Aihe: Parhaat mikit Fenderin Am Std Strattiin? 1 | |
---|---|
![]() 05.04.2005 09:23:18 | |
Ajattelin täsä että vaihtaisin fenkkuuni mikit. Kysymykset kuuluvat: 1. Kannattaako ylipäätänsä vaihtaa? Omasta mielestä nuista lähtee ihan hyvä ääni mutta se on vain siksi koska en ehkä tiedä paremmasta. 2. Mitkä ovat parhaat mikit stratoille sun mielestä? 3. Perustele 2. Repikääpä tästä. | |
![]() 05.04.2005 09:32:20 (muokattu 05.04.2005 09:33:12) | |
Ajattelin täsä että vaihtaisin fenkkuuni mikit. Kysymykset kuuluvat: 1. Kannattaako ylipäätänsä vaihtaa? Omasta mielestä nuista lähtee ihan hyvä ääni mutta se on vain siksi koska en ehkä tiedä paremmasta. toki kannattaa vaihtaa mikäli ei ole täysin tyytyväinen orkkis-mikkien saundiin. EDIT: muistat vaan sitten säilyttää ne alkup. mikit niin voi joskus vaihtaa takasin jos myy kepukan tai muuten vaan haluaa takaisin originaaliin. 2. Mitkä ovat parhaat mikit stratoille sun mielestä? riippuu ihan siitä millaista musiikkia soitat ja mitä mikeiltä haluat? aktiivit vai passiivit? singlecoil vai humbucker? Yleismallisia mikkejä (kannattanee tutustua, etenkin jos hakee modernimpaa saundia): Seymour Duncan, DiMarzio, EMG... Vintageosaston mikkejä ja vähän muitakin valmistaa ainakin seuraavat: Lindy Fralin, Kinman, Rio Grande, Bill Lawrence... 3. Perustele 2. tarvinneeko tuota perustella muuten, kuin sillä ettet ole täysin tyytyväinen skitan saundiin kun kerran pähkäilet mikkienvaihtoa :) Itse suosittelen passiivimikkejä, esim. Seymour Duncan Lil '59 tallaan... DiMarzion hurinattomia singlecoileja jne jne. Toimii hyvin, saundaa hyvältä, ei hurise ja ovat kohtuullisen hintaisia. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott | |
![]() 05.04.2005 10:27:27 (muokattu 05.04.2005 10:28:21) | |
Mikkien vaihto on helposti pohjaton kuilu, ja universaalisti parasta ei liene olemassakaan. Kannattaa ensihätään säädellä mikkejä eri korkeudelle tms. Ja soitella mahdollisimman monilla kitaroilla joissa eri mikkejä, jotta tietää onko ruoho vihreämpää muualla. Ja tärkeää on tietää mitä haluaa, sillä ei yksillä mikeillä ja kitaralla saa kaikkia muailman saundeja. SD ja Kinman lienee ne joita ihmiset eniten täälläpäin maailmaa ostavat ja kehuvat. Lindy Fralin on yleisesti joku mukamas ainoa oikea, toisaalta tuntuvat maailmalla monet harrastajat jo siirtyvän noista joihinkin "vielä parempiin" (esimerkiksi "OC Duff" ja "Ron Ellis" ovat kovia sanoja tuolla telecaster.com-sivustolla, ensimmäinen siksi että saa kustomtyötä edullisesti ja jälkimmäinen koska on entinen Fender CS-guru, Duffilla on myös kotisivut). Mielestäni Fenderin mikit ovat hyviä, erityisesti nuo CS54 ja 57/62:t joita olen joskus kokeillut. Yhdessä telessä mulla oli Rio Grandet, ja nekin oli hyvät mikit, tosin ei häiriöttömät. Omassa stratossani on alkuperäiset mikit. Ja puhun yllä vintage-osaston mikeistä, sillä hevisaundit ei mua kiinnosta. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. | |
![]() 05.04.2005 10:39:24 (muokattu 05.04.2005 10:39:39) | |
Ja soitella mahdollisimman monilla kitaroilla joissa eri mikkejä, jotta tietää onko ruoho vihreämpää muualla. Mutta täytyy pitää mielessä, että sama mikki eri kitarassa, vaikka hyvin samantyyppisessäkin, voi kuulostaa kovastikin erilaiselta. Eli jos kuulet jossain hyvän straton kaulamikkisoundin, ei se mikki välttämättä kuulosta ollenkaan samalta sinun stratossasi. Voi olla yllättävääkin, mikä sitten loppujen lopuksi toimii. Itse esim. vaihdoin Texas Specialsit pois ja tilalle japsifenkusta peräisin olevat mikit. Ne vain kuulostivat (paljon) paremmalta. JuSu Minä olen myyrä. | |
![]() 05.04.2005 11:15:30 | |
1. Kannattaako ylipäätänsä vaihtaa? Omasta mielestä nuista lähtee ihan hyvä ääni mutta se on vain siksi koska en ehkä tiedä paremmasta. Mielestäni "varmuuden vuoksi" vaihtaminen ei yleensä kannata. Tietysti kokeilunhalukin voi olla peruste, jos raha ei ole tiukalla. 2. Mitkä ovat parhaat mikit stratoille sun mielestä? Riippuu siitä mitä ominaisuuksia haluaa milloinkin painottaa. Hyviä mikkejä on tarjolla paljon, eikä mikään taida nousta selkeästi yli muiden. Perinteisten mallien ohella hyvä vaihtoehto voisi olla EMG DG-20 setti monipuolisuutensa ja häiriöttömyytensä vuoksi. | |
![]() 05.04.2005 13:49:07 | |
Muistan kun 10 vuotta sitten vaihdoin american standard stratoon Fender texas specialit. Silloin tuntui kuin kitara olisi herännyt henkiin. Ainakin tuossa tapauksessa muutos oli iso ja myönteinen. Ne orkkismikit ei ainakaan 90-luvun puolivälin american standardissa olleet mielestäni kummoiset, joskaan eivät mitenkään kelvottomat. Lähinnä semmoiset steriilit ja kovan kuuloiset (en tässä tarkoita äänenvoimakkuutta). Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? | |
![]() 05.04.2005 15:56:53 | |
1. Kannattaako ylipäätänsä vaihtaa? Omasta mielestä nuista lähtee ihan hyvä ääni mutta se on vain siksi koska en ehkä tiedä paremmasta. Minusta ei kannata vaihtaa, jos ei ole tarkkaa käsitystä siitä minkälaista muutosta soundiin on hakemassa. Mikkien vaihtaminen on vähän sellaista hakuammuntaa, kun ei koskaan voi tarkasti tietää, miten joku tietty mikki toimii juuri sen oman kitaran/vahvistimen kanssa... 2. Mitkä ovat parhaat mikit stratoille sun mielestä? Perustele Enpä oikein osaa sanoa. Itse olen omaan stratooni vaihtanut tallaan DiMarzion HS-3:n, joka on tuntunut ihan toimivalta ratkaisulta (kestää kovempaakin säröä peittämättä kuitenkaan sitä stratolle ominaista soundia). Kaulamikin vaihtoakin olen välillä harkinnut, mutta en ole vielä tarkemmin miettinyt, minkä tyylistä muutosta olen siihen hakemassa. | |
![]() 05.04.2005 16:12:46 | |
Kiitos erittäin ERITTÄIN paljon neuvoista!! :) Repikääpä tästä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)