Aihe: Plektrat
1 2
efunkelist
02.04.2005 18:08:05

Mä oon kyllä väsyny ennen plektraa :)

Kyllähän nuo plekut kuluu jonkin verran mutta kymmenen vuoden aikana olen saanut vain pari plektraa niin pyöreäksi etten niillä viitsi soitella - vaikka niillä voisikin vielä soittaa. Mulla nyt vaan on noita plekuja useita useassa paikassa niin kuluvat hitaasti ja tasaisesti ja on varaa vaihtaa freesimpään. Siksi ne pari miedosti pyöristynyttäkin ovat "varalaatikossa"
McNulty
02.04.2005 19:09:45
Keskustelin erään kitaristikaverini kanssa plektroista ja niiden "väsymisestä". Kaveri väitti että plektroilla on taipumus väsyä jonkun ajan kuluttua siitä kun on uutena hommannut ja soitellut.
Väsymisellä hän tarkoittaa kuulemma sitä että plektra ei enää palaudu niin hyvin muotoonsa sen jälkeen kun on osunut kieleen, ja se kuulemma vaikuttaa soittamiseen (tulee esim. enemmän ohilyöntejä jne).

kuulostaa siltä että jonkun käsi vaan väsyy ja on epätarkkaa soitantaa :) En ole huomannut Dunlopin Gator 1.14mm ja 1.50mm plektroissa mitään "väsymystä". Sano sille että lakkaa ostamasta sellasia lerppuja ja käyttää jäykempiä plekuja :)

Väsymisellä ei kuitenkaan kuulemma ole plektran taipumisen kanssa tekemistä, koska kyllähän monet Thin plektrat helposti taipuu. Eli kysymys on vaan muotoonsa palautumisesta. Lisättäköön vielä että Dunlopin plektroilla tätä väsymis-ilmiötä ei kuulemma tapahdu, koska ne osaavat käyttää oikeata muoviseosta. Muut plektrat kuulemma väsyvät paljon helpommin.

Mielestäni kaikki plektrat ovat "toimineet"... En ymmärrä miten plektra voi väsyä. Sen ymmärrän että joku ohuempi plektra taipuu hieman kuperaksi kun sitä sormissaan puristaa. Tosin itse olen huomannut suuria eroja muoviseoksen kestävyydestä soittokäytössä. Dunlopit oikeasti kestävät vaan pidempään kuin Fenderit, Ibanezit, Davat tms tms.

Tultiin erään toisen kitaristikaverini kanssa siihen tulokseen että tuo on turhaa lässytystä ja paskanjauhamista. Mitä itse olette sitten mieltä? Oletteko muka huomanneet samaa ilmiötä tjsp?
Kommentteja :)

Olen samaa mieltä... skeidaa tuo on. Tarkkuus ja nopeus on soittajan käsissä ja sormissa. Turha siitä on plektraa syyttää jos soittaa jatkuvasti väärin :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Ze Kink
02.04.2005 19:29:17 (muokattu 02.04.2005 19:36:34)
Mä käytän Dunlopin XL Jazz III mustaa. Ei väsy ja on kirkas atakki.

Itse vähensin tuon käyttöä justiin siksi kun vähän tummasaundinen on, varsinkin punaisiin verrattuna. Käytössä on nyt eniten Tortexit, 0.73mm, 0.88mm, 1mm. Löysin justiin pari Steve Vai -plekua, joita olen nyt käytellyt aika paljon. Pieniä Jazz III:sia (punasia) käyttelen myös.

E: Yksi 0.73mm tortexi kerran taittui mulla oudon näköiseksi kun oli ollut tossa ensimmäisen nauhan ja kielien välissä, missä yleensä plekuja pidän. Oli taipunut semmoseksi ) muotoseksi. Kyllä sillä soitti yhet treenit mutta pois taisin heittää sen jälkeen.

Jazz III ei muuten väsy millään, sen verran paksuja ovat, 1.38mm tms. Kuluvat myös tosi hitaasti, ja niillä on tarkka soittaa. Sen takia niitäkin käyttelen.
Itselläni on siis 3 vaatimusta plektralle:
-Ei jousta liikaa (0.60mm ja pienemmät on liian ohuita siis)
-Kirkas saundi
-Tarpeeksi terävä

En myöskään tykkää liian paksuista.
jyrki_i
02.04.2005 21:33:46
Olen samaa mieltä... skeidaa tuo on. Tarkkuus ja nopeus on soittajan käsissä ja sormissa. Turha siitä on plektraa syyttää jos soittaa jatkuvasti väärin :)

Ei minunkaan mielestä plektrat väsy, kuluvat ja joskus saattaa tulla halkeama (ohuet).

Minulla on toiminut Fender Medium plektra välillä jopa viisikin vuotta yhteen menoon En tosin harrasta kielten raapimista plekulla. Dunlopitkin näyttää kestävän vuosia.

Viimeksi ostin netistä vahingossa tusinan Fenderin Heavy plekuja, joten ei tarvitsee ilmeisesti enää tässä elämässä plekuja ostaakaan :-)
Tompsi
02.04.2005 23:06:37
Kovin materiaalikohtaista on tuo kuluminen/väsyminen. Fenderin Heavyja kuluttaa ympyröiksi kourallisen kuussa, Dunloppeja ehkä yhden vuodessa.
Lullervo
03.04.2005 00:24:35
Meikäläisen periaate näissä plektra-asioissa on että jos sen saa käsineen paskaks ni se on liian ohut.

Käytössä pääosin noi Dunlopin mustat 2mm ja Jazz III. Ei lerpu eikä löpsy, saati sitten väsy, ja ohilyönneistä voi syyttää vain itseään.
moottorisaha
03.04.2005 01:46:49

Itse vähensin tuon käyttöä justiin siksi kun vähän tummasaundinen on, varsinkin punaisiin verrattuna.

Jazz III musta tummasoundinen punaiseen verrattuna? Joopajoo, eiköhän lähdetä nukkumaan Ze Kink, alkaa olemaan aika väsynyttä juttua. :D

(Vertailin tuossa äsken noiden plekujen soundieroja putkeen).
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
SH1THEAD
03.04.2005 02:13:44
Jazz III:iin olen nyt tykästynyt. Eipä jää ainakaan jää kieliin kiinni, mutta taitaa olla myös helpoiten tippuvia plekuja, jos puhutaan niistä pienemmistä. Omiaan kynsiääniin :J
Kitara on lyömäsoitin ja siinä pitää olla helvetisti säröä.
Lilli
03.04.2005 06:54:51
Ja miksei ne plektrat vois väsyä, jos metallikin väsyy? Tuskinpa sillä soittoon kuitenkaan suurta merkitystä on..

Ehkä ohuet plektrat väsyvät mutta jos paksuus on yli 2 milliä, ei materiaali väsy, koska pleku ei taivu pikattaessa, ainakaan ratkaisevasti.
'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'.
Härski
03.04.2005 08:32:03
Mulla on ollu pitkään käytössä pelkästään Dunlopin Gator Grip 1.5mm:iä.
Kuluu kyllä muttei väsy...

Sama. Ne onkin parhaita.
McNulty
05.04.2005 01:31:58 (muokattu 05.04.2005 01:32:59)
Viimeksi ostin netistä vahingossa tusinan Fenderin Heavy plekuja, joten ei tarvitsee ilmeisesti enää tässä elämässä plekuja ostaakaan :-)

Minä ostin tusinan tuossa kuukausi sitten ja nyt on ehkä yksi tallella? Millä ***vetillä sie saat säilytettyä leproja? Ennenkö kerkeen kuluttaa kunnolla saatika väsyttää niitä :) ne ovatkin jo kateissa.

niin ja entäs sitten se... minne ne oikein menevät?
Olis taas Matti Näsällä pikkasen asiaa!!!

Ehkä ohuet plektrat väsyvät mutta jos paksuus on yli 2 milliä, ei materiaali väsy, koska pleku ei taivu pikattaessa, ainakaan ratkaisevasti.

En ole kyllä saanut .88 plekuakaan väsymään... vaikka normaalisti käytänkin 1.14mm ja 1.50mm. Voisi kai sanoa että millin paksuiset ovat jo sopivan jäykkiä...
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Rocco_Longfella
05.04.2005 06:55:38
Minä ostin tusinan tuossa kuukausi sitten ja nyt on ehkä yksi tallella? Millä ***vetillä sie saat säilytettyä leproja? Ennenkö kerkeen kuluttaa kunnolla saatika väsyttää niitä :) ne ovatkin jo kateissa.

Osta vähemmän. Olen "urani" aikana (n. vuosi) omistanut 7 plektraa, joista kolme halkesi, yksi hukkui ja kolme on tallella. Niistä vaan pitää enemmän huolta jos niitä on vähemmän.
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys
Tympee Huttunen
05.04.2005 07:38:33
Jos plektraa käytän, niin Stubby on valintani (Dunlopin?).
Keke Urlaub
05.04.2005 09:29:35

Saakohan noita kyyneleenmuotoisia purppuroita dunlopin tortexeja ihan himpun verran isompina? Ovatten muuten loistavia.
Mrezzye
05.04.2005 10:46:26

Soittaja siinä taitaa väsyä nopeammin ;)
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
BeeKoo
05.04.2005 16:19:49
(Vertailin tuossa äsken noiden plekujen soundieroja putkeen).

Mihin tulokseen tulit, putkella vai plektralla?
"Myth: if I practice with a metronome and crank it up a few notches every day I'll be playing like blazes in a few weeks. Fact: If this really worked everyone would be doing it."
moottorisaha
05.04.2005 17:04:51

Mihin tulokseen tulit, putkella vai plektralla?

Molempia yhtä aikaa, niin tulos on paras.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Ze Kink
07.04.2005 14:42:29
Itse käytän Ibanezin (kuinkas muutenkaan) "hiekkapaperi" gripillä varustettua plekua ja kyllä niistä on väsymys kaukana. Toimii.

Ostin muuten noita pari kappaletta, ne hevit on kyllä tosi hyvejä. Pitänee ostella lisää joskus.
Mikä ois coolimpaa ku se et paavi tulis prätkällä nahkakledjuissa messuun? Ei mitään pellejä verhoja vaateina vaan kunnon niiteistä väsätty risti rotsin selässä!
-Helvetinpartaterä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)