Aihe: MXR Phase 90 R28mod
1 2
nandu
25.03.2005 11:06:07
Tsaukklis!

Onko kukaan tehnyt Phase 90 re-issuelle tuota modifikaatiota http://home.earthlink.net/~ehansen3/diy/phase90.htm , soundista tulee pehmeämpi ja muutenkin sen alkuperäisen laitteen(Kaunokirjoitus-logo) kaltainen.

Itsellä olis tarkoituksena ryhtyä hommaan, mutta olis kiva saada ihan suomenkielellä kokemuksia / vinkkejä.

Tattista.
// Pohjoinen ei ole ilmansuunta, Se on elämäntapa //
zepeteus
25.03.2005 12:02:33
Erittäin helppo modaus, vaikutuksen saa sitten itse päättää. Tein tuon omalle Phase90:lle lähestulkoon heti sellaisen saatuani.

Ennen modausta phase-efekti oli voimakkaan oloinen, yliohjaava. Modin jäljiltä efekti laimeni jonkin verran. Aluksi en ollut varma, pidinkö uudesta soundista, mutta nyt en vaihtaisi pois.

Tuo vastus on toki helppo kolvata takaisin, ellei muutoksesta pidä, tai asentaa vaikkapa kytkin jolla vaihtelee tarpeen mukaan. Kenties hämäävästikin tätä modia kutsutaan "script logo" modiksi, vaikka tosiasiassa saavuttaakseen tuon klassisen script logo mallin speksit, piiriä täytyy modata aikaslailla enemmän. Samaten, Dunlopin uusi EVH Phase ei tee efektistä napin painalluksella Script-mallia, vaan kytkee tuon vastuksen (R28) pois päältä. Mikäli ei tarvitse hauskaa väritystä, sinistä lediä ja tuota painokytkintä, tavallisen Phase90:n modaa samanlaiseksi huokeammalla.

Dunlopin tuotetuki antoi aikoinaan tähän R28-modaukseen liittyen myös kolme muuta muutettavaa kohdetta. Itse en ole noita koettanut, koska testittäjien mukaan se tekee efektistä turhan laimean.

Phase90 vatkaa siististi myös univibe-tyyliin. Kolmea neljää konkan arvoa muuttamalla pääsee vieläkin lähemmäs Univibe-soundia...modaus jota olen harkinnut useasti, mutta kotelon ahtaus estää 3PDT kytkimen helpon asennuksen. Kiinteästi tuota voisi koettaa, jos olisi toinen phase90.
dfloreno
25.03.2005 12:22:40 (muokattu 25.03.2005 12:26:08)

Tsaukklis!
Onko kukaan tehnyt Phase 90 re-issuelle tuota modifikaatiota http://home.earthlink.net/~ehansen3/diy/phase90.htm , soundista tulee pehmeämpi ja muutenkin sen alkuperäisen laitteen(Kaunokirjoitus-logo) kaltainen.
Itsellä olis tarkoituksena ryhtyä hommaan, mutta olis kiva saada ihan suomenkielellä kokemuksia / vinkkejä.
Tattista.

Moi! Ostin itsekin just tossa maaliskuun alussa tuon Phase90:n ja pari keikkaa soitettuani sillä, tein tuon R28 modin. Mulla samanlainen fiilis kuin zepetueksella, eli aluksi olin vähän pettynyt, odotin että vaikutus olisi ollut ensinnäkin dramaattisempi ja toisekseen siitä lähtee semmoinen pieni särmä; tosin tota särmää oli alunperin liikaa, mulla kun on vieläö tommoinen GbL:n ASAT-kitara, jossa on aika kova ulostulo, niin aika ruvellehan toi meni; eikä mitenkään musikaalisesti :).

Mä etsin kanssa pitkään miten tuon R28-modin kandeis tehdä, ja tein sen itse loppujen lopuksi siten, että leikkasin vaan pienillä saksilla siitä yhden jalan poikki; takuu meni mutta hyvin toimii :). Ja leikkasin sen siististi, että jos modi ei olisi miellyttänyt, niin olisin jopa itse osannut juottaa sen takaisin (jee!) :).

Mua itseäni ei häiritse kauheasti, että tuo ei ole tr00-bypass... etenkin tuolla ASAT:lla mielestäni se tekee vaan hyvää jos tatit syö vähän yläkertaa... mutta totuuden nimissä, kokeilin tuota ketjussa ja ilman, niin ei se kyllä dramaattisesti vaikuta soundiin. Sama ilmiö on mulla btw. Voxin v847 wahilla, jonka käsittääkseni pitäis syödä aika paljonkin sitä soundia?

Enivei, tässä linkki Phase90:n modaus-sivulle, onko joku kokeillut noiden muiden (C11, C12??) poistoa?

http://home.earthlink.net/~ehansen3/diy/phase90.htm

Mitäs muuten se Trim-pot tekee? voisiko sillä laskea vähän myös sitä volaa?

EDIT: hyvinpä taas luin alkuperäisen viestin... heh, olit jo laittanut tuon linkin... joo, sori.
joo, ei lähe.
zepeteus
25.03.2005 14:24:00 (muokattu 05.04.2005 11:44:25)
tein sen itse loppujen lopuksi siten, että leikkasin vaan pienillä saksilla siitä yhden jalan poikki; takuu meni mutta hyvin toimii :). Ja leikkasin sen siististi, että jos modi ei olisi miellyttänyt, niin olisin jopa itse osannut juottaa sen takaisin (jee!) :).

Tuo on helppo tapa koettaa modia, ei tarvitse edes kolvia.

Mua itseäni ei häiritse kauheasti, että tuo ei ole tr00-bypass

Samaten, en ole huomannut turhan paljoa yläpään syömistä tms., jos kohta en ole varta vasten edes testittänyt sitä. Sikäli hyväkin, koska näihin uuden mallisiin Phase90:iin olisi todella inhottava yrittää tehdä TB:ia, koska kytkin on kolvattu suoraan piirilevyyn sen keskelle.

Sama ilmiö on mulla btw. Voxin v847 wahilla, jonka käsittääkseni pitäis syödä aika paljonkin sitä soundia?

Wahit taitavat tosiaan olla tunnettuja tuosta, mallista riippuen toki. Oma CryBaby hävitti signaalin yläpäätä sen verran, että true bypass oli ensimmäinen mitä sille tein.

Enivei, tässä linkki Phase90:n modaus-sivulle, onko joku kokeillut noiden muiden (C11, C12??) poistoa?

Nuo pre- ja de-emphasis konkat ovat juuri ne toiset modit mitkä Dunlop on ilmoittanut. Itse ei ole tullut kokeiltua, koska testaajien kokemukset antoivat olettaa efektin heikkenevän/muuttuvan suuntaan joka ei vaikuttanut niin hyvältä. Jos efektin volumea haluaa laskea, vastuksen R7(150K) voi laskea 130K:iin, niin kuin tuolla aiemmassakin linkissä mainittiin.

Tässä Dunlopin vastaus näihin:
"1) Removing the Pre and De-emphasis will result in a slightly higher noise floor while raising the headroom at 1.3Khz +3dB and 7.2Khz +12dB. Procedure: Remove C11 (.01MF) and C12 (680PF).
2) Removing the feedback around the Phaser circuit will diminish regeneration. This will result in a mellower effect, reduce the midrange frequency response, and sound more like the earlier SCRIPT MXR Phase 90s.
Procedure: Remove R28 (24K).
3) For lowering the overall effect output change R7 from 150K to a 100K for -3dB reduction, R7 150K to a for -2dB reduction. This modification should only be done in conjunction with modification #1."

Keskustelua aiheesta:
http://diystompboxes.com/sboxforum/ … ?t=23313&highlight=phase+script

Jos efektin modulaatio tuntuu liian voimakkaalta nopeilla asetuksilla, tuotetuen mukaan siihen voi kokeilla seuraavaa:
"Dunlop Tech support, they suggested a mod to attenuated (lessen) some of the modulation (phasing) at higher speeds. Change the value of C4 from .1mf to .22mf."

Tämän ei pitäisi vaikuttaa efektiin hitaammilla nopeuksilla, mutta itse en ole testannut tätä.

Mitäs muuten se Trim-pot tekee? voisiko sillä laskea vähän myös sitä volaa?

Tuo trimmeri säätää DC biasointia. Toiminee kunnolla vain rajallisella säätöalueella, vaikka ovatpa jotkut säädelleet tätäkin. Alkuperäinen asetus kannattaa ehken merkata jollain tapaa, ennen kuin säätää enemmän.

Jos eri script ja block logojen erot kiinnostavat, tuolla kuvat neljästä erilaisesta Phase90 piiristä ja komponenttien vertailua:
http://diystompboxes.com/sboxforum/ … highlight=phase+script&start=15

Saman topiikin seuraavalla sivulla mennään vielä tarkempaan analyysiin vintage script logon ja block logon eroista.

-----------------------------
Phase 90 > Univibe

Idea phase shifterin muuttamisesta univibeksi, EH Small Stone:
http://www.lynx.bc.ca/~jc/pedalsSmallStone.html
Ja Phase 45:
http://www.lynx.bc.ca/~jc/pedalsPhase45.html

Keskustelua aiheesta, eritoten Mark Hammerin kommentit mielenkiintoisia:
http://diystompboxes.com/sboxforum/ … .php?t=23242&highlight=phase+90

Eli vaiheenkääntöjen välissä olevia konkkia täytyisi muuttaa siten, että vaiheenkääntö jakaantuu tasaisemmin eri taajuuksille. Phase90:ssä nuo konkat ovat alunperin 10nF. Jotta saataisiin univiben tapaista vatkausta, 1:10 suhdetta suositellaan. Alkuperäisessä Univibessa arvot ovat 15nF/220nF/470pF/4.7nF. Tällöin Phase90:ssä konkat voisivat olla esim. 10nF/100nF/470pF/4.7nF. Koska tuo 10nF on alkuperäinen arvo, voisi kolmea muuta vaihtaa esimerkiksi 3PDT kytkimellä, mutta ongelmana on kotelon ahtaus.

En löydä juuri nyt netistä originaalin block logon kaaviota, mutta GGG:n Phase 100 kaaviostakin sama idea käy ilmi.
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/mxr_p100_sc.gif
Eli kyseessä ovat konkat C3/C4/C5/C6, kaikki 10nF (0.01uF).

Siinäpä ideanpoikasta jollekulle rohkealle testata? Omaani en raaski vielä uhrata kokeiluille, mutta ehkäpä jossakin vaiheessa...

edit:korjaus tietoihin
dfloreno
27.03.2005 22:49:48

Huh! Pahaa koodia tuossa yllä! Mutta kiitti linkeistä, vaikka en näistä elektroniikkajutuista tajua mitään. Kokeilin tänään studiossa tuota R28-modattua phase90:stä - toimi juuri niinkuin piti, loistava soundi. Jännää, että siihen on alunperinkään pitänyt tuo R28 lisätä. Ihan hölmöä mielestäni, ei kai tuosta kukaan hyödy?
joo, ei lähe.
zepeteus
28.03.2005 00:00:18
Kokeilin tänään studiossa tuota R28-modattua phase90:stä - toimi juuri niinkuin piti, loistava soundi.

Hyvä kuulla että modi toimi. Hienoltahan se soundaa tosiaan.

Jännää, että siihen on alunperinkään pitänyt tuo R28 lisätä. Ihan hölmöä mielestäni, ei kai tuosta kukaan hyödy?

Tämä onkin hauska juttu. Taisi olla eräs herra EVH joka aikoinaan teki Phase 90:stä halutun efektin useiden kitaristien keskuudessa. Kotonaan värkkäävät soittajat eivät kuitenkaan saaneet samanlaista suhinaa aikaiseksi, jolloin MXR:llä tehtiin heille palvelus. Piiriä muokattiin sen verran, jotta efekti tulee voimalla ulos.

Joku aika takaperin MXR julkaisi sitten EVH Phase pedaalin, jossa tuon vastuksen saa napin painalluksella pois päältä, ja soundiltaan siis lähemmäs sitä vanhaa alkuperäistä soundia. Jonkin sortin ironiaa...

Täytyy kyllä myöntää, etten ole päässyt kurkkaamaan yhdenkään uuden EVH Phasen sisuksiin. Joidenkin lausuntojen mukaan tuo pedaali soundaa jo normaali-asetuksellaan erilaiselta kuin uudet Phase 90:t, joten piirissä voi olla muutakin muutosta kuin vain tuo "script" on-off.
Jone the Bone
28.03.2005 15:45:43 (muokattu 28.03.2005 15:46:48)

Makuasia sanoi koira kun muniansa nuoli... itselläni sattuu olemaan alkuperäinen "script" -logoinen Phase 90 jostakin 70-luvun puolivälistä, ja kuinkas ollakaan, modailin jo 15 vuotta sitten siihen - kutsutaan sitä nyt vaikkapa "block" -modaukseksi, eli laitoi vaiheensiirtolenkkiin 22k takaisinkytkentävastuksen, jotta sain efektiin lisää syvyyttä.

Tuo "modaus" on edelleen vaiheisessani, enkä pois ottaisi... heh heh!
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
zepeteus
28.03.2005 16:03:19
Makuasia sanoi koira kun muniansa nuoli... itselläni sattuu olemaan alkuperäinen "script" -logoinen Phase 90 jostakin 70-luvun puolivälistä, ja kuinkas ollakaan, modailin jo 15 vuotta sitten siihen - kutsutaan sitä nyt vaikkapa "block" -modaukseksi, eli laitoi vaiheensiirtolenkkiin 22k takaisinkytkentävastuksen, jotta sain efektiin lisää syvyyttä.

No juukeli, käyhän se toki noinkin päin. Itse olen joskus pähkäillyt olisiko originaali script parempi tuon takaisinkytkentävastuksen kanssa, kuin nykyiset bock logot ilman sitä....tai/vai mahtaisiko sieltä "välimaastosta" löytyä maukkaita soundeja. Näyttäisi, että sinä löysit ainakin sopivan soundin.

Ja voisihan tuota takaisinkytkennän vastuksen arvoakin sorvata kokeellisesti. No, minusta tuntuu että omalla Phase 90:llä tulee seuraavaksi eteen tuo modulaation pienentäminen maksiminopeudella (C4). Jos saan sitä nopeaa väpätystä hieman siistimmäksi, vaikuttamatta hitaampien nopeuksien sävyihin, olisi hyvä juttu.

Ja se "univibe" optio, se täytyy yrittää jollakin tapaa ympätä tuohon. Jos uhraisi patterin viemän tilan, sillähän se järjestyisi. Vai joutuuko sitä herättelemään taas henkiin tuota Voodoo Vibe projektiakin. Niin paljon kokeiltavaa, niin vähän aikaa....
placebo
29.03.2005 21:30:11 (muokattu 29.03.2005 21:40:30)
Tuossa allaolevassa linkissä (MP3) on vertailtu 'vintage' MXR Phase 100:sta, Phase 90:sta ja Phase 45:sta keskenään. Kaikki kolme ovat siis alkuperäisiä MXR:iä. Tuosta nyt ainakin noin suurpiirteisesti huomaa ks. pedaalien saundierot.

http://www.soundclick.com/util/streamM3U.m3u?ID=2119225&q=Hi

Itse soittelin muutama vuosi sitten vuoden päivät Dunlopin MXR Phase 100 re-issuella, enkä kyllä missään vaiheessa oikein kunnolla lämmennyt ks. pedaalin saundiin. Käytin pedaalia pääasiassa kliinillä ja minua häiritsi se, kun saundi meni pyyhkäisyn puolivälissä aina ruvelle. Nyt jälkeenpäin olisi mielenkiintoista vertailla Phase 90:n ja Phase 100:n kytkentäkaavioita ja katsoa mitkä nuo Phase 100:n vastaavat "feedbackin" aiheuttavat komponentit ovat…

Tuo Phase 90 > Univibe muunnos kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, kiitos infosta Zepeteus. Jos tuon Phase 90:n schema löytyisi jostain, niin tuollaisen modifioidun kloonin voisi silkasta mielenkiinnosta joskus kesemmällä rakentaa... Koko hoidon voisi koteloida heti alusta alkaen isompiin kuoriin ja säästäisipä siinä muutaman kympin rahaakin samalla…

EDIT: kopioi linkki selaimen osoiteriville, ellei linkki johda suoraan MP3:seen.
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
zepeteus
30.03.2005 01:14:29
Kiitoksia vertailuklipeistä Placebo, täytyypä kuunnella jossakin välissä.

Tuo Phase 90 > Univibe muunnos kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, kiitos infosta Zepeteus.

Eipä mitään, kun omat resurssit ovat rajalliset, niin täytyy yrittää edes tarjota pohjia jollekulle toiselle viedä hommaa eteenpäin ;) Kukas efektien värkkääjä se nyt olikaan, kun tarjosi tätäkin modausta, tosin vain kiinteästi asennettuna, kun tilaa kytkimelle ei oikein ole? Alkoi kiinnostamaan, mutta speksejä piti kalastella sitten ympäriinsä.

Univibe on efektinä viehättänyt aina ja sainpa jossakin vaiheessa hankittua oikein Voodoo Viben kaaviot sekä 8 todella isoa kuvaa itse piiristä, molemmilta puolilta. On vain pentele kaksipuoleiselle levylle värkätty, joten tuli tenkkapoo heti lähdössä. Omaa layouttia ei olisi millään jaksanut alkaa raapustelemaan, joten idea jäi yksipuoleinen levy + hyppylangat asteelle.

Takaisin aiheeseen kiepauttaen, koska nihil...minimalistinen tavoitteeni on pitää pedaalilauta jotensakin järkevän kokoisena, ja tuo Phase 90 muuten miellyttää, sen modaus kurkottelemaan enemmän kohti vibesoundeja on ollut viimeisimpiä oireiluitani.

Jos tuon Phase 90:n schema löytyisi jostain, niin tuollaisen modifioidun kloonin voisi silkasta mielenkiinnosta joskus kesemmällä rakentaa

Juukeli, tilasin joskus vuosia takaperin jenkeistä alkuperäiset kaaviot ja värkkäsin koeversion itselleni. Valitettavasti tietämykseni aiheesta oli kovin vajavainen (mitä se on toki vieläkin) ja erehdyin hankkimaan oleellisten komponenttien tilalle vaihdokkeja, jotka eivät sitten sopineetkaan. Esimerkiksi fettien täytyy olla hyvin sovitettuja pareja, ellei halaja pitkää säätelysessiota. Zenereiksi eivät myöskään käy ihan mitkä tahansa.

Lopputuloksena olikin sitten oskilloiva säröboksi, jossa vaiheenkäännönkin kuuli, ja oikein korkealta vieläpä, mutta kitarasignaali ei kulkenut mukana. Olisi täytynyt säilyttää tuo tekele, noisen vääntäjille uusia inspiraatioita. ;) Turhautuneena purin kuitenkin atomeiksi, ja tavaran vaihtojen yhteydessä originaali kaaviokin kulkeutui takaisin rapakon taakse.

Tälläkin hetkellä projektikansioni välissä on jostakin päin nettiä löytynyt tuhruinen kopio tuosta skemasta. En millään muista enää, mistä vihdoin ja viimein löysin tuon block logo version skeman, sattumalta kun en hakenutkaan, tietenkin... ei onnistu normaalisti ainakaan ihan pikahaulla.

No, viimesyksyinen kovon kaatuminen vei aikaslailla tavaraa mennessään, huolimatta kymmenistä vamuuskopiolevyistäkin. Toivottavasti ei mennyt tuo skema siinä mukana bittitaivaaseen. Jahka asuntoremonttini etenee inhimillisempään vaiheeseen, voin alkaa tutkimaan noita cd-pinoja tarkemmin.

Nyt kello sanoo kuitenkin niin paljon, että pitää kurkata onko Matilla uutisia.
placebo
30.03.2005 10:17:03 (muokattu 30.03.2005 10:22:20)
GEOFEX ei petä koskaan:

http://www.geofex.com/FX_images/p180.gif

R.G. Keenin koruttomaan tyyliin tietenkin :) Tuossa antamassasi DIY-forum-linkin ensimmäisen vintage script logo Phase 90:n kuvan alapuolella olevassa tekstissä on minun käsittääkseni 'verifioitu' juuri tuo kyseinen schema…

"Notice it corresponds exactly with the schematic at GEO, except for the feedback resistor. We have six .05u caps, two .01u caps, and two 10u caps."

Esimerkiksi fettien täytyy olla hyvin sovitettuja pareja, ellei halaja pitkää säätelysessiota.

Haa, eipä olisi heti ensi alkuun tullut tuokaan mieleen. GEO:sta löytyi myös koekytkentä phaserien sovitettuja fettiparaja varten:

http://www.geofex.com/FX_images/p180fets.gif

Takaisin aiheeseen kiepauttaen, koska nihil...minimalistinen tavoitteeni on pitää pedaalilauta jotensakin järkevän kokoisena, ja tuo Phase 90 muuten miellyttää, sen modaus kurkottelemaan enemmän kohti vibesoundeja on ollut viimeisimpiä oireiluitani.

Heh heh, samoilla linjoilla ollaan. Ensin lähti phase, sitten chorus - Itse asiassa ilman modulaatiota nykerretään tällä hetkellä… Noh, täytyy katsoa mihin tuo maanisdepressiivinen mieli taas asettuu ;)

Sen verran omasta phase-mieltymyksestäni, että hitaimmilla asetuksilla on lähes poikkeuksetta tullut käytettyä. Univibehenkisemmistä saundeista minua miellyttää erityisen kovasti esim. Pink Floydin Breathe –kappaleen cleankitarapulputus. Jostain lähteestä olen tosin lukenut, että kyseessä olisi Phase 100.. Tiedä häntä kun en phase/univibe asiantuntija ole… Joka tapauksessa, suhtaudun erittäin suurella varauksella kaikkeen David Gilmourin laitteistoon liittyvään – Siellä on varmaan poikkeuksetta lähes joka purkissa Pete Cornish:illa näppinsä pelissä ;)

Miten muuten tuo rotovibe poikkeaa univibesta? Ei ole pahemmin kytkiksiä osunut silmiin…
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
zepeteus
30.03.2005 18:34:50
GEOFEX ei petä koskaan:
http://www.geofex.com/FX_images/p180.gif
R.G. Keenin koruttomaan tyyliin tietenkin :) Tuossa antamassasi DIY-forum-linkin ensimmäisen vintage script logo Phase 90:n kuvan alapuolella olevassa tekstissä on minun käsittääkseni 'verifioitu' juuri tuo kyseinen schema…

No näinhän se meni. Alkoi oikein töissä vaivaamaan, että missäs minä näin sen viittauksen tuohon script logon kaavioon ja tuoltahan se löytyi, kiitos.

"Notice it corresponds exactly with the schematic at GEO, except for the feedback resistor. We have six .05u caps, two .01u caps, and two 10u caps."

Vertasin tuota Geofexin Phase 90/180 kaaviota omaan block logon vastaavaan, ja erojahan tietty löytyy. Minulla taitaa olla jossakin tallessa(?) tarkempi erittelykin niistä.

Miten muuten tuo rotovibe poikkeaa univibesta? Ei ole pahemmin kytkiksiä osunut silmiin…

Univiben tapainen kuulema on, mutta kuitenkin erilailla toteutettu. Kaaviota ei ole tosiaan näkynyt, ja harrastelijat ovat sanoneet olevan turhan raskas piirrusteltavaksi.
http://diystompboxes.com/sboxforum/ … .php?t=22337&highlight=rotovibe
pjl
30.03.2005 22:15:50 (muokattu 30.03.2005 22:19:39)

Univibe ymmärtääkseni käyttää LDR vastuksia ja hehkulamppua kun tuo MXR käyttää fettejä. John Hollis on suunnitellut Easyviben jossa hehkulampun tilalla ledit. Pitäisi olla ihan pätevän kuuloinen vempele.

EDIT: ei kun. pitäisi lukea vähän tarkemmin nuo viestit. Roto ja Univiben eroista en siis tiedä yhtäämitään... Univibeä ja Phase90:tä kävin vertailemaan.
Jone the Bone
31.03.2005 09:34:42

Phaserien, kuten Univibe -laitteidenkin soundeissa on eroja (kuten viineissä... heh heh), riippuen osittain myös siitä, miten kytkentä on toteutettu.

MXR P45 ja P90 käyttää FETtejä säädettävinä vastuksina op-vahvistimien vaiheensiirron muodostukseen, kun P100:ssa homma hoituu optoeristimien voimalla.

Electro-Harmonicsin legendaarisessa Small Stone:ssa sen sijaan vaiheen "muljuttaminen" muodostetaan neljän siirtokonduktanssivahvistimimen (OTA) ketjulla.

Periaatteessahan toteutustavalla ei pitäisi olla merkitystä lopputulokseen, mutta ainakin omakohtaiset kokemukset ovat sellaiset, että FETeillä toteutetut ovat efektiltään miedompia ja jotenkin "pyöreämpiä" verrattuna muilla tavoin tehtyihin phasereihin.

Uni Vibe -laitteiden sielunelämään en ole juurikaan perehtynyt, mutta olen kyllä kokeillut Dunlopin sekä Voodoo Labin (Micro Vibe) versioita aiheesta, ja näistä omaksi suosikikseni muodostui ehdottomasti tuo ensinmainittu.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
placebo
31.03.2005 23:35:26 (muokattu 01.04.2005 02:49:03)
Phaserien, kuten Univibe -laitteidenkin soundeissa on eroja (kuten viineissä... heh heh), riippuen osittain myös siitä, miten kytkentä on toteutettu.

Heh :) Joku onnekas sitten nappasi eilen torilta vuodelta –76 olevan viinip… eikun Phasen 90:sen todella edullisesti. Tovin oli kyllä omituisen levoton olo ja mietinkin että "huudanko". Noh, onneksi tulin lopulta järkiini ;>

Electro-Harmonicsin legendaarisessa Small Stone:ssa sen sijaan vaiheen "muljuttaminen" muodostetaan neljän siirtokonduktanssivahvistimimen (OTA) ketjulla.

Periaatteessahan toteutustavalla ei pitäisi olla merkitystä lopputulokseen, mutta ainakin omakohtaiset kokemukset ovat sellaiset, että FETeillä toteutetut ovat efektiltään miedompia ja jotenkin "pyöreämpiä" verrattuna muilla tavoin tehtyihin phasereihin.

Small Stonen tekokin on käynyt mielessä, tosin DIY-version tekemisessä ei rahallisessa mielessä juurikaan säästäisi, sillä 'stoneja' on muutenkin ollut varsin edullisesti liikkeellä.

Omien kuulohavaintojeni mukaan Small Stone "värittää" alkuperäisen kitarasignaalin kokonaan, toisin kuin Phase 90, joka "ratsastaa alkuperäisen kitarasignaalin alla" ja on tietyssä mielessä hillitympi.

----------

Tonepadi:sta löytyi muuten Phase 90 projekti:

http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=42

Tonepad:in sivuilla on myöskin 'vintage' Phase 90 projekti. Itse en tosin saanut ks PDF:ää auki. Noiden ks pedaalin eri versioiden kytkentäkaavioita vertailemalla kävisi kytkentöjen eroavaisuudetkin selville. Tuohon uudemman version schemaan on joitakin komponentteja merkitty punaisella, mikä lienee merkitys?

Sen verran kapinallinen aoin kumminkin olla, että rakennan kloonin reikälevylle (mikäli sen nyt järkevän kokoiselle alueelle saa tehtyä) - Pääsee poit-to-point meininkeihin ja sitä myötä 'vintage' tunnelmiin :D
zepeteus
01.04.2005 22:23:17
Tonepadi:sta löytyi muuten Phase 90 projekti:
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=42

Tuohon uudemman version schemaan on joitakin komponentteja merkitty punaisella, mikä lienee merkitys?

Tuo 22K näyttäisi olevan takaisinkytkennän vastus, eli se kuuluisa "R28".

Ulostulon lähettyvillä oleva 150K liittyy tasonsäätöön, tosin ohjeiden mukaisesti; "joka on PNP-transistorin kollektorin ja kannan välissä", eli juurikin se jota ei ole värjätty punaiseksi? Block logossa tämän vastuksen rinnalla on 680pF konkka, scriptissä sitä ei ole.

DC bias trimmerille menevä 1M vastus (myöskin punaiseksi värjätty) on script-speksien mukainen. Tosin B+ vasten on 10K scriptin 27K sijasta, ja scriptin 200K trimmeriltä maihin menevän jalan välissä on vielä 24K vastus. Tonepadin versiossa siis itse trimmeri on 250K.

Block logossa trimmeriltä B+ vastus on 56K, maihin menevä 68K ja itse trimmeri 25K. Trimmerin wiperissa on 750K vastus scriptin 1M sijasta.

Tuosta nopeussäädön potikan wiperiin menevästä 4K7 vastuksesta minulla ei ole havaintoa. Scriptissä sitä ei ilmeisesti ole? Tonepadin rakentajaraporteissa joku suositteli 3K3-5K vastusta sarjaan potikan kanssa, jotta päästäisiin eroon potikan maksimiasetuksen "kuolleesta kohdasta", liittyneekö tuohon?

Samainen rakentaja oli muuten tehnyt ylimääräisen "intensiteetti" kontrollin, lisäämällä 500K lin potikan sarjaan trimmerille menevän 1M vastuksen kanssa. Samaten, ulostulon trankun kollektorin ja kannan välissä olevan 150K vastuksen tilalle oli tehnyt hienovaraisen tasonsäädön: 100K vastus sarjassa 100K lin potikan kanssa. Mietittäviä/kokeiltavia vaihtoehtoja omille projekteille kenties.

Sen verran kapinallinen aoin kumminkin olla, että rakennan kloonin reikälevylle (mikäli sen nyt järkevän kokoiselle alueelle saa tehtyä) - Pääsee poit-to-point meininkeihin ja sitä myötä 'vintage' tunnelmiin :D

Hehheh, nyt kuulostaa vaarallisen tutulta ;) Noinpa värkkäsin omanikin aikoinaan, ja pitkään koeversioita raapusteltuani, sain mahtumaan varsin pienelle reikälevylle. Olisi mahtunut originaaliin Phase90 boksiin, tosin patterin ja jalkakytkimen kanssa olisi tullut sijoitteluongelmia.
placebo
12.05.2008 20:20:57
Muutama ajatus vanhaan ketjuun..

Phase 90 jäi itselleni haaveeksi, sillä aloitellessani rakentelua Suomesta ei löytynyt 2N5485 eikä 2N5952 JFET:tejä. Kirjoitin asiasta taannoin Uraltonen foorumille, ja nykyään Uraltonen verkkokaupasta löytyykin molempia fettejä! Rakensin sitten kompromissina Phase 45:sen J201:sillä. Vibe-modauskin jäi tekemättä, sillä minulta uupui DPDT-vipukytkin, enkä malttanut lähteä sellaista enää tilaamaan :P

Sovitin fetit R. G. Keenin JFET-sovittimella (sovittimen oparin tulee olla muuten yksikköoperaatiovahvistin):
1) http://www.geofex.com/article_folders/fetmatch/fetmatch.gif
2) http://www.geofex.com/article_folders/fetmatch/fetmatch.htm
3) http://aronnelson.com/gallery/main. … 2_itemId=2753&g2_serialNumber=2

Lainaan itseäni edellä mainitulta foorumilta:
Jotkut hullut sovittavat noita fettejä tuhannesosavoltin tarkkuudella (yhdellä resistanssiarvolla). Mielestäni tärkeämpää on löytää pari, joka sovittuu kohtalaisesti suurella resistanssialueella. Itse laitoin R. G. Keenin JFET-sovittimeen 100 kilon trimmerin ja mittasin kymmenen J201:sen Vgs-jännitteen kolmesta pisteestä (10k, 50k ja 80k tms). Yksi pari sovittui koko alueelle kahden sadasosavoltin tarkkuudella.

Phase efektistä tulikin erittäin voimakas, ottaen huomioon että asteita on vain kaksi. Vain yksi mutta: J201. J201:stä pidetään "jyrkkäreunaisena" fettinä phaserissa. Matemaattisesti tämä tarkoittaisi oman teoriani mukaan sitä, että on- ja off-tilan välinen resistiivinen alue muuttuu jyrkästi Vgs:n funktiona (verrattuna esim. kahteen ensiksi mainittuun fettiin). "Jyrkkäreunaisuus" on helposti kuultavissa saundissa. 180-asteen kierto ei kuulosta "pyöreältä", varsinkaan kierron loppumetreillä. Voimakkain efekti (180-asteen siirto) tulee ikäänkuin yht'äkkiä, nurkantakaa.

Jos haluaa phaserista vibe-tyylisiä muljutuksia, tuo mainitsemani "jyrkkäreunaisuus" saattaa olla itse asiassa toivottukin ominaisuus! Hitailla asetuksilla kierto ei ole pyöreä, mutta nopeilla asetuksilla Phase 45 muljui todella nätisti ja muhkeasti. Jos "vibe" on hakusessa, suosittelen varauksetta testaamaan J201:siä. Toinen mitä kannattaa kokeilla on lineaarinen potentiometri; kierron viimeisen viidenneksen nopeat muljutukset saa säädettyä todella tarkasti.

Uudempien Phase 90-efektien feedback-vastus (R28) selittyy kirjoitukseni valossa helposti: Dunlop ei sovita fettejä niin huolellisesti, kuin MXR aikoinaan teki. Phase 90:sestä on nykyään saatavilla "putiikkimaisempikin" vaihtoehto, jossa fetit lienee sovitettu tarkemmin. Joka tapauksessa, jos intoa löytyy, suosittelen ehdottomasti tuota fettien sovitus "modausta" block logo Phase 90:siin. Lopputulos ei liene ainakaan pettymys ;^)

Tuossa vielä kuva Tonepadin layoutille rakentamastani Phase 45:sta:
http://muusikoiden.net/dyn/users/41183.jpg
Numb
13.05.2008 10:22:10 (muokattu 13.05.2008 10:26:30)

...itselläni sattuu olemaan alkuperäinen "script" -logoinen Phase 90 jostakin 70-luvun puolivälistä, ja kuinkas ollakaan, modailin jo 15 vuotta sitten siihen - kutsutaan sitä nyt vaikkapa "block" -modaukseksi, eli laitoi vaiheensiirtolenkkiin 22k takaisinkytkentävastuksen, jotta sain efektiin lisää syvyyttä.

Jaha... Kortta kekoon tähän kuolleista pelastettuun ketjuun. Minulla oli myös R28mod Phase 90, mutta tykkään enemmän modaamattomasta, kun on ärtsympi. Puhtaille soundeille ei sovi, kun on liian säröinen, mutta ärjyvään vahvistimeen toimii oikke hyvin. Kiinnostaisi kyllä kokeilla nämä script reissuet, samoin kuin original script logokin.

..onko joku kokeillut noiden muiden (C11, C12??) poistoa?

Juu, semmoinenkin oli, missä on kaikki nuo tehty. Lopputulos oli mielestäni "onks tää päällä?".
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
maza
13.05.2008 13:49:40 (muokattu 13.05.2008 13:50:57)

Phase 90 jäi itselleni haaveeksi, sillä aloitellessani rakentelua Suomesta ei löytynyt 2N5485 eikä 2N5952 JFET:tejä. Kirjoitin asiasta taannoin Uraltonen foorumille, ja nykyään Uraltonen verkkokaupasta löytyykin molempia fettejä!

Mulla oli joku vuosi sitten sama ongelma ja heitin koneeseen MPF102:t sisälle. Hienosti toimii. Ja lisättäköön vielä, että en sovittanut noita mitenkään, eli ilmeisesti sattui vaan olemaan tuuria matkassa tai sitten MPF102:t olivat poikkeuksellisen samanlaisia kaikki keskenään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)