongelma: Mulla on voxin valvetronix kitaravaffari jossa on stereo line out eli left ja right lähdöt. Efektiloopissa delay joka on kytketty stereona eli kaiku efekti kuuluu vuorotellen vaffarin oikeasta ja vasemmasta kaiuttimesta. Haluaisin äänittää kitarani että tämä stereodelay kuuluisi stererona myös tietokoneen kaiuttimista. Onko tälläinen mahdollista?

Mulla lähtee piuhat vaffarin L ja R line outista, jonka jälkeen Y-piuha, jossa on päässä stereo plugi sekä stereo plugin pienennin. Kuitenkin kun kytken tämän line outtiin ääni kuuluu vain vasemmasta kanavasta, kaikki delayn toistot myös? Kuitenkin jos otin otin toisen line out lähdöistä irti, delayn toista toistoa ei kuulu (pitäisi kuulua toisesta kanavasta)? Eikö nuo piuhoitukset ole kumminkin oikein? Mikrofoniliitäntään kytkettäessä kuluu molemmista mutta ääni tulee monona. Helpinkivä!
Lock 'n' Loll
d-iivil
05.04.2005 19:37:58
Tuo Y-palikka lienee ongelmasi.
Osta piuha jonka toisessa päässä on iso stereoplugi ja toisessa päässä kaksi käypäistä plugia vaffariisi / efektilaitteeseesi. Sitten vaan isosta-pieneen stereoplugiadapterilla piuha kiinni koneeseen ja sen pitäisi olla siinä.
tommijk
05.04.2005 19:50:21
Tuo Y-palikka lienee ongelmasi.
Osta piuha jonka toisessa päässä on iso stereoplugi ja toisessa päässä kaksi käypäistä plugia vaffariisi

Joo mulla on tollanen siinä kiinni. Iso stereoplugi ja toisessa päässä kaksi naaras plugia, joista menee perus mono piuhat vahvistimeen. Eikös se ole periaatteessa sama piuha?
Lock 'n' Loll
tommijk
05.04.2005 20:27:14 (muokattu 05.04.2005 20:28:33)
Se Y-piuha käy vallan mainiosti, kunhan varmistat, että se singaalitie tosiaan on stereo koko matkan.

Vahvistimesta lähtee kaksi monosignaalia L ja R. Y-piuha tekee niistä stereosignaalin eli stereona pitäisi olla.

..Jaa, vai oliskos ongelma kuuntelussa? Sunhan täytyy saada se vasen kanava myös kuulumaan vain vasemmasta kanavasta, ja sama toiselle puolelle. Missä asennossa ne panorointinamiskat on?

Joo. En ole vielä nauhoittamista kokeillut kun ei ääni kuulu kajareista stereona(line in valittuna volume täysillä). Balanssia oon säädelly mutta oikeasta kaiuttimesta ei kuulu mitään.
Lock 'n' Loll
varakeef
06.04.2005 00:14:05
En ole vielä nauhoittamista kokeillut kun ei ääni kuulu kajareista stereona(line in valittuna volume täysillä). Balanssia oon säädelly mutta oikeasta kaiuttimesta ei kuulu mitään.

Onhan piuha perillä asti äänikortissa?

Onhan jokainen adapteri ja piuha, joka signaaliketjussasi on, kytketty pohjaan asti.

Puoliksi kytketty tarkoittaa usein juuri sitä, että toinen kanava ei kuulu.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
tommijk
06.04.2005 01:21:01
Onhan piuha perillä asti äänikortissa?

Onhan jokainen adapteri ja piuha, joka signaaliketjussasi on, kytketty pohjaan asti.

Puoliksi kytketty tarkoittaa usein juuri sitä, että toinen kanava ei kuulu.

Pohjassa on. Kun vedin piuhaa vähän ulospäin ääni kuuluu molemmista kajareista mutta monona :(
Lock 'n' Loll
-Q-
06.04.2005 08:29:10
Pohjassa on. Kun vedin piuhaa vähän ulospäin ääni kuuluu molemmista kajareista mutta monona :(

Eli tietokoneen pää toimii OK.
Entäpä sitten se vahvistimen pää? Onko soundi ohjattu stereona myös sinne line-outtiin ja molemmissa kanavissa volume auki? En tosin tiedä voiko nähin sun vahvistimessa vaikuttaa, mutta tarkista toki.
hirvoksi
06.04.2005 08:37:38

Mulla lähtee piuhat vaffarin L ja R line outista, jonka jälkeen Y-piuha, jossa on päässä stereo plugi sekä stereo plugin pienennin. Kuitenkin kun kytken tämän line outtiin ääni kuuluu vain vasemmasta kanavasta, kaikki delayn toistot myös? Kuitenkin jos otin otin toisen line out lähdöistä irti, delayn toista toistoa ei kuulu (pitäisi kuulua toisesta kanavasta)? Eikö nuo piuhoitukset ole kumminkin oikein? Mikrofoniliitäntään kytkettäessä kuluu molemmista mutta ääni tulee monona. Helpinkivä!

Varmista, että Y-piuhasi ei ole stereohaaroituspiuha, vaan se tosiaan jakaa stereon kahdeksi monoksi.

- Pete
"Mahdoton on sana, joka löytyy vain hölmöjen sanakirjasta" -Napoleon
d-iivil
06.04.2005 10:49:49
Varmista, että Y-piuhasi ei ole stereohaaroituspiuha, vaan se tosiaan jakaa stereon kahdeksi monoksi.

- Pete

Juuri tätä itsekkin haeskelin...hieman tosin epäselvästi.
-Q-
06.04.2005 11:37:00

Tuohan on tosiaan mahdollinen häikkä signaaliketjussa. Enpä tullut ajatelleeksi.
tommijk
06.04.2005 12:03:15

Tuo voi olla syy. Mutta ettei heti kauppaan rynnätä niin kuinka tarkistan tuon kun toisessa on nuo naaras liittimet.
Lock 'n' Loll
hirvoksi
06.04.2005 12:17:58

Eli sulla olevassa piuhassa on Iso stereoplugi ja toisessa päässä kaksi naaras plugia, joista menee perus mono piuhat vahvistimeen. Yleismittarilla voi tarkistaa, että vahvistimeen menevistä monopiuhoista toisen kärjestä menee signaali stereoplugin kärkeen ja toisen kärjestä stereoplugin renkaaseen.

Oletan, että sulla on nyt käsissäsi stereohaaroitusjohto, eli käytännössä molemmat monopiuhojen signaalit menevät vasempaan kanavaan ja oikea kytkeytyy maahan. Varsin yleisesti käytetään kuulokepiuhoille haaroitusjohtoina tuollaisia. Myös tällaisia adaptereita tulee joskus vastaan.

Ilman mittaria tarkistaminen voi olla hankalaa ...

- Pete
tommijk
06.04.2005 12:44:16
Yleismittarilla voi tarkistaa, että vahvistimeen menevistä monopiuhoista toisen kärjestä menee signaali stereoplugin kärkeen ja toisen kärjestä stereoplugin renkaaseen.

Tarkistin yleismittarilla ja kyllä se taitaa olla tuo stereohaaroituspiuha mikä minulla on. Pitää käydä turun fazer musiikissa josko tuon piuhan voisi vaihtaa...
Lock 'n' Loll
hirvoksi
06.04.2005 13:17:26

Voi olla muuten hankala löytää tuollainen. Kuulokkeen johdon haaroittimia löytyy kyllä joka anttilasta ja cittaristakin. Itse kyllästyin etsimiseen ja tein piuhan itse =)

- Pete
tommijk
06.04.2005 13:57:22
Voi olla muuten hankala löytää tuollainen.

Ei löytynyt ihan samanlaista. Tässä on kummassakin päässä plugit: 1 stereo 2 monoa, ja homma toimii! :) Kiitokset petelle ja muille tietäjille vastauksista.
Lock 'n' Loll
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)